بخشی از مقاله

چکیده:

امام حسین - ع - و حکایت زیستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد کردارش نه تنها نمونه یک بزرگ مرد تاریخ را برای ما مجسم می سازد، بلکه او با همه خویشتن ، آیینه تمام نمای فضیلتها، بزرگ منشیها، فداکاریها، جان بازیها، خداخواهیها وخداجوییها می باشد، او به تنهایی می تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشریت را ضامن گردد. بودن و رفتنش ، معنویت و فضیلتهای انسان را ارجمند نمود.ما،در این کوتاه،به شور حسینی در سینه عاشقان کربلایی پرداخته ایم.

مقدمه:

بعد از شهادت حضرت سیّدالشهدا - ع - مداحان و ذاکران زیادی در مورد حضرت و واقعه عاشورا اشعار زیبایی سروده و مدیحه سرایی کردند. آنها حقوق و دین زیادی به گردن شیعیان امروزی دارند؛ زیرا با اشعار و مراثی زیبا و جذاب فرهنگ عاشورا را پاسداری کردندوهمچنین احادیثی نقل قول کرده اند که ما به برخی ازآنها اشاره می کنیم.

تداوم داغ شهادت امام حسین - ع - در دلهای مؤمنان

دلیل عمل آنان همان حرارتی است که برای شهادت حضرت امام حسین - ع - در قلوب آنها وجود داشته و با هیچ عاملی سرد نخواهد شد. این حرارت همان گرمایی است که پیامبر - ص - در مورد حضرت امام حسین - ع - فرمود: »آتشی از داغ تو در دلهای مؤمنان است که تا زندهاند سرد نمیشود
 
اگر این آتش در دل شیعیان خاموش میشد، آنها هرگز در عزای حسینی سیاه نمیپوشیدند و قطرهای اشک نمیریختند. برای اثبات این قضیه میتوان به افرادی که در سالیان گذشته، اقوام نزدیک خود را از دست دادهاند مثال زد. اگر به شخصی که ده سال قبل پدر خود را از دست داده بگوییم در غم پدرش اشک بریزد در پاسخ میگوید: »پدرم ده سال پیش مرد و الآن گریهام نمیآید.«امّا اگر برای همین شخص روضه حضرت سیّدالشهدا - ع - خوانده شود، اشک فراوانی میریزد و در مصائب او بیتاب می شود. این نشانگر همان حرارتی است که پس از گذشت هزار و چهارصد سال در دل مؤمنان وجود داشته و با هیچ چیز سرد یا خاموش نمی شود.

برپایی مجالس حسینی تا روز قیامت

حضرت سیّدالشهدا - ع - محبوبِ پروردگار بوده و نزد او مقام والایی دارد. به این دلیل خداوند دوست دارد شیعیان و ارادتمندان به این امام همام، مجالس عزاداری برپا کرده و برای مصائب ایشان اشک بریزند. از این رو پروردگار، بقای جلسات حسینی را تا روز قیامت تضمین نموده است. همچنین با مراجعه به منابع روایی نیز میتوان به این حقیقت دست یافت؛ زیرا در روایتی رسول خاتم - ص - به حضرت زهرا - س - فرمود: »این جلسات تا روز قیامت پابرجاست -

اگر کسی به خود جرأت داده و بخواهد با برپایی این مجالس مخالفت کند به جایی نمیرسد؛ زیرا مخالفت با این مجالس، مخالفت با پروردگار است و همان عذابی که خداوند بر سر فرعون و قاورن درآورده است، بر آن شخص نیز وارد میشود.

شفاعت حضرت زهرا - س - از پیروان امام حسین - ع -

نه تنها حضرت سیّدالشهدا - ع - نزد خداوند و رسول خاتم - ص - جایگاه ویژهای دارد، نزد مادر گرامی شان نیز از مقام والایی برخوردارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید