بخشی از مقاله

 چكيده

در این مقاله کوشش شده است تا با بررسي شیوه‌های فرهنگي ارتباطي اتخاذشده از سوي پيامبر - ص - در جامعه مدينه و دولت نمونه اسالمي حضرت و واکاوی تجربی تاریخی حضرتش در عهد مدني گامی در جهت باز تولید الگويي ديني از سیاست گذاری فرهنگي و ارتباطي برای حکومت اسالمی مناسب و متناسب با مقتضیات زمان برداشته شود. نویسنده در این تحقیق با بهره‌گیری از اسناد و متون ابتدا به تفاوت شیوه‌های تبلیغی پیامبر - ص - در مکه و مدینه اشاره می‌نماید تا اهمیت سیاست گذاری اقتضائی بیشتر و بیشتر نمایان گردد.پس از آن به شرح و معرفی ابزارها و شیوه‌های مورد استفاده پیامبر - ص - در مدینه می‌پردازد.

بزرگ‌ترین دستاورد تبليغي پيامبر در عهد مدني تكوين و تشكيل جامعه نمونه اسالمي در مدينه و ارائه آن به عنوان يك الگوي عملي از آموزه‌های اسالمي در گستره اي وسيع بوده است كه در واقع عيني ترين و نافذترين ابزار تبلغي دین محسوب مي شود. در این مسیر از جمله مهم ترين ابزارها و شیوه‌های فرهنگي ارتباطي پیامبر - ص - در عهد مدني عبارتند از قرآن كريم، ابداع نماد ها و نهادهای جديد، مسجد، و دیگر ابزارهای سنتی بهره گرفته شد.

کلیدواژه‌ها: پیامبر - ص - ، دعوت، ارتباطات اسالمي، تبليغ، دين و ارتباطات، ارتباطات فردي، ارتباطات گروهي، ارتباطات اجتماعي.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید