بخشی از مقاله

1 خلاصه مقاله :

یکی از مهمترین وظایف مدیران به دلیل محدود بودن منابع، تصمیم گیري وبرنامه ریزي فعالیتها به منظور رسیدن به اهداف معین در محدوده نامشخص می باشد . نیروي انسانی ماهر ، میزان نقدینگی ، مواد اولیه ، فضاي انبارها ، وسایل نقلیه ، ماشینهایی را که میتوانند مورد استفاده قرارگیرند و… محدود می باشند و این محدودیتها هستندکه باعث میشوند مدیر مجبور به اخذ تصمیم شود و یا به عبارت دیگر یک راهکار از بین راهکارهاي مختلف وبه منظور رسیدن به هدف مشخص انتخاب نماید.

مسئله مهم این است که یک مدیر براي شناخت گلوگاههاي مشکل آفرین خود چه تصمیماتی را باید اتخاذ نماید تا در مواجه با نقاط بحرانی وبرطرف نمودن آنها به مطلوبیت هاي نهائی درچهارچوب محدودیت هاي موجود نائل آید .هدف سیستم هاي پشتیبان تصمیم گیري ، فراهم آوردن پیشنهادات و اطلاعات لازم جهت تصمیم گیري مدیران میباشد . در این مقاله براساس فرآیندهاي فروش انشعاب برق سیستم پشتیبان تصمیم گیري - - DSS با استفاده از یک نظام بلادرنگ و بر اساس اطلاعات ذخیره شده در پایگاه هاي اطلاعاتی ، اطلاعات برگزیده و مشخصی را به تصمیم گیرندگان ارائه می نماید که تصمیم گیرنده با بهره گیري از نتایج پیش بینی شده براي متغیرها و ارزش هاي حاصله ، اقدام به انتخاب روشی خاص نموده که او را در رسیدن به اهدافش یاري می نماید.

- 2 سیستم پشتیبان تصمیم گیري

همانگونه که درمقدمه ذکر شد یکی از مهمترین وظایف مدیران ، برنامه ریزي فعالیتها به منظور رسیدن به اهداف معین می باشد . بدلیل محدود بودن منابع ، مدیر مجبور به اخذ تصمیم است ، یعنی انتخاب یک راهکار از بین راهکارهاي مختلف به منظور رسیدن به هدف.   اتوماسیون وتجدید پیکربندي پستها وشبکه توزیع با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی جهت کاهش تلفات سیستمهاي اطلاعات مدیریت MIS  با هدف تغذیه به    اثربخشی تصمیمات ، به امکانی بیش از MIS نیاز است که  موقع و به روز اطلاعات مدیران شکل گرفته ، لیکن به منظور    در واقع سیستمهاي پشتیبان تصمیم می باشند.    

سیستمهاي پشتیبان تصمیم ، آگاهی هاي فردي - منابع انسانی - را با قابلیتهاي کامپیوتري ترکیب می کنند تا کیفیت تصمیم گیري را بهبود بخشند {1}. بشر به منظور اتخاذ تصمیمی خاص ، از قابلیت اعجاب انگیز تشخیص الگوئی مناسب از میان الگوهاي متعدد برخوردار بوده وبراي این کار نیازمند دستیابی به اطلاعات وداده هاي مربوط به آن تصمیم می باشد . هدف سیستم هاي پشتیبان تصمیم ، تکمیل قدرت تصمیم گیري بشر با قابلیت هاي کامپیوتري می باشد {2}.

سیستم هاي پشتیبان پس از مشخص شدن فرآیندهاي تصمیم گیري در سازمان ، به کمک ابزارهائی ، مدیران را درانجام تصمیمات یاري می دهند این ابزارها عبارتنداز : اطلاعات ، مدلهاي ریاضی و روشهاي شبیه سازي و … که به کمک یک ویا ترکیبی از این ابزارها وظایف مورد انتظار را تحقق می بخشد. دراین تحقیق پس از یافتن وبررسی فرآیندهاي تصمیم گیري - نقاط تصمیم - مشاهده گردید به دلایل مختلفی از جمله عدم ماهیت کمیتی وعدم فرموله شدن وبا توجه به متغیر هاي نتیجه ، متغیرهاي درونداد وارتباط میان متغیرها ، امکان مدل سازي ریاضی وشبیه سازي وجود ندارد .لذا سیستم پشتیبان تصمیم داده گرا مورد بحث وبررسی و استفاده قرارگرفت . مهمترین ویژگی ها و قابلیت هاي مدل گزینش شده در این تحقیق عبارتند از : {3}

-    این سیستم با کنار هم قراردادن قضاوت انسانی و اطلاعات کامپیوتري از تصمیم گیرندگان عمدتاً در مسائل نیم ساخت یافته وساخت نیافته حمایت و پشتیبانی می کند .

-    پشتیبانی این سیستم براي سطوح مختلف مدیریت ، اعم از مدیران ارشد تا عملیاتی ارائه خواهدشد.

-    این سیستم از تصمیمات متعددي که وابستگی متقابل و یا ترتیب خاصی دارند پشتیبانی میکند.

-    این سیستم در طول زمان قابلیت انعطاف وانطباق پذیري را دارا میباشد وباید توجه داشت در مورد مسائل ساخت نیافتهونیمه ساخت یافته، تغییرات میتواندبسیارسریع رخ دهد.

-    سهولت در استفاده ، قابلیت انعطاف ، استفاده اززبان محاوره ،امکان بکارگیري از این سیستم را به میزان قابل توجهی افزایش داده است . اتوماسیون وتجدید پیکربندي پستها وشبکه توزیع با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی جهت کاهش تلفات 

- استفاده از این سیستم باعث توسعه سازمان ، یادگیري وارتقاء کاربران خواهدشد این یادگیري به پالایش سیستم وبروز تقاضاهاي جدید و در نهایت پویایی سازمان منجر خواهد شد . سیستم پشتیبان تصمیم داده گرا سیستمی است که با استفاده از اطلاعات منابع عمومی داخلی سازمانها - پایگاه اطلاعاتی MIS و پایگاه اطلاعاتی DSS ، شاخصها ونرم ها - گزارشات خلاصه شده ، رشته هائی از رکوردهاي موردنظر، نمایش گرافیکی و.… اهداف خود را دنبال میکند {4}. DSSداده گرا بدین منظور طرح شده است که اطلاعات مربوط را فیلتر نموده وآنها را براي تصمیم گیري خاص مهیا می نماید این اطلاعات برگزیده و مشخص در سطوح بالاتر خود ممکن است مبناي طراحی مدلهاي مناسب دیگري قرارگیرد.

سیستم پشتیبان تصمیم گیري مدیریت در زمینه فروش انشعابات غیردیماندي با اهداف ارائه خدمات مطمئن ومناسب به مشتریان وجلب رضایت آنها ، کاهش زمان واگذاري انشعاب ، بهینه سازي هزینه هاي فروش انشعاب ، کاهش میزان شکایات مشتریان می تواند شرکتهاي برق را در راه دستیابی به بخشی از ماموریت خود از جمله پاسخگویی سریع ، رضایتمندي مشتریان ، کنترل کاربر ، پشتیبانی تطبیقی کاربران در زمینه فروش انشعاب ، مدیران را حمایت نماید. سیستم مذکور با استفاده از متدولوژي ساخت یافته درچهارمرحله به شرح ذیل در شرکت برق منطقه اي سمنان و در محدوده شهر سمنان طراحی شده است.

-    شناخت وضع موجود وتجزیه وتحلیل آن

-    مدلسازي

-    طراحی

-    برنامه نویسی وتست آن

-2 – 1 شناخت وضعیت موجود وتجزیه وتحلیل آن

به منظور تحلیل وضعیت موجود فعالیتهاي مورد نظرتحقیق، اقداماتی از قبیل مطالعه شرح وظایف واساسنامه شرکت ، مصاحبه با کاربران و… صورت پذیرفته است . براساس مطالعات فوق ،فعالیتهاي فرآیندهاي موجود سیستم فروش انشعاب بررسی گردیده اند به عنوان نمونه در ذیل ، بخشی از فعالیتهاي موجود سیستم فروش انشعاب غیر دیماندي آورده شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید