بخشی از مقاله

چکیده

امروزه با توجه به گسترش روشهای مدرن هوشمند در زمینه آموزش و گوشیهای موبایل و تبلت، نرم افزارهای درسی و آموزشی مبتنی بر سیستم عاملهایی مانند اندروید گسترش زیادی یافته اند. با توجه به این توضیحات و پیچیدگی ذاتی مباحث برنامه نویسی در تدریس در این تحقیق یک نرم افزار مبتنی بر اندروید برای آموزش برنامه نویسی به زبان فارسی طراحی شد. این نرم افزار که بر اساس سیستم آموزش سنتی برنامه نویسی ایران به زبان C تنظیم شد که با الگوبرداری از منطق فازی و نظر افراد خبره در کنار آموزش سعی در ارزیابی هوشمند استفاده کننده حین یادگیری و طراحی مباحث با الگوبرداری از نمره فازی یادگیرنده میکند.

استفاده از نرم افزار Basic 4 Android برای طراحی منوها و استفاده از یک قالب ساده و در عین حال شکیل برای نرم افزار از جمله مزایای نرم افزار طراحی شده میباشد. تصاویر متحرک یا ویدئو ضبط شده هنگام آموزش زبان نیز از جمله مواردی است که در نرم افزار دیده شده است. در قسمت منطق فازی سوالات با وزن دهی مناسب و با قرار دادن چند گزینه مختلف به عنوان پاسخ درست طوری در دید کاربر گذارده شده تا هم کاربر حرفهای و هم کاربر مقدماتی در همه موارد بتواند با پاسخ گویی از نظر ارزیابی مهارت های مختلف برنامه نویسی سنجیده گردد. بنابراین نرم افزار طراحی شده بر روی یک گوشی نمونه مورد آزمایش قرار گرفت و کارایی آن نشان داده شد.

-1 مقدمه

امروزه با توجه به گسترش روشهای مدرن هوشمند در زمینه آموزش و گوشیهای موبایل و تبلت، نرم افزارهای درسی و آموزشی مبتنی بر سیستم عاملهایی مانند اندروید گسترش زیادی یافتهاند. با توجه به پیچیدگی ذاتی مباحث برنامه نویسی در تدریس، در این تحقیق یک نرم افزار مبتنی بر اندروید برای آموزش برنامه نویسی به زبان فارسی طراحی شد. این نرمافزار با سیستم آموزش برنامه نویسی براساس زبان C# تنظیم شده با الگو برداری از منطق فازی و نظر افراد خبره در کنار آموزش سعی در ارزیابی هوشمند استفاده کننده حین یادگیری و طراحی مباحث با الگوبرداری از نمره فازی یادگیرنده میکند. استفاده از نرم افزار Basic 4 Android برای طراحی منوها و استفاده از یک قالب ساده برای نرم افزار از جمله مزایای نرم افزار طراحی شده میباشد.

تصاویر متحرک یا ویدئو ضبط شده هنگام آموزش زبان نیز از جمله مواردی است که در نرم افزار دیده شده است. در قسمت منطق فازی سوالات با وزن دهی مناسب و با قرار دادن چند گزینه مختلف به عنوان پاسخ درست طوری در دید کاربر گذارده شده تا هم کاربر حرفهای و هم کاربر مقدماتی در همه موارد بتواند با پاسخ گویی از نظر ارزیابی مهارت های مختلف برنامه نویسی سنجیده گردد. نزدیک به چهار هزار سال پیش، آریاییها و از آن جمله مادها، پارسیها و پارتیها به سرزمین ایران مهاجرت کردند.

در دوره مادها، کودکان و نوجوانان راه و رسم زندگانی و کار و جنگاوری را در خانه و ایل میآموختند. آموزش رسمی مخصوص قشر خاصی - روحانیان - بود. روحانیان، گذشته از خواندن و نوشتن، اصول و مراسم دینی، اخترشناسی و شیوههای پیشگویی را در مراکز دینی فرا میگرفتند. مردم دیگر از خواندن و نوشتن بیبهره بودند. مادها خطی شبیه خط میخی داشتند. در دوران هخامنشی، آموزش رسمی ویژه روحانیان زرتشتی - موبدان - ، شاهزادگان و دولتمردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانه زرتشت، یعنی پندارنیک، گفتار نیک و کردار نیک، اخلاق و مهارتهای سودمند را به فرزندان خود آموزش میدادند. دردوره ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت.

اما هنوز هم آموزش به گروهی خاص محدود میشد. در این دوران مهمترین مرکز علمی و آموزشی دوران باستان، دانشگاه جندیشاپور بود . سال 459 هجری قمری در تاریخ آموزش و پرورش اسلامی، فصل برجستهای به شمار میاید. در این سال نخستین مدرسه از رشته مدرسه هایی که خواجه نظام الملک، وزیر بزرگ سلجوقیان، ساخته بود در بغداد گشایش یافت. این مدرسهها در جهان اسلام پراکنده شدند؛ تا آنجا که شهرها و روستاهای کوچک را همگام با مدرسه های بزرگ در مراکز استانها، دربرگرفت. پیش از برپایی این مدارس حلقههای آموزش در یکجا جمع نمیشدند، بلکه درجاهای گوناگون مانند مسجد، خانه علما و... تشکیل می شدند. همین که مدارس پراکنده شدند، فرصتها و امکانات گستردهتری برای مخاطب به سوی این مدرسه ها گسیل شدند.

-2 بیان مسأله

یکی از دروسی که همواره در رشته کامپیوتر تدریس آن با چالش همراه است درس برنامه نویسی است. ایراد عمده تدریس این درس فهم مفهوم طراحی الگوریتم و ایجاد یک ذهن ساخت یافته مبتنی بر نرم افزار در ذهن مخاطبی است که قرار است بعدها خود اقدام به طراحی و نوشتن نرم افزار کنند. چالش دیگر، نیاز این قسمت به مفاهیمی بسیار گسترده از ریاضی و فیزیک گرفته تا الکترونیک و سخت افزار است.

نبود یک روش مشخص در طراحی الگوریتم نیز به دشواری کار میافزاید چرا که هیچ گاه روش مشخصی برای رسیدن به جواب وجود ندارد و میتوان راههای مختلفی برای یک مسأله پیشنهاد داد. تمامی سیستمهای تدریس سنتی و مدرن در این درس مشکل نحوه تدریس را با خود دارند. گرچه مطمئنا مدارس هوشمند در این میان نقش بهتری را ایفا میکنند. بنابراین روشهای مدرن و ابزار موجود فناوری اطلاعات میتواند در زمینه کمک به فهم این درس کارایی بسیار مناسبی داشته باشد.

مراحل اصلی تحلیل و بررسی طرح یک نرم افزار آموزشی:

. تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی آن نرم افزار: اهداف آموزشی، بیان کننده وضعیت مطلوب یادگیرنده در یک رویداد آموزشی هستند. هدفهای آموزشی به سه گروه کلی اهداف آرمانی، اهداف کلی و اهداف عینی تقسیم میشوند که هر یک تعریف مشخص خود را دارد. هدفهای مفید و قابل وصول باید چهار ویژگی داشته باشند. دانشجو محور - مخاطب یادگیرنده - باشند، توصیفی از نتایج یادگیری باشند، صریح و قابل فهم باشند، قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.

. تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی آن: تحلیل موقعیت آموزشی نیز جایگاه بسیار مهمی دارد چرا که وقایع و تجارب یادگیری و رابطه بین اهداف را تعیین میکند. رفتار ورودی را پیش بینی کرده و ارزشیابی تشخیصی را اجرا میکند.

. تحلیل و تعیین محتوا روش و وسایل کمک آموزشی: تحلیل و تعیین محتوا روش و وسایل آموزشی به صورت همزمان با دو مورد فوق بسیار مهم است چرا که مسلم است که اگر محتوا، روش و وسایل متناسب با هدفها انتخاب و تنظیم نشوند - حتی اگر هدفهای آموزشی دقیق و خوب تنظیم شده باشند - ، نتیجه مناسب بدست نمیآید.

. تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی : تهیه و تنظیم محتوای آموزشی نیز یکی از اصول مهم در طراحی آموزشی است که مورد توجه قرار میگیرد. و به طور کلی اصول و ضوابطی که در تهیه و تنظیم محتوای آموزشی باید در نظر گرفته شود، متناسب بودن اهداف آموزشی، در نظر گرفتن میزان علاقه، رغبت و توانائی مخاطب، ارتباط با مسائل روز، رعایت مفاهیم، اصول و قوانین هر علم، انطباق با زمان آموزش، پایهای برای آموزش مداوم، توالی مطالب، فرصت مناسب برای فعالیتهای یادگیری چند گانه، تازگی موضوع، پروراندن مفاهیم اساسی و روشها است.

-3 مبانی نظری و سابقهی تحقیق الف - کارهای داخلی

- عزیززاده و همکاران، - 1394 و دوستان درکاری باعنوان لزوم تعامل سازه و معماری در شیوه نوین آموزش دانشجویان معماری، نگاهی نو برکارکرد درس سازه های نو در محیطهای آموزشی ایران به صورت خاص به سراغ رشته معماری رفته اند. - حداد، - 1382 به شبیه سازی حلقه اول نیروگاه های نوع آب سبک تحت فشار PLWR بسته نرم افزاری به نام SIMTRANS با یک نرم افزار آموزشی پرداخته است. این نرم افزار با اهداف کاربرد آموزشی به کاربرانی که در زمینه مهندسی هسته ای فعالیت دارند این امکان را میدهد که رفتار و پاسخ سیستم های راکتور نوع system 80 را که تحت 5 نوع حادثه قرار میگیرد شبیه سازی و بررسی کنند. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید