بخشی از مقاله

چکیده

پس از احداث باغ انار آبیاري مهمترین عامل در عملکرد کیفی و کمی باغات انار و انار برداشت شده میباشد.باغات انار عموما در اقلیمهاي گرم و خشک گسترش یافته اند. سطح تبخیر سالیانه در ایران حدود 2500 میلیمتر است و در اقلیمهاي گرم و خشک درختان آب زیادي را بصورت تعرق از دست داده و مقدار متنابهی نیز بشکل تبخیر آب موجود در خاك از دست میرود. در کنار این مطلب انار میوه اي است که به دوره رشد طولانی نیازمند است و این خود بر حساسیت آبیاري در مورد این درخت می افزاید.

در گام اول باید به این سوال پاسخ داد که نیاز بهینه درخت چه میزان است و در طول دوره رشد روزانه چه میزان آب در مقاطع زمانی اوائل بهار تا اواسط پائیز نیاز دارد؟ در این مورد اعداد متفاوتی دیده میشود که عموما به تجربه وابسته نیست و محصول ارزیابی تئوریک و آکادمیک میباشد. آنچه که ما در اینجا مطرح میکنیم حداقل نیاز درخت براي یک تولید اقتصادي با بهره برداري حدود 25 تن در هکتار و متکی به تجربه میباشد.

بدیهی است در اقلیم خشک و کم آب ایران چاره اي جز صرفه جویی در آب و اتکا به مقادیر بهینه با راندمان آبیاري بالا نمیباشد. البته لازم به تذکر است که خاکهاي سبک تر معمولاً از خاکهاي سنگین کم رطوبت تر بوده و به همین دلیل در بهار زودتر گرم و در پائیز دیرتر سرد می شوند و چون از تهویه بهتري نیز بر خوردار است در صورت کفایت آب و مواد غذایی درختان میوه در آنها بیشتر رشد و انار داراي دوام بیشتري است.

.1 مقدمه

انسان اولیه غذاي خود را با ماهیگیري و شکار و استفاده از گیاهان وحشی تأمین می کرد. در آن دوران انسان به صورت گروههاي کوچک یک یا چند خانواري در غارها و معمولاً در نزدیکی منابع مواد خوراکی می زیست و هر خانواده مسئول تهیه غذاي خود بوده است. با تشکیل اجتماعات نسبتاً بزرگتر نیازها و در نتیجه وظایف و پیشه هاي خاص و جدیدي به وجود آمد که ایجاب می کرد گروهی از افراد به کارهایی مانند آموزشی و غیره پرداخته و براي غذاي خود متکی به افراد دیگر اجتماع شوند.

از این زمان انسان به فکر افتاد که ضمن تشکیل اجتماعات خود در نقاط مناسب غذاي خود را نیز به جاي جمع آوري تولید کند. بنابراین کشاورزي در تمدن هاي اولیه به صورت فنی بسیار ابتدایی شروع گشت. با پیشرفت تمدن و به وجود آمدن اجتماع هایی بزرگتر، اختلاف هاي گروهی پدید آمد که موجب بروز جنگهاي بیشمار شد در نتیجه بشر به خاطر ایمنی دیوارهایی به دور محیط زیست خود ایجاد کردند.

به دلیل محدودیت فضاي بین این دیوارها کشاورزان اولیه مجبور شدند تعدادي از محصولات خود را مانند غلات که به صورت کشت گسترده یعنی در سطح وسیع و با کار و بازده نسبتاً کم در واحد سطح کاشته می شد به اراضی بیرون شهر منتقل کنند و آن دسته از محصولات مانند سبزي و میوه که به شکل کشت متراکم یعنی با مراقبت زیاد و محصول بیشتر در واحد سطح تولید می گردید در داخل شهرها بکارند. بدین ترتیب در کشاورزي دو شعبه زراعت یعنی کشت در مزرعه و باغبانی یعنی کشت در داخل باغ به وجود آمد.

ارزش انار و ارزش غذایی محصولات باغبانی :

در محصولات باغبانی مواد حجم دهنده که همان سلولز و مواد مشابه آن است به فراوانی وجود دارد از همین رو می گویند: سبزیها و میوه ها ملین هستند و نیز به همین دلیل متخصصین تغذیه محصولات باغبانی را به عنوان گروهی مستقل و اصلی در اجزا سازنده غذا می شناسند و غذایی که فاقد آنها باشد کامل نمی دانند در بین محصولات باغبانی خشکبارها داراي بالاترین ارزش غذایی هستند زیرا هم انرژي زا هستند و هم حاوي مقادیر فراوانی پروتئین، املاح و ویتامین می باشند.

طبقه بندي گلها از نظر مقاومت به سرما :

- 1یکساله :

الف - گلهاي حساس به سرما: اطلسی، شاه پسند، آهار، جعفري و ...

ب - گلهاي مقاوم به سرما: که به گلهاي پائیزه موسوم می باشند مانند گل بنفشه، شب بوي زرد، مینا چمنی و گل سیلن. - 2دوساله:کلیه گیاهان دو ساله به سرما مقاوم می باشند

طبقه بندي گلها از نظر مقاومت به سرما :

1 - یکساله :

الف - گلهاي حساس به سرما: اطلسی، شاه پسند، آهار، جعفري و ...

ب - گلهاي مقاوم به سرما: که به گلهاي پائیزه موسوم می باشند مانند گل بنفشه، شب بوي زرد، مینا چمنی و گل سیلن. - 2دوساله:کلیه گیاهان دو ساله به سرما مقاوم می باشند ارقام و گونه هاي گیاهی به دو طریق قابل ازدیادند:

الف - ازدیاد به طریق جنسی

ب - ازدیاد به طریق غیر جنسی الف - ازدیاد به طریق جنسی :در این روش گیاه با بذر افزوده می شود. لینه ها از این طریق افزایش می یابند. لینه عبارتست از جمعیتی از گیاهان که از طریق بذر افزوده شده اند و یکنواختی در آنها در سطح رقم حفظ شده باشد. افزایش بذري روش عمده اي است که گیاهان در طبیعت توسط آن تولید مثل می کنند. گیاه تولید شده توسط بذر دانهال نامیده می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید