بخشی از مقاله

چکیده

اجداد راست بالان به گروه های Sthenaropodidae ، Oedischiidae ، Pachytilopsidaeو Caloneuridae موجود در کربنیفر فوقانی مربوط می باشند راست بالان در دو زیر راسته بزرگ - Ensifera شمشیرک داران - و - Caelifera ملخ های شاخک کوتاه - تقسیم می شوند. واژه راست بالان ،اولین بار در سال 1789 میلادی توسط اولیویر1 مورد استفاده قرار گرفته است. راست بالان به وسیله تولید صدا یا آواز خواندن باعت جذب جنس مخالف می شوند و شناخته شده ترین حشرات آواز خوان ، ملخ ها و سیرسیرک ها هستند. ساختار اندام تناسلی در افراد ماده و نر در گونه های مختلف باهم تفاوت و حالت قفل و کلید دارند.

گونه ها ، رفتار جنسی و زمان جفت گیری متفاو تی را انتخاب می کنند. تخم بعضی از ملخ ها می تواند 85 درصد از رشد و نمو جنین خود قبل از زمستان انجام دهند. تنها ملخ دارای یک دگردیسی ناقص و در سه مرحله زندگی رخ میدهدو طول هر یک از این مراحل تا حد زیادی، بستگی به زمان از سال و مرحله تفریخ تخم دارد.. راست بالان گرما دوست هستند. و کلیه رفتارهای آنها در حرارتهای مناسب بروز میکنند و حتی در زیست محیط های مختلف ، محلهای گرمتر را ترجیح میدهند.

مقدمه

ملخ ها همیشه در طول دوران ها زندگی بشر مورد توجه قرار گرفته است. کتاب الهی قرآن نیز این حشره به عنوان بلای بزرگ که در آن حکمتی بزرگ برای کسانی که می اندیشند ،وجود دارد. ملخ ها از نظر جایگاه رده بندی جانوران در راسته راست بالان قرار می گیرد. مطالعه راسته راست بالان از اهمیت زیاد اقتصادی و سنجش تغییرات زیست محیطی برخوردار است و این دلیل باعث شد که از سالیان گذشته تا به امروز دانشمندان و علاقه مندان زیادی در این زمینه تحقیقاتی انجام دادهاند. سالاانه مناطق زیادی در سطح جهان و از جمله بعضی استان های ایران مورد تهاجم توده ایی ملخ می شوند. و همچنین مناطق گرم و جنوبی ایران زیستگاه مناسب برای این نوع حشرات ایجاد می کند.

راست بالان1 از آغاز پیدایش در زمین 300 - میلیون سال تا به امروز - ، امروزه گونه های ثبت و نامگذاری شده تا تاریخ مه 2016 به عدد 299،27 رسیده است - . - Orthoptera Species File Online2, 2016 اگرچه بیشتر آنها را با گونه های معروف چون ملخ ها ، سیرسیرک ها می شناسند ولی دارای شکل های ظاهری و سبک زندگی شگفت انگیز و متفاوتی دارند. - بیدو3 ، - 2014 راست بالان امروزه ، در سراسر جهان و با بالاترین تنوع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، از دشت تا مناطق مربوط به دامنه کوه، ، جنگل ها، بیابانی و همچنین در غارها پراکنده شده اند. حشرات معمولا به اندازه متوسط و یا بزرگ با پیش گرده زین شکل، بال پوش چرمی و تغییر شکل یافته ،بال های عقبی معمولا بلند و مخصوص پرواز و بعضی قادر به تولید صدا هستند. - بیوتل و دیگران4، - 2014 گونه های راست بالان رفتار جنسی جالبی دارند بعضی به وسیله تولید صدا، جنس مخالف را به خود جذب می کنند.

آواز خوانی برای جلب توجه جانور دیگر بیشتر در افراد نر دیده می شود.،هر کدام از گونه ها، آوازهای مختلفی برای خود دارند و این مشخصه عامل مهمی در رده بندی گونه های راسته راست بالان است.. در این مقاله ابتدا تاریخچه راسته راست بالان ، جایگاه تاکسونومی ، مروری بر رده بندی انجام شده توسط دانشمندان تاکسونومی ، زیستگاه ، رنگ آمیزی و بعد از آن اندام های تناسلی،اندام های تولید صدا در گونه های مختلف، تخم گذای ، رفتار جنسی و دگردیسی ، پراکندگی جهانی و در نهایت بحث و نتیجه گیری را مطرح می کنیم.

تاریخچه راسته راست بالان:

اجداد راست بالان به گروه های Sthenaropodidae ، Oedischiidae ، Pachytilopsidaeو Caloneuridae موجود در کربنیفر فوقانی مربوط می باشند و در این گروه ها با این که پاهای جهنده رشد یافته ای وجود دارد، ولی اندام های صوتی و شنوایی هنوز تشکیل نیافته اند. از دو خانواده اولی احتمالا ملخ های شاخک بلند و از دو خانواده دیگر نیز ملخ های شاخک کوتاه انشقاق یافته اند. به این ترتیب اختلاف فیلوژنتیک موجد در زیر راسته بزرگ بسیار قدیمی است و تا دوره کربنیفر می رسد. خانواده های امروزی در عصر مزوزوئیک - عصر سوم و حدود 135-225 میلیون سال پیش - و زیر خانواده ها حتی تعداد زیادی از جنس ها نیز در دوره ترشیاری - دوره اول از عصر چهارم سنوزوئیک و حدود 70 میلیون سال قبل - ظاهر شده اند. - مدرس اول, - 1388

حدود 2000 گونه ملخ شناسایی شده در جهان در دو زیر راسته بزرگ - Ensifera ملخ های شاخک بلند - و - Caelifera ملخ های شاخک کوتاه - تقسیم شده اند. واژه یونانی Orthoptera به مفهوم راست بالان می باشد و اولین بار در سال 1789 میلادی توسط اولیویر - - Olivier مورد استفاده قرار گرفته است. سپس لاتری - - Latreille در سال 1796 میلادی این واژه را به طور محدود استعمال کرده و در سال 1817 میلادی نیز این گروه به عنوان جدید Saltatoria پیشنهاد نموده است. - همان منبع -     

جایگاه سیستماتیک راست بالان :     

به طور کلی در ارایه بندی تکاملی حشرات گروه جهندگان    و راسته آن راست بالان در گروه نوبالان  و زیر گروه آن Polyneoptera  ، و نیز در بالا راسته Orthopteroidea    دارای موقعیتی به منزله پل ارتباطی حشرات نوبالان با حشرات گروه باستان بالان - Paleopter - بوده و با بیش از 20000 گونه شناخته شده بزرگترین راسته در بالا راسته Orthopteroidea در محور ارتباط بین راسته های شش گانه دیگر آن نیز می باشد. - شجاعی ، - 1392

مروری بر رده بندی راست بالان :

حدود 2000 گونه ملخ شناسایی شده در جهان در دو زیر راسته بزرگ - Ensifera ملخ های شاخک بلند - و - Caelifera ملخ های شاخک کوتاه - تقسیم شده اند. واژه یونانی Orthoptera به مفهوم راست بالان می باشد و اولین بار در سال 1789 میلادی توسط اولیویر - - Olivier مورد استفاده قرار گرفته است. سپس لاتری - - Latreille در سال 1796 میلادی این واژه را به طور محدود استعمال کرده و در سال 1817 میلادی نیز این گروه به عنوان جدید Saltatoria پیشنهاد نموده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید