بخشی از مقاله

چکیده:

در این تحقیق سعی بر آن داریم تا با استفاده از رویکرد نظریه بازیها، تصمیمات قیمت‌گذاری و سفارش‌دهی را در یک زنجیره تأمین دو کاناله بررسی کنیم. زنجیره تأمین مورد بررسی شامل دو تولیدکننده است که دو محصول جانشین تولیدنموده و توسط یک خرده‌فروشمشترکبهفروشمی‌رسانند. یکی از تولیدکننده‌ها محصولاتش را بصورت همزمان در هر دو کانال فروش اینترنتی و خرده‌فروشی به فروش می‌رساند؛ درحالیکه تولیدکننده دیگر محصولاتش را فقط از طریق خرده‌فروشمشترکبهمشتریان تحویل می‌دهد. فرض می‌شود که قدرت تصمیمگیری بازیکنانیکسان است. ابتدا برای تعیین قیمت‌های بهینه، مسأله مورد بررسی به کمک بازی نش مدل‌سازی شده و نقطه تعادل بازی مورد نظر تعیینمیگردد. در ادامه، برای بیشینه نمودن سود کل سیستم، یک بازی متمرکز ارایه میشود. در نهایت، برای تقسیم سود حاصل از همکاری در بازی متمرکز، از مدل چانهزنی نش استفاده میشود.

-1 مقدمه

زنجیره تأمین دو کاناله زنجیره تأمینی است که در آن یک تولیدکننده محصولاتش را بصورت همزمان در دو کانال مستقیم و خردهفروشی به فروش میرساند. در کانال مستقیم تولیدکننده بدون واسطه محصولاتش را بطور مستقیم و به کمک فروش اینترنتی به دست مشتری میرساند. ولی در کانال خردهفروشی محصولات توسط یک واسطه از جمله یک خردهفروش به فروش میرسند. اینترنت و به طور کلی دنیای الکترونیک همه ابعاد زندگی و جوامع بشری را دستخوش تغییر کرده است  به تبع آن بازارها نیز دچار تغییرات ماهیتی و شکلی شدهاند.  به این بازارها که در اثر تأثیر و به کارگیری دنیای الکترونیک شکل گرفتهاند، بازارهای الکترونیک گفته میشود. همانطور که ماهیت بازار تغییر کرده است، قابل پیشبینی است که سایر موارد وابسته به آن نیز تغییر کند. از جمله این موارد استراتژیهای قیمتگذاری است که میبایستی متناسب با نوع بازار تغییر کند.

-2 مرور ادبیات

هسیه و لیو [2] یک زنجیره تأمین شامل یک تأمینکننده و یک تولیدکننده را در نظر میگیرند. آنها از یک مدل نش برای تحلیل مسأله استفاده میکنند. ژای و همکاران [3] مسأله را تحت سه حالت خاص متمرکز ، غیرمتمرکز و یک زنجیره تأمین بصورت متمرکز و دیگری غیرمتمرکز بررسی میکنند. دوانگان و همکاران [5] از قرارداد بازخرید مازاد سفارش برای هماهنگسازی یک زنجیره که تابع تقاضای آن احتمالی و وابسته به میزان موجودی خردهفروش است، استفاده میکنند. بیچسکا و فرای [1] یک زنجیره تأمین را تحت تقاضای احتمالی و در دو حالت متمرکز و غیرمتمرکز - نش - بررسی میکنند. هوو و همکاران [ 4] نیز یک زنجیره تأمین که در آن تقاضای محصول به مدت زمان تحویل تعیین شده توسط تأمینکننده و قیمت نهایی محصول تعیین شده توسط خردهفروش بستگی دارد.

-3 تعریف مسأله

یکی از تولیدکنندهها - - محصولاتش را بصورت همزمان در هر دو کانال مستقیم - از طریق فروش اینترنتی - و خردهفروشی - از طریق یک خردهفروش - به فروش میرساند؛ در حالی که تولیدکننده دیگر - - محصولاتش را فقط از طریق همان خرده-فروش مشترک - - به مشتریان - - تحویل میدهد. در هر دو کانال خردهفروشی، تولیدکننده محصولاتش را با قیمت عمده-فروشی به خردهفروش ارسال نموده و خردهفروش هر دو محصول را به قیمت خردهفروشی به مشتریان تحویل میدهد . قیمتهای عمدهفروشی توسط تولیدکنندهها و قیمتهای خردهفروشی توسط خردهفروش تعیین میشود. همچنین قیمت فروش اینترنتی در کانال فروش مستقیم محصول نوع اول نیز توسط تولیدکننده تعیین میگردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید