بخشی از مقاله

چکیده
این مقاله با حل این مساله آغاز گردید که آیا آشنایی با الزامات طراحی پروژه های سیستم های هوشمند قبل از اجرای آن صورت گرقته است ؟ اهمیت وقت، انرژی و هزینه برای کارشناسان به چه صورت تعریف شده است ؟ و یا شناخت صحیح از عوامل مختلف چه تاثیری بر ایمنی و ترافیک منطقه می گذارد ؟

از جمله روش دستیابی به پاسخ سوالات فوق در این تحقیق، شناخت راه حل هایی بود که تا امروز با دلایل خاصی در مکان های مشخصی انتخاب گردیده است و همچنین عوامل و اطلاعاتی که قبل از انتخاب روش برای هر مسیری باید مورد بررسی قرار بدهیم که البته با اهمیت بحث ایمنی و کنترل ترافیک موردمطالعه قرار گرفت.

مروری بر فن آوری هایی که در کشور های توسعه یافته صورت گرفته اند و دارای مزایا و معایب و یا تحقیقاتی در این خصوص که دارای نتایج قطعی می باشند؛ سبب دستیابی سریع تر به پاسخ مواردفوق را فراهم ساخت.

همچنین هدف از تحقیق، آشنایی با دلایل الزام گسترش الگوهای رفتاری در کشورهای در حال توسعه وکاربرد ایده های نوین انسان هایی که ترافیک از مشکلات روزمره آن هاست و همچنین حرکت در جهت دستیابی به برنامه ریزی اجرای صحیح سیستم های هوشمند می باشد.در نتیجه ی تحقیق کارشناسان می توانند مسیر های دستیابی به انتخاب صحیح در اجرای پروژه های سیستم هوشمند، با یافتن جایگاه هدف خود به عنوان زیر مجموعه را به درستی انتخاب کنند.

مقدمه
انتظار می رود عملکرد سیستم های هوشمند حمل و نقل همانند مباحث دیگر تکنولوژی در کلیه کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه روند رو به رشدی را طی کند که حاصل آن افزایش کارایی و سودمندی و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه باشد.جلب اعتماد استفاده کنندگان هسته ی اصلی بحث مدیریت ایمنی می باشد، در کشور ما و از جمله در کلان شهرها شناخت نیازها و ارزیابی و سازماندهی کردن آن ها از جمله گام های اولیه در جهت به کار گیری سیستم های هوشمند می باشد. در این راستا شناخت وضعیت کنونی حمل و نقل و عملکرد سیستم های موجود و ساماندهی نیازهایی که همیشه فراتر از امکانات می روند؛ در مقابل یکدیگر قرار دارند.که دراین مقاله با مطالعه ی تعاریف مختلف سیستم های هوشمند، الزامات تدوین زیر ساخت ها بصورت تئوریک مطرح شده است.

با پذیرش مطالب فوق اهمیت ایمنی در مطالعات حمل و نقل و مهندسی ترافیک، معرفی زیر مجموعه های مربوط به آن برای متخصصین کلیه رشته ها و ارگان ها و حتی جذب ایده ها و توانایی های آن ها می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

در مطالعات اخیر در شهر دترویت در جهت کاهش تراکم و بهبود ایمنی ایستگاه هایی در جاده راه اندازی کرده اند و بخش های خصوصی مانند مترو را تحت کنترل قرار داده است.بطور کلی کمیته هماهنگی مدیریت حادثه اقداماتی را به منظور بهبود مدیریت حادثه تعریف کرده است.این اقدامات تاکید بر استفاده کارامد از منابع موجود مانند استقرار تکنولوژی کامپیوتری، ارتقای پاسخگویی حوادث ، پایگاه های پلیس و مراکز اعزام و ... می باشد. در تحلیل های انجام شده توسط FDOT  که شامل شناسایی مشتری و انتظارات آن ها بود همراه با مطالعه عملکرد سیستم حمل و نقل سنتی و رایج و عوامل مربوط به آن که شامل تاخیرهای ترافیکی، سرعت، حجم و ایمنی می باشند، صورت گرفت.

برای ادامه ی این مطالعات جمع آوری بررسی های میدانی از برنامه ریزی، طراحی ساخت عملیات ترافیک، تعمیر و نگهداری و همچنین اطلاعات عمومی می باشد.برای مثال یکی از روش های توسعه یافته در فلوریدا علامت پیام ورود خلبان در فواصل زیاد می باشد.که از آن را با عنوان DMS به کار می برند.این مطالعه بصورت موردی صورت گرفته بود و دارای نتایج قطعی و توصیه های عملی در استقرار و بهره برداری بود.که انتظار می رفت با عنوان "مدیریت حادثه کریدور خلبان"در مکان هایی غیر از فلوریدا به کار گرفته شود.

در نهایت سعی بر این است تا با ذکر اطلاعات جامع از زیر مجموعه های اصلی سیستم های هوشمند و تاثیر آن برای دستیابی به داده ها توسط مهندسین ترافیک، امکان افزایش اثرات مثبت عملکرد سیستم ها با معرفی فن آوریهایی که تاکنون صورت گرفته است؛ ارائه گردد. لیکن که در کنار این مباحث بودجه های تخصیص یافته، شناسایی پتانسیل جمع آوری داده ها، رد یابی های تلفن همراه و غیره نیز با توجه به اهمیت ایمنی جاده ها و حل مشکلات ترافیک از عوامل تحقیق می باشند.

تعاریف سیستم های هوشمند مبنی بر اهمیت ایمنی و کنترل ترافیک
ITS  با استفاده از تکنولوژی های اطلاعاتی   - IT -  ارتباط مناسبی بین انسان، وسایل نقلیه و جاده برقرار می سازد. توسعه و ارتقا کیفی خدمات ترافیک در جامعه و همچنین رشد سریع استفاده از IT در حمل و نقل باعث ارتقا سطح زندگی مردم وبهبود ایمنی راهها می شود و همیشه در تلاش برای یافتن راه های مناسب به منظور ایجاد یکنواختی در جریان آمد و شد، افزایش ایمنی کاربران حصول کارایی بیشتر از زیرساخت های موجود در راه ها بود. با توجه به قابلیت انعطاف و تفسیر گسترده ی سیستم های هوشمند مدنظر قرار دادن برنامه های تحقیقاتی و توسعه ای آن همیشه در راس کار و از جمله برنامه های دپارتمان دولت های توسعه یافته بوده است.

بطور کلی کاربرد سیستمهای ITS به دو گروه اصلی زیر ساخت های هوشمند و وسایل نقلیه هوشمند تفکیک می شوند که کنترل ترافیک و مباحث مربوط به برنامه ریزی هرکدام به نوبه ی خود در گروه های مذکور قرار می گیرند. سیستم های هوشمند را با هدف ایمنی و بهبود ترافیک می توان به این صورت تعریف کرد : کلیه ی فنون و تدابیری که با مدنظر قراردادن تمامی عناصر سیستم حمل و نقل و زیرساخت های مربوطه، باعث تسریع در ارتقا بهبود مشکلات ترافیکی و به موازات آن ایمنی می شود.

بررسی های تئوریک لازم جهت اجرای سیستم های هوشمند بررسی سوابق مسیر در سیستم های هوشمند ترافیک فناوری های متفاوتی به کار می رود که برای عملکرد درست سیستم نیازمند اطلاعات صحیح در زمان معین می باشند. بررسی مشکلات قدیمی یک مسیر در جهت دستیابی به اطلاعات جدید دارای اهمیت می باشد.

طبقه بندی مسیر
بنابراین پردازش داده های مسیر مانند طبقه بندی مسیر هایی که بار ترافیکی بیشتری دارند و یا در نزدیکی مکان های مهم و پرتردد قرار دارند و دستیابی به راه حل های هوشمند گامی نخست و با اهمیت در این روند می باشد. برای مثال ممکن است

مسیری برای اجرای سیستم های هوشمند کنترل ترافیک توسط تابلوی اعلام مشخص گردد که دارای ترددی کمتر از حد معمول باشد؛ این امر حتی اگر دارای ماهیت پیشرفت باشد، نمیتوان گفت در جهت تسریع جابه جایی و یا موارد دیگر اقدامی بهینه صورت گرفته است.

معماری ITS

از دیگر عوامل، هماهنگی میان اجزا مطرح می شود که آن را معماری ITS می نامند. اتحاد میان اجزای سیستم و ایفای نقش هریک به درستی و در جایگاه خود دارای اثرات ملی و جهانی در سیستم های حمل و نقل خواهد بود که بر اساس شیوه و انعطاف پذیری متفاوت می باشند.

معماری سیستم های هوشمند از دولت به دولت متفاوت است و به دلیل چالش های متفاوت در هر دولت نمی توان برای معماری الگویی جهانی معرفی کرد. اما می توان در کشور ما که سیستم های هوشمند بدون در نظر داشتن معماری اجرا شده اند، ضرورت الگو مشخص شود و با توجه به نیاز های کاربر و دیدگاه عملکردی معماری سیستم از دولتی مشابه الگوبرداری شود ودر آن جهت گام برداشته شود.

برای مثال چارچوب معماری در سطح اروپا که به آن معماری منطقه ای می گویند را به کشور های خاص مشابه می توان تطبیق داد و یا ازکشور ژاپن با مشخص کردن هدف می توان تغییرات و یا توسعه های آتی معماری را آسان تر کرد.

همکاری با متخصصین علوم مختلف

با توجه به اینکه سیستم های حمل و نقل هوشمند به منظور کنترل بهینه ترافیک و توسعه و بهره برداری از مسیر های شهری و برون شهری مورد استفاده قرار می گیرند و بالطبع مشکلات ترافیکی از جمله عوامل ایجاد چنین ایده هایی می باشد؛ بنابراین آشنایی با مباحث فوق برای متخصصین و کارشناسان علوم دیگر مانند الکترونیک، سرویس های اورژانس، آتش نشانی و یا مدیریت های مالی و علوم سیاسی دارای اهمین بسزایی است.

فن آوری های ITS

در این بخش از مقاله مروری داریم بر فن آوری های ITS ، که می تواند مبنای انتخاب مسیر های قابل اجرا در جهت دستیابی به ظرفیت بیشتر قرار گیرند .درسیستم های مدیریت شریان های اصلی ترافیک مواردی مانند چراغ های حق تقدم دارند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید