بخشی از مقاله

چکیده

دو واژه قرآنی دحو و طحو - د/ط - دریچه هائی هستند بسوی افق نو در علوم زمین. از این منظر اینجانب بحمداالله توانستم واقعیت زمین را آنطور که هست نظاره کنم. دینامیک زمین مقوله ایست که بشر تا کنون نتوانسته است مبانی و مفاهیم آنرا به درستی درک کند. اگر بخواهیم این مقوله پیچیده را در دو کلمه خلاصه کنیم به جرأت می توان گفت واژه گانی جامع تر و بهتر از این دو کلمه قرآنی یافت نخواهیم کرد. در واقع می توان آنها را موئلفه های ژئودینامیک در نظر گرفت. به نظر بنده مناسب ترین ترجمه این دو که با حقیقت زمین همخوانی دارد به ترتیب غلطش و گسترش است این دو مفهوم از صفات بارز کیهان شناسیست که زمین جزئی از آن است. اگر به کهکشان ها به دقت نگاه کنید خواهید یافت که آنها بشکل اسپیرالی می غلطند و گسترش می یابند. حتی سیارات منظومه شمسی در مواقع خاصی آرایش اسپیرالی بخود می گیرند که خورشید در سنترال بار آن است.

بهترین الگوئی که با چهره زمین انطباق دارد همین الگو است. قصه ای که با استفاده از این الگو می توان از زمین روایت کرد اینست که اولین نقطه ای که تحت تاثیر میدان د/ط قرار گرفت مکه بود لذا می توان آنرا قطب ژئودینامیک - ق ژ - در نظر گرفت این قطب به حسب موقعیت جغرافیائی به قطب های محلی راستگرد یا چپگرد تجزیه می شود فعال شدن این قطب ها باعث حدوث زلزله می شود. به نظر می رسد تحریک این قطب ها به موقعیت ماه نسبت به زمین ارتباط دارد. نتیجه مهمی که از این بحث عاید می گردد اینست که می توان ادعا کرد: زلزله ها از نظر مکانی به موقعیت مکه و از نظر زمانی به موقعیت ماه ارتباط دارند. ق ژ بعد از چرخش زمین و شروع شب و روز از قطب چرخش جدا شد و در یک مسیر پیچشی اسپیرالی قهقرائی مهاجرت کرده و پس از دو دوره کهکشانی 240 ملیون ساله در محل فعلی استقرار پیدا کرد.

در این مدت پوسته زمین در اثر فرایند دحو و طحو از اطراف کوتاه و در حول مکه متمرکز شد ، لذا طرف دوم زمین از پوسته قاره ای تخلیه و بزرگترین بقعه آبی یعنی اقیانوس آرام شکل گرفت. صدق کردن موقع موقعیت مکه در توالی فیبوناچی نسبت به شمال و جنوب و نسبت به فعالترین نصف النهار اقیانوس آرام شاهدیست بر صحت مدل مطرح شده است.لابد سوال می شود چرا نقشه های زمین شناسی سایر سپرها را قدیمی تر از سپر عربستان نشان می دهند در جواب باید گفت: طی این مهاجرت طولانی 480 ملیون ساله لایه های بسیار قدیمی سپر عربستان که در اثر عمل دحو وارون شده از بین رفته اند ولی سپرهای اطراف که جدیداً تحت تاثیر دحو قرار گرفتند هنوز باقیمانده اند.

کلیدواژهها: اسپیرال، کاتاستروفی، زیگموئید، خم اویلر، سنترال بار، قطب ژئودینامیکی، دحوD/، طحو.T/
 
مقدمه

هر چند قران کتاب هدایت است ولی آیاتی که در خصوص خلقت کائنات نازل شده حاوی سرنخهای علمی مهمی است که می تواند محقق را به سر منزل مقصود برساند. آیاتی که در زمینه شناخت دینامیک زمین بمن کمک کرد یکی آیه دحو در سوره نازعات است که خداوند دحوش زمین را به پدیده شب و روز یعنی چرخش نسبت داد ، آنجا که خطاب به انسانها می فرمایدأَنتُم.أَشَدﱡ خَلقًا أَمِ لسﱠمَا ءُبَنَ هَارَفَعَ - - 27کَهَاسَم فَسَوﱠ هَا 28 - وَأَغ - طَشَلَهَالَی وَأرَجَخ ضُحَ هَا - 29 - وَ ل أَرضَ بَعدَ ذَلِکَ دَحَ هَا   - 30 - آیا شما از نظر خلقت شدیدترید یا آسمان که سقف آنرا بالا هموار و میزون کردیم و شبش را تاریک و روزش را روشن قرار دادیم سپس زمین را دحو کردیم. به نظر می رسد این همان آسمان اولیه باشد که از جنس دحان است که سوره فصلت به آن اشاره شده است آنجا که می فرمایدِنﱠکُمأَلَتَکفُرُونَلﱠذِیبِ خَلَقَ ل أَرضَ فِی یَو مَینِ وعَتَجلُونَ لَهُأَندَادً ا لِکَذَ رَبﱡ ل علَمِینَوَجَعَلَ - - 9 َافِیسِیرَوهَ مِنقِهَافَو وَبرَکََاوَقَدﱠرَفِیه فِیَاه أَق وَتََاهفِیبَعَهِأَر أَیﱠامٍسَوَا ءً لﱢلسﱠاِلِینَ - ثُمﱠ - 10 ستَوَی إِلَیءِلسﱠمَاوَهِیَ دُخفَقَالَانٌ لَهَا وَلِل أَر ضِتِیَائ طَوعًا أَو کَر هًقَالَتَاأَتَی نَاطَاِعِینَفَقَضَ - - 11هُنﱠ سَبعَ سَمَوَاتٍفِی یَو مَینِ وَأَوفِیحَیکُلﱢ سَمَاءٍ أَمرَهوَزَیﱠنﱠالسﱠمَا ءَلدﱡن یَا بِمَصَبِیحَ وَحِف ظً لِکَاذَ تَقدِیرُعَزِیزِلعَلِیمِ - 12 -

این آیات نشان می دهد تجزیه آسمان اولیه به هفت قسمت بعد از آفرینش زمین اتفاق افتاد این فرآیند مثل خلقت زمین در دو دوره صورت گرفته است در این مرحله جنس آسمان اولیه دخان بوده است و نزدیکترین آسمان به ما آسمان دنیا است و بقیه غیر قابل روئیت هستند. به نظر می رسد چهار دوره ای که صرف آماده سازی منابع اولیه زمین گردید در دل دو دوره خلقت زمین و احتمالاً در دل دوره دوم بوده است - مثل چهار فصل که در یک دوره یکساله قرار دارد - با این فرض جمع دوره های خلقت زمین و آسمانها همان شش دوره ای می شوده که قران در آیه های متعددی به آن اشاره کرده است. لحظه شروع خلقت هم دو دوره طول کشید در این فرایند عرش خدا بر آب بوده احتمالا نه این آب معمولی بلکه مراد سیال بودن قلمرو خلقت در آن زمان ولی آسمان اولیه رقیق تر از این سیال بود - دخان - .

دیگری آیه که مکه را در نک پیکان یا پوزه زمین قرار داده و بقیه نقاط نسبت به آن در سطوح پائین تر قرار دارند یعنی دادن مرجع مکانی به مکه آنجا که می فرماید واذن فی الناس بالحج یاتوک رجاﻻ وعلی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق - الحج - 27 در این ایه بر خلاف انتظار در آخر آیه بجای فواصل دور از فواصل عمیق استفاده کرده است این بما می رساند که در مطالعات باید مکه را هم در مبدا مختصات و هم در بالاترین نقطه کره باید در نظر بگیریم این نقطه بر صفحه گردشی خورشید نیز قرار دارد. دیگری آیه ای که نشان می دهد زمین از اطراف آن نسبت به مکه در حال کوتاه شدن است آنجا که می فرماید اولم یروا انا ناتی الارض ننقصها من اطرافها واالله یحکم لا معقب لحکمه وهو سریع الحساب - الرعد 41 - این آیه دلیلی است بر تا شدن ﻻیه های زمین بسمت مکه و کوتاه شدن پوسته اولیه زمین مجموعه این آیات دیدگاه مرا نسبت به خلقت زمین تغییر داد و منجر به عرضه یک ایده جدید در خصوص دینامیک زمین شد که بنده عنوان آنرا تکتونیک پیچشی نهادماین. الگو کاملاً با الگوی زمینساخت ورقه ای متفاوت است.
 
با وجود اصلاحات زیادی که بر روی نظریه زمینساخت ورقه ای انجام گرفته است هنوز این نظریه در بسیاری از موارد می لنگد و نیاز به یک بازنگری کلی دارد خوانندگان برای آشنای با اشکلات و ناتوانی های مدل زمینساخت ورقه ای در توجیه پاره ای از پدیده های زمین و سوألات بی جواب مربوط به این نظریه به مقاله های مربوطه در اینزمینه مراجعه نمایند. هر چند این کار در نوع خود کاملاٌ جدید و بومی است ولی بعضی محققین به اثر کاهش سرعت دورانی زمین در رانش قطعات - ریگوزی - 2009 یا تاثیر سرعت دورانی زمین بر قطعات بزرگ - زمیتسف ی - 2006 یا گسلش چند وجهی قطعات - سیزس - 2004 اشاره هائی کرده اند. کارستن مارتین - - Karsten M. Storetvedt, 2009 معتقد است دی گسینگ - - degassingو به تبع آن تغییر در ممنتم زمین عامل حرکت قاره هاست. - Naæraa, 2012 - .

معتقد است پلیت تکتونیک نمی تواند دگر شکلی پوسته را قبل ازسه بیلیون سال توجیه کند. بر اساس اصل "حال کلید گذشته است"قطعاً حال را هم نمی تواند. - Nagel, 2012 - می گوید: بعید بنظر می رسد منشاُ پوسته قاره ای فرورانش باشد. - VanderBeek, 2016 - می گوید حد اقل در سه سایتی که مطالعه کردم جهت چرخش گوشته مغایر با جهت حرکت پلیت ها بوده است. - Reimink, 2016 - می گوید " مادامیکه ماگما دارد سرد می شود همزمان در جای دیگر گرم شده و سنگ های اطراف خودرا ذوب می کند" یعنی زمین خودش را بازیافت می کند. - اسکوترا - 2003 می گوید تمام سیارات حتی ذرات کیهانی از هسته و پوسته تشکیل شده اند. یا - کوروین - 1992

می گوید تمام پدیده ها از قطعات یخی گرفته تا کهکشان ها فراکتالی هستند.و نیز - آندرسون - 2001 نظریه Top down tectonic را بجای Plate Tectonic مطرح کرده است.کار ما نیز به نو.عی با چرخش و پیچش زمین ، نظم هندسی و فراکتال - fractal - بودن پدیده های تکتونیکی مربوط می شود - اسدیان، زمانی . - 2010 هدف از این پژوهش استخراج اجزائ منظم زمین و ریختن آنها در قالبهای فیزیک و ریاضی به منظور درک صحیح از ژئودینامیک زمین است. هر چندمنشاٌ این ایده از قرآن مجید است ولی به این معنی نیست هر آنچه در اینفهوم آورده ام دقیقاً همان چیزیست که مد نظر قرآن است.

دحو/طحو چیست؟

گوش من از کودکی با کلمه دحو آشنا بود زمانیکه شب ها روی پشت بام ها می خوابیدیم و مادرمان موقع غروب آفتاب صدا می کرد فلانی پشه بند را دحو کن و من لبه پشه بند را در زیر تشک جمع می کردم. سپس همیشه این سوال برایم مطرح بود که دحو چیست و خالق چگونه زمین را دحو کرد؟ تا اینکه در دوره دکتری که دنبال مدلی برای توجیه پیچان رودها بودم ناگهان متوجه شدم زمین دو صفت عمده را در چهره خود بروز می دهد، پیچش و گسترش اینجاست که بیاد دو کلمه قرآنی دحو و طحو افتادم . دحو - نازعات - 30/ و طحو - وَ ل أَرضِ وَمَاطَحَ هَا. شمس - 6/ دو واژه قرآنیست که فقط یکبار در قرآن مجید آمده اند آن هم فقط در وصف زمین.

هر چند این دو واژه وجوه و معانی مختلفی دارند و خوانندگان می توانند به فرهنگ لغات عربی در این زمینه مراجعه نمایند ولی ما در اینجا دوتای آنها را برای توصیف ساختار و ریخت شناسی زمین مناسب یافتیم، دحو به معنای غلطش و طحو به معنای گسترش . این دو مفهوم در شناخت دینامیک زمین بسیار به ما کمک می کنند. غلطش مفاهیمی همچون همگرائی، پیچش، چین خوردگی و تجمع و تلمبار شدن ماده را در بطن خود دارد، تجمع یعنی تلمبار شدن لایه ها بر روی همدیگر که همراه با چگال شدن ماده و افزایش نیروی گرانی آن است. گسترش مفاهیمی همچون واگرائی، واپیچش، تفرق و انحلال و فرسایش ماده را در بطن خود دارد که همراه با انبساط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید