بخشی از مقاله

رشد سریع و مدرن شدن صنایع مختلف ، ازجمله حمل و نقل زمینی ، ریلی ، هوایی و دریایی و نیز فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه گذار گردشگری را از مقیاس و ابعاد محدود و غیر اقتصادی و سنتی به مقیاس صنعتی پرسود و تاثیر گذار بر درآمد و اقتصاد ملی ممالک و کشورهای مختلف در سطح جهان فراهم آورده است. صنعت گردشگری با توجه به اشتغالزایی مولد و تولید درآمد موثر ، بعنوان یکی از صنایع پیشرو ، از سوی عمده کشورهای واجد جاذبه های مختلف طبیعی و مصنوعی و برخوردار از مزایای نسبی بالقوه ، باعث سرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای اساسی ازجمله شبکه راههای ارتباطی و توسعه ناوگانهای حمل و نقل جاده ایی ، ریلی ، هوایی و دریایی ، هتلها ، مراکز توریستی و تفریحی در حوزه های مختلف این صنعت گردیده است.تسهیلات و تسهیلگریهای دولتها در توسعه زیرساختها و تدوین قوانین و مقررات و آئین نامه های راهگشا و مناسب ، زمینه و بستر لازم برای جذب سرمایه گذاران و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنعت گردشگری در این کشورها و به تبع آن رشد و رونق اقتصادی و توسعه این کشورها را بدنبال داشته است.

تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ، اردن ، ترکیه ، کشورهای جنوب شرق آسیا و آسیای میانه ، مصر مراکش و کشورهایی در آمریکای لاتین طی دهه های اخیر با سرمایه گذاری و تسهیل سرمایه 
گذاری در این صنعت ، موجیات رشد و رونق و جهش در بخشی از اقتصاد محلی و ملی خویش را فرآهم آورده و از مزایای بیشمار اقتصادی آن بهره های فراوانی برده اند. امنیت در ابعاد مختلف آن اعم از فیزیکی و روانی گرفته تا عمومی و اقتصادی یکی از مهمترین زیربناها و پیش نیازهای اساسی صنعت گردشگری میباشد.فقدان یا ضعف امنیت اقتصادی بمعنای ضعف وفقدان قوانین و مقررات شفاف ، روانساز و نیز فقدان تضمین های حقوقی و قانونی حمایتگرانه نسبت به سرمایه سرمایه گذاران موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری و ضعف اعتماد آنان و عدم استقبال از سرمایه گذاری در این صنعت پرسود و اشتغالزا خواهد گردید.

ضعف یا فقدان امنیت بعنوان یکی از حیاتی ترین پیش نیازهای توسعه ، در بعد فیزیکی ، عمومی و روانی در یک منطقه نیز بعنوان مانعی بازدارنده برای عزیمت و سفر گردشگران به آن منطقه و در نتیجه افول و توقف رشد و رونق این صنعت در آن منطقه و محرومیت از مزایا و منافع متعدد آن برای اقتصاد محلی و ملی خواهد بود امنیت پدیده و فرآیندی است که پارامترهای متعدد سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در پدیدآیی ، استمرار ، حفظ و ارتقای آن ذی نقش و موثر بوده و امنیت در ابعاد مختلف ، پیش نیاز ، مکمل و هم افزای یکدیگر میباشند. امنیت اقتصادی بعنوان فرآهم کننده بستر و زمینه جذب و جلب سرمایه گذاران و سرمایه گذاری برای توسعه صنعت توریسم و خلق و افزایش جاذبه های مختلف ، مکمل امنیت عمومی، فیزیکی و روانی بعنوان عامل ایجاد رغبت و انگیزه برای عزیمت و سفر شهروندان به آن منطقه میباشد.

رشد امنیت یکجانبه در یک بعد و عدم رشد همه جانبه ، متوازن و متعادل همه ابعاد امنیت بصورت توامان ،همزمان ، هم وزن و برابر میتواند موجب رشد سطحی و ظاهری امنیت و ضعف کارآیی و اثربخشی و در نتیجه ناپایداری و آسیب پذیری آن خواهد گردد. با واکاوی سطوح تماس امنیت با پارامترهای متعدد تولیدگر و یا متاثر از آن ، این فرآیند را میتوان عمدتا حائل میان عاملان رسمی آن بعنوان نیروها و ضابطین نظامی و انتظامی ازیکسو و بهره بران آن یعنی شهروندان در موقعیتهای مختلف از دیگرسو دانست. بنابراین خلق و تولید امنیت تنها منوط و محدود به عملکرد عوامل نهادهای رسمی متولی آن نبوده و مشارکت و همکاری شهروندان ، بعنوان بهره بران آن نیز از نقش و جایگاهی مهمی برخوردار میباشد.

نظم و قانون باوری در حوزه اعتقاد ، لازمه و پیش نیاز نظم پیشگی و قانونمندی شهروندان و عدم ارتکاب جرم در ساحت عمل بوده که این موضوع بیانگر اهمیت ، تقدم و اولویت فعالیتهای فرهنگی باورمحور جهت نهادینه شدن مقوله اساسی امنیت در جامعه میباشد. نهادینه سازی فرهنگی امنیت یا فرهنگ سازی برای نهادینه شدن ابعاد مختلف امنیت در لایه های مختلف جامعه نیاز مند تعامل متقابل سازنده مبتنی بر اعتماد متقابل عوامل نهادهای رسمی متولی امنیت و شهروندان جامعه بعنوان بهره بران آن بوده که رویکرد ارزنده سالیان اخیر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پیشگامی در امر افزایش ارتباط موثر و سازنده با شهروندان از طریق فرآهم نمودن امکان عملی و فنی ارتباطات مردمی برای قدردانی و انتقاد از عملکرد عوامل انسانی این نهاد و نیز توسعه خدمات پلیس ًٌٌ در همین راستا قابل توضیح و تقدیر بوده و استمرار و توسعه این رویکرد می تواند پیامدهای ارزنده آن را برای شهروندان و نیز مدیریت امنیت در جامعه ارتقاء بخشد.

استان هرمزگان

با توجه به مجاورت استان هرمزگان با یک نوار ساحلی به طول ًًُ کیلومتر با خلیج فارس و دریای عمان و دارا بودن ٌٍشهرستان ، ٍَ شهر ، ََ بخش و ًٌٍْروستا ، ٌُ جزیره و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و چهارصد هزار نفر با ٍمنطقه آزاد تجاری و صنعتی و برخوداری از پتانسیلهای مختلف در بخشهای صنعتی و از جمله صنایع نفت و گاز، کشاورزی ، شیلات ، تجارت و بازرگانی و حمل و نقل ریلی و دریایی و هوایی از موقعیت ممتازی در کشور برخوردار میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید