بخشی از مقاله

چکیده

نحوه ی توزیع پارتونی هادرون ها که از جمله مهم ترین آنها نوکلئون ها هستند ، نقش مهمی در فیزیک ذرات بنیادی ایفا می کند . برای محاسبه ی این توزیع ها ، مدل های مختلفی وجود دارد که یکی از پرکاربرد ترین آنها که در این کار از آن استفاده می کنیم ، مدل کوارک دستگونه است .در این مدل ، باریون ها به عنوان حالت های پایه ای از کوارک های برهنه در نظر گرفته می شوند که به وسیله ی ابری از مزون های شبه اسکالر احاطه شده اند.

در این کار ، علاوه بر ابرهای مزونی احاطه کننده ی کوارک های برهنه ، ابر های گلوئونی را نیز در نظر گرفته ایم و با استفاده از این مدل توزیع پارتون های درون پروتون را در انرژی های پایین به دست آورده ایم . نتایج ، در توافق مناسبی با داده های تجربی است . در این کار برای به دست آوردن توزیع کوارک های برهنه ی درون پروتون، از حل معادله ی دیراک برای یک پتانسیل درجه دوم، استفاده کرده ایم. تبدیل توابع موج در فضای تکانه به توابع توزیع بر حسب x بیورکن به دو روش مختلف انجام شده است و در نهایت نتایج حاصل از دو روش با هم مقایسه شده است.

مقدمه    

مقیاسی است که انتخاب می کنیم.در مقیاس1 GeV، جرم کوارک یکی از ویژگی های اساسی نظریه دینامیک کوانتمی رنگ ها های سبک - u,d,s - در مقایسه با جرم نوکلئون ها نسبتا کوچک - QCD - آن است که در این نظریه جرم کوارک ها وابسته به  است، بنابراین می توان از جرم آنها صرف نظر کرده وآنها را به عنوان ذرات بدون جرم در نظر گرفت. به این ترتیب در انرژی های بالا به دلیل هم جرم بودن کوارک های s,d,u احتمال تولید جفت های کوارک- پادکوارک سبک یکسان است یعنی در انرژی های بالا، تقارن دستگونه وجود دارد.اما در سطح انرژی های پایین تر کوارک های s,d,u دارای جرم بوده و به دلیل متفاوت بودن جرم آنها احتمال تولید جفت های کوارک- پادکوارک مذکور متفاوت است و تقارن دستگونه شکسته می شود.

در مدل کوارک دستگونه، نوکلئون ها به صورت حالت های پایهای از کوارک های برهنه در نظر گرفته می شوند که به وسیله ی ابری از بوزون های گلدستون احاطه شده اند.[1] در این کار، ما ابرهای گلوئونی احاطه کننده ی کوارک های برهنه را نیز در نظر گرفته ایم و علاوه بر توزیع کوارک ها وپادکوارک های درون پروتون توزیع گلوئون های درون آن را نیز محاسبه کرده ایم. نابود شدن گلوئون و  تبدیل شدن آن به زوج های کوارک- پادکوارک، بر توزیع کوارک های دریای درون پروتون تأثیر می گذارد.

نتیجه گیری

در این کار با به کارگیری مدل کوارک دستگونه در سطح انرژی های پایین ٍ GeVَِ / ً ٍQ ، توزیع پارتون های درون پروتون را محاسبه کردیم. برای به دست آوردن ضرائب بهنجارش مربوط به کوارک های برهنه - z2 و - z1 در روابط 5 و 6 از این شرط که تعداد کوارک های ظرفیت u و d درون پروتون باید به ترتیب برابر با 2 و 1 باشد، استفاده می کنیم. نمودارهای مربوط به توزیع کوارک های ظرفیت u و d در ادامه آورده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید