بخشی از مقاله

چکیده

اندیس شجاع آباد از نظر موقعیت زمینشناسی، در بخش مرکزی زون ولکانو-پلوتونیک ارومیه-دختر قرار گرفته است و از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوبشرق نطنز در استان اصفهان قرار گرفته است. از نظر چینهشناسی، واحدهای سنگی این منطقه بیشتر مربوط به دوران مزوزوئیک - شیل و ماسهسنگ و دولومیتهای تریاس و آهکهای کرتاسه بالایی - سنوزوئیک - عمدتا آندزیت و تراکی آندزیت، داسیت، ریولیت و توف - میباشد.

عمده سنگهای در برگیرنده رگههای کانهزایی شده عبارتند از: مجموعههای آتشفشانی-آذرآواری ائوسن شامل آندزیتهای پورفیری، پیروکسن آندزیت، توف ، توف برشی. منطقه مورد مطالعه بخشی از سامانه گسلی قم-زفره محسوب میشود. در اندیس شجاع آباد از سنجنده ASTER ، جهت شناسایی دگرسانیهای گرمابی، بخصوص زونهای فیلیک و آرژیلیک و پروپیلیتیک استفاده شده است .

درگام نخست با استفاده از روش ترکیب رنگی کاذب، زونهای آرژیلیک و پروپیلیتیک شناسایی و جدا شدند. سپس با استفاده از روش نسبت باندی ، دگرسانیهای کائولینیتی، کلریتی، اپیدوتی شناسایی شدند و در نهایت با استفاده از روش کمترین مربعات رگرسیون شده - Ls-Fit - و روش تبدیل کمترین کسر نویز - MNF - دگرسانیهای آرژیلیکی و پروپیلیتیکی با سطح اعتماد بالاتری از دیگر مناطق تفکیک شدند که از نقشههای بدست آمده میتوان برای مطالعات تفصیلی برای اکتشاف مناطق مستعد کانیزایی مس استفاده نمود.

مقدمه

کانسارهای مس پورفیری به طور معمول در اعماق کم پوسته تشکیل شده و با دگرسانی های گرمابی گسترده که از داخل به سمت خارج شامل زون پتاسیک - حاوی بیوتیت و پتاسیم فلدسپار - ، فیلیک، آرژیلیک و پروپیلیتیک میباشد - .Lowell and Guilbert, 1970 - زون فیلیک معمولا حاوی سنگهای غنی از سرسیت و پیریت میباشد در حالیکه زون آرژیلیک حاوی سنگهای غنی از آلونیت و کائولینیت و زون پروپیلیتیک شامل کانیهای مختلفی از کلریت، اپیدوت و کلسیت میباشد 

به نقشه درآوردن کانیزاییهای سطحی با استفاده از تکنیکهای مختلف سنجش از دور، فرصت مناسبی را برای اکتشاف مواد معدنی مختلف در مراحل اولیه اکتشافی، فراهم مینماید . - Rowan et al; 2003 - ماهوارهی ASTER که مخصوص مطالعات زمینشناسی و علوم مرتبط با زمین میباشد، در سال 1999 توسط آمریکا- ژاپن در مدار کره زمین قرار گرفت. در سالهای اخیر از سنجنده استر، ASTER ، برای تشخیص کانیزاییهای مختلف از جمله تشخیص دگرسانیهای گرمابی در کانسارهای مس پورفیری استفاده شده است.

مهمترین کانیهایی که با این سنجنده قابل سریسیت، کلریت، اپیدوت، آلونیت، بیوتیت، ایلیت و اکسیدهای آهن. برای شناسایی کانیها ابتدا باید خصوصیات طیف جذب و انعکاسی آنها را با توجه به موقعیت باندهای طیفی استر مورد مطالعه و بررسی قرار داد و باندهایی که دارای جذب و انعکاس قابل توجهی هستند، شناسایی شوند. منطقه شجاع آباد در جنوبشرق نطنز و بخشی از ورقه 1:100000 طرق است

در این منطقه به دلیل وجود سامانه پورفیری، به خوبی میتوان دگرسانیهای گرمابی مختلف را با استفاده از روشهای مختلف سنجش از دور و پردازش دادههای ASTER از هم جدا نمود. هدف از این مطالعه بکارگیری روشهای مختلف از جمله روش ترکیب رنگی کاذب، نسبتهای باندی و روش کمترین مربعات رگرسیون شده - Ls-Fit - و روش تبدیل کسر کمترین نویز MNF برای تشخیص زونهای دگرسانیهای آرژیلیک و پروپیلیتیک است .

زمینشناسی و موقعیت جغرافیایی منطقه:

اندیس شجاع آباد از نظر موقعیت زمینشناسی، در بخش مرکزی زون ولکانو–پلوتونیک ارومیه–دختر و از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوبشرق نطنز در استان اصفهان و بین مختصات 33 26 30 تا 33 30 عرض شمالی و 51 55 تا 52 0 طول شرقی قرار گرفته است. از نظر چینهشناسی، واحدهای سنگی این منطقه، بیشتر مربوط به دوران مزوزوئیک - شیل و ماسه سنگ و دولومیتهای تریاس و آهکهای کرتاسه بالایی - ، سنوزوئیک - عمدتاً آندزیت و تراکی آندزیت، داسیت، ریولیت و توف - و کواترنری میشود.

عمده سنگهای در برگیرنده رگههای کانهزایی شده عبارتند از: مجموعههای آتشفشانی–آذرآواری ائوسن شامل آندزیتهای پورفیری، پیروکسن آندزیت، توف، توف برشی. منطقه مورد مطالعه از نظر تکتونیکی بین دو گسل امتدادلغز راستگرد واقع شده که تحت عنوان قطعه گسلی نطنز دارای ساختار دوپلکس فشاری و از نوع گلی مثبت میباشد و بخشی از سامانه گسلی قم- زفره محسوب میشود.

شکل.1 نقشه ساده شده منطقه شرق شجاع آباد برگرفته از نقشه زمینشناسی 1/100000 طرق.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید