بخشی از مقاله

چکیده

دانسته می شود هنر هندسه یک عنصر کلیدی برای ایجاد ارتباط بین ساختمان وایده هایی است که سازنده در ذهن داشته است. انسان هندسه را از ابتدا در طبیعت همواره درک کرده است وعادت به اندازه ها سبب می شود هرچیزی را که با آنها متناسب باشد را زیبا بداند. هندسه وتناسب ،به دلیل ماهیت منظمی که دارند،کاربرد زیادی درفضاهای معماری داشته وهمواره موردتوجه معماران دراعصارمختلف بوده اند.

دراین پژوهش ازروش توصیفی -تحلیلی استفاده شده است.ساختارهندسی ، متغیرمستقل ،حیاط وخانه های سنتی پهنه ساحلی متغیرهای وابسته این پژوهش اند. روش گردآوری داده ها هم به صورت مطالعه منابع کتابخانه ا ی وهم اطلاعات اسنادی و در مرحله بعد حضور در محدوده مورد مطالعه بوده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که شکل گیری وابعاد حیاط در خانه های سنتی لافت تابع اندازه زمین می باشد و وتناسبات نقش اساسی درساختار این حیاط ها ندارند، ودرمجموع شکل گیری حیاط درخانه های لافت که هندسه آن ازنوع ارگانیک بوده هندسه نامنظمی رادنبال کرده است.

اهداف مقاله

پژوهش حاضردرپی آن است تا با بررسی وتحلیل پلان خانه های سنتی لافت ،شکل وتناسبات به کاررفته درفرم حیاط این خانه ها، به شناخت ساختار هندسی حیاط درخانه های لافت برسد.

پرسش های مقاله

-1الگوی فضایی حیاط درخانه های ساحلی هرمزگان چگونه است؟

-2تناسبات چگونه درشکل گیری حیاط درخانه های سنتی پهنه ساحلی هرمزگان تأثیرگذار بوده است؟

-3شکل هندسی پلان حیاط خانه های سنتی پهنه ساحلی هرمزگان چیست؟

مقدمه

درفضای قانون مند هندسه است که هرچیزی واز آن جمله اجزای یک خانه وحتی یک شهر، می توانندبه دایره هستی قدم گذارند ودرفضای کثرت ها وگوناگونی ها هویت خود را پیدا کنند وتنها ازطریق هندسه است که هرشی می تواند حدود واندازه های مورد نیاز خود را برای ورود به عالم وجود، بیابد. هدف استفاده ازهندسه درمعماری متجلی ساختن هماهنگی وزیبایی آسمانی در الگوهای زمینی ،وخلق آثار معماری معنادار وفراهم نمودن محیطی سرشار از آرامش و آسایش روحانی برای انسان بوده است.

هدف از انجام این پژوهش ، بررسی وتحلیل پلان خانه های سنتی لافت ،شکل وتناسبات به کاررفته درفرم حیاط این خانه هاست تا ازطریق تحلیل وبررسی به شناخت ساختار هندسی حیاط در خانه های سنتی لافت دست یابیم.

ازحیاط در خانه های ایرانی به شکل های مختلف استفاده شده است. حیاط ،ارتباط دهنده چند فضا وعنصری مهم در جهت سازماندهی فضاهای مختلف است. سازماندهی فضاهای مختلف با توجه به عوامل مؤثردر آن یکی از بااهمیت ترین عملکردهای حیاط در طراحی خانه بوده است. درمعماری بومی مجتمع زیستی لافت اکثر ساختمان ها به صورت نیمه درون گرا هستند و اتاق ها در اطراف یک حیاط مرکزی قرار دارند و ارتباط آنها با فضای خارج کاملا بسته نیست.

به نظرمیرسد درخانه های سنتی پهنه ساحلی هرمزگان بیشترالگوهای فضایی حیاط چهارضلعی نامنتظم بوده و ازالگوهای ترکیبی کمتراستفاده شده است وتناسبات نقش چندانی درشکل گیری حیاط دراین خانه ها نداشته باشند اما شکل های ساده هندسی درشکل گیری حیاط نقش بسزایی را ایفا کنند.

روش تحقیق:

راهبرداین مقاله درمرحله توصیفی-تحلیلی است واستخراج داده ها ازنمونه ها به طورتصادفی، دسته بندی وتحلیل آنها انجام می شود. جامعه آماری استان هرمزگان،پهنه ساحلی وبندرلافت درنظرگرفته شده است،گردآوری داده ها در دوبخش مطالعات کتابخانه ای وتحلیل اسناد خانه های بومی انجام شده سپس جهت گردآوری اطلاعات علاوه بر روش کتابخانه ای، ازمطالعات میدانی نیز استفاده شده است.

تعاریف مفاهیم

-1 موقعیت بندرلافت

سواحل جنوبی ایران که بوسیله رشته کوههای زاگرس از فلات مرکزی جدا شدهاند، اقلیم گرم و مرطوب کشور را تشکیل میدهند.

این منطقه اقلیمی در امتداد یک نوار ساحلی باریک ونسبتاً طولانی است که بیش از دو هزار کیلومتر طول آن می باشد و از مصب اروندرود در جنوب غربی استان خوزستان شروع شده و به خلیج گواتر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان ختم می شود

استان هرمزگان در جنوب ایران ودرشمال تنگه هرمز قرار دارد.کرانههای این استان درشرق بردریای عمان و در غرب برخلیج فارس قرار دارند.جزیره قشم یکی ازمهم ترین جزیره های این استان می باشد. بندرلافت درشمال غربی جزیره قشم و درپیش آمدگی خشکی های جزیره درطول جغرافیایی 55 درجه و 5 دقیقه شرقی و عرض 26 درجه و 54 دقیقه شمالی واقع شده است .لافت در شرق جنگل دریایی حرا واقع شده است. این بندرتقریباً در نقطه میانی ساحل شمالی جزیره قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهرستان یا شهر قشم حدود 60 کیلومتر است.این درحالی است که دماغه لافت در7 کیلومتری بندرلافت واقع است. بندرلافت به دلیل موقعیت استراتژیک آن ، در طول تاریخ همواره دارای اهمیت بوده است.

موقعیت بندرلافت درنزدیک ترین فاصله با ساحل اصلی ایران، و عمق کم آب در این نقطه،از زمان های بسیاردور برای این بندر شرایط و ویژگی هایی را ایجاد کرده است؛ به گونه ای کهاحتمالاً اولین ارتباطات و رفت و آمدها به جزیره قشم از همین نقطه شکل گرفته است ویکی از دلایل ایجاد بندر لافت همین مزیت جغرافیایی بوده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید