بخشی از مقاله

چکیده

به منظور بررسی امکان تبدیل وتغییر کاربری دستگاه ترانسپورتر به گراب لودر در سال 1388مطالعه ای بصورت عملیاتی و اجرایی برروی ترانسپورترنیشکر مدل SP6FT ساخت شرکت TOFTسال1982 در شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه انجام گردید .

در این آزمایش با احتساب ،برآورد ورعایت کلیه نکات کارشناسی وفنی از نظر قدرت موتور،سیستم هیدرولیک وتوان کاربری حمل نی در شرایط مزارع نیشکر در مقایسه با گراب لودر های موجود عملیات نصب قطعات انجام وسپس به مدت 732 ساعت کار مفید اهداف مورد نظر درمقایسه با شاهد منطقه مقایسه واندازه گیری گردید.

بررسی نتایج ومقایسه کارکرد دستگاه لودر ساخته شده دراثر تغییرکاربری ترانسپورتر نیشکر نشان داد که با این تغییر کاربری می توان ضمن صرفه جویی در هزینه ها و با توجه به محدویت خرید دستگاه یاد شده اقدام موثری در استفاده از ترانسپورترهای غیرقابل استفاده درشرکت هفت تپه و دیکر شرکت ها ی کشت وصنعت می توان اعمال نمود.

مقدمه

نیشکر از گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری است که برای عملیات مختلف کشت و کار ،داشت وبرداشت به ماشین الات و ادوات مختلفی نیاز دارد .تنوع وگستردگی این ماشین الات از یکطرف، تخصصی بودن این ماشین و وارداتی بودن آن از طرف دیگر سبب شد تا پس ازپیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تحریم واردات این قبیل ماشین الات اختصاصی فشار سنگینی به واحد های تولید نیشکر وارد گردد.برداشت نیشکر در شرایط مرطوب زمستان وفشردگی ناشی از تردد حمل امکان جایگزین کردن این دستگاه ها را سخت تر می نماید. فشارهای اعمال شده ناشی از این محدودیت ها سبب گردید تا متخصصان و کارشناسان کشت وصنعت های نیشکری دست به ابتکارات جدیدوجالبی بزنند . در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 تبدیل تراکتورMF399به گراب لودر چرخ لاستیکی درکشت وصنعت نیشکر امام خمینی - ره -

ساخت دروگرتراکتوری به منظور بهره برداری از راتونهای آخر به عنوان علوفه دام درشرکت میان آب 

ساخت چنگگ یا گراپ حمل نیشکر ونصب بر روی بیل مکانیکی جهت بار گیری نیشکر در شرکت میان آب

 ساخت فاروئر،کاورینک،بوردر در کشت وصنعت نیشکر هفت تپه این مواردپاره ای از اقداماتی هستند که در شرایط یاد شده انجام شده است . در همین راستا و به منظور استفاده وبهره برداری از ترانسپورترهای موجود در هفت تپه که از مدتها قبل بلا استفاده هستند مطالعه عملیاتی بر روی دو دستگاه از این ترانسپورترها انجام گردید تا با ساخت ونصب بیل Piler گرابٌ،بوم ،لوله وشیلنک های هیدرولیک،شاسی،مخازن روغن وسوخت و سیستم هیدرولیکی مورد نظر و با رعایت کلیه جوانب فنی دو دستگاه گراب لودر فراهم و مورد استفاده قرار گرفت.

مواد وروش ها

این پروژ در شرکت کشت وصنعت نیشکر هفت تپه واقع در شما ل غربی خوزستان انجام گرفت که طراحی وتغییر کار بری با استفاده از یک دستگاه ترانسپورترنیشکر مدل SP6FT ساخت TOFTسال1982 در چهار مرحله انجام گردید:

مرحله اول: مطالعه وبررسی های فنی ترانسپورتربا گراب لودرکه شامل:زیر بندی، ،محاسبات توان هیدرولیکی جهت حرکت و بارگیری نیشکر، محاسبات مربوط به تعادل و وزن

مرحله دوم: شامل طراحی بخش های مختلف شاسی ،بیل - شکل - 2 ،بوم ،گراب Grab - شکل - 3 ،شیلنگ ها ولوله های هیدرولیک مخازن سوخت ،روغن لیورهای حرکت.

مرحله سوم : شامل بازسازی ،ساخت الگوی قطعات با استفاده از گراب لودر موجود در شرکت و جوشکاری وبستن.

جدول - 1 - ساخت وبازسازی قطعات به ساعت                        

جدول - 2 - تنظیمات وسرویس سیستم ها به ساعت                    

جدول - 3 - کارهای فنی انجام شده به ساعت                    

مرحله چهارم : شامل آزمایش دستگاه ساخته شده در مزرعه وبارگیری نیشکربه درون تریلرهای حمل نی وبررسی مشکلات و معایب دستگاه درانجام عملیات و مقایسه آن با شاهد منطقه بوده است

نتایج و بحث

.برداشت نیشکر شامل چهارمرحله برش،بارگیری،حمل و تخلیه است. درحال حاضر برش این محصول بصورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی انجام می شود و سه مرحله دیگرمکانیزه است.

نی های بریده شده هر شش فارو روی هم یک ردیف شده بوسیله لودرهای نی بارکنی - گراب لودر - درون سبدهای حمل نی ریخته وبه کارخانه منتقل می شوند. درجلوی کلیه این دستگاهها بیل مخصوصی نصب شده که حالت Pusher دارد ومحل اتصال آن به شاسی می باشد بنابراین همراه کفشک های پایین طوری ساخته شده که درکف فارو حرکت کرده وبه داخل خاک نفوذ نمی کنند وتاحدی همراه گودی وبرآمدگی داخل فاروها پایین وبالا آمده ونیشکر موجود درWindrowرا به طرف جلو هل میدهندسپس بوسیله گراب به آن چنگ زده وضمن حمل و بلند نمودن با90درجه بسمت راست پیچیده بداخل تریلر تخلیه می نماید. .که در مقایسه با بیل های مکانیکی - بارگیری نیشکر - دارای مزایایی ازقبیل وزن، بیل مخصوص، جلو گیری از - حمل خاک ، ریزش نیشکر و تخریب جوی و پشته - می باشند.

نتیجه گیری

-1هزینه ساخت و تغییر کاربری دستگاه ترانسپورتر با هزینه خرید گراب لودر باتوجه به گران بودن ، وارداتی بودن وعدم امکان خرید .

-2 جلو گیری ازورودبیل های مکانیکی به مزرعه - جهت بارگیری نیشکر - که هر گزجایگزین مناسبی برای این دستگاهها نبوده اند .

-3احیای دستگاه های ترانسپورتر که ازچندین سال قبل به دلیل غیر قابل استفاده وداشتن اشکال فنی بودند و تبدیل آنها به گراب لودر.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید