بخشی از مقاله

چکیده

دربسیاری ازنقاط دنیا، ظهورفعالیت های خصوصی سازی در فراورده های الکتریکی به تغییرات اساسی در طراحی، بهره برداری وطراحی شبکه های توزیع انرﮊی الکتریکی منجرشده است.
دراین بین طراحی شبکه های توزیع جنبه تجاری بیشتری نسبت به دیگر فراورده های الکتریکی داشته و در کلیه سرمایه گذاریها و تصمیم گیریهای بهره برداری، سودآوری حرف اول را می زند. به منظور افزایش سودآوری سیستم، طیفی از تکنولوﮊی های نوین در ارتباط با سیستم های اطلاعاتی، اتوماسیون، الکترونیک قدرت وتوزیع انرﮊی تولیدشده بایستی به کارگرفته شود.

کلمات کلیدی : شبکهتوزیع ، برنامهریزی ، بهینهسازی ، 

-1تغییرمحیط کسب و کار

خصوصی سازی در عرصه برق و انرﮊی الکتریکی در بسیاری از نقاط دنیا آغاز شده است.در بسیاری از موارد، مصرف کنندگان برق پیمانکار انرﮊی مورد نیاز خود را از بین منابع مختلفی که وجود دارد، انتخاب می نمایند.هدف اصلی کاهش بهای برق از طریق ایجاد رقابت میباشد. دشواری های راه بر همگان آشکار است، اما بزرگترین تأکید بر آنهایی است که برق را فروخته و به مصرف کنندگان توزیع مینمایند.برنامه ریزان، طراحان و بهره برداران شبکه توزیع بایستی تغییرات عمده - نه جزئی - را در شبکه ایجاد نمایند. این امکان وجود ندارد که یک تعریف عمومی از قالب و الگوی جدید در توزیع ارائه نمود.

در واقع نسخ متعددی از قالبهای جدید توزیع وجود خواهند داشت.توزیع با انتقال تفاوت دارد. زیرا که انتقال غالباﹰ در یک سطح ملی یا بین المللی تدوین میگردد، در حالی که توزیع برق بیشتر مبتن ی بر تقسیم بندی های محلی است.همچنین یک دو ج ین از منابع انتقال در مقابل هزاران شرکت توزیع وجود دارد. نتیجه این خواهد بود که تنوع در چگونه خصوصی سازی شبکه های توزیع نسبت به شبکه های انتقال خیلی بیشترخواهد بود.برخی بهره برداران انتظار دارند که تنها سطح انتقال سیستم هایشان خصوصی گردد و بنابر اینعقیده، فشارهای بسیار زیادی بر مالکان و به رهبرداران شبکه های توزیع به جهت ابداع روش، کاهش هزینه و رقابت به دلائل متعدد وجود خواهد داشت.

اولاﹰ آنها با صنعتی سروکاردارند که هم انتظارات از آن زیاد بوده و هم تعداد آن بسیار زیاد می باشد و هم اینکه تمامی اجزاﺀ سیستم آن از استاندارد بالایی به لحاظ بهره وری، نسبت به نسل گذشته برخوردارند. ثانیاﹰ مصرف کنندگان برق نیز باعثشده اند تا شرکت های توزیع در سطح بالایی از عملکرد و بهره وری قرار گیرند. ثالثاﹰ توزیع مواجه با رقابت بین دو صنعت دیگر - گاز و تکنولوﮊی های با راندمان زیاد آن - وبسیاری بخشهای خصوصی شده صنعت برق می باشد. و در آخر اینکه شرکت های توزیع بایستی به گونه ای عمل نموده که مخترعان را تحریک نموده و مشتریان جدید را جذب قلمرو سرویسدهی خود نمایند.

در یک صنعت کاملاﹰ رقابتی، دو نوع شرکت در سطح توزیع وجود دارد زیرا تحول توان - خدمات - از خود توان - تولید - مجزا می باشد. شرکت نوع اول را oلاistح به معنی شرکت توزیع نامیده اند. oلاistح هم به لحاظ وظیفه و هم از نظر اسمی از دیگر بخشها مجزا شده و به صورت یک شرکت مستقل عمل می نماید.oلاistح ها تنها مسئولیت مالکیت و بهره برداری از سیستم توزیع را بر عهده دارند.oلاistح فروشنده توان نمیباشد بلکه تنها خدمات تحویل توان را مهیا می نماید. - در واقع، خریدار توان است.نظیر آنچه بهره برداران انتقال در شرکت های خصوصی انجام میدهند، oلاistح بایستی توان را از یک بازار رقابتی خریداری نموده به گونه ای که بتواند تلفات شبکه را فراهم نمایند - .

تأکید اولیه آن بر برنامه ریزی مؤثر، مهندسی و بهره برداری شبکه توزیع قرار دارد. علاوه بر خدمات تحویل توان، oلاistح ممکن است سرویس های دیگری که مؤ ثر در قیمت برق بوده، نظیر خواندن کنتور و ظرفیت ذخیره را نیز ایجاد کنند.نوع دوم شرکت در سطح توزیع oلاRes به معنی شرکت خدماتی خورده فروشی انرﮊی، نامیده شده است. مصرف کنندگان برق، توان خود را از یک یا چند oلاRes خریداری مینمایند.که ممکن است به صورت بخشی از یک تولیدکننده بزرگ توان عمل کند. برای مثال oلاRes می تواند به عنوان بخش خرده فروشی شرکتی مستقل باشد کهتتتتل مگاوات تولید دارد. علاوه براین oلاRes میتواند در قالب یک خرده فروش خالص نیز عمل نموده که توان را در مقیاس کلان و به شکل انبوه خریداری کرده و بر چرخش آن در سیستم انتقال نظارت نماید.

ظرفیت توزیع را از oلاistح خریداری نموده و سپس آن را مستقیم به مصرف کنندگان میفروشد.oلاResها شرکت های خدماتی هستند. آنها علاقه مند ند که مشتریان را تفکیک نموده و آنهایی را که سودآوری بیشتری دارند شناسایینمایند تا بتوانند توان را به آنها بفروشند. تأکید اولیه ایشان بر مطالعه، طراحی و روشهای متفاوت قیمت گذاری جهت وصول توان به بازار میباشد. oلاRes ها مشتریان oلاistح ها هستند زیرا oلاistح ها سیستم دستیابی به شبکه توزیع و استفاده از آن را می فروشند.شکل - - ساختار توزیع توان را در عرصه یک رقابت کامل نمایش می دهد. مصرف کنندگان حق انتخاب oلاRes ها را دارند که انرﮊی مصرف کنندگان را از طریق شبکه توزیع oلاistحها تأمین می نمایند.

تقریبا بدون استثناﺀ ، فقط یک مجموعه از خطوط شبکه توزیع برای یک محل مشخص وجود دارد. oلاistح به گونهای برنامه ریزی نموده که برای هر کس بصورت مطمئن و کارا، بهره برداری متعادلی را ارائه دهد. بطور مشابه از تبدیل oلاistح ها به oلاResها جلوگیری شده است.آنها حداقل به لحاظ عملکرد و شاید از نظر اصول و مقررات واحدهای مستقلی هستند.oلاistح بایستی نسبت ب ه تمام oلاRes ها بیطرف باشد. تمامی تولیدات و ارتباطات نسبت به oلاRes ها به لحاظ عملکرد صحیح و مطمئن بایستی بررسی و رسیدگی گردند.برای اطمینان از بیطرفی نسبت به تمامی oلاRes ها لازم است کلیه هزینههای مورداستفاده سیستم ثبت گردیده وپس ازآن با غیرفعال نمودن ویژگیها و هرگونه شرایط تشخیص، تمامی oلاResها را به لحاظ انتخاب درشرایط یکسانی قرار دهیم.

-2معیارهای جدید برای بهره برداری و طراحی شبکه های توزیع

ماکزیمم کردن بهره برداری از سرمایه و دارایی موجودمشاغلی که هدفشان جذب سودآوری بیشتر می باشد بایستی سودآوری هر یک از اموال و دارایی های خود را بشناسند. برای یک شرکتتوزیع لازم است که مقدار درآمد بدست آمده از اجزاﺀ مختلف سیستم وهمچنین ارزش بهره برداری ازاین اجزاﺀ شناخته شده باشد.شکل - - یک مطالعه واقعی را نشان می دهد. این شکل سودآوری یک فیدر اختصاصی رابرحسب تابعی از نرخ بارگذاری فیدر نشان میدهد. فیدر زمانی، خود را بروز می دهد که نرخ بارگیری آن از تز درصد ظرفیت حرارت ی ماکزیمم آن بیشتر می گردد. - این مورد خاص ارزش تلفات را از طریق نرخ مالیات پوششمیدهد. بنابراین تلفات بر آنالیز سودآوری تأثیری ندارد - . ماکزیمم سودآوری زمانی ایجادمیشود که نرخ حرارتی از ماکزیمم بارگیری به اندازه صدرصد بیشتر شود. چنین بررسی های سودآوری در آینده مرسوم تر خواهد گردید.در اکث ر موارد، oلاistح ها ب ه این سمت متمایل م ی شوند که به ظرفیت بارگیری تجهیزاتش ان در طی دوره بارگیری ماکزیمم نزدیک شده و یا حتی متجاوز گردند. افزایش و توسعه تعداد تجهیزات دینامیکی و تکنیک های

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید