بخشی از مقاله

خلاصه

دنیای اطراف ما پر از مسائل با ساختارهای پیچیده، مبهم و چند معیاره است و انسانها همیشه مجبور به تصمیم گیری دراین زمینه ها هستند.در بعضی مسائل عمرانی، نتیجه تصمیم گیری به حدی مهم است که بروز خطا ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را برای پروژه به همراه داشته باشد. امروزه در عصر رقابت و تکنولوژی، ارزش یک مدیر به طور عمده بر اساس کیفیت و سرعت تصمیماتش سنجیده می شود. فرایند تصمیم گیری بستگی به وجود اطلاعات لازم و کافی دارد.

هرچه این اطلاعات کامل تر، دقیق تر و به روزتر باشد، امکان تصمیم گیری درست و به جا از طریق ابزار مناسب بیشتر خواهد بود.تصمیم گیری چند معیاره به عنوان یکی از کاربردی ترین مباحث، مجموعه ای از فنون و روش هایی استنتاج شده از ریاضیات است که می تواند در بهبود تصمیمات عمرانی فوق العاده موثر باشد. در روش های تصمیم گیری چند معیاره که در دهه های اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است بجای استفاده از معیار سنجش بهینگی از چند معیار سنجش استفاده می شود.

.1 مقدمه

این مقاله با هدف ارائه تحولات اخیر تصمیم گیری - DM - در زمینه مهندسی عمران انجام شده است . این رشته وسیع است و نقش مهمی را در زندگی جامعه مدرن ایفا می کند . تصمیم گیری های زیادی در مورد اشیاء های مختلف در چرخه زندگی گرفته شده است. این تصمیمات در مورد مفهوم اشیاء و پوشش طراحی ، ساخت و ساز، شغل ، و انهدام آنها می باشد . روش DM به طور کاملا رسمی ، نمی تواند باعث تسهیل ایجاد این تصمیمات رسمی و غیر رسمی شود چون این روش تا حدی بصری است . در حال حاضر؛ این موضوع خاص ؛ دارای نمونه های متعددی در مورد چگونگی انجام آن می باشد .

مقالات زیادی در مورد این موضوع خاص منتشر شده و ثابت می کند که اطلاعات مفید برای تصمیم گیری ساخت و ساز ؛ توسط روش رسمی DM دست می آید ، به عنوان مثال ، تجزیه و تحلیل حساسیت ها ، تجزیه و تحلیل احتمالی ، بهینه سازی ریاضی ، امنیت شغلی و ارزیابی ریسک . رشته کلاسیک این نوع مهندسی ؛ ابزار مفیدی برای تسهیل تصمیم گیری در زمینه مهندسی عمران است. با این حال ، همه این روش ها می تواند وسیله ای برای ارائه ورودی اطلاعات جهت DM رسمی باشد . روش DM رسمی ، به این مسئله خاص بسیار مربوط می باشد که در دهه های اخیر ؛ باعث توسعه و اعمال به سیستم های مهندسی مختلفی می شود . این نوع تصمیم گیری - MCDM - به عنوان روش چند معیاره شناخته شده است .

مقالات موجود در این موارد ؛ نشان دهنده چگونگی درخواست روش MCDM ؛ به عنوان AHP، ANP، وTOPSIS می باشد که به تصمیم گیری های مربوط به صنعت ساخت و ساز و تا حدی حمل و نقل مربوط خواهد بود . بدیهی است روشMCDM در خارج از زمینه مهندسی عمران نیز توسعه داده شده است و برنامه های کاربردی بسیار متنوعی دارد . چندین بررسی های مفید از این روش ؛ در کتاب 1]، [2 و همچنین مقالات مجلات مختلف ارائه شده است .[8-3] با این حال ، MCDM می تواند باعث پیدا شدن مهندسی عمران اختصاص داده شده و همچنین مناطق مربوط به زیرساخت و مدیریت دارایی [11-9] شود . اطلاعات سیستماتیک طبقه بندی شده در مورد روش های MCDM و برنامه های کاربردی را می توان در مقالات به تازگی منتشر شده یافت .

[12] مسأله DM به تنهایی می تواند با استفاده از MCDM نیز حل شود . گاهی اوقات شهود و مهندسی های مختلفی وجود دارد که به عنوان قضاوت مفید برای تصمیم گیری روش های رسمی ریاضی شناخته شده است . پایگاه لازم برای چنین قضاوتی ، نتایج حاصل از مهندسی مشترک و گاهی اوقات تحلیل و بررسی مدیریتی است . چندین مقاله از این موضوع خاص وجود دارد که نشان دهنده چگونگی حل مشکلات هستند ولی این راه به طور کامل رسمی نیست .

در " تجزیه و تحلیل عددی سه بعدی تونل Polyaxial ؛ حالت فشاری "توسط "W.Qiuetal بررسی شده است ؛ این نویسندگان رفتار مکانیکی توده سنگی اطراف مکان حفاری شده را کشف کردند که این موارد بر اساس ارزش های مختلف و نکات میانی فشار قابل بررسی است . معیار قدرت polyaxial جدید ؛ بر اساس شبیه سازی عددی ؛ باعث بررسی اثر تنش اصلی میانی می شود . روابط ریاضی بین معیار شکست polyaxial و معیار شکست موهر- کولمب ؛ توسط شبیه سازی عددی اعمال می شود . نتایج نشان می دهد که چند تفاوت متوسط در نفوذ تنش اصلی رفتار مکانیک توده سنگ ؛ بر اساس هر دو معیار وجود دارد .

در "حل مسائل مهندسی عمران با استفاده از روش فازی تصادفی MCDM و وضعیت فعلی و آینده تحقیقات " J. Antucheviciene و همکارانش بسیار تلاش نمودند . بررسی روشDM ، برای مقابله با عدم قطعیت انجام شده ؛ که با استفاده از منطق فازی و مدل سازی احتمالاتی کاربردی انجام میشود ، باعث حل مشکلات مهندسی عمران شده است. چند مشکلات روش شناختی در مورد کمی عدم قطعیت در MCDM در حال ظهور می باشد .

استفاده از چشم انداز MCDM ؛ تحت عدم قطعیت توسعه مناطق مهندسی عمران می باشد . مقاله " یک مدل جدیدی از مجموعه های تحلیل جفتی جهت بررسی ثبات سنگ ها " ؛ توسط Wang .M و همکارانش تهیه شده که نوعی تحقیق در زمینه ارزیابی مشکل ثبات سنگ به عنوان مشکل نامشخص و پیچیده است که شامل عوامل متعددی از ابهام ، عدم قطعیت، و تنوع می باشد . یک مدل جدید DM، بر اساس جفت مجموعه تجزیه و تحلیلی - SPA - وبا توجه به ناسازگاری ، یقین، و عدم اطمینان از شاخص های ارزیابی ، برای تجزیه و تحلیل پایداری سنگ های اطراف ارائه شده است Q. Hou و X. Zhou ؛ مقاله " بهره وری روش ارزیابی ، از طریق رقابت وهمکاری ماتریکس " را ارائه کردند و سوال های پیرامون روش ارزیابی متقابل بهره وری ، به عنوان یک تحلیل پوششی داده های موثر - DEA - ، از طریق خود ارزیابی ؛ مشارکت در ارزیابی و رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری DMU - ها - بررسی شدند .

در این مقاله ، یک رقابت و یا همکاری ماتریس متقارن - نامتقارن - معرفی شده است . روش رقابت یاهمکاری متقابل بهره وری ، پیشنهادی برای ارزیابی DMU ها با روابط متنوع - نسبی - می باشد . تظاهرات عددی ارائه شده ، باعث نشان دادن روش عملی معقول می شود . در " طبقه بندی ساده و بی تکلف جهت انتخاب خوب و یا بد پروژه های در طول مراحل اولیه ساخت و ساز بین المللی ؛ تصمیم گیری مناقصه ای زیادی " صورت گرفته است و توسط Janag .W و همکارانش ، یک روش برای افزایش نرخ سود شرکت ها و افزایش بهره وری پیمانکاران کره ای در زمینه تصمیمات مناقصه ای در مراحل اولیه یک پروژه چرخه ای پیشنهاد شده است .

این طبقه بندی ساده و بی تکلف ، به عنوان یک ابزار غربالگری ؛ جهت استفاده از افزایش کاربرد عملی متغیرهای علمی با اطلاعات محدود استفاده می شود که در طول مراحل اولیه پروژه های ساختمانی به دست می آید . در مقاله " ایستگاه خدمات ارزیابی ؛ مشکل خدمات کیترینگ در سرعت بالای راه آهن: QFD یک فازی برای تئوری این رویکرد می باشد " که توسط Wu .X و همکاراش ارائه شد . ارائه رویکرد MCDM برای مشکل ارزیابی ایستگاه خدماتی ؛ به ارائه خدمات با سرعت بالای راه آهن ها بستگی دارد . - SSEP-CSHR -

انتخاب ایستگاه های با خدمات بالقوه برای CSHR ، با استفاده از دو فاز گسترش عملکرد کیفیت فازی - FQFD - انجام می شود که با توجه به یک سری از معیارهای عملی و عمومی مورد نیازCSHR ؛ ارائه میشود . Cho . J و همکارانش ؛ گسترش کیفیت عملکرد - QFD - را برای انتخاب محصولات بازار و راه حل های ساخت و ساز QFD" پیشنهاد کردند که بر اساس منطق معیار TOPSIS ؛ مناسب خواهد بود . " این تکنیک به ترتیب اولویت ؛ نشان دهنده شباهت راه حل ایده آل - TOPSIS - و شاخص مناسب - SI - می باشد که برای ارائه معیارهای بهبود عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه می دهد تجزیه و تحلیل با مناسب ترین راه حل ساختمانی و بر اساس معیارهای عملکرد مورد نیاز کاربر انجام شود .

در " برنامه ریزی احداث تونل با استفاده از زنجیره مارکوف مونت کارلو J. P. Vargas" - MCMC - و همکارانش یک الگوریتم شبیه سازی پیشنهاد کردند که می تواند برای روش MCMC ؛ در نظر گرفته شود . این روش ؛ برای یک کاربر با یک ارزیابی قابل اعتماد ، باعث حفاری با استفاده از روش استانداردحفاری و انفجار می شود . در "عملکرد مورد نیاز برای بازسازی آپارتمان و ارزیابی" TOPSIS توسط Cho .J و Chun .J ، مشکل ارزیابی عملکرد بازسازی آپارتمان ها بررسی شد .

آنها نشان دادند که استفاده ازTOPSIS برای اندازه گیری عملکرد ، به درجه بهبود بازسازی راه حل های طراحی شده قبل و بعد از بازسازی بستگی دارد . ارائه این روش ؛ با هدف امتیازعملکرد ترکیبی با خواص چند اجرایی و کاربری انجام می شود و اجازه می دهد تا تصمیم گیری وزن برای هر عملکرد اجرا شود . مقاله " استفاده از ترکیب MRSS-ANP برای ایجاد یک مدل تصمیم گیری جهت مکان نوآورانه " توسط Younes . M. K و همکاران ، بررسی شد ؛ که دارای متوسط رتبه نمونه مجموعه - MRSS - و فرایند تحلیلی شبکه - ANP - بود ؛ زمانی که رتبه بندی محیط با استفاده از زمینه های اجتماعی مرتبط با آن انجام شد ، معیارهای عملیاتی و انتخاب یک مکان دفن مناسب سنجیده شد .

این مدل یکپارچه ؛ نوعی پیشنهاد از عدم قطعیت جهت به حداقل رساندن ذهنیت قضاوت انسانی و ارزش ابزاری بود که قادر به تصمیم گیری های مهم بود . wang . Q و همکارانش ؛ یک مدل مکانیکی جهت اعمال کنسول های فولادی پیش تنیده شده را نشان دادند که نوعی تحقیق در زمینه موقعیت مطلوب خارجی و عرضی بود که در مقاله ای تحت عنوان "بهینه سازی پوسته سازه فولادی مورد استفاده در گسترش بتن تیر اهن پل " تهیه شد ؛ طراحی بهینه ؛ معقول و امکان سنجی آن با استفاده از تحلیل تنش و استفاده از تایید روش المانی محدود انجام شد .

بهینه سازی ساختاری کمک می کند تا طراحی به مناسب ترین شکل و از طریق پخش کردن ابزارهای کنسول نقاط ساختاری و معماری انجام شود . نویسندگان " برنامه BIM ، برای انتخاب طراحی جایگزین مناسب ، LCA و LCCA را در نظر گرفتند ." Shin .Y و Cho .K ؛ از چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز برای انجام ارزیابی چرخه حیات - LCA - و چرخه زندگی تجزیه و تحلیل هزینه ها - - LCCA استفاده کردند که از طریق مدل سازی اطلاعات ساختمانی انجام شد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید