بخشی از مقاله

چکیده

فناوریهای نوظهور درزمینه ارتباطات و اطلاعات جامعه را بهشدت تحت تأثیر خود قرار داده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیطهای آموزشی به سمت مجازی شدن سوق پیدا کند. نیازهای روزافزون مردم به آموزش، عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی، کمبود امکانات اقتصادی و هزینههای زیادی که صرف آموزش میشود متخصصان را بر آن داشته که با کمک فناوریهای اطلاعات، از روشهای جدیدی برای آموزش بهره ببرند که هم اقتصادی و باکیفیت باشد و هم بتوان با استفاده از آن ، بهطور همزمان جمعیت کثیری از فراگیران را تحت آموزش قرارداد. در حال حاضر آموزش الکترونیکی با سرعت قابلتوجهی رواج یافته و مفهوم یادگیریهای گذشته را متحول کرده است. در مقاله حاضر پس از معرفی آموزش الکترونیکی با سیستمهای نوین آموزش الکترونیکی - سیستمهای مدیریت محتوا، سیستمهای مدیریت یادگیری و سیستمهای مدیریت محتوای یادگیری - آشنا میشویم.

واژههای کلیدی: آموزش الکترونیکی، سیستم مدیریت محتوا، سیستم مدیریت یادگیری، سیستم مدیریت محتوای یادگیری .

– 1 مقدمه

عصر حاضر؛ عصر اطلاعات، شبکههای کامپیوتری و ارتباطات است. آموزش در همه سطحهای آموزشی بهعنوان یک تکنولوژی در حال تغییر است مثل اینترنت و پایگاههای اطلاعرسانی . - Süral,  2010 - فناوری اطلاعات فراگیر شده و جهان را دگرگون ساخته است. در دنیای امروز، یادگیری الکترونیکی جزئی از زندگی شده است. هیچکس درباره اینکه آیا باید یادگیری الکترونیکی را به کار بَرَد یا خیر، بحث نمیکند. تنها سؤال موجود این است که چگونه و چه زمانی باید از یادگیری الکترونیکی استفاده کرد - یوخیم1، مرینبور2، کوپر3، ترجمه زمانی، عبداللهی، . - 1390 در عرصه آموزش الکترونیکی میتوان فرصتهایی یافت که ارائه مفاهیم و مطالب درسی را با استفاده از امکانات کمکآموزشی دیداری و شنیداری پیشرفته، بسیار غنی و جذاب نمود.

انعطافپذیری این نوع آموزش، محیط آموزشی مناسبی را برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی قادر به شرکت کردن در یک کلاس رسمی نیستند، فراهم میآورد. با توجه به حجم گسترده تقاضا برای آموزش از یکسو و ناتوانی نظام کنونی در پاسخگویی به آن و همچنین قابلیتهای فراوان روشهای نوین آموزش الکترونیکی از سوی دیگر، ایجاد و توسعه سیستمهای آموزش الکترونیکی به امری ضروری و مهم بدل گردیده است. با توسعه رویکرد سازمانها و مؤسسات دولتی و خصوصی به استفاده از آموزش الکترونیکی و پیشرفت فناوری ارائه این نوع آموزش، ضرورت طراحی و ایجاد سیستمهای مدیریتی آموزش هدفمند و باقدرت و قابلیت پشتیبانی هرچه بیشترِ کاربران، احساس شده است. سیستمهای آموزش الکترونیکی از دو بخش اصلی تشکیلشدهاند: سیستم مدیریت یادگیری و سیستم مدیریت محتوا.

-2 آموزش الکترونیکی

آموزش الکترونیکی از نقطهنظر فلسفی، مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایانه و مشارکتی است. استریون و همکاران - 2006 - 4 بر این عقیدهاند که بعد از ظهور نظریه سازندهگرایی ، قلمرو جدیدی از روش های جدید تدریس وارد حوزههای آموزش شده است؛ تدریس مبتنی بر سخنرانی کاهشیافته و در مقابل تدریس بر محورهای سازندهگرایی ، روش تدریس فعال ، مسئله محوری و فعالیت های مشارکتی جای تدریس سنتی را گرفتهاند. این نوع روشهای تدریس با سبک های چالش انگیز ، یادگیرنده را به ساخت دانش که مستلزم درگیری فعال است تشویق میکند.

تعامل در محیط آموزش الکترونیکی، یکی از عواملی است که متخصصان آموزش و پرورش را با چالش روبهرو ساخته است؛ چرا که بحث تعامل در محیط آموزش الکترونیکی، بسیار پیچیدهتر از آموزش سنتی است. بدون تعامل، نه تنها یادگیرندگان انگیزهای برای ادامه دوره در خود نمیبینند، بلکه یادگیری نیز به وقوع نمیپیوندد. همین نکته کافی است تا متخصصان آموزش و پرورش را وادارد تا بیشتر از پیش به مسئله تعامل در محیط آموزش الکترونیکی بیندیشند - آندرسون، الومی، . - 1385 برای ایجاد و برقراری تعامل سه عنصر اساسی به طور مشترک در بین آموزش سنتی و آموزش الکترونیک وجود دارند. این سه عنصر شامل استاد، فراگیر و محتوا میشود. بر اساس این سه عنصر شکلهای مختلفی از تعامل در محیطهای آموزشی شکل میگیرد. میکائیل مور1 اولین کسی است که متداولترین شکل تعامل میان عناصر مهم آموزش - استاد، دانشجو، م محتوا - را در آموزش از راه دور مورد بحث قرارداد: دانشجو -دانشجو، دانشجو- استاد، دانشجو محتوا. این فهرست توسط اندرسون و گریسون - 2003 - گسترش پیدا کرد تا تعامل استاد استاد، استاد محتوا و محتوا محتوا را هم در برگیرد - آندرسون، الومی، - 1385؛ بنابراین، با توجه به وجود سه عنصر اصلی در حوزه آموزش، شش نوع تعامل میان این عناصر سهگانه آموزش تعریف میشود: تعامل استاد استاد، تعامل استاد دانشجو، تعامل استاد محتوا، تعامل دانشجو دانشجو، تعامل دانشجو محتوا، تعامل دانشجو دانشجو، تعامل دانشجو محتوا، تعامل محتوا محتوا.

-3 سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا نرمافزارهایی کاربردی برای ایجاد، انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا هستند آنها بهصورت گستردهای توسط مؤسسات خبری و رسانهای استفاده میشوند - Laleci, Aluc, Dogac, Sinaci, Kilic, & Tuncer, 2010 - . این سیستمها که امروزه در وب به نام CMS شناخته میشوند یک برنامه نرمافزاری روی سرور هستند و به مدیر سایت اجازه میدهند تا بدون نیاز به طراحی دوباره سایت محتوای سایت را تغییر دهد. سیستم مدیریت محتوای سایت این امکان را به شما میدهد خودتان سایت خود را تولید کرده و آن را بهطور کامل مدیریت نمایید و برای این امر نیاز به دانش تخصصی در این زمینه ندارید. با استفاده از این نرمافزار بسیار سادهتر ازآنچه تصور کنید میتوانید بخشهای مختلف سایت خود را مدیریت کنید بخشهای جدید ایجاد کرده و به سایت خود اضافه کنید و یا محتویات آنها را تغییر دهید.

برای این منظور حتی لازم نیست اطلاعات رامجدداً بر روی وب سرور خود بارگذاری کنید. کلیه این تغییرات بلافاصله پسازآنکه دستور تغییر وارد میشود اعمال میشوند همهچیز بسیار سادهتر ازآنچه شما تصور میکنید انجام خواهد شد. سیستم مدیریت محتوا برنامهای است که با بهرهگیری از بانک اطلاعاتی امکان ویرایش، انتشار، و مدیریت دادهها را بدون نیاز به برنامهنویسی فراهم میکند؛ و به نرمافزارهایی گفته میشود که نظام قابل مدیریتی را در ثبت، بهروزرسانی و بازیابی اطلاعات فراهم میآورندسیستم. مدیریت محتوا اساساً برای حمایت از دورههای تربیتی یا علمی طراحیشده است - Suman Ninoriya,

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید