بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف فعالیت های سازمان ها بسیار فراگیر شده است و به جزیی از فرایندهای اصلی و اساسی سازمان ها تبدیل شده است . این جامعیت و گستردگی کاربرد باعث شده تا بخش عمده و قابل توجهی از هزینه های سازمان ها صرف اجرای پروژه های فناوری اطلاعات بشود. - Mcfarlan , F.W ,2011 - این امر همراه با حوزه گسترده و جامع اثرگذاری پروژه های فناوری اطلاعات و انتظارات گسترده از آن، باعث شده تا به این نوع پروژ ه ها با حساسیت و اهمیت زیادی نگریسته شود.

یکی از موضوعات با اهمیت در این میان ، بررسی و شناسایی عوامل و معیارهای موفقیت و شکست پروژ ه های فن آوری اطلاعات درسازمان ها است . تنوع و گستردگی این عوامل رابطه بسیار مستقیمی با تنوع و گستردگی و دامنه وسیع اثرگذاری پروژه های فن اوری اطلاعات دارد .در این مقاله سعی شده است به این موضوع با نگاهی جامع نگریسته شود و عوامل مختلفی در حوزه های سازمانی، استراتژیکی،ریسک پذیری و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباط این عوامل با موفقیت و شکست پروژه های فن اوری اطلاعات بررسی و تحلیل شود.

- Mcfarlan, F.W,2011 - سعی شده است ضمن پوشش جامعی از این عوامل، یک چارچوب جامع و کلی برای بررسی و طبقه بندی عوامل موفقیت وشکست پروژه های فناوری اطلاعات ارائه شود. شواهد قابل توجهی نشان می دهد که برنامه ریزی استراتژیک منجر به افزایش عملکرد شرکت می شود. ولیکن این استراتژی گاهی ممکن است در سازمان با شکست مواجه گردد. - - Albert L. Lederer ,Vijay Sethi,2013

مقدمه:

امروزه گسترش فعالیتهای بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات وسیع تکنولوژیک در محیط سازمانها باعث گردیده که آنها برای حفظ بقاء و مزایای رقابتی خود از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند.لازمه انعطاف پذیری تغییرات سریع است و تغییرات سریع بدون داشتن اطلاعات امکان پذیر نیست، در نتیجه اطلاعات که به عنوان یک منبع بسیار پر ارزش درکنار سایر عوامل موثر در هر سازمان مطرح است. - 2 - برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی را فرایند شناخت پورتفوی کاربردهای رایانه ای می دانند که به سازمان برای اجرای برنامه کسب و کارش و تحقق اهداف آن ، کمک می نماید.

- Mcfarlan , F.W ,2011 - برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی شامل تعر یف پایگاه داده ها و سیستمهایی برای حمایت از این ابزارها می باشد که ممکن است با این هدف صورت گیرد که به انتخاب ابزارها و برنامه های کاربردی بپردازد که به بهترین وجهی نیازهای فعلی سازمان را پوشش دهد و این بدان معنا است که برنامه ریزان سیستمهای اطلاعاتی ،اهداف ، برنامه ها و استراتژی سازمان خود را می شناسند. - , Brancheau - J.C. Wetherbe ,J.C,2009توسعه بهبود برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی به عنوان یکی از مهمترین مسائلی مطرح می شود که امروزه مدیران بخش سیستمهای اطلاعاتی با آن مواجه هستند .. - T.S.H Teo and W. R. King,2014 -

نقش برنامه ریزی استراتژیک سازمان

یکی از امور مهم در سازمان ها که از چالش های مدیریت محسوب می شود، برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان است . برنامه ریزی استراتژیک نوعی برنامه ریزی طولانی مدت است که جهت گیری کاری و عملیاتی سازمان را در یک افق زمانی طولانی مدت مشخص می کند. پس از تدوین برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات، سازمان می تواند بر اساس آن اقدام به استخراج برنامه های عملیاتی و پروژه هایی در زمینه فناوری اطلاعات بنماید و میزان سرمایه گذاری و زمان مورد نیاز هریک را برآورد نماید.

در مراحل تدوین برنامه استراتژیک می بایست انواع ارزیابی و تحلیل بر روی وضعیت موجود، سیستم های موجود، نیازهای سازمان، توانایی های سازمان، حمایت های مالی و اجرایی، اهداف سازمانی، تاثیرات ورود فناوری اطلاعات و ... به دقت انجام شود. , Brancheau - J.C. ,Wetherbe ,J.C,2009 - در مراحل تدوین برنامه استراتژیک می بایست انواع ارزیابی و تحلیل بر روی وضعیت موجود، سیستم های موجود، نیازهای سازمان،توانایی های سازمان، حمایت های مالی و اجرایی، اهداف سازمانی، تاثیرات ورود فناوری اطلاعات و ... به دقت انجام شود.

همراستایی استراتژیک به یکپارچگی و هماهنگی برنامه های کاربرد ی فناور ی اطلاعات و اهداف سازمان اشاره دارد . - T.S.H Teo and - W. R. King,2014 در این حوزه، نه تنها برنامه های فناور ی اطلاعات بایستی اهداف، رسالت و استراتژی های کسب و کار را انعکاس دهد، بلکه برنامه ها ی کسب و کار نیز باید به عنوان مرجعی برای برنامه فناوری اطلاعات، برنامه های کاربردی و تکنولوژی های خاص آن باشد - - IS/ ITاهمیت همراستایی استراتژیک همزمان با تلاش شرکت های امروز ی برای افزایشیِکپارچگی کسب و کار و فناوری اطلاعات، افزایش می یابد.

از این نظر فرهنگسازی وآماده سازی محیط سازمان برای پذیرش طرح های راهبردی فناور ی اطلاعات و تقویت زیرساخت های مورد نیاز یکی از مهمترین ابعاد همراستایی تحت عنوان همراستایی فرهنگی تحقق می یابد. - Lederer ,A. L. and Mendelow , A. - L,2012 برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی عبارت است از فرایند جستجوی یکسری برنامه های کاربردی از سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک که سازمان را قادر به کسب مزیت رقابتی کند. نتیجه برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی عبارت است از یکسری برنامه های اجرایی که وجود این برنامه ها برای ایجاد هم راستایی بین نیازهای اطلاعاتی سازمان با جهت گیریهای استراتژیک آن لازم و ضروری است. - عبدالملکی ، - 1393

فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات شامل مکانیزم های توانمندسازی میباشد که باعث تسهیل در پردازش و جریان اطلاعات درون یک سازمان و بین سازمانها میشوند و دربرگیرنده اطلاعات ایجاد شده ، بکار گرفته شده و ذخیره شده توسط کسب و کار و نیز فناوری مورد استفاده در پردازش فیزیکی برای تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت خاص می باشد. فناوری اطلاعات به یکی از شرکای اصلی و ضروری تبدیل شده است و بطور فزاینده ای سطح برخورد جهانی بین مصرف کنندگان و تامین کنندگان را افزایش می دهد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید