بخشی از مقاله

چکیده

در این مطالعه با استفاده از مدل Mixed Integer Linear Programming - MILP - به دنبال به دست آوردن برنامه تولیدی هستیم که هزینه های تولید کننده را حداقل می کند. این الگو با در نظر گرفتن تمام هزینه های مد نظر مدیر، مقادیر تولید محصولات مختلف را در هر روز از افق زمانی، ساعات لازم برای تولید هر محصول و موجودی انبار در انتهای هر روز را بر اساس میزان تقاضا، موجودی انبار برنامه ریزی شده و زمان لازم برای تغییر خط تولید به دست می آورد. نتایج به دست آمده در این الگو برنامه زمانی جامعی برای تولید در هر روز را به دست می دهد.

مقدمه

افزایش تنوع فراورده های غذایی، سبب پیچیده تر شدن تجهیزات تولیدی شده است. به گونه ای که باعث شده تا مشکل مدیریت فراورده های غذایی افزایش یابد. بنابراین نیاز به انعطاف پذیری تجهیزات و آمادگی برای تصمیم گیریهای مدیریتی افزایش یافته است. تغییرات به وجود آمده عمدتاﹰ در زمینه برنامه ریزی و زمان بندی تولید می باشد. یکی از مهمترین عملیات جهت مدیریت کارا در تولید مواد غذایی زمان بندی تولید می باشد.

زمان بندی تولید به برنامه ریزی نهاده های تولید، مواد خام نیروی کار، تجهیزات در طول زمان، جهت انجام فرایندهای تولیدی یک یا چند محصول می پردازد]۳.[ تا کنون مطالعات اندکی در زمینه اجرا و زمان بندی پروسه تولید مواد غذایی انجام شده است. علاوه بر این بر اساس اطلاعات ما تا کنون مطالعه ای در زمینه زمان بندی تولید کیک انجام نگرفته است. هدف این مطالعه ارائه یک فرمول بندی دقیق، جهت زمان بندی تولید کیک می باشد.

مواد و روشها

در این مطالعه به دنبال آن هستیم که با داشتن اطلاعات مربوط به تقاضای روزانه برای هر محصول، موجودی انبار در ابتدای هر روز، هزینه و زمان لازم جهت تغییر خط تولید از یک محصول به محصول دیگر، سرعت تولید هر محصول، هزینه های انبارداری، هزینه نیروی کار در ساعت و محدودیتهای مربوط به ترتیب تولید، مدلی را طراحی کنیم که با آن بتوان به اهداف ذیل دست یافت:

۱- محصولاتی که در یک روز تولید می شوند و مقدار هر کدام.            

۲- زمان کار ماشین برای هر یک از محصولات.

۳-  مقادیر موجودی انبار در انتهای هر روز.

علاوه بر موارد فوق، باید بتوان محدودیتها ذیل را نیز برآورد کرد.

۱- تقاضای محصول.    

۲- برآورد تقاضا در زمان سفارش.

۳- ترتیب عملیات.    

۴- نیروی کار و ساعات کار در دسترس.

مدل استفاده شده در این مطالعهMILP می باشد که در آن هم از متغیرهای پیوسته و هم از متغیرهای باینری استفاده شده است. متغیرهای باینری برای نشان دادن تغییر از یک محصول به محصول دیگر به کار می روند. افق برنامه ریزی به دوره های زمانی گسسته تقسیم می شود که طول آن برابر یک روز است. در داخل هر دوره زمانی، متغییر زمانی گسسته جهت کم شدن حجم محاسبات و افزایش دقت مدل استفاده شده است در تولید کیک ترتیب تولید محصولات به وسیله سرعت تولید آنها تعیین می شود - محصولی که با سرعت بیشتری تولید می شود، دارای اولویت بالاتری در ترتیب تولید می باشد - . به این ترتیب همه محصولات رتبه بندی می شوند.

این ترتیب همواره بایستی رعایت شود، اگرچه ممکن است یک یا چند محصول ، در یک روز تولید نشود.  علاوه بر این، تغییر محصول همواره بر اساس رعایت ترتیب تولید می باشد و تنها می توان از یک محصول به محصولات پایین تر در رتبه بندی، خط تولید را تغییر داد.  برخی از متغیرها در این مدل برون زا نیستند و مدل جهت بهینه کردن تابع هدف، خود به آنها مقدار می دهد. این متغیرها مربوط به تعداد جعبه های تولیدی در هر روز و زمان لازم جهت تولید هر یک در روز می باشد. تابع هدف در این مطالعه، حداقل سازی هزینه های مربوط به تغییر خط تولید و نیروی کار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید