بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله سعی شده تا موضوعات مرتبط با مفهوم و راه حلهای ارائه شده توسط رایانش ابری برای سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان که از مباحث به روز و پر اهمیت برای سازمانهای امروزی است، مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناخت فناوری اخیر به کارگرفته شده در دنیا، جهت معرفی به سازمانهای ایرانی برای پیشرفت روزافزون سازمانهای کشور عزیزمان انجام گرفته شده است. در این پژوهش با رویکرد هدف گرا و استفاده از روش کاربردی، با بررسی آخرین نتایج به دست آمده در دنیای فناوری اطلاعات سازمانی، به معرفی و شناخت آخرین متد استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پرداخته شده است.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مدت زمان طولانی در صنعت و تجارت مورد استفاده قرار گرفته است. با پیشرفت روز افزون رشد تکنولوژی، مفهوم سیستم برنامه ریزی منابع سازمان سیار معرفی گردید. با پیشرفتهای اخیر در پردازشها و محاسبات و شکل گیری مفهوم رایانش ابری، محبوبیت سرویسهای سیار بیش از پیش حاصل گشت و یکی از سرویسهای ارائه شده در قالب " نرم افزار به عنوان سرویس" معرفی گردید.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ابری، امکان استفاده از سیستم را به صورت سرویس تحت وب در اختیار کاربران میگذارد. نتایج تحقیقات نشان داده که این سیستمها با کاهش هزینهها و قابلیت بهره گیری از آخرین متدهای روز دنیا، با دسترسی جهانی و گسترش بستر بکارگیری و کاهش سخت افزارهای مورد نیاز، بزودی جایگزین سیستمهای سنتی خواهند شد و روند رو به رشد این سیستمها در حال ارتقا میباشد و سازمانهای ایرانی برای باقی ماندن در عرصه رقابتهای جهانی، بایستی با کسب شناخت کافی، اقدام به اجرایی کردن این فناوری نمایند.

-1 مقدمه

امروزه جهان با تغییرات سریع در زمینه سیستمهای سازمانی و صنایعی که نیازمند راه حلهای بخصوص میباشند، روبرو است. برنامه ریزی منابع سازمان بعنوان نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار، به سازمان تحت پوشش اجازه میدهد که از سیستم با برنامههای کاربردی یکپارچه جهت مدیریت کسب و کار و عملیات ستادی سازمان استفاده نماید. تا کنون سیستم برنامه ریزی منابع سازمان با شیوه سنتی مورد استفاده قرار میگرفت تا اینکه با پیشرفت تکنولوژی، سیستم برنامه ریزی منابع سازمان سیار معرفی گردید. امروزه واژه نرم افزار به عنوان سرویس، به شرح عملکرد نرم افزار قرارگرفته در اینترنت که درقالب یک برنامه کاربردی مجزا در لحظه، بین تمام کاربران به اشتراک گذاشته میشود، میپردازد.

توسعه دهندگان نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان نهاتاًی به انتظار ساختن مدلهای جدید پردازش سیار که پاسخگوی تمام سطوح کاربردی نرم افزار در یک نقطه است، پایان دادند - بیدگلی، . - 2004 هر شرکتی که درگیر ارزیابی یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمان است، به دنبال انتخاب مناسبترین سیستم، با توجه به در نظر گرفتن نقش برنامههای کاربردی سیار در مسائل تجاری خود میباشد. با افزایش رقابت در بازار، مشتری بعنوان یک منبع اساسی در سازمان مطرح شد که منجر به شکل گیری مدیریت روابط مشتری در سازمان گشت و با فلسفه تمرکز بر مشتریان شکل گرفت. با استفاده کامل از فناوری اطلاعات، تغییر شکل عملکردهای تجاری و مهندسی مجدد جریان کار تعداد زیادی از مشتریان جدید برای سازمانها پیدا میشوند.

مزایای بیشمار بکارگیری نرم افزارهای ابری، با استقبال فراوان شرکتهای پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات روبرو شد، اما ابهامات و تردیدات فراوانی در رابطه با استفاده از این فناوری هم اکنون وجود دارد. امروزه تعداد زیادی از برنامههای کاربردی مفید مانند مدیریت روابط مشتری و مدیریت زنجیره تأمین، در مجموعههای صنعتی موجود میباشند. ارتباط جهانی با مشتریان از طریق اینترنت درقالب نرم افزارهای مبتنی بروب، جهت تأمین نیازهای مشتریان و پاسخگویی به سئوالات و در خواستهای آنها بر اهمیت ارائه خدمات در بستر وب میافزاید - فیورلیچست و وریسک، . - 2009 این روش از نظر فنی و بازاریابی بسیار سودمند بوده و روز به روز در حال ارتقای سازمانهای کوچک و متوسط از نظر عملکرد و کارایی می باشد و نقش اساسی را در رشد صنایع بزرگ ایفا میکند. تفکر سیار کردن سیستم برنامه ریزی منابع سازمان یک ایده چالش برانگیز است که در ادامه بیشتر در این خصوص بحث خواهد شد.

-2 رایانش ابری در سازمانٍ

رایانش ابری پدیده جدیدی است که در آن منابعی از قبیل واحد پردازش، حافظه و محل ذخیره سازی به صورت فیزیکی در سیستم مورد استفاده کاربران وجود ندارند و به جای آن یک ارائه دهنده سرویس وجود دارد که منابع را در اختیار داشته و مدیریت میکند و کاربران با دسترسی به اینترنت از خدمات استفاده میکنند. کسب و کار با استفاده از پلتفرمهای رایانشی ارتقا یافته و موجب کاهش زمان و هزینه در حوزههای عملیاتی و تعمیر و نگهداری میشود - ژانگ و پینگجون، . - 2010 استفاده موثرتر از مجازی سازی و مهمتر از آن بازیابی اطلاعات از دست رفته، رایانش ابری را به عنوان یک نقطه عطف معرفی میکند. مطالعات حاکی از مزایای روزافزون حرکت از سمت رایانش دسکتاپی به سمت رایانش ابری است.

رایانش ابری به تمام بخشهای نرم افزارهای تجاری جامعیت میبخشد. توسعه سریع رایانش و پردازش به سمت ابری به سازمان کمک میکند تا به اجرای سرویسهای فناوری اطلاعات با هزینه کمتر دسترسی پیدا کرده و به سازمانهای کوچک و متوسط عملکردی همچون سازمانهای بزرگ میبخشد - کومار و یانگ ساینگ، . - 2010 رایانش ابری با کاهش دادن فعالیتهای حوزه فناوری اطلاعات در سازمانها به آنها اجازه تمرکز بر فعالیتهای اصلی را میبخشد. فرآیند بهینه سازی مبتنی بر رایانش ابری میتواند با مهندسی مجدد صنعت و ارتقابخشی استانداردهای فناوری اطلاعات و فراهم سازی مزیتهای رقابتی محقق میگردد. مزیت دیگر رایانشی ابری ایجاد منفعت برای کارکنان سازمان است.

این منافع شامل تعداد زیادی برنامههای نرم افزاری، دسترسی به نیروی پردازشی قوی، ذخیره سازی در حجمی وسیع و گسترده و اشتراک گذاری و پردازش اطلاعات در یک پهنای وسیع و قدرتمند است. تمام اطلاعات در هر زمان و هر مکان از طریق مرورگرهای اینترنت قابل دستیابی است. کاربران با استفاده از مرورگر میتوانند به آسانی از ابر به عنوان مرکز دخیره منابع و دادهها و سرویسها و برنامههای کاربردی استفاده کنند - ماسوت و پالاس، . - 2008 با استفاده از رایانش ابری دیگر نیازی به نصب و راه اندازی سیستمهای پیچیده در سازمان نیست و با به کارگیری دستگاههای سیار و شبکههای بی سیم میتوان جهت انتقال داده استفاده کرد. این فرآیند میتواند باعث انتقال سریع اطلاعات فروش به مدیریت سازمان و دفاتر مرکزی شود.

-3 مفهوم نرم افزار بعنوان سرویسَ در سازمان

مفهوم نرم افزار به عنوان سرویس، برنامه کاربردی مورد درخواست و میزبان در اینترنت است که میتواند در ارایه سیستم برنامه ریزی منابع سازمانُ بصورت مفید مورد استفاده قرار گیرد. این تکنولوژی میتواند خودش را با برنامههای کاربردی نظیر سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان انطباق دهد و با تغییرات سازمان جهت ارائه خدمات، اجرا و راه اندازی برنامههای نرم افزاری همسو باشد - فیورلیچست و وریسک، . - 2009 نرم افزار به عنوان سرویس در مقایسه با مدلهای اولیه نرم افزاری در ارائه خدمات مالی و اجرایی، هزینههای کمتری را در بر میگیرد.

این هزینه کمتر ناشی از اجرای سیستم توسط ارائه دهندگان خدمات است. تحقیقات اخیر، نشان دهنده افزایش روز افزون در خواست برای استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس میباشد - چیانگ و وانگ، . - 2010 براساس مطالعات و پیش بینیهای انجام شده، نرم افزار به عنوان سرویس قادر خواهد بود فناوری اطلاعات سنتی را تحت الشعاع قرار داده و بحران اقتصادی فعلی را سامان ببخشد. منافع استفاده از فناوری نرم افزار به عنوان سرویس رو به افزایش بوده و با کاهش هزینههای جاری نرم افزاری، سازمان را قادر میسازد تا تغییرات لازم را در مسائل تجاری خود انجام دهد.

تجارت الکترونیک اولین منبع کلیدی جهت ارایه خدمات بوده که بوسیله تکنولوژیهای جدید نظیر نرم افزار به عنوان سرویس و رایانش ابری اداره میشود. سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مبتنی بر وب، به عنوان بخشی از فناوریهای اخیر محسوب میشود.  رایانش ابری به عنوان رایانشی توزیع شده، میتواند به تهیه بافر منابع پویا، مجازی سازی و استفاده بهینه از نسل بعدی مراکز داده سازمانها فعالیت کند. رایانش ابری الهام بخش اینترنت یا شبکههای بزرگ میباشد. ابر، مجازی کننده منابع است که به خودی خود اداره و مدیریت میشود - گایو، . - 2008 نرم افزارهای درون ابر از خدمات متعدد موجود در محلهای متفاوت استفاده میکنند.

کاربران نیاز به دانستن نقطه پایانی دسترسی به خدمات جهت ذخیره سازی، عملیات محاسباتی و پردازشی، ارتباطات با پایگاه داده و خدمات تعاملی دارند، یکی از بارزترین نمونههای رایانش ابری همان فناوری نرم افزار بعنوان سرویس میباشد که به وسیله آن کاربران میتوانند خدمات مورد نیاز نرم افزاری خود را از اینترنت و بدون صرف هزینه زیاد جهت فراهم سازی نرم افزار و زیر ساخت سخت افزاری بگیرند - چیانگ و وانگ، . - 2010 کاربران میتوانند نرم افزارهای مبتنی بر وب را از ارائه دهتده خدمات در اختیار گرفته و مسئولیت اجرا، تهیه نسخههای بروز و پشتیبانی از فناوریهای مرتبط با نرم افزار، بر عهده ارائه دهندگان سرویس است.

-4 نگاهی به سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان

در این بخش تفاوت برنامه ریزی منابع سازمان اولیه و برنامه ریزی منابع سازمان مبتنی بر ابر و تحت وب مورد بحث قرار میگیرد.

-1-4 سیستم برنامه ریزی منابع سازمان اولیه

بیشتر افراد با سیستم برنامه ریزی منابع سازمان سنتی که در محیطهای توزیع شده از بالغ بر 25 سال پیش پیاده سازی شده، آشنایی دارند. این نوع سیستمها، نمونههای اولیه هستند که سازمانها از آنها برای امور تجاری خود استفاده میکردند. به طور مثال در امور ثبت سفارشات، کنترل موجودی، خرید، حسابداری، انبارداری و صدور کالا از این سیستمها بهره وری میشد. سیستمهای اولیه، با برقرار سازی ارتباط توسط یک شبکه به کارکنان درون سازمان اجازه میدهند تا به شکل موثری بخشهای سازمانی مربوطه را از طریق سخت افزار و نرم افزاری که تحت کنترل کامل ارائه دهندگان سیتم میباشد، مدیریت کنند - ریپن، . - 2011

-2-4 سیستم برنامه ریزی منابع سازمان ابری

برنامه ریزی منابع سازمان ابریِ به معنای نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان است که در بستر اینترنت مستقر شده است. واژه ابر شامل دسته وسیعی از برنامههای کار بردی و مدلهای ارائه دهنده نرم افزار که با عنوان نرم افزار به عنوان سرویس نامگذاری شده است، میباشد. نرم افزار به عنوان سرویس، مدل ارائه دهنده نرم افزار است که در آن نرم افزار و داده به وسیله شرکتهای فروشنده نرم افزار و یا تهیه کنندگان خدمات برنامه کاربردیّ در ابر قرار گرفتهاند - ریپن، . - 2011 ابر محلی است که برنامههای کاربردی و دادههای برنامه ریزی منابع سازمان در آن ذخیره میشوند و پردازشها درون ابر انجام میگیرد.

با وجود اینکه برنامههای کاربردی ارائه شده توسط تکنولوژی نرم افزار بعنوان سرویس، همانند برنامههای دسکتاپ به نظر میرسند، اما پردازش این برنامهها به گونه ای متفاوت و از طریق اینترنت انجام میپذیرد. نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمان مستقر در محیط ابری با نام برنامه ریزی منابع سازمان ابری شناخته میشود. اغلب محیطهای ابری به صورت مجازی با تکنولوژی تعادل بار - تکنولوژی که به برنامههای کاربردی اجازه استقرار در سرورهای متعدد و پایگاه دادههای گوناگون را میدهد - شکل گرفتهاند - لیندا کی، . - 2003.

برنامه ریزی منابع سازمان ابری نگرش نوینی را جهت استقرار سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان ارائه میدهد. این تکنولوژی قابلیتهایی نظیر انعطاف پذیری. انطباق پذیری، مقیاس پذیری، بی نقصی و برطرف سازی نیازهای اساسی را ممکن میسازد - آرمبراست و فاکس، . - 2010 برنامه ریزی منابع سازمان ابری بعنوان یک نرم افزار مدیریت کسب و کار، موفقیتهای بزرگی را در زمینه ارسال دادههای بسیار حیاتی کسب و کار بدست آورده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید