بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله به بررسی عیب ناشی از عبور ورق از دستگاه Tension Leveler که به شکستگی عرض - Coil - Break ورق معروف است پرداخته شده و هدف از این مقاله به حداقل رساندن عیب حاصل از این فرایند بوده که با انجام آزمایشات برای جلوگیری از رخ دادن آن، می بایست Yield Dropو YPE کمتر از حد مشخص باشندکه Yield Drop کمتر از 30MPa ونیز YPE کمتر از %4-3 در نمودار تست کشش، موجب Coil Break نمی شوند. بنابراین بنظر می رسد که نیازی به حذف کامل پدیده نقطه تسلیم و یا باندهای لودرز نباشد و کاهش آن بتواند عیب را تا حد زیادی تحت کنترل نگاه دارد.

مقدمه

تعریف مسئله : عیبی از ورق که پس از عبور از - TL - tension Leveler مشاهده می شود وبه شکستگی عرضی معروف است مورد بررسی قرار می گیرد.

- 1  شناسایی عیب
با توجه به محل رخ دادن عیب ،مناسب به نظر می رسد که در ابتدا به نحوه عملکرد TL توجه کرد.

در شکل 1، بخش های عمومی یک Tension leveler مشاهده می شود. دو بخش اول ، نقش حذف عیوبی مانند Center buckle edge wave،Coil set - شکل - 2 را به عهده دارند. در ادامه Crossbow حذف می شود ودر انتها با اعمال تغییر شکل پلاستیک ناچیزی از ایجاد دوباره ی Coil set در فرآیند کویل پیچی آتی پیشگیری به عمل می آید.

شکل -1 بخش های عمومی یک Tension Leveler

شکل -2 انواع عیوب ورق

برای ساده تر کردن بحث ،عبور ورقی را که تحت کشش است و از میان دو غلطک متوالی عبور می کند در نظر بگیرید - شکل . - 3 دراین شرایط ورق تحت دو منبع تنش دچار تغییر شکل می شود ،یکی ،تنش های حاصل از خمش ورق در حین عبور از روی/زیر غلطک در TL ودیگری، تنش کششی حاصل از واحدهای برایدل مستقر در قبل و بعد از عبور ورق درحال کشش از میان دو غلتک

در صورتی که ورق بدون کشش خاصی از میان غلطک ها عبور داده شود، در هر بار عبور از مجاورت غلطک، یک تنش کششی در سطح خارجی و یک تنش فشاری در سطح داخلی - سطح نزدیک به مرکز خمش - ایجاد می شود و در میان این دو سطح - میانه ی ضخامت ورق - تنش ها صفر خواهند بود که این ناحیه به تار خنثی یا Neutral axis معروف است - شکل . - 4 در صورتی که این تنش ها از حد الاستیک عبور کنند ورق در بخش های بیرونی خمش ،دچار افزایش طول دائمی و در نواحی داخلی خمش ،دچار کاهش طول دائمی می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید