بخشی از مقاله

چکیده:

پروسه طراحی و مهندسی رویه های بتنی تحت تأثیر عوامل متعددی بوده که در این میان استفاده از روشها و استانداردهای طراحی از سوی بیشترکشورها به منظور حفظ و توسعه باندهای فرودگاهی بسیار حائز اهمیت است. با بررسی و مقایسه رویه های بتنی با اصول و فاکتورهای مهم موجود در طراحی مهندسی و شرایط بارگیری نسل جدید هواپیماها می توان به استدلال های علمی و کاربردی مفیدی در پیاده سازی یک پروسه عملیاتی دست یافت.

هدف از طراحی و محاسبه رویه های و بررسی رفتار پارامترهای مرتبط با آن بیشتر نگهداری رویه ، اصلاح نقایص ایجاد شده توسط خرابی ها و حفظ رویه از آسیب و خطر است که بسیاری از گروه های تحقیقاتی و شرکتهای اتحادیه اروپایی و کمیته های فنی ACI و ... بررسی استحکامات سازه های بتنی در زمینه افزایش بازدهی و کارآیی پوشش های بتنی و کاهش اثرات خرابی رویه های بتنی را برای استفاده در باندهای فرودگاهی بخوبی مدنظر داشته اند.

منظور از این پژوهش، محاسبات عددی مرتبط با طراحی و استفاده از رویه های بتنی ایده آل در باندهای فرودگاهی و به عبارتی تحلیل عددی رفتار دال های بتنی در رویه بتنی فرودگاه دینور بمنظور کاهش تنش ها و تغییر مکانها و استفاده از داول در انتقال بخشی از بار می باشد که کشورها با اتخاذ روشهای محدود و خاص و با توجه به وضعیت پیوسته یا لغزنده رویه ها نسبت به یکدیگر و مطالعه رفتار داول ها توانسته اند اجزای روسازی - دال،داول و بستر - را مدل سازی نمایند و پارامترهای متغیر و معیارهای مختلف از کارایی و راندمان بالای یک رویه بتنی را بخوبی ارزیابی کنند. روشهای طراحی در جهت افزایش انتقال بار به دال مجاور و در نتیجه افزایش کارایی درز در انتقال بار و کاهش عرض درز بکار بسته شده اند.

دال های صلبی بزرگتر و ضخیم تر متحمل تنش داخلی بیشتری به علت پیچیدگی خزشی بتن و تنش اضافی در اثر انحنای حرارتی می باشند. محاسبه و ساختار یک رویه بتنی مناسب در یک فرودگاه تحت بررسی رفتار داول ها از اهداف مهم این مقاله است. از این رو با استناد به ارزیابی ترک خوردگی های یک رویه بتنی ، رویه های بتن با استفاده از ابزارها و آزمون های خاص تحت بازدهی انتقال بار دال ها با استفاده از تغییر مکان سنج افت وزنی و آنالیز پاسخ ها در قالب یک برنامه کامپیوتری پردازش شدند و در نهایت ، مرجع مناسبی برای نگهداری باندها پیشنهاد شده است.

الف - طرح تحقیقاتی:

این کار تحقیقی که بر مبنای مطالعه و ارزیابی مرجع های مختلف درقالب یک پروژه علمی - کاربردی تنظیم شده است، به بحث و بررسی رویه های بتن و روشهای طرح و محاسبه آنها در فرودگاه ها تحت رفتار داول ها براساس استانداردها و گزارشاتی از اصول و آئین نامه های اتحادیه اروپا و ACI می پردازد. از آنجایی که آسیب و خرابی باندهای فرودگاهی باعث کاهش رشد و توسعه ارتباطی جوامع می گردد، لذا پروسه طراحی و مهندسی رویه های بتنی تحت تأثیر عوامل متعددی بوده که در این میان استفاده از روشها و استانداردهای طراحی مثل روش تئوریک ACN-PCN از سوی بیشترکشورها به منظور حفظ و توسعه باندهای فرودگاهی نقش بسزایی دارند.

با بررسی و مقایسه رویه های بتنی با اصول و فاکتورهای مهم موجود در طراحی مهندسی و شرایط بارگیری نسل جدید هواپیماها می توان به استدلال های علمی و کاربردی مفیدی در پیاده سازی یک پروسه عملیاتی دست یافت که این روند می تواند در یک ناحیه از منظر ابعاد فنی و غیرفنی مقرون به صرفه و اقتصادی تر باشد. هدف از نگهداری رویه ، اصلاح نقایص ایجاد شده توسط خرابی ها و حفظ رویه از آسیب و خطر بیشتر است.

دراین کار تحقیقی، بسیاری از گروه های تحقیقاتی و شرکتهای اتحادیه اروپایی و کمیته های فنی ACI و کمیته هایی معتبر مانند FIB و سایر موسسات مرتبط با بررسی استحکامات سازه های بتنی در زمینه افزایش بازدهی و کارآیی پوشش های بتنی و کاهش اثرات خرابی رویه های بتنی برای استفاده در باندهای فرودگاهی فعالیت چشمگیری دارندکه با بررسی این فعالیتها می توان علاوه بر سازماندهی شبکه رویه های بتنی فرودگاه ها ، با انتخاب پارامترهای مطلوب - متغیرهای تحقیق - حداقل به راهکارهایی در ترمیم و نگهداری و بهسازی رویه ها در سطح قابل قبولی دست یافت.

از این رو، در جهت ساماندهی این گونه فعالیتها و داشتن یک مرجع مناسب و اطلاعات کافی از عملکردهای اتخاذ شده برای نگهداری باندها توسط کشورها، این کار تحقیقی تهیه شده است. بررسی منابع: خرابی های بوجود آمده در رویه های بتنی با توجه به شرایط و عوامل متنوعی از جمله در اثر بارهای ترافیکی، شرایط اقلیمی، اعوجاج،خزش حاصله از نوسانات حرارتی و خمیدگی در اثر هیدراسیون ناقص و    ..... گزارش شده اند که تشخیص نوع خرابی و تفکیک آنها از نظر تصمیم گیری و انتخاب روش و نحوه مرمت و    بهسازی رویه اهمیت بسیار دارد. بنابراین، ارتباط نزدیک هریک از پارامترهای تأثیرگذار با نحوه عملکرد رویه بتنی باید به دقت مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و شناسایی شود تا علل خرابی رویه مشخص گردد.

برای مثال در بعضی از کشورهای اتحادیه اروپایی مانند فرودگاه بین المللی واشنگتن دی سی ، ضخامت ، ساختار و    ترکیب رویه های بتنی و نحوه اجرا به تنهایی چندپارامتر از بی شمار پارامترهای موثر در عملکرد روسازی بتنی مدنظر می باشند. از آنجایی که ضریب سختی خمشی دیواره تایر چرخ هواپیما و وجود لاستیک داخلی باعث می شود که توزیع تنش در سطح تماس چرخ با رویه بتنی در روسازی یکنواخت نباشد ، از این رو، اثر فشار تایر و وزن کل هواپیما در نحوه توزیع فشار بر روی رویه های بتنی بررسی شده است و گزارش های تحقیقاتی متعدد از روسازی های بتنی از سوی کمیته استاندارد سازی اروپا - CEN - در رابطه با اینگونه عوامل تخریب رویه های بتنی - جنبه های مبهم - جالب و حاوی نکاتی ارزنده است.

تعداد دفعات بارگذاری طی آزمایش AASHTO برای اوزان مختلف وسائط نقلیه در ایجاد خرابی و آسیبهای وارده بر رویه های بتنی و سایر انواع خرابی ها با توجه به شرایط و موقعیتهای مختلف یک باند فرودگاهی در یک کشور و ایده هایی که برای جلوگیری و کاهش این تخریب ها از سوی آنان مطرح و عملی گردیده ، مورد مطالعه قرار گرفته است. - بعنوان مثال، ایده و سیاست کشور اسپانیا هر یک تا دو سال سنجش اصطکاک با سطح خیس با دستگاهSCRIM می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید