بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مقاله بررسی و توسعه استفاده از هوش مصنوعی و سیستمهای اطلاعاتی حسابداری با رویکرد نوین سیستمی است. مقاله حاضر برخی موضوعات قابل توجه را که اغلب درباره بانک اطلاعاتی حسابداری گفته می شود ، استخراج می کند. استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های اطلاعاتی حسابداری به عنوان پایه ا ی برای مرتفع کردن این مسایل مورد بررسی قرار گرفته است. ادبیات مربوطه بررسی و توسعه داده شده اند. اهدافی بیان شده اند که ابزارهای مفیدی برای ذخیره سازی و کاربرد هوش برای سیستم های بانک اطلاعاتی حسابداری باشند همچنین مدلهایی برای استفاده آنها ارائه شده اند.

معرفی

سیستم های اطلاعاتی حسابداری از محیط دفاتر روزنامه و کل بیرون آمده اند و به فرمتهای کامپیوتری با پیدایش کامپیوترها انتقال یافته اند. متاسفانه در موارد بسیاری که سیستم های کامپیوتری توسعه داده شده اند، کامپیوتر به عنوان یک ابزار کارامدتر نسبت به عملیات دستی و ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفته اند. نتیجتا" در بسیاری موارد بانک اطلاعاتی حسابداری محل نگهداری اطلاعات بسیار زیادی درباره معاملات خاص حسابداری شده اند. در نتیجه این سیستم ها نیازهای تصمیم گیرندگان را در نظر نگرفته اند. یک روش برای حل این مساله این است که هوش مصنوعی - AI - را با بانک اطلاعاتی حسابداری ادغام کرده تا سعی شود سیستم هایی که مشکلات سیستم های سنتی را مرتفع می کنند ، توسعه داده شوند.

اگرچه تئوری بانک اطلاعاتی حسابداری مورد توجه زیادی قرار گرفته است ، اما تلاش کمتری روی کاربرد هوش مصنوعی در سیستم های تخصصی حسابداری صورت پذیرفته است. بررسی ادبیات مفاهیم حسابداری کارهای قبلی زیادی در زمینه هوش مصنوعی در سیستم های تخصصی حسابداری را نشان می دهد که روی حسابرسی، حسابداری مدیریت و مالیات متمرکز شده اند. بنابراین آزمون مسائلی در تئوری بانک اطلاعاتی حسابداری و بررسی محدوده ای که می تواند هوش مصنوعی در سیستم های تخصصی حسابداری - AI/ES - این مشکلات را مرتفع سازد ، حیاتی است. بنابراین رویکرد این مقاله این است که برخی از مشکلات را شناسایی کرده و سپس آنرا در هماهنگی با سه هدف اصلی بررسی نماید.

نخست ، بسیاری ار ادبیات موجود روی کاربرد هوش مصنوعی در سیستم های تخصصی حسابداری - AI/ES - مورد بررسی قرار گرفته اند تا وضعیت موجود مفاهیم را مشخص نمایند. دوم ، سایر تحقیقات در این زمینه شامل هرسچ برگ - 1986 - 1 و پارسایی - 1989 - برای مساعدت آنها برای توسعه بانک اطلاعاتی های حسابداری هوشمند مورد آزمون قرار گیرند. تاکید در این قسمت از مقاله روی کاربرد اهداف و دموهایی در سیستم های بانک اطلاعاتی حسابداری است تا برخی از مسایل شناسایی شده را مرتفع سازد. اهداف و دموها به عنوان ابزارهایی برای سازماندهی ، ذخیره سازی و بکارگیری هوشمندیهای ضروری در سیستم ها ارائه شده اند. سوم، مسایل و زمینه های توسعه دیگری برای کاربرد هوش مصنوعی در سیستم های تخصصی حسابداری آزمون شوند.

ضرورت انجام تحقیق

تصمیم گیری، اصلی ترین و مهمترین مسئولیت و مهارتی است که علاوه بر اتخاذ تصمیم به اجرا نیز منتهی می شود. امروزه برای باقی ماندن در عرصه رقابت بایستی تصمیمات درستی اتخاذ شود. استفاده بهینه از منابع و عدم اتلاف منابع براساس یک تصمیم گیری صحیح مقدوراست، یک سیستم اطلاعاتی میتواند کمک شایانی در اخذ تصمیمات صحیح نماید و سازمان را به سوی هدف اصلی هدایت کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامههای هوشمند است. تعریف دیگری که از هوش مصنوعی میتوان ارائه داد به قرار زیر است: هوش مصنوعی، شاخهایست از علم کامپیوتر که ملزومات محاسباتی اعمالی همچون ادراک - Perception - ، استدلال - reasoning - و یادگیری - learning - را بررسی کرده و سیستمی جهت انجام چنین اعمالی ارائه میدهد. و در نهایت تعریف سوم هوش مصنوعی از قرار زیر است: هوش مصنوعی، مطالعه روشهایی است برای تبدیل کامپیوتر به ماشینی که بتواند اعمال انجام شده توسط انسان را انجام دهد. به این ترتیب میتوان دید که دو تعریف آخر کاملاً دو چیز را در تعریف نخست واضح کردهاند.

1.    منظور از موجود یا ماشین هوشمند چیزی است شبیه انسان.

2.    ابزار یا ماشینی که قرار است محمل هوشمندی باشد یا به انسان شبیه شود، کامپیوتر است.

هر دوی این نکات کماکان مبهم و قابل پرسش هستند. آیا تنها این نکته که هوشمندترین موجودی که میشناسیم، انسان است کافی است تا هوشمندی را به تمامی اعمال انسان نسبت دهیم؟ حداقل این نکتهکاملاً واضح است که بعضی جنبهای ادراک انسان همچون دیدن و شنیدن کاملاً ضعیفتر از موجودات دیگر است. علاوه بر این، کامپیوترهای امروزی با روشهاییکاملاً مکانیکی - منطقی - توانستهاند در برخی جنبههای استدلال، فراتر از تواناییهای انسان عمل کنند .

بدین ترتیب، آیا میتوان در همین نقطه ادعا کرد که هوش مصنوعی تنها نوعی دغدغه علمی یا کنجکاوی دانشمندانه است و قابلیت تعمق مهندسی ندارد؟ - زیرا اگر مهندسی، یافتن روشهای بهینه انجام امور باشد، به هیچ رو مشخص نیست که انسان اعمال خویش را به گونهای بهینه انجام میدهد - . اما همین سؤال را میتوان از سویی دیگر نیز مطرح ساخت، چگونه میتوان یقین حاصل کرد که کامپیوترهای امروزین، بهترین ابزارهای پیادهسازی هوشمندی هستند؟ به هرحال، کامپیوتر تا به حال به چنان درجهای از پیشرفت رسیده و چنان سرمایهگذاری عظیمی برروی این ماشین انجام شده است که به فرض این که بهترین انتخاب نباشد هم، حداقل سهلالوصولترین و ارزانترین و عمومیترین انتخاب برای پیادهسازی هوشمندیست.

بیشتر نوشته ها و مقالههای مربوط به هوش مصنوعی آن را »دانش شناخت و طراحی عاملهای هوشمند« تعریف کردهاند. یک عامل هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا میبرد. جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال 1956 استفاده نمود، آن را »دانش و مهندسی ساخت ماشینهای هوشمند« تعریف کردهاست. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشینهایی مرتبط با بسیاری از رشتههای علمی دیگر است، مانند علوم رایانه، روان شناسی، فلسفه، عصب شناسی، علوم ادراکی، تئوری کنترل، احتمالات، بهینه سازی و منطق. هوش مصنوعی ساخت تجهیزات و نرم افزارهای کاربردی است که بسیاری از رفتارهای خاص انسان مانند استدلال، یادگیری، حل مساله و شناخت را تقلید می کند، هوش مصنوعی در زمینه های مختلفی از جمله یادگیری، بازی شطرنج، اثبات قضایای ریاضی، نوشتن اشعار و تشخیص بیماری کاربرد دارد.

سیستمهای اطلاعاتی حسابداری

سیستمهای اطلاعات ی حسابداری از محیط دفاتر روزنامه و کل بیرون آمده اند و به فرمتهای کامپیوتری با پیدایش کامپیوترها انتقال یافته اند. متاسفانه در موارد بسیاری که سیستم های کامپیوتری توسعه داده شده اند، کامپیوتر به عنوان یک ابزار کارامدتر نسبت به عملیات دستی و ماشین حساب مورد استفاده قرار گرفته اند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید