بخشی از مقاله

چکیده

رشد سریع جمعیت، مهاجرت به شهرها و در نهایت توسعه شهرنشینی سبب افزایش تقاضا در صنعت ساخت و ساز شده است. عدم توانایی پاسخ گویی به این تقاضا به دلیل ناکارآمدی روش های سنتی ساخت و ساز، ضرورت ایجاد تحول در این روش ها را آشکار و بهره گیری از تکنولوژی های نوین را در صنعت ساخت و ساز ضروری ساخته است. برای پاسخگویی به میزان تقاضای سالانه مسکن مورد نیاز کشور حرکت به سمت تولید صنعتی ضروری به نظر می رسد و در این راستا لازم است سیستم ها و فناوری های مطرح روز دنیا نیز مورد بررسی دقیق قرار می گیرد .

در این پژوهش پس از تعریف صنعتی سازی مسکن و ساختمان و بحث پیرامون فناوری های نوین ساختمانی، به معرفی سیستم ساختمانی ترونکو به عنوان یکی از 65 فناوری نوین مطرح شده در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی [1] پرداخته و الزامات اجرایی این سیستم بررسی خواهد شد.

.1 مقدمه

به گواهی آمار و ارقام ساخت و ساز با روش های سنتی نمی تواند پاسخ گوی نیازهای این بخش باشد [2] و افزایش تقاضای مسکن ناشی از رشد جمعیت، مهاجرت به شهرها و توسعه شهرنشینی، استفاده از صنعتی سازی را در جوامع مختلف اجتناب ناپذیر نموده است.

در عصر جدید با رشد روزانه داده های تازه در زمینه های گوناگون رو به رو هستیم [4] و توسعه علوم و فنون سبب به وجود آمدن فناوری های نوینی در عرصه ساخت و ساز گردیده است.[3] در کشورهای در حال توسعه به منظور پر نمودن شکاف های موجود، پیمودن راه انتقال تکنولوژی گریز ناپذیر به نظر می رسد و بهترین حالت انتقال یک تکنولوژی ساخت، طی مراحل انتقال از فراگیری دانش تا تولید و گسترش داخلی است [5]؛ از این رو آشنایی و بهره مندی از فناوری های نوین ساختمانی یک ضرورت فنی و اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن محسوب می گردد.

سیستم ساختمانی ترونکو به دلیل سادگی ساخت و اجرا و همخوانی با محیط زیست، یکی از روش های نوین صنعتی سازی شمرده می شود که در اروپا و آمریکا دارای طرفداران بسیاری می باشد.

.2 سیستم ها و فناوری های نوین ساختمانی

با توجه به نیاز موجود در کشور روش های سنتی که از جنبه های مختلف نیز بهینه نمی باشند، جوابگوی میزان تقاضای سالانه مسکن مورد نیاز نیستند. از این رو برای پاسخ گویی به این تقاضا، حرکت به سمت تولید صنعتی جهت بهره گیری مناسب از منابع کشور و ارتقا شاخص های زندگی و کاهش هزینه ها ضروری به نظر می رسد .[8] به منظور دستیابی به تولید صنعتی شناخت فناوری ها و سیستم های مطرح در تولید صنعتی ساختمان الزامی است .[7] هم اکنون در ایران بیش از 65 سیستم و فناوری نوین ساختمانی مورد تایید قرار گرفته است [8] که آشنایی و بهره مندی از آن ها متناسب با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و نیازهای ساختمانی مناطق مختلف یک کشور یک ضرورت فنی و اقتصادی در بخش ساختمان و مسکن محسوب می گردد.

سیستم ها و فناوری های نوین ساختمانی، به مجموعه هایی از روش های صنعتی ساخت اطلاق می شود که سبک سازی، سرعت اجرا و مقاومت سازه ها را در برابر زلزله، حریق افزایش داده و عملکرد حرارتی و آکوستیک را در سیستم بهبود می بخشد

.3 معرفی سیستم ترونکو

واژه ترونکو - Tronco - در زبان اسپانیایی به معنای الوار است. طرح اصلی سیستم ترونکو برگرفته از همان ساختمان های چوبی سنتی و متداول در آمریکا و کانادا است. در این روش سنتی، ساختمان با استفاده از الوار چوبی با مقطع دایره ساخته می شود. تا کنون در کشور آمریکا بیش از دو میلیون واحد مسکونی با استفاده از این روش سنتی ساخته شده اند

سیستم ترونکو با الهام از این روش ولی با مصالح و فناوری های جدید، روش نوینی برای تولید ساختمان ابداع نموده است.

در سیستم ترونکو عنصر اصلی را قطعات لوله از جنس فولاد گالوانیزه تشکیل می دهند. لوله های گالوانیزه مورد استفاده در این سیستم، شبیه همان الوارهای چوبی خانه های قدیمی، با مقطع دایره هستند. با این تفاوت که این لوله ها تو خالی هستند و به دلیل وجود هوا در داخل لوله ها، عایق های حرارتی مناسبی به شمار می روند. البته قطر این لوله های گالوانیزه حدود 20 سانتیمتر و کمتر از قطر الوارهای چوبی متداول است. این سیستم در واقع گامی در راستای تغییر و ایجاد امکانات، قابلیت ها و شیوه های جدید در ترکیب با مصالح امروزی و الهام از ساختمان های قدیمی چوبی است

سیستم ترونکو به دلیل سهولت و سرعت ساخت یکی از راه حل های نوین و مناسب برای ساخت واحد های مسکونی با سرعت بالا است.

4.    اجزای اصلی سیستم

-    لوله های گالوانیزه

قطر متالوگ ها در دیوار برابر 20 سانتی متر و در سقف ها حدود 30 سانتی متر می باشد و ضخامت آنها تقریبا برابر 0,53 میلی متر است که به دلیل ضخامت کم ورق لوله ها و هوای موجود در لوله ها، تبادل حرارتی نیز در این روش بسیار کم است.

شکل - 1 نمونه متالوگ ساخته شده

- اتصالات معمولی اتصال دو لوله با زاویه 90 درجه، توسط این نوع از اتصالات - که اتصال معمولی نامیده می شوند - انجام می شود.

شکل- 2 نمونه اتصالات معمولی

-اتصالات دوتایی از این نوع اتصالات - اتصال دوتایی - در تقاطع دو دیوار استفاده می شود.

-پوشش انتهایی - - End Caps

در صورتیکه انتهای لوله ها در داخل پروفیل در یا پنجره قرار گیرد، یا به طور کلی در انتهای لوله ها از قطعات اتصالی استفاده نشود، انتهای لوله با این اعضا - که پوشش انتهایی نامیده می شوند - پوشیده می شود.

شکل- 3 نمونه پوشش های انتهایی

-صفحه اتصال - - Anchoring Plate

به منظور اتصال سیستم به پی، داخل پی صفحات فولادی با میلگردهای مهار شده درون بتن قرار داده می شود و اولین گروه لوله ها به این صفحات - که صفحات اتصال نامیده می شوند - جوش داده می شوند.

-مهاربندی های تسمه ای - Bracing Belt -

صفحات سازه ای قائم تشکیل شده در سیستم مذکور، توسط تسمه های فولادی - که مهاربندی تسمه ای نامیده می شود - ، در دو جهت مهاربندی می شوند تا در برابر نیروهای جانبی مقاومت کنند. این تسمه ها فولادی و از نوع گالوانیزه هستند و به وسیله پیچ و اتصال دهنده، به سازه ساختمان متصل می شوند.

شکل - 4 مهاربندی تسمه ای

-نگهدارنده های عمودی - - Vertical Tensor

-نگهدارنده های افقی - - Horizontal Tensor -تیرهای اصلی - Main Beams -

-نگهدارنده های لوله های گالوانیزه 8] - Metalog Receivers - و 12 و [13

.5 روش اجرا

به طور کلی مراحل اجرای این سیستم به صورت زیر می باشد:

✓    ابتدا بر روی زمین متراکم شده یک سکوی بتنی، با بتن سبک به ضخامت 15 الی 20 سانتیمتر ساخته می شود.

✓    در داخل سکو شبکه ای از میلگرد نمره 6 یا 8 قرار میگیرد که به طور کامل از اطراف مهار شده اند.

✓    صفحات فولادی در محل های پیشبینی شده کار گذاشته می شوند.

✓    اولین سری از لوله ها بر اساس نقشه معماری در محل مورد نظر قرار داده شده و با استفاده از جوش به صفحات فلزی متصل می شوند.

✓    هم زمان با روی هم گذاشتن متالوگ ها و بالا رفتن دیوارها، پروفیل های در و پنجره در محل خود قرار می گیرند.

✓    تسمه های فلزی از فولاد گالوانیزه برای تامین مقاومت جانبی به سیستم سازه اضافه می شوند.

✓    تیرهای افقی و مورب سقف در جای خود قرار می گیرند و سپس متالوگ های آن نصب می شوند.

✓    در داخل اتصالات نیز میله هایی به نام کشنده های عمودی قرار داده می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید