بخشی از مقاله

خلاصه

هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر بر کسب سهم بازار میوههای صادرشده به آلمان بود، پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و همبستگی بود، روش بکار گرفتهشده در این پژوهش تحلیلی- پیمایشی است. مدلی که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شد، ارتباط متغیرهای برند، تبلیغات، قیمت، کیفیت، سلامت، بستهبندی، عادت غذایی و محل توزیع بر روی سهم بازار میوه در آلمان میباشد.

جامعه این مطالعه شامل مصرفکنندههای خرد فروشگاههای زنجیرهای بازار میوههای آلمان - LidL,ALDI, Rewe,Netto,Penny, Metro - و نامحدود میباشد حجم نمونه در این پژوهش با توجه به فرمول برابر 384 نفر است و پرسشنامه میان این افراد توزیع گردید.

روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. برای جمعآوری دادههای مربوط به مبانی نظری و استخراج عوامل و شاخصهای اولیه از منابع کتابخانهای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و مطالعات موردی استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد.

در آمار استنباطی ابتدا با توجه به ابعاد موردنظر تعیین و شاخصها استخراج گردید، پس از بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف بررسی میشود، سپس با استفاده از آزمون پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS و lisrel به بررسی فرضیات پرداختیم. بر اساس نتایج بهدستآمده تمام فرضیات پذیرفته شدند.

.1 مقدمه

در بازار جهانی، رقابت شرکتها با یکدیگر نسبت به گذشته پیچیده و فشردهتر شده است. مشتریان در انتخاب کالاها و خدمات خود، قدرت بیشتری یافتهاند و حق انتخاب را به معنای واقعی به دست آوردهاند. در ایران نیز در سالهای اخیر رقابت فشردهای بهویژه در صنعت مواد غذایی با ورود رقبای جدید به وجود آمده است. درنتیجه شرکتها با مشتریان پرقدرتی روبهرو هستند که اگر نتوانند به درخواستهای آنان درباره کیفیت و سایر ویژگیهای موردنظر آنها پاسخ دهند، سهم بازار خود را ازدستداده و مجبورند صحنه رقابت را ترک نمایند.

با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، شرکتها با این واقعیت روبرو شدند که امروزه دیگر مانند گذشته با یک نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبرو نیستند بلکه هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد و شرکتها برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار ثابت یا رو به کاهش باید مبارزه کنند. بازاریابان تا دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتری بودند و گروههای فروش در پی شکار مشتریان تازه بود ولی در دیدگاه امروزی بازاریابی یعنی »رشد دادن مشتری یعنی توجه به رضایتمندی و ارتباط مؤثر با وی و کیفیت از دیدگاه وی

امروزه مصرف میوه و سبزیجات با توجه به تغییر عادات غذایی و افزایش نگرش مصرف مواد غذایی سالم رو به افزایش است. اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده میوه و سبزیجات تازه در جهان است، در سال 2007 حدود 27 درصد واردات میوه و سبزیجات تازه جهان را به خود اختصاص داده است - سازمان ملل متحد، . - 2008 دراینبین میتوان بامطالعه و بررسی بازار میوههای صادرشده به کشور آلمان و الگوی مصرف و میزان واردات به چگونگی افزایش و کسب سهم بیشتری از میوههای صادراتی اقدام نمود. با توجه به اهمیت موضوع در این فصل به بیان مساله، اهمیت و ضرورت و اهداف مطالعه پرداخته می شود.

.2 بیان مسئله

یکی از مهم ترین موضوعات پیش روی تولیدکنندگان میوه، توجه به افزایش سهم بازار آنها در بازارهای داخلی و بین المللی است. امروزه دستیابی به سهم بازار بالا مهمترین هدف شرکت ها و مؤسسات در بخش کشاورزی به شمار می رود، چراکه سهم بیشتر بازار منجر به سودآوری، رشد و نهاتاًی بقا شرکت ها خواهد شد، اگرچه بازاریابان تا دیروز تنها در اندیشه یافتن مشتریان جدید بودند ولی دیدگاه امروز بازاریابان یعنی کشف یک نیاز و تلاش برای برآورده کردن آن

یکی از عوامل مهم رفتاری مؤثر بر سهم بازار تبلیغات می باشد. تبلیغات با تغییر ترجیحات مصرفکننده باعث می شود تا مصرفکننده مطلوبیت بیشتری از کالایی که راجع به آن تبلیغ انجامشده است، نسبت به کالای مشابه که تبلیغی در خصوص آن صورت نگرفته است، کسب نماید. تبلیغات می تواند با افزایش یا کاهش درجه تمرکز بازار موجب ارتقاء رقابت در بازارها شده و یا یک عامل ضد رقابتی محسوب گردد.

تبلیغات میتواند یک دارایی جدید تحت عنوان »نام تجاری« یا علامت تجاری را در سبد دارایی های بنگاه تبلیغکننده ایجاد کند و تا چند سال پس از هزینه شدن بر سودآوری و سهم بازار صنایع مذکور اثرگذار باشد - گیراردلو، . - 2017 بین سالهای 2002 و 2006 ، صادرات میوه و سبزی چین بهطور مداوم بهویژه به کشور المان افزایش یافت، بهطوریکه ارزش آن در حدود 5 میلیارد دلار آمریکا در سال 2006 بود، از طرف دیگر اتحادیه اروپا در سال 2007 حدود 27 درصد واردات میوه و سبزیجات تازه جهان را به خود اختصاص داد

با توجه به موارد فوقالذکر در این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر کسب سهم بازار میوه -های صادراتی در آلمان پرداخته می شود، لذا مسئله اصلی این پژوهش این است که مهمترین عوامل مؤثر بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی در آلمان کدامند؟

با توجه به اهمیت موضوع در این زمینه در این مطالعه اهداف تحقیق به شرح ذیل می باشد.

اهداف پژوهش

هدف اصلی

.شناسایی عوامل مؤثر بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی در آلمان هدف آرمانی

. کمک به بهبود و کسب سهم بیشتر از بازار میوههای صادرشده به کشور آلمان اهداف فرعی

.بررسی تأثیر برند میوه بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی آلمان

.بررسی تأثیر تبلیغات بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی آلمان

.بررسی تأثیر قیمت صادراتی میوه ها و بر کسب سهم بازار میوه های آلمان

.بررسی تأثیر کیفیت بر کسب سهم بازار میوه های آلمان

.بررسی تأثیر سلامت میوه بر کسب سهم بازار میوه های آلمان

.بررسی تأثیر بستهبندی بر کسب سهم بازار میوه های آلمان

.بررسی تأثیر عادت غذایی بر کسب سهم بازار میوه های آلمان

.بررسی تأثیر محل توزیع بر کسب سهم بازار میوه های آلمان فرضیه های پژوهش

فرضیه :1 برند میوه بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :2 تبلیغات بر کسب سهم بازار میوه های صادراتی آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :3 قیمت صادراتی میوه ها بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :4 کیفیت میوه بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد.

فرضیه :5 سلامت میوه بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :6 بستهبندی میوه بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :7 عادت غذایی بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد. فرضیه :8 محل توزیع بر کسب سهم بازار میوه های آلمان تأثیر مثبت دارد.

.3ضرورتهای پژوهش

سهم بازار بهعنوان یکی از اهداف و معیارهای مهم عملکرد تجاری یک شرکت قلمداد می گردد. صادرات میوه موجب کسب درآمد ارزی شده و بهاینترتیب، سایر نیازهای وارداتی نیز تأمینشده و شرکتها بهتدریج از صادرات سنتی جداشده و به بازارهای جهانی راه می یابند - ویند و ماهاجان، . - 2010 ضرورت پژوهش حاضر این است که شناسایی و یاصطلاحاً تعیین عوامل مؤثر بر کسب سهم بازار ازجمله الزامات دستیابی به هدف جهش صادراتی محسوب شده و همچنین فرصتی برای رشد و توسعه می باشد.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید