بخشی از مقاله

چکیده

افزایش جمعیت و به ویژه تکنولوژی و عدم تناسبب آن با محیط زیست موج تغییرات وسیع و بر هم خوردن شرایط طبیعی دربسیاری از نقاط جهان شده است به همین منظور امروزه ما بین رویکردهای مختلف در طراحی معماری »معماری سبز« یکی از مهم ترین و کارامد ترین رویکردهای طراحی مح سوب می شود و تو سط راهکارهایی که در آن ارائه شده ا ست سعی در به حداقل ر ساندن اثرات مخرب ساختمان بر طبیعت و همسویی با آن دارد.

در واقع در این پروژه می خواهیم معماری سبز - کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی، توجه به نسل های آینده، استفاده از فضای سبز برای حفاظت از محیط زیست، تولید مصالح مبتنی بر محیط زیست، استفاده از م صالح و فراورده های قابل برگ شت به چرخه طبیعت - را با ساختمان الکترونیکی ترکیب کنیم و در واقع ف ضایی خلق شود که در آن ساختمانی الکترونیکی همگام با معماری سبز - حفظ محیط زی ست - با شد.

در این تحقیق به ا صول پایه طراحی مرکز تجاری و اهداف مطرح در معماری سبز، به تجزیه و تحلیل سایت مورد نظر پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که استفاده از شیب سایت جهت استقرار ساختمان و ایجاد ف ضاهای تفریحی در سایت، توجه به سیرکولا سیون حرکتی در سایت، در نظر گرفتن ورودی ا صلی، توجه به ر شد اقتصادی، ارائه طرح همسان با معماری سبز، گسترش بنای مورد نیاز به صورت زیر زمینی و استفاده از پارکینگ در طبقات زیرین می تواند از بهترین راهبرد های اساسی منطبق با استراتژی تهاجمی باشد. دستیابی به چنین نگرشی با اندک نگرشی ممکن می باشد.

.1 مقدمه

امروزه در پی پیامدهای منفی جهان صنعتی ، نظیر آلودگی روزافزون هوا و محیط زیست ، کاهش منابع طبیعی و بحران انرژی ، حفظ و پا سداری از منابع طبیعی جهان به یکی از مهم ترین دغدغه های ان سان ع صر حا ضر تبدیل شدها ست اما معماری سبز با ج ست و جوی راهی برای به حداقل ر ساندن اثرات منفی ساختمان ها بر محیط زی ست در حقیقت تلا شی ا ست برای هم آوایی و هم سویی با طبیعت از طریق افزایش کارایی و بهینه سازی در مصرف مصالح ، انرژی و گسترش فضا . بدین ترتیب در معماری سبز به جای دشمنی با طبیعت ، انرژی های آن را مهار کرده و به بهترین شکل درساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد دستیابی به چنین هدفی با اندک نگرشی ممکن می شود.

مراکز خرید از انواع ساختمانهای نوینی هستند که در آنها تعدادی فعالیت تجاری دست به دست هم داده به منظور بهبود اقتصاد مشترک خویش، یک قاعده و نظم کلی پی ریزی می نمایند. از آنجا که مراکز خرید از جمله ساختمانهایی هستند که معمولا" با همکاری مشترک چند گروه بوجود می آیند لذا برنامه ریزی برای آنها امری طبیعی می باشد . هر گاه نیاز برای این طرح ریزی به خوبی شناخته شود مراکز خرید متاثر از مشکلات شهری شده و پاسخگوی بسیاری از نیازمندیها و فعالیت های جوامع خواهند شد. لازم به ذکر ا ست مراکز تجاری در پی شبرد ر شد اقت صادی تاثیر ب سزایی دارند. مراکز خرید به عنوان ف ضای عمومی شهری، همواره با زندگی ب شر ارتباط ناگ س ستنی دا شته اند.

این مجموعه هابه تدریج و با توجه به مقت ضیات زمانی و مکانی بوجود آمده اند و لذا د ستخوش تغییر و تحولات فراوانی شده اند و انواع مختلفی از آنها ایجاد شده ا ست.که یکی از آنها مراکز تجاری، خدمات الکترونیکی می باشد. با توجه به اهمیت وجود مراکز تجاری - خدمات الکترونیکی - وجود مجموعه ای که بتواند مردم را با این گونه خدمات بی شتر آ شنا کند و نیاز های آنها را در این زمینه پاسخگو باشد امری ضروری به نظر می رسد.

در واقع می توان گفت طراحی و ساخت یک مرکز تجاری- نمای شگاهی در سایت که مطابق با امر تو سعه و پی شرفت مناطق شهری و همچنین تبدیل واحد های تجاری فر سوده و پراکنده به ف ضایی جدید و متمرکز و توجه به معماری سبز که علاوه بر زیبایی در جهت ثبات و ضعیت محیط داخلی، کاهش م صرف انرژی و هم سازی با طبیعت و توجه به شخ صیت اکولوژیک منطقه و ... می با شد امری اجتناب ناپذیر ا ست . این نوع طراحی ها نیاز به برنامه ریزی دقیق و الگوهای خا صی می با شد که در این تحقیق به آن پرداخته شده است.

با تحقیق های صورت گرفته در تهران مراکز تجاری زیادی وجود دارد که تعدادی از آنها مراکز تجاری الکترونیکی هستند لذا لازم به ذکر ا ست هیچ کدام از آنها به صورت مراکز تجاری نمای شگاهی الکترونیکی نمی با شند و از سوی دیگر نبود معماری سبز در چنین ساختمان هایی در تهران و همچنین وجود چنین ساختمان هایی در کشور های دیگر، این کمبود به نظر آمد و اینجانب را بر این داشت که پروژه خود رادر این راستا پیش ببرم.

-1-1دفتر جدید سامسونگ "سیلیکون ولی" در کالیفرنیا

دفتر جدید سامسونگ "سیلیکون ولی" به شکل یک مکعب روبیک غولپیکر است. این ساختمان که با هزینه 300 میلیون دلاری در مساحتی در حدود 1.1 میلیون مترمربع بنا شده است که میتواند تا دو هزار کارمند را در خود جا دهد یکی از اهداف تأسیس این دفتر این بوده که بتوانند تمام تیمهای آمریکایی بخش تحقیق و توسعه را در یک جا گرد هم آورند و محل اسکانی برای کارمندان فروش و بخش بازاریابی تهیه کنند. ایده طراحی باز که در این ساختمان بکار گرفته شده، همکاری بین کارمندان را به شدت افزایش می دهد و باعث می شود که خیلی از تفکرات جرقه ای و آنی که خود منشا شکل گیری بسیاری از ایده های بکرو نو می باشد راحت تر شکل گیرد.

سنگ بنای این ساختمان در سال 2013 و با همکاری شرکت معماری NBBJ زده شد. ساخت این دفتر مرکزی از مرحله گودبرداری تا آماده شدن ساختمان فقط دو سال طول کشیده است و در سال 2015 افتتاح شد. ساختمان جدید 10 طبقه سامسونگ دارای حیاط، باغ و محیط های آزمایشگاهی می باشد. نمای این برج برای کاهش و افزایش حرارت خورشیدی بشکلی خاص طاحی شده است که باعث کاهش هزینه های انرژی مربوط به خنک کننده ساختمان می گردد.

شیشه های شفاف اجازه می دهد تا نور طبیعی به عمق floorplate نفوذ؛ و ترکیب درختان و آب ارتباط با محیط زیست را فراهم می کند. به گفته ژائسو هان مدیر بخش آمریکایی سامسونگ: این اتفاق نقطه عطف بزرگی در تاریخ سامسونگ و قدمی بسیار بزرگ در رسیدن به اهداف استراتژیک شرکت است. وی در ادامه گفت: تأسیس ساختمان جدید بزرگترین سرمایهگذاری سامسونگ در "سیلیکون ولی" میباشد.

-2-1نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک الکامپ

نخستین نمایشگاه کامپیوتر ایران که در سال 1369 برگزار شد، نمایشگاه بین المللی کامپیوتر ، برق؛ الکترونیک و ارتباطات نام داشت که در سال های بعد برق و ارتباطات از عنوان این نمایشگاه حذف شدند و بعد ها نام آن الکامپ شد. نمایشگاه الکامپ بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقمندان عرضه می گردد و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

دستاوردهای این تعاملات نقطه آغاز بسیاری از همکاری های تجاری و تکنولوژیکی فیمابین دست اندرکاران حوزه الکترونیک و کامپیوتر است که نقش معنی داری در تحرک بخشیدن به این حوزه ی صنعت و تولیدکنندگان و بازرگانان شاغل در آن ایفاء می نماید. گشایش های اخیر در حوزه ی بین الملل و اراده ملموس دولت تدبیر و امید، که خود نیز با پیگیری استقرار دولت الکترونیک در زمره ی بزرگترین مشتریان بالقوه این حوزه می باشد، در افزایش حضور صنایع کشور در عرصه های بین المللی، زمینه ی شکوفایی این حوزه از صنعت و فن آوری را بیش از پیش فراهم نموده و انتظار می رود.

3-1 -طراحی مجتمع فرهنگی بانوان مشهد براساس اصول معماری سبز و پایدار در جهت کاهش مصرف انرژی روند رشد شهرنشینی و افزایش تعرفه های حامل های انرژی سبب گردیده روش های کاهش و بهینه سازس مصرف انرژی در کلیه بخش ها بخصوص طراحی و اجرای ساختمان ها در قالب تعاریفی نو مانند معماری سبز و پایدار وارد شود. این طرح علاوه بر کنترل و استفاده مطلوب از انرژی در طراحی و ساخت ساختمان، از زاویه دید مکانی و نحوه قرارگیری در موقعیت جغرافیایی یا محیط اطراف نیز در نظر گرفته شده است.طرح این مجتمع بر اساس سه معیار اصلی -1 تعامل محیط، بنا، فضای سبز-2 معماری و انرژی های پایدار -3 سایت مکانی برا آمدن، ماندن، شدن شکل گرفته است. مدل اولیه بر اساس شاخص های مورد نیاز طرح با توجه به ماهیت اصلی که شامل بخش های اداری، فرهنگی، آموزشی-پژوهشی، خدمات فنی و خدمات عمومی می شود طراحی گردیده است.

.2 هدف از معماری سبز

طراحی سبز عملی ا ست برای حل م شکلات که طی آن منابع طبیعی قبل بعد و طی پرو سه تولید و ساخت به کمترین حد آ سیب میبیند به علاوه در مسیر این عمل مصالح باید مفید بوده عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند. چیزهای با طول عمر زیاد هم مفیدند و هم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات، و این بهتر از استفاده مجدد یا بازیافت آنها است.

-1-2مزایای یک ساختمان سبز

·    استفاده از انرژی های طبیعی در مصرف روزمره

·    ثبات وضعیت محیط داخلی

·    استفاده از ضایعات و پساب در تولید آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز

·    به کارگیری شیوه های مناسب برای کاهش انرژی هدر تلف شده و یا کنترل آن و بهینه سازی مصرف انرژی

·    توجه به خواص اقلیمی منطقه

·    استفاده از مصالح قابل بازیافت غیر شیمیایی و مصالحی که سلامت انسان را به خطر نمیاندازد.

·    طراحی با مصالح نزدیک به طبیعت

·    استفاده از گیاهان طبیعی به عنوان الهام دهنده طراحی زنده

·    اجتناب از صدمه رساندن به وضعیت اراضی به منظور سود بیشتر

·    رسیدن به بیشترین کیفیت زندگی در سایه اتکا به محیط زیست

·    نحوه استفاده از زمین

·    توجه به شخصیت اکولوژی منطقه

-2-2موضوعات و اهداف مطرح در معماری سبز

·    توجه به نسل های آینده و حفاظت از محیط زیست

·    تولید مصالح مبتنی بر فضای سبز

·    استفاده از فضای سبز برای کمک به حفاظت از محیط زیست

·    استفاده از گیاهان بومی و محلی

·    استفاده از مصالح و فرآورده های قابل برگشت به چرخه طبیعت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید