بخشی از مقاله

چکیده

امروزه نقش ریاضی را در زندگی نمی توان انکار کرد و سالهاست که ریاضی جز جدا نشدنی از درسهای مدرسه تا دانشگاه شده است. همه ما کم وبیش با ریاضیات سر و کار داریم . ریاضیات بحدی در همه علوم نفوذ کرده است . که آن را مادر تمام علوم می دانند . اما مشکلی که با آن مواجه ایم ،عدم علاقه و رغبت در دانش آموزان جهت کسب این دانش می باشد . در این پژوهش بر آن شدیم تا به بررسی راه کار های علاقه مند سازی دانش آموزان به درس ریاضی بپردازیم.برای رسیدن به این هدف از روش مروری و بررسی منابع کتابخانه ای استفاده شد نتایج حاصل بررسی منابع گوناگون نشان داد که استفاده از بازی وسرگرمی در درس ریاضی ،استفاده از روش های نوین شعر و نمایش در حل مسائل ، عینی کردن مسائل بامسائل روزمره زندگی و ارائه تکالیف خلاقانه در علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ریاضی نقش بسزایی دارند. و در پایان نیز راهکار هایی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ریاضی ارائه شد.

کلید واژه ها: علاقه مندی ، ریاضیات ،دانش اموزان

مقدمه

درس ریاضی بدون شک یکی از مهم ترین درس هایی است که دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی به دانستن و درک آن احتیاج دارند. بسیاری از دانش آموزان به دلایل گوناگون از جمله شیوه تدریس آموزگار، تجربه های ناموفق، فشارهای والدین، کم تمرینی و دشواری در یادگیری مفاهیم ریاضی چنان از این درس دچار ترس و اضطراب می شوند و از خود مقاومت نشان می دهند که گاهی ساده ترین اعمال ریاضی را هم نمی توانند انجام دهند. در حالی که امروزه با توجه به تسلط رشته ریاضی بر علوم و تکنولوژی جدید ضرورت بیشتری برای یادگیری این علم و فهم و درک قوانین آن حس می شود. از این رو آنچه آموزگاران نیاز به دانستن آن دارند، ساده سازی در مفاهیم، تاکید بر مبانی اولیه علم ریاضی و ارائه تمرین ها و مثال های گوناگون است ومهم تر از همه اینها ایجاد انگیزه است و بهترین انگیزه که مخصوصا در یادگیری و علاقه به ریاضی نقش عمومی ایفا می کند بیان ریشه های تاریخی و بیان تارخ ریاضیات در پیشرفت ریاضی می باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخش ترین و کارآمد ترین مواد درسی میباشد. به طوری که مبینی - - 1380 به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: »ریاضیات یکی از عالی ترین تراوشهای اندیشه ی آدمی است که منعکس کننده ی اراده ی انسان و نشان دهنده ی سیر عقل و برهان و هم چنین بیان کنندهی میزان علاقه ی بشر به کمال و زیبایی است.« نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدفهای آموزشی در زمینه ی ریاضی موجب ضعف ، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود.

یادگیری معلول انگیزه های متفاوتی است . یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد میل و رغبت دانش آموز به آموختن است. رغبت محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد . برای اینکه شاگردان در ضمن یادگیری فعال باشند ، باید به موضوعی که می خواهند فرا بگیرند علاقه مند باشند - حسن شعبانی ، - 1385علاقه به یادگیری محصول عواملی است که به شخصیت و توانایی دانش آموز ، ویژگی های تکالیف ، مشوق ها و سایر عوامل محیطی مربوط است ، دانش آموزان با انگیزه به راحتی شناخته می شوند . آن ها به یادگیری اشتیاق داشته ، علاقه مند ، کنجکاو ، سخت کوش وجدی هستند .

این دانش آموزان به راحتی موانع را از پیش پای خود بر می دارند ، زمان بیشتری برای مطالعه ، انجام تکالیف مدرسه صرف می کنند ، با شور و اشتیاق در فعالیت های کلاسی مشارکت می کنند ، مطالب بیشتری می آموزند و پس از پایان دوره دبیرستان به تحصیلات ادامه می دهند - پروین کدیور ، . - 1383آموختن ریاضیات یک فرایند اجتماعی است و از طریق آن، دانشآموزان با همکاری یکدیگر و به طور گروهی دانش و مهارتهای ریاضی خود را میسازند و فرصتهای یادگیری نیز از راه گفتگوی جمعی، توضیح، توجیه و مذاکره درباره ی معنا و مفهوم، پدید میآید. - صفوی، . - 1389ریاضیات علم شیرینی است در صورتی که دانش آموز به شکل معنی دار مسائل را حل کند؟

امروزه ریاضیات جزئی تفکیک ناپذیر از برنامه درسی است؟مدرسان ریاضی برای مفهوم ریاضیات دو ماهیت انتزاعی و ملموس را در نظر می گیرند که امروزه ماهیت انتزاعی در مرکز توجه بوده و کمتر به ماهیت محسوس ریاضی پرداخته می شود؟ عدم توجه به این نکته از جمله عوامل عدم موفقیت تدریس ریاضی در مقاطع تحصیلی مختلف می باشد - خاکباز و موسی پور. - 1387یکی از معضلات امروز در عرصه آموزش و پرورش فقدان علاقه ی دانش آموزان به یادگیری به ویژه در دروسی چون ریاضی است ؟و از سوی دیگر دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده که زندگی بشررا تحت تاثیرقرار داده است؟پیشرفتهای فناوری منجر به تحولاتی در صلاحیتها و شایستگی های مورد نیاز و متناسب با دنیای متغیر فعلی در دانش آموزان گشته است - قورچیان،. “1382

پیشینه پژوهش

طی تحقیقی که ابراهیم زندی - - 1385با عنوان»راه کار های افزایش علاقه به درس ریاضی در پایه پنجم دبستان پسرانه شاهد شهر کرمان«انجام داد . پس از اجرای راه کار های مختلف از قبیل : استفاده از فناوری جدید،بازی های مختلف،استفاده از روشهای فعال تدریس،گروه بندی فراگیران،آموزش تلفیقی ریاضی بادروس دیگر و استفاده ازتشویق ، توانست علاوه بر علاقه مندی دانش آموزان یاد شده به درس ریاضی ،میانگین نمرات امتحانی آنان نیز افزایش دهد .علاوه بر این نوری - 1387 - در تحقیقی از نوع پژوهشی با عنوان »چگونه توانستم ضعف ریاضی دانش آموزان کلاس سوم را در رابطه با آموزش حل مسئله و فرم بطرف کنم و راه کارهای ترغیب دانش آموزان در درس ریاضی را بیابم؟

« توانست با اجرای راه کارهای مختلف ، مانند :استفاده از بازی وسرگرمی در درس ریاضی ،استفاده از روش های نوین شعر و نمایش در حل مسائل ، عینی کردن مسائل بامسائل روزمره زندگی و ارائه تکالیف خلاقانه ، به این نتیجه دست یابد که تقویت مهارت های دانش آموزان و فعال نمودن آنان موجب پیشرفت آنان در ارزش یابی درس ریاضی می شود.پژوهش دیگری در مورد چگونگی افزایش علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی توسط بابایی - - 1388انجام شده است وی در این پژوهش به این نتیجه دست یافته که عدم علاقه دانش آموزان به درس ریاضی، به عوامل مختلفی از جمله :عوامل مربوط به یادگیرنده و عوامل مربوط به نظام آموزشی بستگی دارد .در اقدام پژوهی که توسط خانم زهرا عرب خلیلی با عنوان » بررسی علل ضعف تعدادی از دانش آموزان پایه های اول ابتدایی در درس ریاضی « انجام شده عوامل موثر بر علاقه مندی دانش آموزان را به ترتیب زیر عنوان نموده است:

1.روش تدریس معلم

2.تفاوت های فردی دانش آموزان

3.وسائل کمک آموزشی

4.محیط فیزیکی کلاس

5.ارتباط کتاب ها و محتوای ریاضی در پایه های مختلف

6.مشارکت دانش آموزان در یادگیری

7.رشد جسمی و هوش دانش آموزان - امیرعباس جعفری ، . - 1386

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید