بخشی از مقاله

چکیده

آلایندهها، حفظ و نگهداري زمین و کارآمدتر کردن حمل و نقل همراه با ارتقاء کیفیت زندگی باید در اولویت برنامهریزي شهرها قرار بگیرد. ایجاد ساختاري براي دستیابی به توسعه پایدار جهانی، نه از طریق راهحلهاي فنی و تکنولوژیکی، بلکه از طریق الگوها و راهکارهاي بین المللی و با استفاده از نوآوریهایی که بر مبناي اصول این تحقیق است، میتواند راه گشاي بسیاري از مسایل زندگی شهروندان در سراسر دنیا باشد. این تحقیق به بررسی گزینههایی میپردازد که به پایداري حمل و نقل در شهرها کمک میکند.در این راستا براي پایداري حمل و نقل در یک شهر موفق در قرن 21
گزینههاي زیادي از جمله حمل و نقل غیرموتوري و گزینههاي حمل و نقل با سوختهاي فرافسیلی وجود دارد. شهروندان هیچ شهري تمایل ندارند ساعتها در ترافیکهاي سنگین باشند، در گل و لاي پیادهروي کنند و یا براي یک دوچرخهسواري ساده تا محل کار احساس خطر نمایند. آنها تمایل دارند در شهرهایی زندگی کنند که براي تعاملات خلاقانه ایجاد شده و قابلیت زندگی سالم تري دارد .

واژههاي کلیدي: آلایندهها، حمل و نقل در شهرها، پایداري حمل و نقل.

-1 مقدمه

در قرن حاضر که قرن تمدن افزایش شهر و شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها است و به تبع آن توسعه یافتن شهرهاي کوچک و بزرگ می باشد. مهاجرت ها به شهر ها هم عامل رشد جمعیت شهر ها می باشد . این جمعیت با هدف اشتغال و زندگی بهتر و دسترسی به امکانات شهري مهاجرت به شهر را آغاز نمودند که باعث بروز مشکلاتی از جمله خیابانهاي متراکم ، تحت فشار قرار دادن زیرساختهاي شهري، آلودگی هواي شهري و ... موجب گردید. در این میان شهرهاي پایدار براي حفظ سلامتی در دراز مدت اقداماتی انجام داده اند. این شهرها چشم اندازي دارند که توسط تمام بخش هاي جامعه پذیرفته شده می باشد.این شهرها منابع را به شکل صحیح و به اندازه مصرف می کنند. براي رسیدن به پایداري توجه به نقش مردم و شهروندان و آموزش آنان از اهمیت ویژه اي برخوردار است .در این مقاله به بررسی راهکارها و اقدامات صورت گرفته در شهرهاي پایدار پرداخته شده است.

-2 وضعیت پایدار شهري

قرن بیستم قرن شهر و شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن توسعه یافتن شهرهاي کوچک و بزرگ می باشد.شهر نشینی بیش از 5000سال قدمت دارد.در سال1900 میلادي از هر 8 نفر فقط 1 نفر شهر نشین بوده است.در سال 2008 بیش از 50درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند.این تعداد تا سال 2030 به بیش از 60 درصد خواهد رسید. با رشد مهاجران در جستجوي کار به شهرها:

x    ظرفیت زیرساختهاي شهري تحت فشار قرار می گیرند

x    خیابانها متراکم تر می شوند

x    آلودگی هوا بیشتر می شود

x    منابع آب سطحی و زیرزمینی رو به کاهش می گذارد

که این ضایعات زیست محیطی موجب کاهش کیفیت زندگی مردم می شود که این عوامل نشانگر عدم تحقق مشخصه هاي پایداري در شهرهاست.از آنجا که اصل اول بیانیه ریو1 در مورد محیط زیست و توسعه به مفهوم آن است که انسانها کانون اصلی توسعه پایدار به شمار می آیند، به منظور دست یابی به یک وضعیت پایدار واقعی در شهرها تدوین سیاست هایی جهت حصول به شهرهاي پایدار ضروري می باشد.به همین منظور مقوله اي مهم تحت عنوان توسعه ي شهري پایدار در طول دهه ي 1990 وتا به امروز مورد توجه قرار گرفته است. تعاریف:-شهر پایدار شهرهاي پایدار شهرهایی هستندکه براي حفظ سلامتی در دراز مدت اقداماتی انجام داده اند. این شهرها چشم اندازي دارند که توسط تمام بخش هاي جامعه پذیرفته شده می باشد.این شهرها منابع را به شکل صحیح و به اندازه مصرف می کنند. براي رسیدن به پایداري توجه به نقش مردم و شهروندان و آموزش آنان از اهمیت ویژه اي برخوردار است .

-3توسعه پایدار شهري:

بنا بر تعریف پیتر هال:”توسعه پایدار شهري، شکلی از توسعه امروزي است که توان توسعه مداوم شهرها و جوامع شهري نسل هاي آینده را تضمین می کند.”

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید