بخشی از مقاله

چکیده

امروزه مدیریت زنجیره تأمین به عنوان یک عنصر بسیار حیاتی و تاثیرگذار در استراتژیهای سازمانها است و یکی از موثرترین راهها برای ایجاد ارزش برای مشتریان میباشد. ساختار زنجیره تأمین متشکل از تأمین کنندگان بالقوه، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، خرده فروشان، مشتری و ... میباشد و تأمین کنندگان به عنوان یکی از اعضای با اهمیت زنجیره تأمین، نقش بسیار اسا سی را در دستیابی به اهداف یک زنجیره تأمین ایفا میکنند.

انتخاب یک تأمین کننده منا سب میتواند سبب افزایش ارزش ایجاد شده در یک زنجیره تأمین گردد که منفعت آن به تمامی اجزای دخیل در زنجیره تأمین خواهد رسید. در این تحقیق، هدف آن است که با استفاده از روش رگر سیون، منا سبترین فهرست از معیارهای پایداری را انتخاب کرده و میزان تاثیر هر یک از این معیارها را بر روی آنها ن شان دهیم. نتایج ن شان میدهد که هر سه دسته از معیارها بر روی عملکرد تأمین کنندگان موثر هستند.

-1 مقدمه

در سدههای اخیر توسعه صنعتی جای خود را به توسعه پایدار داده و پیامدهای زیست محیطی و جوابگو نبودن منابع کره زمین به دغدغه ا صلی ب شر تبدیل گ شته تا آنجا که امروزه، آلودگی محیط زی ست م شکل ا صلی کره زمین ا ست که اگر به آن پرداخته نشود، میتواند به طور بالقوه منجر به انقراض نوع بشر گردد. به همین خاطر توجه به حفاظت از محیط زیست و منابع زیستی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و این حساسیت مثبت تا آنجا شدت گرفته که حتی صاحبان صنایع در کشورهای پی شرفته هم به دنبال روشهایی ه ستند که ضمن حمایت از محیط زی ست، با رعایت نکات زی ست محیطی عملکرد سازمان خود را افزایش داده و جایگاه رقابتی خود را حفظ نمایند. در این را ستا توجه به زنجیره تأمین پایدار میتواند راهگ شا با شد

در گذ شته یک شرکت میتوان ست از راه اجرای فعالیتهای مدیریت زنجیره تأمین، مزیت رقابتی به د ست آورد اما امروزه به علت فشار مشتریان و نگرانی فزاینده آنها در مورد مسائل زیست محیطی و اجتماعی، شرکتها مجبورند زنجیره تأمین سنتی خود را با مدیریت زیست محیطی و توجه به حقوق افراد در محیط کار ادغام نمایند.

همچنین موضوع پایداری که به عنوان عامل مهمی در این مدیریت میباشد، صاحبان صنایع و مدیران مسئول در صنعت را ملزم به برقراری همکاریهایی بلندمدت با تأمین کنندگانی وا دا شته که در تأمین پایداری مدیریت کافی را دارا میبا شند تا از این طریق بتوانند مزیت رقابتی خود را در بازارهای داخلی و جهانی حفظ نمایند

زنجیره تأمین پایدار نوعی زنجیره تأمین است که در آن الزامات زیست محیطی و اجتماعی رعایت میشود و محصولات پس از عمر مفید به زنجیره تأمین بر میگردند که هدف اصلی آن کاهش آلودگیهای محیطی از بالا دست تا پایین دست زنجیره تأمین میباشد.

مدیریت زنجیره تأمین پایدار یکی از عوامل بسیار مهم در کنترل میزان آلایندگی مح صولات تولید شده ا ست و ا ستفاده از ا ستراتژیهای این مدیریت زنجیره تأمین کاهش ضایعات، کاهش استفاده از منابع و به تبع آن کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست، افزایش احترام به کارکنان را در بر دارد.[5] در مباحث مرتبط با مدیریت زنجیره تأمین، بحث ارزیابی عملکرد و انتخاب تأمین کنندگان مناسب جنبه بالقوهای جهت افزایش کارایی در سازمانها میباشد که به یک موضوع استراتژیکی مهم تبدیل شده است که در بسیاری از موارد پیچیده به نظر میرسد و این به خاطر تنوع عوامل غیرقابل کنترل و غیرقابل پیشبینی است که بر تصمیمگیری شرکتها اثر گذار است

با توجه به موارد ذکر شده مبرهن ا ست که میزان توجه به پایداری برای انتخاب تأمین کننده نیازمند توجه بی شتری از سوی محققین میباشد. در تحقیق حاضر با بررسی سوابق تحقیقات مشابه و مطالعات توصیفی، هدف اصلی شناسایی عوامل موثر بر انتخاب تأمین کنندگان کالا و خدمات در کارخانه نساجی "خزر ریس لفور" میباشد.

-2 تجربیات

اهداف در این تحقیق، الف - تعیین ارایه یک فهرست از معیارهای پایداری در مدیریت زنجیره تأمین. ب - بررسی رابطه بین ابعاد اقت صادی، محیطی و اجتماعی با عملکرد تأمین کنندگان - با توجه به کارخانه مورد مطالعه - میبا شد. در این مطالعه تو صیفی-کاربردی با توجه به دوره زمانی یک ساله پژوهش - از ابتدای 1395 تا انتهای سال - 1396 و اهداف ذکر شده، میتوان گفت که هدف، ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان بر اساس معیارهای مدیریت پایداری است که سعی در شناسایی و بررسی تأمین کنندگان شرکت خزر ریس لفور میباشد تا به مدیریت کارخانه در افزایش عملکرد مدیریت زنجیره تامین پایدار کمک شود.

در این راستا ابتدا با تحقیق و ج ستجو در مقالات مختلف مربوط به پایداری، لی ستی از معیارهای ا ستفاده شده در سه خو شه - جنبه - تهیه گردید. سپس طی پرسشنامهای با نظرخواهی از خبرگان کارخانه، میزان درجه اهمیت و کاربرد پذیری آنها از طریق پرسشنامه اندازهگیری شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک آماری رگرسیون، میزان صحت اطلاعات جمعآوری شده بر اساس علم آمار مورد ارزیابی قرار گرفت.

-2-1 نتایج توصیفی تحقیق

در این قسمت هر یک از مشخصات متغیرهای جامعه آماری نام برده شده به همراه نمودارهای مربوطه آمده است.

الف - جنسیت
در جدول 1 جنسیت به همراه درصد فراوانی پاسخ دهندگان و در شکل 1 نیز نمودار ستونی درصد فراوانی آنها بر حسب جنسیت آورده شده است.

جدول :1 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب جنسیت 

شکل :1 نمودار ستونی درصد فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت

در جدول 2 گروه سنی به همراه درصد فراوانی پاسخ دهندگان و در شکل 2 نیز نمودار ستونی درصد فراوانی آنها بر حسب سن آورده شده است.

جدول :2 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سن

شکل :3 نمودار ستونی درصد فراوانی پاسخدهندگان بر حسب سن    

ج - تحصیلات

در جدول 3 مقاطع تحصیلی به همراه درصد فراوانی پاسخ دهندگان و در شکل 3 نیز نمودار ستونی درصد فراوانی آنها بر حسب تحصیلات آورده شده است.

جدول :3 توزیع فراوانی پاسخدهندگان بر حسب تحصیلات                      

شکل :3 نمودار ستونی درصد فراوانی پاسخدهندگان بر حسب تحصیلات    

-2-4 آزمون رگرسیون                                            
                                            
برای مشخص کردن نقش و اهمیت متغیرهای مستقل .1 معیارهای اقتصادی، .2 معیارهای محیطی، .3 معیارهای اجتماعی در تبیین متغیر وابسته عملکرد تامین کننده از روش آماری رگرسیون چندگانه آماری استفاده شده است.

الف - تعیین تاثیر معیارهای اقتصادی بر میزان عملکرد تامین کنندگان شرکت نساجی خزر ریس لفور

در این بخش متغیر اقتصادی به عنوان متغیر پیشبین و متغیر عملکرد تامین کنندگان به عنوان متغییر ملاک در معادله رگرسیون تحلیل شد. معادله 1 بیان آماری فرضیه میباشد. نتایج این تحقیق در جدول 5 ارائه شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید