بخشی از مقاله

DSS فناوری اطلاعاتی است که در یک سازمان به شیوه مشابه سایر تکنولوژیهای اطلاعات جذب می گردد. با این حال هنگامی که در ابتدا یک تکنولوژی به عنوان فناوری DSS معرفی می گردد به مرحله بلوغ یا انتقال تکنولوژی توسعه یافته می رسد، این استقرار اولیه به عنوان ابزارهای DSS احتمالا مهاجرت به سمت تکنولوژی SDS/TPS را تکمیل کرده است. مدیران سیستمهای اطلاعاتی باید انتظار ایجاد و توسعه تکنولوژی جدید رایانه ای را داشته باشند. این تکنولوژی اغلب در سازمان به عنوان ابزارهای DSS مستقر شده که باعث ورود سازمان به سطح برنامه ریزی استراتژیک می گردد. پس از آنکه موفقیت این مرحله به اثبات رسید ، احتمالا استفاده از برنامههای DSSدر سطوح پایین تر سلسله مراتب سازمان امکان پذیر است یعنی جایی که این برنامهها در مقیاس بزرگ DSSنهادی یا سازمانی پویا همه ویژ گیهای SDS/TPS مورد استفاده قرار گیرد.

کلید واژهها: dss، فناوری اطلاعات، تکنولوژی، توسعه سازمان.

-1 مقدمه

غالبا یک برنامه کاربردی که شامل تصمیم گیری به هر روشی است به عنوان DSS طبقه بندی می شود. پیشرفت های پویای در زمینه تکنولوژی رایانه در برنامههای کاربردی مثل DSS موثر می باشد . در نتیجه این پیشرفت ها بوده که این برنامههای کاربردی همواره در حال تغییر می باشند. این موضوع سبب شده است که تقریبا متوقف کردن چنین تغییراتی برای برنامههای کاربردی DSS غیر ممکن باشد.بدیهی است که ماهیت تغییرات DSS به موازات پیشرفت توسعه تکنولوژی رایانه در جریان می باشد. کدون[3] گزارش می دهد که قانون مور - دو برابر شدن قدرت رایانه در هر هیجده ماه - دست کم برای 5 سال دیگر سر می رسد این امر نشان دهنده این است که سیستمهای اطلاعاتی پیشرفت خود را در دستورالعملهای جدید و متنوع ادامه خواهد داد. -2 تعریف سیستم پشتیبان تصمیم گیری:در حالی که برخی از برنامههای کاربردی DSS به طور گسترده ای مورد قبول واقع شده اند، برخی دیگر نیز احتمالا در جریان تغییرات تکنولوژیکی منسوخ شده اند. این ماهیت پویای فناوری سیستمهای اطلاعاتی عموما و برنامههای کاربردی DSS خصوصا، باعث می گردد که مدیران عالی اطلاعاتی و دیگران مدیران در مواجه با یک تعریف واضح و روشن از مجموعه برنامههای ثابت و کاربردی DSS به مشکل بر بخورند. با این حال شناسایی برنامههای کاربردی DS در برنامه ریزی استراتژیهای سازمانی برای استقرار فناوری اطلاعات مهم است.

تجزیه وتحلیل این تحقیق یک چهارچوب را روی فناوری اطلاعات قرار می دهد که شامل تکامل مستمر و استفاده از ابزارهای DSS است. هدف بررسی یک چشم انداز برنامه ریزی برای استقرار آینده ابزارهای DSS و برنامههای کاربردی آن است که تکامل فناوری اطلاعات را امکان پذیر می سازد. یک چهارچوب برنامه ریزی برای سیستمهای اطلاعاتی حرفه ای مستلزم شناسایی نقشه راه جذب فناوری از طریق ایفای نقش DSS می باشد. این تحقیق شامل بررسی مقالات در مورد dss و جذب فناوری اطلاعات می باشد. یک تعریف عملیاتی از یک سیستم DSS برای شناسایی و طبقه بندی ابزارهای DSS و برنامههای کاربردی و بررسی نقشه هر جذب فناوری حائز اهمیت می باشد. DSS با بکار گیری رایانه برای موارد زیر تعریف می شود: *کمک به مدیران برای فرایند تصمیم گیری در وظایف نیمه ساختار یافته*برای پشتیبانی و بهتر از آن جایگزینی قضاوتهای مدیریتی. *به منظور بهبود اثربخش تصمیم گیری به جای کارایی آن.]1[

اگرچه برخی تفاوت های جزیی در تعاریف dss وجود دارد، اما یک بررسی از این تعاریف نشان می دهد که به طور کلی تعریف کین و مورتون را حمایت می کنند. با این حال تعریف کین و اسکات مورتون به عنوان تعریف عملیاتی برای این تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت آنها توضیح اضافی DSS را به شرح زیر ارائه نمودند: سوال کلیدی برای کسی که در مورد DSS کار می کند این است : "چه نوع تصمیم خاصی یا چه فرایند تصمیم گیری وجود دارد که برای پشتیبانی از آن باید تلاش کرد؟" تصمیم ممکن است تکراری و همیشگی و یا لحظه ای و یک باره باشد. تمرکز پشتیبان تصمیم گیری بر این فرض استوار است که مشکلی که مدیران با آن مواجه اند بی اهمیت نیست و نمی تواند بصورت خودکار بروز کند. این دیدگاه نیازمند توسعه ابزارهای روش شناسی برای تصمیم گیری های کلیدی میزان و تعریف اطلاعاتی است که میتواند یا باید در دسترس مدیران باشد البته در طول زمان سطح درک افزایش می یابد و شاید بسیاری از مشکلاتی که ما امروزه به طور مرحله ای و سیستمی با آن مواجه ایم به یک کاربر یا رایانه واگذار گردد.

نمونه بارز این روند، سود سپرده است. بیشتر بانکها و شرکتهای وام دهنده روشهای ساده ای دارند که بر اساس دادههای آماری و گزارش های اعتباری پشتیبانی شده استوار می باشد، که جایگزین قضاوت های اولیه مدیران ارشد وام دهنده می گردد. مادامی که مشکل صرفا ساختار یافته بوده و مدیران در درک و سطح نیازمندی هایشان به بلوغ رسیده به عنوان یک سیستمDSS باید همواره به عنوان کاربر سازگار و یاد گیرنده رشد و تکامل داشته باشد. این ماهیت خود آن ها است که بر ساخت نوعی از نرم افزار دلالت دارد که بتواند در سازمان به اجرا درآمده و باقی بماند.[2] -3پیشینه موضوع DSS اولین بار در سال های 1970 توسط آقای Lester مطرح شد. از بدو ظهور ایده تصمیم گیری به کمک کامپیوتر در انستیتو تکنولوژی کارنگی "CARNEGIE" تا به امروز، تعاریف متعددی برای DSS پیشنهاد شده است. این تعدد تعابیر تاحدودی به سیر تکاملی این رویکرد بازمی گردد. تعاریف اولیه بیشتر بر قابلیت DSS درحل مسائل نیمه ساختاریافته تمرکز داشته اند و تعاریف بعدی اجزای اصلی سیستم و فرایند طراحی آن را موردتوجه قرار داده اند. دلیل دیگر این اختلاف، در زوایای نگرش متفاوت به موضوع نهفته است.

سیستم های اطلاعات مدیریت اشکالاتی دارد که سیستم های پشتیبانی تصمیم برای رفع آنها بوجود آمده است. سیستم اطلاعات مدیریت به منظورتدارک پشتیبانی شخصی برای هر مدیرنمی باشد. این ضعف سیستم اطلاعات مدیریت، اقداماتی را باعث شد که منتهی به مفهوم سیستم پشتیبانی تصمیم گشت. مفهوم سیستم پشتیبانی تصمیم، شکست های اولیه سیستم اطلاعات مدیریت راتجربه نکرد. به احتمال قوی دلیل اصلی آن، دامنه محدودتر سیستم پشتیبانی تصمیم است. برخورد ملایم تر سیستم پشتیبانی تصمیم، شانس موفقیت خود را حداکثر می کند. این سیستم ها، منابع انسانی - اگاهیهای فردی - را با قابلیت های کامپیوتری ترکیب می کنند تا باعث ارتقاء کیفیت تصمیم گیری ها مخصوصا در مورد مسائل نیمه ساخت یافته شوند. سیستمهای پشتیبانی تصمیم، سیستمهایی هستند که منابع فکری افراد را با قابلیتهای کامپیوتر، جهت بهبود کیفیت تصمیمات به کار میگیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید