بخشی از مقاله

چکیده

اندیس بوکسیتی مورد مطالعه در فاصله 30 کیلومتری شهرستان مرودشت و بر روی طاقدیس کوه مالک آباد قرار دارد. این اندیس به صورت یک افق چینه سان بر روی سازند سروک تشکیل شده است . این اندیس ، طبقات بوکسیتی پیوسته ای را دربر می گیرد که از قاعده به سمت رأس شامل ، بوکسیت قرمز، بوکسیت پیزوئیدی، می باشد. مطالعات میکروسکوپی و داده های کانی شناسی با استفاده از روش XRD نشانگر حضور دیاسپور، هماتیت ، کلریت ، کلسیت و آناتاز در این نهشته ها می باشد. ویژگی های بافتی اندیس بوکسیتی درودزن با زمینه پلیتومورفیک تا پان ایدیومورفیک و عناصر بافتیٌ اٌالیتی، پیزوئیدی و قطعات آهکی مشخص می شود. مطالعات بافتی بیانگر منشا برجازا و نیمه برجازا بوکسیت مورد مطالعه می باشد.

بحث

نهشته بوکسیتی مورد مطالعه در بخش درودزن در فاصله 30 کیلومتری شهرستان مرودشت با مختصات جغرافیایی 30° 12 07“ شمالی و 52°24 47“ شرقی در نقشه زمین شناسی سیوند - به مقیاس - 1:100000 واقع شده است . در بین کانسارهای رسوبی، برخی همچون بوکسیت ، لاتریت های نیکل دار و کائولن بر اثر هوازدگی و غنی سازی برونزاد تشکیل می شوند. هوازدگی، نخستین مرحله از چرخه رویدادهایی است که به تشکیل رسوبات منجر می شود.

هوازدگی فیزیکی موجب از هم پاشیدگی سنگ می شود و با توجه به بوجود آمدن مساحت بیشتر امکان دسترسی بیشتر سیالات را فراهم می آورد این امر موجب افزایش تاثیر هوازدگی شیمیایی می شود که برای تشکیل کانسارهای حاصل از هوازدگی لازم و ضروری است . چنین شرایطی بیشتر در مناطق حاره ای که دارای دما و رطوبت بالا هستند، حکم فرما است . این محصولات می تواند منجر به تشکیل ذخایر بازماندی که نیاز به هوازدگی عمیق و دراز مدت و نبود فرسایش بعدی دارند شود.

دو نوع متمایز از ذخایر بازماندی را می توان شناسایی کرد: نوع اول از تجمع گونه های کانیایی موجود در سنگ منشاء پدید می آیند. تمرکز این کانی ها ناشی از شسته شدن بسیاری از اجزاء دیگر سنگ منشاء است . تجمع انباشتی کاسیتریت مثالی از این نوع است . نوع دوم که دارای گسترش اقتصادی بیشتری در ذخایر بازماندی هستند، بر اثر هوازدگی و تجمع کانی های اقتصادی تشکیل می شوند.

موقیعت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه

در منطقه مورد مطالعه ، نهشته های بوکسیتی با توجه به مشخصات بافتی و ساخت آنها به سه واحد مختلف تقسیم شده اند که از پایین به بالا شامل : آهک های سروک، بوکسیت قرمز، بوکسیت پیزوئیدی می باشند. در مقطع نازک تهیه شده از سنگ آهک سروک %35 خرده های بایوکلاستی وجود دارد که در زمینه ای از میکرایت 2 قرار گرفته است . همچنین در مقاطع مورد بررسی، شواهدی از نئومورفیزم - تبدیل میکرایت به اسپارایت - دیده می شود.

علاوه بر آن رگه هایی از کلسیت اسپاری وجود دارد. شاخص ترین فسیل های موجود در این مقطع دوکفه ای و فرامینیفر بنتیک مانند ملیونیت و نزازاتا است . بوکسیت پیزوئیدی دارای بافت پیزوئیدی،ٌاٌائیدی با زمینه پان ایدیومورفیک می باشد. قطر پیزوئیدهای آن بین 2 تا 7میلی متر و هسته آنها اکثرًا هماتیتی است. آنچه در مورد عموم پیزوئیدهای این کانسنگ صادق است وجود هسته هماتیتی در آنها می باشد که دارای شکستگی شعاعی می باشند. کانسنگ اائیدی شامل پیزوئید های با قطر کمتر از 1 میلی متر در زمینه میکرایتی می باشد.

-1-2 کانی شناسی بوکسیت های مورد مطالعه :

در بسیاری موارد به علت ریز بودن کانی های سازنده بوکسیت ، شناسایی آنها با میکروسکوپ پلاریزان امکان پذیر نمی باشد، لذا برای شناسایی کانی ها از روش - XRD - استفاده می شود، در این پژوهش بررسی کانیهای تشکیل دهنده نمونه های مورد مطالعه از روش - XRD - توسط شرکت کانساران بینالود انجام شد. به همین منظور تعداد چهار نمونه جهت آنالیز به آزمایشگاه ارسال گردید. لازم به ذکر است که تجزیه های XRD انجام گرفته قادر به شناسایی تمام فازهای کانی شناسی نبوده که از دلایل عدم شناسایی آن می توان به فراوانی اندک فازهای کانیایی مربوطه - فراوانی زیر - %4 و وجود فازهای بی شکل و کلوئیدی در نمونه ها اشاره کرد.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که مهمترین مشخصه بارز تمامی نمونه های مطالعه شده حضور و فراوانی کانی دیاسپور و کلریت می باشد. مطالعه نمونه ها با استفاده از - XRD - نشان می دهد که کانسنگ های مورد بررسی از تنوع کانی شناسی نسبتاً خوبی برخوردار هستند. بر اساس آنالیزهای - XRD - کانی های تشکیل دهنده کانسنگ مورد مطالعه ، در 4دسته کلی قابل مطالعه و تقسیم بندی بوده که عبارتند از: - 1 - هیدروکسیدها و اکسیدهای آلومینیوم - دیاسپور و بوهمیت - ، - - 2 - اکسیدهای تیتانیوم - آناتاز - ، - 4 - سیلیکاتها - کلریت و کوارتز - - جدول. -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید