بخشی از مقاله

چکیده

اگر به تصاویر دیسک خورشید که توسط تلسکوپ فضایی 1IRIS رصد شده نگاه بیندازیم درخشندگیهای سریع در مقیاس کوچک می بینیم که همانند دانه های کوچک در اطراف و در مرز شبکه ای دانه ها و در داخل آن می درخشند. با بررسی این نقاط و پیدا کردن نقاط مجرد در مرز و داخل شبکه دانه ها پی به دوره تناوب حاصل از این نقاط بردیم. بررسی این نقاط در طول موجهای1400 A0و1330 ،2796 ما را به هویت واقعی و تاثیر این نقاط بر روی واکنش های حاصل شده توسط خورشید رهنمود کرد. نقاط روشن شبکه برای دانههای روشنی که در فیلترها قابل مشاهده هستند و در طرحهای تقریباً سلولی که مرزهای شبکه را میسازند مرتب شدهاند. از آنجا که فرض شده است این نقاط روشن جلوهی قابل مشاهده ای از لولههای شار مغناطیسی هستندآنها را می نوان به عناصر مغناطیسی ربط داد.

مقدمه

امواج الکترومغناطیس را می توان در تمام لایه های خورشید مشاهده کرد. این امواج بر روی کرومسفر و تاج خورشیدی تاثیر گذار است. نتیجه دانستن خواص آن علل داغ بودن تاج خورشید و تولید طوفان های خورشیدی است. با توجه به خواص مغناطیسی و میزان انرژی پتانسیل که دارا هستند می توان به فرایندهای فیزیکی که در لایه های مختلف خورشید ایجاد می شود را پی برد.
انتظار می رود که دانه های درخشان که در داخل شبکه ها و بر روی مرز شبکه ها هستند توان این را داشته باشند که بین ناحیه انتقال و کرومسفر حرکت کنند. این دانه ها تحت یک جرقه به سمت بالا حرکت می کنند و کاهش تراکم از طریق کرومسفر و گذار منطقه انتقال موجب افزایش دامنه این جرقه ها می شود. بررسی ها تعدادی از انواع مختلف ساختارها که در لایه های مختلف اتمسفری وجود دارند را برای مکانیزم های شکل گیری که باید بررسی شوند، آشکار کردهاند.

این بررسیها همچنین اطلاعات مهمی را درباره ی شرایط فیزیکی پلاسمای پرتاب شده از تاج خورشید، و همچنین دربارهی ماهیت فیزیکی پدیده های دینامیکی مربوطه که به طور پیوسته و دائمی بر روی خورشید و در مقیاس های وسیع دمایی و فضایی رخ می دهند، اشاره میکند. به نظر می رسد که این ساختارهای کوچک مقیاس توسط میدان های مغناطیسی که از مرزهای شبکه - network - امتداد دارند، ایجاد شده باشند و مستقیما با تحول آن مرتبط باشند. پیدایش اتمسفر زیرین اساساً ناشی از فرآیندهایی است که شامل پیدایش جریانهای نامنظم و ترتیب مجدد شار مغناطیسی ایجاد شده با فعالیت داخلی دینامیکی است. ناهمگنی فضایی به وجود آمده یک محیط مفید برای ظاهر شدن شارها ایجاد می کند تا چنانکه به صورت دینامیکی گسترش یابند و با میدان های مغناطیسی قبلی در محیط پیرامون بر همکنش ایجاد کنند.

و این امر موجب تغییرات کاملا پیچیدهای می شود. میدان های مغناطیسی قوی - عمدتا تک قطبی، پیچیده و متمرکز - نواحی اصطلاحاً فعال را ایجاد می کنند که این نواحی محل وجود برخی از ساختارهای جتهای خورشیدی مانند رشتهها و رشته های دینامیکی هستند. خارج از نواحی فعال ناحیهای استکه عموماً اتمسفر خاموش خورشیدی نامیده می شود این در حالی است که واقعا خاموش نیست. این ناحیه دائماً با انواع مختلفی از پدیدههای کوچک مقیاس که در مرزهای طرح های سلولی که شبکه ی مغناطیسی را تشکیل می دهند در ارتباط است. این باور وجود دارد که شبکهی مغناطیسی با دوقطبی های مغناطیسی تقویت می شود که این دوقطبی ها در نواحی داخلی ابردانه های خورشیدی ظاهر میشوند و به اطراف حرکت می کنند و به وسیلهی جریان های بادی دانهای خرد و متلاشی می شوند. شارهای قطبشی مخالف از بین میروند و پنهان میشوند در حالی که شار شبه قطبشی ظاهر می شود تا تراکم شار بزرگتری را ایجاد کند.

هنگامی که به فام سپهر در طول موج های مختلفی از محدودهی فرابنفش شدید تا محدودهی رادیویی نگاه می کنیم محدودهی گستردهی ناهمگنی و ساختار آن مشخص می شود. ساختار فام سپهری را میتوان در برابر دیسک خورشیدی با استفاده از فیلترهای تک رنگ یا فیلترهای فلزات باریک یا طیف نماهایی که در خطوط طیفی قوی مانند هیدروژن آلفا - - +، کلسیم 2 هیدروژن و پتاسیم CaII - ،H&K - ، و کلسیم 2 سه گانه فروسرخ - IR - عمل می کنند مشاهده کرد. به خصوص تصاویر ثبت شده از خورشید در فیلترهای مختلف در اطراف و مرکز خط + ساختارهای کوچک مقیاس زیادی را نشان می دهد. برجستهترین مشخصههای کوچک مقیاسی که در مرزهای شبکه ای قرار دارند لکهها هستند. لکهها مشخصههای جتهای خورشیدی هستند که در + بهتر مشاهده میشوند.

مشاهدات رصدی

در لایههای شیدسپهری جریانهای ابردانهای میدانهای مغناطیسی را به لبههای سلولهای ابردانهای حمل میکنند که این منجر به تراکمهای بزرگ شارمغناطیسی میشود. لولههای شار مغناطیسی که میدان مغناطیسی را تشکیل میدهند به سمت بالا گسترش مییابند و به صورت تکههای روشنی که شبکهی فام سپهری را تشکیل میدهند، ظاهر میشوند. یک انطباق فضایی بین تراکمهای شبکهی مغناطیسی شیدسپهری و مرزهای شبکه در فام سپهر وجود دارد. در تصاویر کلسیم 2 ،منیزیم 2 وسیلیسم چهاربار یونیده، که از سطح دیسک خورشید عکس برداری شده نقاط روشن مرز شبکه با درخشندگی بیشتری نسبت به داخل شبکه دانه ها روی ناحیهی مجاور ظاهر میشوند. داده مورد استفاده دریافتی از تلسکوپ فضایی  IRIS در تاریخ 2015-05-27 در ساعت 11:56-18:41و با اختلاف زمانی تصاویر 5ثانیه 1200 - Raster Cad=5s , Step Cad=5s - فریم عکس - 1400: 20s Fast SJI= - در طول موجهای 1330 و1400و2796 آنگستروم انتخاب شد. در تصویر بالا به وضوح ساختارشبکه دانه ها ومرز مابین آنها دیده می شود. مانقاطی را از میان این دانه های داخل شبکه و نقاطی را نیز بر روی مرز این شبکه هاانتخاب کردیم. خصوصیات مورد نظر ما تنهابودن و داشتن تناوب ظاهر شدن ومحو شدنشان بود.

و حال نقاطی بر روی مرز شبکه دانه ها

آنالیز داده های رصدی

با استفاده از آنالیز موجکی دوره تناوب نقاط انتخاب شده بر روی مرز شبکه دانه ها و داخل آنرا بدست آوردم. در ویولت رنگ قرمز نشان دهنده توان است وهرچه این نقاط در وسط باشد محتملتر است. راستای افقی در نمودار موجکی برحسب زمان - ثانیه - وراستای عمود نیز دوره است که آن نیز بر حسب ثانیه می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید