بخشی از مقاله

چکیده

وقتی ما دربارهی تولید، مدیریت و کسب و کار حرف میزنیم، بهطور دائم واژهی بازدهی را به کار میبریم. در صنعت و کسبوکار مدرن، بازدهی همان کاهش هزینههاست. بنابراین اگر به خاطر بالا بودن هزینهی تولید و یا ارائه خدمات، قیمت تمامشده بالا باشد، مصرفکننده خیلی راحت به سراغ شرکت دیگری میرود. به عبارت دیگر، برای شرکتی که میخواهد در بازار رقابتی امروز به حیات خود ادامه دهد کاهش هزینهها باید به یک هدف مبدل شود.

در یک محیط تولید، کاهش انحراف کلید اصلی برای دستیابی به کیفیت است.و میبایستی در مراحل مختلف در طراحی و بهره برداری از یک فرایند تولید آن را دنبال کرد. اجرای یک استراتژی بازرسی کارآمد یکی از آن راهها است.استراتژی های بازرسی اقتصادی کارآمد ، کیفیت خروجی مورد نیاز را با در نظر گرفتن به حداقل رساندن هزینه بازرسی کل تضمین می کند. در این تحقیق ابتدا با مطالعات میدانی و مشاهده به تشریح فرآیند تولید پرداخته و سپس برنامه کنترل موجود بررسی می گردد. در ادامه به تشریح مدل و پارامترها آن و نحوه محاسبه هریک اشاره می کنیم.در پایان نحوه تجزیه و تحلیل داده ها و سپس آزمون فرضیه این پژوهش را معرفی خواهیم کرد.

مقدمه

امروزه همگان با مقوله ی کیفیت آشنا هستند و کمتر کسی است که ارزش کیفیت را چه در کالاهای صنعتی و چه در امور خدماتی نداند. به همین دلیل تولیدکنندگان حاضرند هزینه های قابل توجهی را صرف کنترل کیفیت کنند زیرا چنین هزینه هایی در حقیقت هزینه های پیشگیری محسوب میشوند که برای جلوگیری از ایجاد مشکلات کیفیت در مراحل بعدی عمر محصول، صرف گردیده اند. وقتی ما دربارهی تولید، مدیریت و کسب و کار حرف میزنیم، بهطور دائم واژهی بازدهی را به کار میبریم.

در صنعت و کسبوکار مدرن، بازدهی همان کاهش هزینههاست. در گذشته نه تنها کارخانهها بلکه تمامی شرکتها برای تعیین قیمت کالاها و خدمات خود سود موردنظرشان را به هزینههای تمامشده اضافه کرده و از این طریق قیمت نهایی را در بازار تعیین میکردند. اما در بازار رقابتی امروز، دیگر چنین فرمولی برای تعیین قیمت مناسب نیست زیرا دیگر شرکتها نمیتوانند هزینههای خود را به مشتری تحمیل نمایند.

بنابراین اگر به خاطر بالا بودن هزینهی تولید و یا ارائه خدمات، قیمت تمامشده بالا باشد، مصرفکننده خیلی راحت به سراغ شرکت دیگری میرود. به عبارت دیگر، برای شرکتی که میخواهد در بازار رقابتی امروز به حیات خود ادامه دهد کاهش هزینهها باید به یک هدف مبدل شود. در دوران رشد بالای اقتصادی، هر تولیدکنندهای میتوانست از طریق افزایش حجم تولید، هزینههای خود را کاهش دهد اما در دوران رکود اقتصادی کنونی ایجاد هرگونه کاهشی در هزینهها بسیار سخت خواهد بود.

بیان مساله

افزایش کیفیت محصولات در جهت جلب رضایت مشتریان در محیط های رقابتی همواره هدف اصلی واحدهای تولیدی قرار دارد. در راستای افزایش کیفیت محصولات مسائل کنترل هزینه های کیفیت نیز مد نظر تولیدکنندگان قرار می گیرد که تخصیص بهینه ایستگاه های بازرسی کنترل کیفیت از جمله این مسائل قرار دارد در یک محیط تولید، کاهش انحراف کلید اصلی برای دستیابی به کیفیت است.و میبایستی در مراحل مختلف در طراحی و بهره برداری از یک فرایند تولید آن را دنبال کرد. اجرای یک استراتژی بازرسی کارآمد یکی از آن راهها است.

استراتژی های بازرسی اقتصادی کارآمد ، کیفیت خروجی مورد نیاز را با در نظر گرفتن به حداقل رساندن هزینه بازرسی کل تضمین می کند به طور کلی، بازرسی بیشتر و شدیدتر منجر به کیفیت بالاتر محصول خواهد شد - از نظر مشخصات محصول –اما نتیجه آن هزینه های بالاتر در بازرسی، ضایعات و دوباره کاری خواهد بود.طرح بازرسی اقتصادی این اثرات را متعادل می کند. برای فرایند تولید تک مرحله، وسعت بازرسی اشاره به تعداد بازرسی اجرا شده - حجم نمونه و تواتر نمونه برداری - بنابراین، مشکل روبرو برنامه ریز بازرسی عبارت است از پیدا کردن ترکیبی از این پارامترهای بازرسی که مجموع هزینه بازرسی مورد انتظار به حداقل می رساند.

افزایش کیفیت محصولات در جهت جلب رضایت مشتریان در محیط های رقابتی همواره هدف اصلی واحدهای تولیدی قرار دارد. در راستای افزایش کیفیت محصولات مسائل کنترل هزینه های کیفیت نیز مد نظر تولیدکنندگان قرار می گیرد که تخصیص بهینه ایستگاه های بازرسی کنترل کیفیت از جمله این مسائل قرار دارد. با توجه به تنوع مسائل مطرح در حوزه سیستم های تولیدی، این تحقیق مروری بر مطالعات انجام شده در خصوص تخصیص بهینه ایستگاه های بازرسی کنترل کیفیت در انواع سیستم های تولیدی شامل سیستم هایی با استقرار خط تولید یا محصولی با رویکردهای متفاوت در پارامترهای بازرسی ،اهداف ،جریان بین خطوط تولید و...انجام می دهد.

ادبیات تحقیق

بهبود کیفیت محصولات، فرآیندها و خدمات امروزه یک مسئله کلیدی در بسیاری از سازمان ها برای بهبود و یا حداقل حفظ سود، سهم بازار و رقابت می باشد.ابزار اصلی مورد استفاده برای اندازه گیری و تضمین کیفیت بازرسی کیفیت است.این بازرسی می تواند اطمینان دهد که محصولات در حال تولید با استانداردهای کیفیت و سطح کیفیت مطابقت دارد.هدف از بازرسی روشمند برنامه ریزی شده این است که از انجام بازرسی کیفیت منظم و یکپارچه سازی بهینه آن در توالی تولید اطمینان حاصل شود.

بازرسی کیفیت را می توان بررسی در هر قطعه تولید شده 100 - بازرسی - و یا بررسی در یک نمونه آماری از تعداد زیادی قطعه تولیدی دانست.بازرسی می تواند اندازه گیری مکانیکی و یا الکترونیکی و یا یک بازرسی بصری باشد.همچنین می تواند توسط اپراتور و یا کارگر بخش یا قسمت انجام شود، و یا توسط یک فرد دوم که تنها مسئول اندازه گیری میباشد انجام شود، و یا به طور کامل توسط کامپیوتر اندازه گیری شود. این موارد در یک استراتژی بازرسی ترکیب شده است.هر استراتژی بازرسی است مزایا و معایب خود را دارد. مشکل کلی تخصیص ایستگاه های کنترل کیفیت - AQCs - در سیستم های تولید را می توان به دو دسته زیر زیر تقسیم می شوند.

- 1 - اگر سطح کیفیت پذیرفته شده، حجم تولید و هزینه ثابت باشد تعداد بهینه ایستگاه های بازرسی برای فرایند تولید چند تعداد است؟

- 2 - اگر تعداد ایستگاه های بازرسی برای یک فرایند خاص ثابت باشد موقعیت مکان مطلوب که آنها را به منظور بهینه سازی کیفیت، هزینه، و ساخت سیستم تحویل دهی کجاست؟ در این فصل ابتدا به روند تغییر مفهوم کیفیت می پردازیم ، سپس مفهوم هزینه های کیفیت را بررسی می کنیم در ادامه به رابطه استراتژیهای بازرسی و هزینه اشاره کرده و با توجه به نوع تولید در این تحقیق به شناخت سیستمهای تولید چند مرحله ای و کنترل کیفیت در این سیستمها می پردازیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید