بخشی از مقاله

چکیده:

با رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات، دادههای الکترونیکی هر سازمان، دارایی مهم آن سازمان محسوب می شود و مراکز داده نقش مهمی در سازماندهی منابع سازمان جهت یکپارچهسازی تجهیزات، اطلاعات و برنامههای کاربردی حساس در فضایی کاملا امن را به عهده دارند. امروزه روشهای زیادی برای کنترل دسترسی افراد به مراکز داده و ثبت ورود و خروج و ایجاد امنیت مرکز داده امن مطرح شده است، یکی از این فناوریها شناسایی به کمک 1RFID یا سیستم شناسایی به کمک امواج رادیویی می باشد.

در این مقاله، روشهایی را برای کنترل دسترسی فیزیکی به مراکز داده ها با استفاده از RFID و بیومتریک جهت افزایش امنیت به این مراکز ارائه می شود که براساس تعیین سطوح امنیتی مناطق، تجهیزات شبکه و سایر پارامتر های موجود در مراکز داده، دسترسی منطقی و فیزیکی را ترکیب کرده و علاوه بر افزایش امنیت، تاثیر زیادی بر قابلیت اطمینان و دسترسپذیری مراکز داده خواهد گذاشت.

مقدمه

سرمایه های سازمانی به طور روزمره با تهدیدهای متعددی مواجه هستند و این در حالی است که سازمان ها روز به روز به سرمایه های خود وابسته تر می شوند. بیشتر سیستمهای اطلاعاتی به خودی خود ایمن نیستند و اعمال راهحلهای تکنیکی فقط بخشی از یک راهحل کلی امنیت اطلاعات می باشد. راهاندازی تجهیزات امنیت اطلاعات بسیار ضروری است، اما برای انجام چنین کاری، هر سازمانی باید در ابتدا محیط های تهدید آمیز خود را شناسایی کند. این محیط ها دامنه طراحی و پیاده سازی سیستم امنیت اطلاعات نامیده می شوند.

ادبیات تحقیق

مروری بر مطالعات گذشته نشان می دهد که تحقیقات زیادی در زمینه روش های فناوری شناسایی دیجیتالی و بیومتریک صورت گرفته است. نخستین بار استفاده از برچسبRFID برای کاربردهای صنعتی استفاده شد، اکنون در خرده فروشیها، مدیریت زنجیرهی تامین، مدیریت انبار، حملونقل، کارخانه و کاربردهای وسیع نظامی مورد استفاده قرار گرفت و باعث تغییرات عمده در ردیابی دقیق و سریع وسایل و افراد گردید

روش شناسایی بیومتریک به روش های خودکار تشخیص یا تایید هویت یک شخص زنده، از طریق اندازهگیری مشخصههای فیزیولوژیکی یا رفتاری وی اطلاق می شود. سامانههای بیومتریک دارای دو خصوصیت بسیار مهم هستند که قابلیت اطمینان آن ها را بالا می برند و عبارتند: از اینکه اولا: شخصی که می خواهد تائید هویت شود باید شخصا در هنگام فرآیند حضور داشته باشد. ثانیا: تشخیص هویت نیازی ندارد که شخص اطلاعاتی را حفظ یا یادآوری کند یا اینکه چیزی را با خود همراه داشته باشد.

چارچوب مفهومی تحقیق

چارچوب مفهومی تحقیق که دارای مولفههای زیر هست:

مرکز داده: مراکز داده نقش مهمی را برای تامین زیرساخت فناوری اطلاعات بازی می کنند. یک مرکز داده، یک مکان با توان محاسباتی بالا، منابع ذخیره سازی وسیع، با برنامه های کاربردی حمایت از کسب و کار سازمان ها را انجام می دهند.

سیستم شناسایی با امواج رادیویی: سامانههای RFID از سیگنالهای الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن دادهها بدون تماس بهرهگیری میکنند. اصولا به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی گفته میشود.

ورود و خروج به مرکز داده: یکی از نیازهای مدیران امروزی کنترل و نظارت بر کارکرد پرسنل و بهره وری آنها می باشد. یکی از این موارد کنترل و نظارت بر تردد کارمندان و همچنین ورود و خروج کالا می باشد

راحتی ثبت ورود و خروج تجهیزات: سرعت ثبت اطلاعات ورود و خروج تجهیزات مرکز داده به علت خودکار بودن فناوری RFID، با پیاده سازی تکنولوژی RFID افزایش می یابد.

افزایش صحت و دقت ثبت تردد کارکنان: تکنولوژی RFID برای خواندن نیازی به دید مستقیم ندارد، باعث سرعت در کارها می شود و در هزینه و زمان صرفه جویی می کند.

افزایش صحت و دقت ثبت ورود و خروج تجهیزات: روشی است که طی آن تجهیزات سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می باشد.

شفافیت در گزارش گیری فرآیندهای مرکز داده: RFID تکنولوژی پیشرفتهی سیستم جمع آوری اطلاعات بدون سیم می باشد. این سیستم آثار و سوابق تمام اطلاعاتRFID ثبت شده توسط دستگاه ها و تجهیزاتی که به برچسب ها مجهز هستند را در خود نگه می دارد.

کاهش هزینه های نگهداری مراکز داده: RFID کاربرد آن در برنامه ریزی و کنترل موجودی هاست. اطلاعات موجودی ها در برچسب های RFID نگهداری می شود و از این طریق هر لحظه می توان میزان موجودی موسسه و محل نگهداری آن ها را بررسی کرد و احتیاجات را مشخص و سفارشات لازم را ارسال نمود. RFID هزینه کنترل موجودی را می کاهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید