بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

مقاله: نقش مدیریت استراتژیک در توسعه فناوری اطلاعات

چکیده:

فناوری اطالعات تاثیرات شگرفی روی افراد، سازمانها و جوامع داشته است که بعضاً مثبت یا منفی بوده است. جهانی سازی و ارتباطات سبب تغییر راه ها و روش هایی شده که سابقاً افراد و سازمان ها عمل می کرده اند. امروزه امکان انجام کار در هر زمان و در هر نقطه از دنیا میسر گردیده که سبب افزایش اثر بخشی سازمان ها شده است. این پژوهش به شیوه علمی- پژوهشی تدوین گردیده است. جامعه اماری ما در این پژوهش تعدادی از کارکنان مخابرات شهرستان بجنورد می باشد. یافته ها توامان بصورت کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه( بدست امده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مدیریت استراتژیک در توسعه فناوری اطالعات و شناساندن این نوع مدیریت به مدیران سازمان ها برای بکار گیری صحیح فناوری اطالعات در سازمان ها می باشد. یافته های بدست امده از پرسشنامه با نرم افزار تجزیه و تحلیل اماری SPSS مورد انالیز قرار گرفت و نتایج ان بصورت نمودار و جدول بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه همچنین با استفاده از نرم افزار SPSS بدست امده و بیان شده است. اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی از پژوهش مورد نظر بگیریم اینست که سازمانها به فناوری اطالعات صرفا بعنوان ابزاری برای تسهیل فرایندها و اتوماسیون فعالیتها نگاه نمیکنند بلکه فناوری اطالعات و سیستمهای اطالعاتی نقش استراتژیک به خود گرفته است و سازمانها سعی میکنند از آن برای تحقق استراتژیهای تجاری

خود استفاده کنند.

کلید واژگان: مدیریت استراتژیک، فناوری اطالعات، توسعه، IT

مقدمه:

امروزه مدیران ارزش رقابتی و استراتژیکی سیستمهای اطالعاتی را در سازمان ها بخوبی تشخیص میدهند. در میان سرمایههای یک سازمان اعم از نیروی انسانی، سرمایههای مالی، ماشینآالت و تجهیزات، اطالعات با ارزشترین آنهاست و این مسأله بهاین دلیل است که تمام امکانات فیزیکی و محیطی از طریق اطالعات توجیه میشوند. اطالعات می تواند بصورت استراتژیکی مورد استفاده قرار گیرد و امتیازات قابل رقابت برای سازمان کسب کند یا زمینههای رقابت را بین سازمانها تغییر دهد و امتیازات قابل توجهی برای سازمان کسب کند و زمینههای رقابت را بین سازمانها گسترش دهد. همانطور که امروزه در جهان شاهد هستیم، استفادة بهینه از اطالعات است که صنایع را متحول ساخته و فرصتهای جدید بازرگانی را برای آنها پدید میآورد. لذا ضروری به نظر می رسد که یک سازمان باید بتواند سیستم اطالعاتی را ایجاد کند تا قادر باشد نیازهای اکثریت را در درون سازمان برآورده سازد و بتواند برنامه ها و استراتژی های سازمان را پشتیبانی نماید. مدیریت استراتژیک در قالب ی یک تیم رقابتی همواره سعی میکند که با تقویت سیستم ارتباطات و روابط متقابل بین مدیران و کار کنان در سطوح مختلف سازمانی نقش خود را به نحو احسن ایفا کند. یک مدیریت استرا تژیک خوب به ترکیب قضاوت های شهودی وتجزیه و تحلیل های علمی می پردازد چرا که مدیریت استراتژیک یک علم محض نیست و قضاوت های شهودی بسیار در ان نقش دارند. البته نباید فراموش کرد که رونق و بقای بسیاری از سازمان های موفق امروزی به سبب وجود مدیرانی نخبه، باهوش و الهام بخش است. فناوری اطالعات تاثیرات شگرفی روی افراد، سازمان ها و جوامعداشته است که بعضاً مثبت یا منفی بوده است. جهانی سازی و ارتباطات سبب تغییر راه ها و روش هایی شده که سابقاً افراد و سازمان ها عمل می کرده اند. امروزه امکان انجام کار در هر زمان و در هر نقطه از دنیا میسر گردیده که سبب افزایش اثر بخشی سازمان ها شده است. ساختار سازمانی، محتوای شغلی و ماهیت نظارت و مدیریت هم تحت تاثیر این محیط جدید قرار گرفته است. ماشین و سیستم های اطالعات می توانند جاشین نیروی کار انسانی شوند که تاثیر زیادی روی افراد و سازمان ها می گذارد و در سطح اقتصاد کالن نیز تاثیرات فراوانی داشته است. روباتیک و سیستم های تصمیم یار و سایر قابلیت های فنّاوری اطالعات سبب بهبود کیفیت زندگی افراد بشر گردیده است ولی در عین حال سبب کم رنگ شدن ارتباطات چهره به
چهره در جوامع گردیده که باعث بروز تاثیراتی در نحوه ی ارتباطات داخلی افراد و سایر جوانب کیفیتی زندگی نیز شده است.فنّاوری اطالعات سیستم های ارزش سنتی را با تاکید بر اهمیت موضوعاتی مثل امنیت، حفظ حریم خصوصی، آزادی گفتار در کنار احترام معنوی و استفاده ی عادالنه از این سیستم ها به چالش کشیده است. مسئله ای که ما را در تدوین این پژوهش واقف نمود اینست که چطور مدیریت استراتژیک باعث می شود که فناوری در سازمانی گسترش یابد و کارایی ان سازمان افزایش یابد و همینطور این امر موجب افزایش انگیزه کارکنان سازمان شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مدیریت استراتژیک و نقش ان در توسعه فناوری اطالعات سازمان ها می باشد.

فرضیه پژوهش:

با بهره گیری از مدیریت استراتژیک، می توان در پیشبرد توسعه فناوری اطالعات گام برداشت!

پیشینه پژوهش:

الف( پیشینه نظری:

مدیریت استراتژیک: مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین, اجرا و ارزیابی تصمیمات است که وظیفه ای چندگانه می باشد و سازمان را قادر می سازد به مقاصد خود دست یابد که این فرآیند دارای سه سطح می باشد که این سطوح عبارتند از: سطح کل سازمان، سطح واحد تجاری استراتژیک و سطح وظیفه ای

ب( فناوری اطالعات: فناوری اطالعات مجموعه ای از ابزارها، تجهیزات، دانش ها ومهارت هاست که از آن ها در گرد آوری، ذخیره سازی، بازیابی وانتقال اطالعات استفاده می شود وبراساس این تعریف فناوری اطالعات مجموعه ای از ابزار، دانش، روش ومهارت خواهد بود که در تولید، انتقال وپردازش اطالعات ازآن استفاده می شود.(آذرنگ، 1831، ص.(11 فناوری اطالعات موجب شکل دهی انقالب اطالعاتی در جهان شد که تحول شگرفی در عرصه ی زندگی بشر و مناسبات آن بوجود آمد و چهارچوب های کالسیک توسعه را از سرمایه محوری به دانش محوری تغییر داده است (منتظر،1831، ص .(31

توسعه: توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته ترشدن، قدرتمندترشدن و حتی بزرگ ترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد، 111۰(. به طور کلی توسعه جریانی است که در خود تجدید سازمان و سمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادی اجتماعی را به همراه دارد. توسعه عالوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد، شامل دگرگونی های اساسی در ساخت های نهادی، اجتماعی اداری و همچنین ایستارها و دیدگاه های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربرمی گیرد (دانشور، .(1831

ب( پیشینه تجربی:

1. تاثیر و کاربردهای فناوری اطالعات در مدیریت استراتژیک. روزبه میمند پور. پیام بحرانی. الهام بحرانی (1831( در این مقاله ابتدا خالصه ای در مورد چگونگی شکل گیری IT و نقش آن در مدیریت استراتژیک بیان می شود. سپس، نقش IT را در

مدیریت استراتژیک بطور کامل بررسی نموده و به این مساله می پردازیم که فن آوری اطالعات چگونه می تواند به عنوان یک محرك و کمک کننده، در مدیریت استراتژیک عمل کند .

۰. استراتژی فناوری اطالعات و ارتباطات و توسعه اقتصادی. مولف/مترجم: بهزاد شیری 111(۰(. در این مقاله اهمیت فناوری اطالعات و ارتباطات (ICT( در توسعه اقتصادی از ابعاد مختلفی بحث و بررسی میشود. همچنین رابطه بین نوع استراتژی فناوری اطالعات و ارتباطات و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورها را بررسی می کند و از میان انواع استراتژی های این فناوری به نقش استراتژی «استفاده داخلی فناوری اطالعات و ارتباطات» تاکید زیادی دارد و نشان می دهد که اهمیت آن در توسعه اقتصادی بیشتر از استراتژی «صادرات تولیدات و خدمات فناوری اطالعات و ارتباطات» است.

.8 نقش معماری در توسعه سیستم های اطالعات استراتژیک. مولف: دکتر شعبان الهی و مسعود باقری 112(۰(. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری از معماری سیستم دارد و در ادامه به تشریح واهمیت معماری برای سیستمهای اطالعات استراتژیک پرداخته. همچنین یک مدل جهت تهیه معماری سیستمهای اطالعات استراتژیک ارایه کرده که اجزاء آن یعنی برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطالعات، برنامه ریزی سیستم های اطالعات استراتژیک و نوع پشتیبانی سیستم های اطالعات استراتژیک بصورت مختصر توضیح داده شده است؛ و در پایان هم یک مدل برای فرایند طراحی سیستم های اطالعات استراتژیک همرا با تاکید بر معماری سیستم های اطالعات استراتژیک ارائه و اجزاء آن تشریح شده است.

مواد و روش ها:

تدوین این پژوهش به شیوه علمی -پژوهشی است. یافته های پژوهش توامان بصورت کتابخانه ای و میدانی (پرسشنامه( جمع اوری گردیده است. جامعه آماری ما در این تحقیق، تعدادی از کارکنان مخابرات شهرستان بجنورد هست. به کمک مطالعه برخی از کتب، مقاالت، پایان نامه ها و مقاالت خارجی، ادبیات موضوع گردآوری شده و به منظور تدوین پرسشنامه و روایی محتوای آن از روش مطالعه کتابخانه ای، اینترنت و به منظور جمع آوری اطالعات تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. برای سنجش روایی پرسشنامه تحقیق حاضر از روایی وابسته به محتوا استفاده شده است. به این منظور با مراجعه به متون علمی و تئوری های مربوط به موضوع و سؤاالت پژوهش، متن پرسشنامه تنظیم گردید و در اختیار استادان راهنما و مشاور و چند تن از خبرگان این رشته قرار گرفت و پس از انجام اصالحات توسط اساتید روایی محتوا و صوری پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ابزار سنجش بیان می کند که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایطی مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (خاکی، :1832 ۰.(8 برای محاسبه ضریب پایایی شیوه های مختلفی بکار میرود که در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که در ذیل فرمول آن تشریح می شود.

هر چه قدر درصد به دست آمده به %111 نزدیکتر باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. ضریب آلفای کمتـر از %11 ضعیف تلقی می شود دامنه %11 قابل قبـول و بیش از %31 خوب تلقی می شود، البته هرچه ضریب اعتماد به عدد 1 نزدیکتر باشد بهتر است. در تحقیق حاضر 21 پرسشنامه در بین برخی از کارکنان و مدیران توزیع شد و آلفای کرونباخ محاسبهشده برای متغیرها در جدول نشان داده شده است. از آنجاییکه میزان آلفای کرونباخ سئوالهای پرسشنامه باالتر از %11 است لذا پایای پرسشنامه تأیید میشود.

یافته ها:

مدیریت استراتژیک

تاکنون تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژی ارایه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند «هنر» است که وقتی آنها را می بینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آن هستیم خیلی مشکل به نظر می رسد. استراتژی الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعامالت یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

الف( چه اهدافی باید محقق گردد. ب( روی کدام صنایع، بازارها و محصول ها باید تمرکز کرد. ج( چگونه برای بهره برداری از فرصت های محیطی و مواجهه با تهدید های محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیت هایی انجام گیرد.

در مدیریت استراتژیک نگاه به دور دستهاست. انجام فرایند مدیریت استراتژیک با توجه به عوامل محیطی صورت می گیرد و باالخره، توجه به توانمندیها و ضعفهای درونی سازمان، بایسته مدیریت استراتژیک می باشد. از همین رو در الگوی جامع مدیریت استراتژیک که دارای سه بخش اساسی تدیون استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی است، در مرحله تدوین استراتژی موارد زیر ذکر شده اند:

.1 شرط اولِ داشتن استراتژی مناسب، روشن بودن چشم انداز و رسالت و ماموریت سازمان است. ۰. قادر به شناخت و بررسی خارج سازمان (تهدیدها و فرصتها( باشیم.

8. قادر به شناخت و بررسی داخل سازمان (نقاط قوت و ضعف( باشیم.

فناوری اطالعات:

اولین و بزرگ ترین عامل فناوری که در سازمان ها تغییر ایجاد کرده و خواهد کرد، اینترنت است. اینترنت با تغییر اساسی روش عملکرد، شرکت ها را متحول می کند. در حالی که اینترنت، فناوری اطالعاتی است که بیشترین مسئولیت را برای تغییر در روش عملکرد به عهده دارد. چافی و وود 11.(۰( فناوری اطالعات را این گونه توضیح می دهند: منابع تکنولوژی که برای مدیریت اطالعات کسب و کار استفاده می شوند. این منابع شامل نرم افزار، سخت افزار و شبکه های ارتباطی استفاده شده برای مدیریت کردن اطالعات هستند. بر طبق نظر بنماتی (1991( و ایرانی و الو 118(۰( فناوری اطالعات به سرعت تغییر می کند و در نظر گرفتن افزایش اثر استراتژیک فناوری اطالعات بر عملیات تجاری و مدیریت اهمیت فراوانی دارند. به گفته ونکاترمن و همکاران (1998( و فرانز و کلپر (199.( اظهار داشته اند که نقش مناسب فناوری اطالعات در یک سازمان در هماهنک بودن آن با اهداف سازمان دیده می شود. لذا، در صورتی موفق است که اهداف سازمان به درستی تعریف شده باشند؛ به عبارت دیگر فناوری اطالعات پشتیبان اهداف و روش های مدیریت سازمان است.

بر طبق گفته سوهال و لیونل (1993( فناوری اطالعات به طور سنتی ابزاری برای کاهش هزینه است، اما امروزه فناوری اطالعات نقش فعال تر و نافذتری در کارایی و بهره وری شرکت در بازار دارد. مارتین سونز (1998( بیان می کند که شمار زیادی از رهبران تجاری متقاعد
شده اند که فناوری اطالعات نقش بالقوه مهمی در استراتژی رقابتی شرکتان دارد. یک مطالعه شرکت های صنعتی توسط بتس و همکاران (1991( نشان داد که فناوری اطالعات یک ابزار استراتژیک و مهم در بهسازی کارایی، عملکرد و تسهیل کردن راه برای استفاده از روش های جدید مدیریت، سازماندهی و توسعه است. مارتین سون (1998( و بوسیج و همکاران (1999( نیز اطالعات جامعی راجع به تاثیر فناوری اطالعات از طریق الکترونیکی کردن امور بیان داشته اند.

فناوری اطالعات و مدیران سازمان

کنترل مدیریتی نیازمند اطالعاتی است که بخشی از آن توسط سیستم های پردازش اطالعات تهیه می شوند. سیستم های اطالعاتسی پشتیبان کنترل مدیریتی، اطالعات تولید شده توسط سیستم های پردازش اطالعات را پردازش کرده و آنها را در شکل جدید معنی داری به مدیر ارائه می کنند. چنین سیستم های اطالعاتی، سیستم های اطالعات مدیریت نامیده می شوند. سیستم های اطالعات مدیریت، سیستم هایی جامع و یکپارچه، کامپیوتری، کاربر ماشین می باشند که نتیجه عملکرد آن ها ارائه اطالعات جهت پشتیبانی مدیران در سازمان است. مدیران عملیاتی بابت اجرا و کنترل روزمره فعالیت های سازمان نگران هستند. فعالیت های آن ها بسیار به سیستم های اطالعات مدیریت وابسته است و اغلب منحصرا با اطالعات داخلی سروکار دارند (سلطانی و حاجی حیدری، .(1891

اهمیت اطالعات

مفهوم اطالعات در سازمان ها به نظر پیچیده تر از مفهوم رایج آن در استفاده های روزمره از این واژه است. اطالعات مفهومی است که از طریق آن انسان حقیقت یا ذهنیتی را درك و یا بیان می کند (زویکوزی، .(1931

اطالعات خواه به شکل پرونده موجود در یک پایگاه و یا کتاب و اسناد در یک کتابخانه و یا به صورت اعداد در حافظه رایانه، می تواند یک مفهوم را منتقل کند و آن آگاهی دادن به کاربران در زمینه های مورد عالقه شان است. در عصر نوین سازمانها در ابعاد و جنبه های مختلف به طور چشمگیر بر اطالعات تاکید دارند. اطالعات منشاء قدرت است و هر کس از آن برخوردار شود صاحب قدرت است. شرایط متغیر محیطی نیاز به اطالعات را بیش از پیش نشان می دهد و این امر ضرورت جمع آوری، ثبت، پردازش و نیز توزیع اطالعات را در سطوح مختلف سازمان دوچندان می سازد. اطالعات مفهومی نسبی است و ویژگیهای خاصی را به خود اختصاص می دهد. این ویژگی ها بسته به سطح سازمانی متفاوت هستند. در حقیقت با استفاده از فناوری اطالعات تالش می کنیم تا به اطالعات مناسب برای بهره مندی در الیه های مختلف سازمانی دست یابیم. بر این اساس، مشخصه های اطالعات مناسب را به صورت زیر تعریف می کنیم: اطالعات مناسب به اطالعاتی اطالق می شود که دارای جمیع مشخصات زیر باشند: دقیق، به هنگام، مرتبط، معتبر، صحیح، در دسترس.

مدیریت اطالعات

مدیریت اطالعات در یک سازمان، توانایی سازمان در ایجاد، نگهداری، بازیابی و توزیع اطالعات صحیح و به هنگام در بین افراد مورد نظر با حداقل هزینه و مناسبترین جهت تصمیم گیری است. سازمان اطالعات را به منظور هماهنگی اقتصادی و اثر بخش در تولید، کنترل، نگهداری و بازیابی و توزیع اطالعات از منابع داخلی و خارجی در جهت ارتقاء عملکرد خود انجام می دهد (بست، .(1933

تعاریف فوق به صورت محدود مدیریت اطالعات را در نظر گرفته است، زیرا به ویژگیهای اطالعات، محتوا، مالکیت، نحوه ارایه، ابزارهای نگهداری، پرورش و سایر عناصر توجه نشده است؛ بنابراین می توان گفت که مفهوم اصلی مدیریت اطالعات با به کارگیری فناوری های اطالعات نوین دچار گسترش معنایی گردیده است و به کلیه امور مربوط به نحوه جذب، ایجاد، نگهداری، پرورش و بازیابی
و توزیع اطالعات و نقش آن در ایجاد برتری رقابتی در سازمان مرتبط می شود. از طرفی، اطالعات مانند سایر منابع سازمان: مواد، سرمایه، منابع انسانی و فناوری، یک منبع با اهمیت است؛ بنابراین مانند سایر منابع بایستی به درستی مدیریت شود. فناوری اطالعات نیز دائما در حال تغییر و دگرگونی است، لذا به منظور استفاده موثر و کارآ باید اداره و مدیریت شود (صرافی زاده، 1831، 2.،.(22

فناوری اطالعات در سازمان

راه اندازی یک بنگاه کسب و کار در اقتصاد دیجیتال به مفهوم بکار گیری سیستم های تحت وب در اینترنت و سایر شبکه های الکترو نیکی جهت انجام برخی از اشکال تجارت الکترونیک است. منظور از اقتصاد دیجیتالی، اقتصادی است که بر پایه فناوری های دیجیتال مثل شبکه های ارتباطاتی دیجیتالی (اینترنت، اینترنتو شبکه های ارزش افزوده( کامپیوتر، نرم افزارو سایر فناوری های اطالعاتی استوار است. گاهی اوقات به اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد اینترنت و یا اقتصاد جدید ویا اقتصاد وب نیز گفته می شود. محیط کسب و کار شامل عوامل مختلفی چون عوامل اجتماعی، فنی، قانونی، اقتصادی، فیزیکی وسیاسی است لذا هر گونه تغییر قابل مالحضه ای در این عوامل فشاری بر سازمان وارد میسازد. این عوامل شامل: فشار های بازار-فشار های فناوری-فشار های اجتماع وجامعه -مدیریت استراتژیک-سیستم های استراتژیک-تمرکز بر مشتری-بهبود مداوم-بازسازی ساختار-بومی سازی و تامین خواست مشتری- اتحاد های تجاری-تجارت الکترونیک.

قابلیت های عمده سیستم اطالعات عبارتند از:

 اجرای باسرعت در محاسبات و عملیات اجرایی با سرعت باالو در حجم وسیع.
 ذخیره حجم وسیع اطالعات با قابلیت دسترسی سریع و اسان در کمترین فضای ممکن.

 دسترسی سریع واسان به اطالعات جهانی.

 امکان برقراری ارتباط و همکاری در هر کجا و هر زمان.

 تسهیل تجارت جهانی.

 صرفه جویی در هزینه و زمان.

جهان به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است که در آینده به عنوان انقالبی در سازمان اجتماع و اقتصاد مطرح خواهد شد. این انقالب سبب مکانیزه نمودن فرآیند های کسب و کار از طریق به کارگیری اینترنت، اینترانت ها و اکسترانت شده که افراد و سازمان ها را به هم متصل می سازد. خصوصیت اصلی اقتصاد دیجیتال در حالت عام توسعه روزافزون کاربرد فناوری اطالعات و در حالت خاص اینترنت است که سبب ایجاد مدل های نوین کسب و کار شده که به نوبه خود سبب کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت و خدمات مشتری و سرعت گشته است.شرکت ها غالباً سعی می کنند که به سمت تجارت الکترونیک گام بردارند و سیستم های اطالعات قبلی خود را به انواع تحت وب تغییر دهند. فشارهای مختلف بازار، فناوریه و اجتماع و جامعه سازمان های مدرن را احاطه کرده است که با کمک فناوری اطالعات سازمان می تواند پاسخ های متناسب را در شرایط بحرانی برای آنها تامین نماید. پاسخ های سازمانی عبارتند از سیستم های اطالعات استراتژیک، تجارت الکترونیک، همکاری های تجاری که در تمامی اینها... نقش بشسیار مهم را ایفا می نماید. امروزه اکثر سازمان ها برای موفقیت خود به سمت تامین خواست مشتری و مشتری گرایی متمرکز شده اند و چهره ی عملیاتی خود را با استفاده از روش های نوین...مثل تجارت الکترونیک، رضایت مشتری...و همکاری های تجاری تغییر داده اند. یک سیستم اطالعات با توجه به نیاز خاص

اطالعات را جمع آوری، پردازش و توزیع می نماید. یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر از کامپیوتر در انجام کلیه امور خود استفاده می نماید. منظور از فناوری اطالعات شبکه سیستم های اطالعات یک سازمان است که دلیل عمده ی تغییر در سازمان های امروزی می باشد (کامرانی، ۰.(189

فناوری اطالعات و روابط برون سازمانی

فناوری، ارتباطات سازمان ها با مشتریان، تامین کنندگان و همکارن (رقبا( را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی اوقات به لحاظ مسئله سود متقابل، رقبا بوسیله فناوری با یکدیگر همکاری می کنند. بطور مثال بانکها اطالعات نقل و انتقاالت بانکی را در فرم های متحد مبادله می کنند و به مشتریان سایر بانکها اجزه می دهند که از دستگاهها و خودپردازهای انها استفاده کنند. گاهی اوقات تامین کنندگان، سخت افزار و یا نرم افزار هایی را به صورت رایگان در اختیار مشتریان در سفارشات قرار می دهند تا تعویض تامین کننده را برای مشتری سخت ر و پر هزینه تر سازند. به طور مثال شرکتهای مخابراتی مانند orange در هنگام فروش سیم کارتهای خود یک گوشی موبایل رایگان در اختیار مشتری قرار می دهند که فقط سیم کارتهای همین اپراتور در ان فعال می شود و مشتری اگر قصد تعویض اپراتور خود را داشته باشد، باید گوشی موبایل خود را تعویض نماید! (سلطانی و حاجی حیدری، .(1891

فناوری اطالعات و مدیریت استراتژیک

فن آوری اطالعات از جهاتی مانند زیر به مدیریت استراتژیک کمک می کند: برنامه های کاربردیابتکاری: مثالً تولید کننده مواد اولیه آرایشی برای تسهیل در دستیابی به آنالیز، فرموالسیون و اطالعات تکنیکی مواد خود سایت اینترانتی در اختیار نماینده های خود قرار داده که در صورت نیاز به اطالعات مربوطه و اطالع از قیمت اولیه بدون احتساب هزینه های احتمالی دسترسی یابد که این روش مبتنی بر فناوری اطالعات می باشد.

سالح های رقابتی: سیستم اطالعاتی قوی میتوان به عنوان ابزاری از سالح رقابتی نام برد. بطور مثال طراحی وب سایتی برای شرکت و عنوان تمامی کمپانیهای اروپائی که نمایندگی آن در اختیار شرکت است.

تغییر در فرایندها: در گذشته برای ارائه محصوالت کمپانیهای اروپائی نیاز بود کاتالوگ خود را از طریق پست به شرکت ارسال نمایند که خود زمان زیادی را به خود اختصاص میداد. حال با ارسال کاتالوگ از طریق پست الکترونیک یا گرفتن آن از طریق تارنما امکان دسترسی سریع را به مشتری میدهد.

کاهش هزینه: فناوری اطالعات شرکتهای اروپائی را قادر میکند که قیمتهای خود را کاهش دهند .بطور مثال هزینه انجام یک معامله بانکی سنتی که بسیار بیشتر از این عمل از طریق اینترنت است.

ارتباط با تامین کنندگان و مشتریان: فناوری اطالعات ارتباط بین این دو قطب شرکت بازرگانی تسهیل نموده است.

هوش رقابتی: فناوری اطالعات با جمع اوری و تحلیل اطالعات درباره محصوالت، بازار، رقبا و تغییرات محیطی هوش رقابتی تجاری ایجاد میکند. با داشتن اطالعات درباره رقیب کمپانی اروپائی اطالع دهد به طور Supplier در بازار ایران میتوان مداوم فعالیتهای آن را نظارت کند وبه موازی نیز ممکن است تامین کننده خود متوجه حرکت رقیب خود در ایران شود که به نماینده اطالع می دهد. جمع

آوری این اطالعات با افزایش سطح اطالعات بازارو کیفیت برنامه ریزی استراتژیک، عملکرد شرکت را هدایت میکند (شهباز نژاد، .(1833

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید