بخشی از مقاله

چکیده :

رفتارها و نگرش های جزم اندیشانه و یک سویه انسان به محیط خود، مهمترین موانع برای تبدیل آن به محیطی خلاقه و موثرمیباشد. بشر به وسیله طبیعت سکنی داده شده است و ما باید دراثرات منفی تخریب طبیعت نگاهی درمانگرایانه داشته باشیم.

ساختمان سازی پایان ناپذیر، رویای محافظت از منابع طبیعی را به چالش کشیده اند. ساختمان از جمله پایگاههای اصلی مصرف انرژی است و بنابراین تلاش بر نحوه ساخت بناهایی که منبع تامین انرژی آنها ذخایری غیر از سوخت فسیلی باشد، نیازمند گفتمان راهبردی جدیدی در میان معماران و طراحان می-باشد.

این مقاله در پی آن است تا با تحلیلدلایل ِالزام هماهنگی میان ساختمان و محیط زیست و با مطالعه موردی خانه اکوسنس که ساخته شده براساس انرژیهای غیرفسیلی ،مواد بازیافتی و همساز با طبیعت است دستاوردهای دعوت از دانش اکولوژی در ارتقاء شاخص های صیانت از محیط زیست را در حوزه معماری تبیین نماید. نوع این تحقیق از حیث نتایج ، کاربردی و از حیث روش ، مبتنی برتحقیقات میدانی اسنادی و از منظر هدف ، ارزشی است.

-1مقدمه

یک آرمان برای همه.مردم همیشه آرمانی را در سر می پرورانند.باغی که در آن بلبلان بخوانند قلمرو یکدلی و همسازی که در آن دنیا چوپان بیگانه ای علیه انسانی و نیز انسان دیگر قیام نکند جایی که دنیا و تمام مردمانش از یک گوهر واحد ساخته شده باشند و آتش که آسمانها را روشن می کند آتشی باشد که در دل انسانها بر افروخته است جایی که در آن هر انسانی نتی در فوگ با شگوه باخ است و هر کسی که نت خود را بپذیرد تنها نقطه ای سیاه بی فایده و بی معناست که چون حشره ای به آسانی میان انگشتان گرفتار می آید و له می شود.

تاثیر نا مناسب انسان بر طبیعت سابقه چندانی ندارد و این اخلالگری یک پدیده نسبتا تازه است که به دو عامل مهم مربوط می شود یکی افزایش جمعیت انسان و دیگر تسلط جمعیت انسان بر طبیعت .انسانها در آغاز پیدایش بر روی زمین مثل سایر جانداران دیگر رابطه ای عادی و متعادل با طبیعت پیرامون خود داشتند و جزئی معمول از کل طبیعت به شمار می آمدند.

این نظریه که برای نجات محیط زیست و انسان هنوز دیر نیست یک ایده و همفکری جهانی است که می تواند منشاء حرکت و تلاش باشد و آنچه باید مد نظر قرار گیرد آشتی بین توسعه و محیط زیست است که این امر نیز با مشارکت اولیه انسان با طبیعت میسر خواهد شد باید انسان در طول تکامل فرهنگی خویش فعالیتهای مختلفی را برای رفع نیازهای روز افزون نوشونده اش آغاز کند که همه آنها مستلزم تغییر در محیط است .محیط زیست برای موجودات زنده حاصل مجموعه ای از تعادل هاست که بر هم خوردن هر کدام از آن تعادل ها،ضمانت دوام زندگی را تضعیف می کند.

در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند.

فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیط های مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند. بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند، با این حال،تنها تعداد اندکی از این بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند.

پرسش اصلی این است معماری پایدار چیست؟در پاسخ به آن شناخت مفاهیم اولیه مورد اهمیت است.

-2پیشرفت و توسعه

اگر واژه توسعه را گذر از مرحله ای به مرحله دیگر معنی کنیم در آن صورت در مفهوم آن سه واژه کلیدی نهفته است.

تحویل:فرایند تغییر در یک دوره طولانی است.
تغییر:فرایند تغییر قابل اندازه گیری در یک دوره کوتاه مدت می باشد. پیشرفت:روند پویایی حرکت و تغییر رو به جلو در گذر زمان

-3پایداری

لغت فارسی به معنای استوار،پا برجا،جاویدان،ثابت،دائم........است و در زبان انگلیسی با کلمات چون sustainبه معنای حمایت کردن -زنده نگه داشتن و ادامه پیدا کردن مترادف می باشد.

-4محیط زیست و توسعه

پس از دهه 1970 تغییرات مهمی در طرز تلقی و برداشت از محیط زیست و توسعه بوجود آمد.چالشهای دهه 1970 به شکل گیری سیاستهای عملی یکپارچه میان توسعه و محیط ریست منجبر گردید.اینچنین برای اولین بار توسعه به عنوان هدف اساسی در حفاظت از محیط زیست بیش از آنکه آنرا محدود کند مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توصیه های استراتژی حفاظت جهانی - wcs - را به صورت استراتژی حفاظت ملی پذیرفتند.

-5معماری پایدار

بعد از کشاورزی ساختمان اولین صنعت بزرگ در دنیاست آلودگی ناشی از سرمایش و گرمایش ساختمان ها و ساخت مصالح ساختمانی از آلودگیهای ماشینها فراتر می رود و سرچشمه های تمام شونده را به سرعت مصرف می کند.معماری پایدار بر مفاهیم معمارانه کاهش مصرف سرچشمه های طبیعی و سوختها و مصرف بهینه انرژیهای طبیعی همچون انرژی خورشیدی تاکید می کند.

اینگونه معماری باید از جنبه های گوناگون و در مراحل مختلف شکل گیری یک ساختمان و فضای معمارانه مطرح گردد و این اهمیت طراحی یک ساختمان و نگرش معمار را مورد تایید قرار می دهد .

-6ساختمان سبز

یک خواستگاه سبز برای ساخت ،در گیری در یک کلیت برای طراحی ساختمان است که همه منابع ساختمان -مصالح-سوختها یا نیاز مصرف کننده ها را شامل می شوداگر یک معماری پایداری تولید شود، تولید ساختمانهای سبز درگیری، در رفع بسیاری موضوعات و ناسازگاری ها و نیازهاست.

هر تصمیم طراحی مفاهیم محیطی دارد که در 4 بخش برای ساختمانهای سبز قابل تقسیم است.

-1کاهش مصرف انرژی

-2 کم کردن آلودگی خارجی و تخریب محیطی

-3باز تولید انرژی نهفته و تقلیل منابع

-4کاهش آلودگی داخلی و تخریب یک ساختمان طراحی شده بر اساس معماری پایدار جایگاه رفیعی در سلامت محیط زیست و حفاظت منابع در چرخه زندگی دارد.

-7معماری همسو با شاخصه های حیات انسانی

تلاش دارد تا سطح استانداردهای خود را بالا برد. این چالش پیشرفته ترین مقیاس برای قابلیت تحمل در محیط ساختمانی که امروزه امکان پذیر است را تعیین می نماید و سعی دارد تا فاصله ی بین حدود کنونی و راه حل های ایده آل را کاهش دهد. این فلسفه، ابزار مدافعه و برنامه ی صدور گواهینامه، تمامی ساختمان ها را در همه ی مقیاس ها در بر می گیرد و یک ابزار واحد برای طراحی های قابل تغییر می باشد، بطوریکه به ما اجازه می دهد تا آینده ای را تصور کنیم که از نظر اجتماعی منصفانه، از نظر فرهنگی غنی و از نظر بوم شناختی، اعاده کننده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید