بخشی از مقاله

چکیده

اداره جوامع بشري و سازمانهاي سیاسی، فرهنگی و اقتصادي در جهان امروز نیازمند نظامی یکپارچه براي تفکر و عمل است و هر نظام اجتماعی به الگویی مناسب نیاز دارد. به همین دلیل است که مدیران امروز دنیا تحلیل میکنند، الگوي یکپارچه ذهنی می سازند و سپس خود را آماده عمل میسازند. عمل زمانی شروع می شود که مدیر ، اندیشه خود را به همکارانش منتقل نماید. این انتقال، خود نیازمند یک نظام مفاهمه براي ایجاد حساسیت مشترك، تبادل نظر و اقدام منسجم است. البته علم و عمل و نظریه و فکر و تجربه باید دوش به دوش حرکت کنند. کوشش کشورهاي غربی در طول دهه هاي اخیر، ایجاد نظام یکپارچه براي تفکر و عمل بوده و موفقیت هایی نیز کسب کردهاند. نظام هاي اجتماعی به دنبال پیدا کردن هماهنگی در نظرو عملاند؛ به همین دلیل، در پی نظام فکري جامعی هستند که تضمین کننده این هماهنگی باشد.

4    وضعیت علوم انسانی در ایران معاصر

تدوین چشم انداز بیست ساله جمهوري اسلامی ایران تلاش براي مشخص کردن جایگاه آینده کشور در بیست سال آینده و الگوي یکپارچه ذهنی است که عمل به آن نیازمند حساسیت مشترك، تبادل نظر، تفکر نوین و خلاق، شناخت، برنامه ریزي و اقدام منسجم است.

واژگان کلیدي: چشم انداز بیست ساله، جنبش نرم افزاري، علوم انسانی، نظام

مفاهمه همگانی.

چشمانداز بیستساله و جنبش نرمافزاري در زمینه علوم انسانی  5

نگاهی به چشم انداز بیست ساله

متن سند چشم انداز بیست ساله جمهوري اسلامی ایران ، تصویري را از آینده مطلوب ترسیم میکند و هرگاه در ذهن آحاد جامعه جا میگیرد مسیر تحولات و دگرگونیهاي جامعه را هموارتر می کند. بر اساس این سند راهبردي، ایران داراي دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوري، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، دست یافته به جایگاه اول اقتصادي، علمی و فناوري در سطح منطقه آسیایی جنوب غربی - شامل آسیایی میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهاي همسایه - با تأکید بر جنبش نرم افزاري و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبی سطح درآمد سرانه در رسیدن به اشتغال کامل، الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام، با تحکیم الگوي مردم سالاري دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نو اندیشی و پویایی فکري و اجتماعی  ، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقهاي براساس تعالیم اسلامی و اندیشههاي امام خمینی - ره - است.

ترسیم این چشم انداز بیتردید یکی از بزرگترین گامهایی است که در سالهاي اخیر در عرصه جهت گیري کشور به سوي آینده برداشته شده است. هرچند »چشم انداز« هر اندازه که از وضع حاضر دور باشد از کم وکیف تحولی همه جانبهتر و ساختاريتر در همه ابعاد برخوردار میشود و تمامی متغیرهاي توسعه اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی کشور را در بر میگیرد، در هر حال ناگزیر باید از وضع موجود آغاز کند و با اتکا بر نقاط قوت، امتیازات و امکانات کشور، با اتخاذ سیاستهاي مناسب، بر نقاط ضعف و تهدیدها غلبه نماید. بررسی وضع موجود اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی کشور نشان میدهد که جمهوري اسلامی ایران داراي ویژگیهاي برجستهاي است؛ از جمله:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید