بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از عمده موارد قابل توجه در هزینههای مراقبتهای بهداشتی مقابله با بیماری های واگیردار است. بیماری فراگیر یا بیماری واگیردار یا بیماری مسری به بیماری گفته میشود که توسط عفونت منتقل میشود. این عفونت میتواند توسط ویروس، باکتری، قارچ، تکیاختگان یا انگل ایجاد شده باشد. طبق آمار سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت سالانه هزینههای بالایی صرف مقابله با بیماریهای فراگیر در جهان میشود.

یکی از ابزارهای مقابله با این بیماری برنامهریزی مناسب واکسیناسیون است، اما در این میان توجه به زنجیره تأمینی که بتواند ضمن کاهش هزینهها، سود انسانی ناشی از این برنامه را نیز مدنظر قرار دهد ارزشمند خواهد بود. هدف این مقاله ارائه مدلی جدید برای کاهش هزینههای ناشی از برنامه واکسیناسیون به موقع و کاهش آسیبهای ناشی از عدم واکسیناسیون میباشد.

-1 مقدمه:

هزینههای مراقبتهای بهداشتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص - GDP - 2 داخلی بسیاری از کشورها را به خود اختصاص میدهد. طبق آمار موسسه شبکه تهیه و پیوند اعضا - OPTN - 3 این مقدار در سال 2009 برای ایالات متحده 17,4 درصد، کانادا 11,4درصد و بریتانیا 9,8 درصد از GDP صرف هزینه های بهداشت و درمان شده است. در این میان اهمیت موضوع فوق در کشور ما نیز بسیار مشهود است چراکه با واکسیناسیون به موقع برای گروههای مختلف سنی از افراد میتوان از بسیاری از این آسیبها جلوگیری کرد.

-1-1  معرفی زنجیره تأمین واکسیناسیون

زنجیره تأمین واک سینا سیون، زنجیره تأمینی ا ست که به دنبال کاهش تلفات و مرگ و میر نا شی از بیماریهای واگیردار و آ سیب پذیر از طریق واکسینه کردن به موقع افراد و گروهها به خصوص در فصول شیوع بیماریهای فصلی میباشد. در این مقاله بدنبال معرفی مدلی جهت کاهش هزینههای ناشی از این زنجیره جهت برنامهریزی واکسیناسیون به موقع میباشیم.

تولیدکنندگان به عنوان ابتداییترین جزء زنجیره تأمین واک سینا سیون مح سوب می شوند. بطور کلی در زنجیرههای تأمین، تقا ضا بصورت مداوم در حال تغییر است بگونهای که کمبود و یا عدم برآورد کردن نیاز مشتریان نهایی سیستم در زمان لازم باعث ایجاد هزینههای اضافی در کل زنجیره میگردد. اهمیت این موضوع از آنجا بیشتر مشخص میشود که در زنجیره تأمین واکسیناسیون ریسک حاصل تنها شامل ریسک مالی نبوده و کمبود در هر یک از بخشهای زنجیره تأمین واکسیناسیون میتواند عواقب جانی در پی داشته باشد. ازاینرو انتخاب تولیدکنندگان مناسب به عنوان بخش اول این زنجیره از اهمیت بالایی برخوردار است.

توزیع کنندگان به عنوان سطح بعدی در زنجیره تأمین واکسیناسیون محسوب میشوند. توزیع کنندگان به عنوان واحد لجستیکی زنجیره تأمین از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در فرآیندهای لجستیکی مواد در تولید یک صنعت - همانند تولید اقلام پزشکی - جریان مییابند و محصولات نهایی به دست مصرفکنندگان میرسد. تعریف یک سیستم لجستیکی کارا برای زنجیره تأمین واکسیناسیون که در آن توزیع کنندگان بتوانند با حداقل هزینه ممکن و در امنیت کامل واکسن را به کلینیکها و بیمارستانها برسانند بسیار حیاتی میباشد.

بسیاری از زنجیرههای تأمین بدون حمایت و پشتیبانی مالی دولت کارآمد و اثرگذار نیستند. اهمیت این موضوع در زنجیره تأمین مراقبت های بهداشتی و زنجیره تأمین واکسیناسیون بیشتر مشهود است چراکه ضعف و یا عدم پشتیبانی لازم موجب خسارتهای مالی و جانی خواهد شد

مراکز توزیع و کلینیکهای پخش و توزیع واکسن نقش مهمی را در زنجیره تأمین واکسیناسیون ایفا میکنند به این علت که واکسن باید در شرایط ویژه ای نگهداری شود و همچنین جهت تحویل به مشتریان نهایی باید سیستم حمل و نقل مخصوصی برای آن فراهم با شد. م شتریان نهایی سی ستم افراد حا ضر در کلینیکها و مراکز درمانی میبا شند و فرآیندهای زنجیره تأثیر م ستقیم بر آنها دارد.

-2 تشریح مدل

در این مطالعه، از زنجیره تأمین جهت رسیدن به مدلی برای کاهش در هزینههای واکسیناسیون بیماریهای واگیردار استفاده شده است. در واقع این موضوع از دید زنجیره تأمین بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مطالعه فرض بر این بوده است که سازمان بهداشت و سلامت - HCO - 4 در نقش یک برنامهریز استراتژیک ظاهر شده و همه امور مربوط به واکسیناسیون تحت نظارت او میباشد. بنابراین سازمان بهداشت و سلامت در رأس هرم مدیریت این مجموعه قرار دارد و سایر امور مربوط به واکسیناسیون را به شرکتها و سازمانها یا نهادهای کوچکتر وابسته به خود واگذار میکند و همچنین نقش نظارت و بازرسی از آنها را بر عهده خواهد داشت. برنامهریزی واکسیناسیون اینگونه است که سازمان بهداشت و سلامت مدتی قبل از فصل شیوع بیماری به مراجع ذیربط خود دستور میدهد تا به تولید واکسن مورد نیاز بپردازند.

-3 فرضیات مدل

در این بخش ابتدا به بررسی فرضیات مسئله مورد نظر و در ادامه به چالشهای موجود در زنجیره تأمین واکسیناسیون از دو دیدگاه موجودی و حمل ونقل پرداخته می شود. همانند هر زنجیره تأمین دیگر، برای زنجیره تأمین واک سینا سیون نیز باید فر ضیاتی را در نظر گرفت که این فر ضیات به شرح زیر میبا شند: -1 فرض بیمار ستانها و کلینیکها -2 فرض هزینههای زنجیره -3 فرض زمان -4 فرضیات تابع هدف مسئله

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید