بخشی از مقاله

چکیده

حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم و یا هزینه زیاد اجرای ساختمانها در بخش مسکن نیازمند ارائه راهکارهایی به منظور استفاده عملی از سیستم های ساختمانی نوین و مصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن، کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر ونهایتاً کاهش هزینه اجرا میباشد. این اقدامات در دراز مدت موجب بهینهسازی ساخت، افزایش تولید مسکن و رسیدن به شرایط اجرایی مطلوب و سرعت بخشیدن به فرایند ساخت و ساز خواهد شد. این امر دولت را نیز در رسیدن به اهداف خود در بخش مسکن یاری خواهند نمود.

پژوهش حاضر به منظور بررسی و ضرورت اسکان موقت آسیب دیدگان در راستای تأمین سرپناه برای بیخانمانها و چگونگی اسکان موقت آسیب دیدگان پس از وقوع بحران میباشد. در این راستا دولت مردان و مجریان درکشور غالباً با بسیاری از حوادث انسانساز و غیرانسانساز مواجه میشوند. از دست دادن خانه و کاشانه به دلیل وقوع جنگ و زلزله و دیگر بلایا همواره در طول تاریخ به مثابه یک معضل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی بوده و بهگونههای مختلف خود را نمایان ساخته است.

همواره بار اصلی این مشکلات بر دوش مردم عادی بوده است، به طوری که اغلب مردم به دلیل ترس، ناامنی و عدم برنامه ریزی در تأمین سکونتگاههای مناسب پس از وقوع بحران، اقدام به ترک اجباری زیستگاههای ویرانشده خود مینمایند و یا در صورت احساس امنیت، در کنار همان خرابهها و مسکن آسیب دیده خود اسکان مییابند. این مقاله ضمن ارائه سیستم های ساختمانمی و روش های نوین ساخت و نیز مصالح جدیدی که شر ایط لازم برای کاهش وزن ساختمان ها و نیز مقاوم ساختن آنها در برابر انواع نیروها را فراهم می سازد، نسبت به ارائه توصیه هایی به منظور تحقق اهداف فوقالذکر و نیز توسعه و ارتقاء فناوری ساخت مسکن درکشور اقدام می نماید.

-1 مقدمه

درصد بالای رشد جمعیت و مصائب متعددی که در دهه های اخیر چه به شکل عوارض طبیعی و غیر طبیعی مانند زلزله، سیل و جنگ و چه به صورت عوارض ناشی از سیاست های اقتصادی نادرست که منجر به مه اجرت های وسی به سوی نقاط خاصی شده است، سبب گردیده است مشکل کمبود ساختمان و مسکن در کشور ما بصورت یک مشکل اسا سی و جدی در آمده، ضرورت پرداختن به آن بصورت علمی، تخصصی و اجرایی رابیش از پش مطرح ساخته است.

انسانها از آغاز آفرینش تاکنون، همواره با انواع آسیبها و بلاها دست به گریبان بوده و از این بابت آسیبهای جانی و مالی فراوانی به آنها وارد شده است.  هیچ جایی از این کره خاکی را نمیتوان نامبرد که از بلاها و حوادث گوناگون در امان بوده باشد. به همین دلیل جوامع مختلف پیوسته به دنبال یافتن مکانهایی بودهاند، تا بتوانند آسیبهای ناشی از حوادث را به گونهای کنترل نموده یا به حداقل رسانند و در واقع حوادث و بحرانها را مدیریت نمایند. در این تحقیق بحرانها به دو دسته تقسیم میشوند.

- - 1 بحرانهای طبیعی مانند سیل، زلزله، آتشفشان، طوفانهای سهمگین، بهمن، گردباد، رعد و برق و ... که طی دو دهه گذشته حوادث طبیعی در سراسر دنیا منجر به مرگ حداقل 3 میلیون نفر شده و 800 میلیون نفر انسان دیگر نیز به نحوی آسیب دیدهاند.

- - 2 - بحرانهای غیرطبیعی یا به نوعی بحرانهای ساخته دست بشر مانند جنگ طی جنگ جهانی دوم بیش از 40 میلیون نفر جان خود را از دست دادند - . ، بحرانهای ناشی از فناوری، بحرانهای سیاسی، انفجار صنایع شیمیایی، آلودگی هوا، آتشسوزیها و غیره را میتوان نام برد. کشور ایران در طول تاریخ به دلیل وجود ویژگیهای جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی، منابع طبیعی و غیره همواره درمعرض بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی فراوانی قرارگرفته و به تبع آن خسارات زیادی تحمیل شده است و در آینده نیز تهدیدات فراوانی را پیش روی خود دارد. یکی از تهدیدات پیش روی ما را میتوان جنگ نامید، پس از وقوع جنگ بیخانمانی شهروندان و چگونگی اسکان موقت آسیب دیدگان از جمله معضلات برنامهریزی در مدیریت و کنترل بحران است که دولتمردان و مجریان در کشور ایران، متعاقب بسیاری از حوادث و بلایای انسانساز و غیر انسانساز با آن مواجه میشوند.

از دست دادن خانه و کاشانه به دلیل وقوع سوانح طبیعی و جنگ همواره در طول تاریخ به مثابه یک معضل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی به گونههای مختلف خود را نمایان ساخته است، به طوری که اغلب مردم به دلیل ترس، ناامنی و عدم برنامهریزی در تامین سکونتگاههای مناسب پس از وقوع بحران جنگ، اقدام به ترک اجباری زیستگاههای ویران شده خود مینمایند و یا در صورت احساس امنیت، در کنار همان خرابهها و مسکن آسیب دیده خود ساکن میشوند. در متون تخصصی به طور معمول از واژههای زیر برای اسکان موقت استفاده شده است.

الف- اقامتگاه انتقالی در برگیرنده مراحل سکونت از دوران اضطراری تا زمان تثبیت میباشد و عامل" زمان " را باید به عنوان شاخص اصلی در نظر گرفت.

ب- سکونتگاه واسطهای با معنی شبیه به واژه پیشین که فرآیند زمان و شکل کالبدی سکونتگاه موقت راتواماً در بر میگیرد.

ج- سرپناه موقت کهکاملاً بر نوع ساختاری و کالبدی اسکان موقت اشاره مینماید و فرمها و سازههای موقت و پیش ساخته را در بر میگیرد. مفهوم اسکان موقت ترکیبی از سه گزینه بالا در نظر گرفته شده است که هم جنبهای کالبدی و هم غیرکالبدی سرپناه و سکونتگاه پس از بحران را در بر میگیرد. لذا پژوهش پیش رو سعی دارد تا به سوالات زیر پاسخ دهد. چگونه ایده تولید صنعتی به عنوان یک رویکرد طراحی میتواند عمل نماید؟ تولید صنعتی چه مزیت هایی می تواند داشته باشد؟ روشهای تولید صنعتی ساختمان کدامها هستند؟

-2 روش تحقیق

بررسی متون تخصصی نشان میدهد که معنای عمومی سرپناه و سکونتگاه موقت فراتر از فقط" محل زندگی "است و مفاهیمی از قبیل موضوعهای معیشتی، آرامش خاطر، راحتی روانی و جسمی، امنیت و تداوم زندگی را در بر میگیرد. در ادبیات مزبور دامنه تعریف سرپناه از یک اتاقک ساده که با خودیاری فرد ساخته و بر پا میشود تا اسکان دائم در نوسان است. باید دانست که مردم پس از سانحه " بیخانمان " میشوند و نه فقط" بیساختمان". این به آن معنا است که خانوار، در اثر وقوع یک سانحه، هستی و اندوخته مادی و معنوی سالیان خود را به یک باره نابود شده مییابد.

بنابراین سرپناه و اسکان موقت به عنوان فضایی برای ایجاد آرامش، امنیت، اطمینان خاطر و بازتوانی روانی و روحی فرد آسیب دیده باید مورد توجه جدی قرار گیرد. از آن جایی که پژوهش حاضر دارای بعد نظری و عمدتاً مبتنی بر مباحث کیفی است، به نظر میرسد روش تحلیلی شیوهای راهگشا برای شرح و تببین انگارههای این پژوهش باشد. به عبارت دیگر توضیح و شرح تولید صنعتی و ضرورت آن، نیاز به شناخت این عوامل از نظر تاریخی و بررسی آن دارد.

براین مبنا، برخی از مهمترین تعاریف صورت گرفته از تولید صنعتی به طور عام و از طریق مطالعات کتابخانه استخراج شده و به موازات این امر، اصول و قواعد آن، از طریق مرور منابع مورد تطبیق قراگرفته است. در نهایت با اشاره به مهم ترین نظریه های ارائه شده مهمترین روش های ارائه شده که میتواند در راه رسیدن به دلپذیر کردن محیط و آماده سازی آن پس از سانحه وجود دارد ، بیان شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید