بخشی از مقاله


1- تاريخچه سازمان سماء :
1- تاریخچه و سابقه تدریس :
الف – تا ریخچه تاسیس و راه اندازی مدارس :
در سال 74 اولین مدرسه سما به نام دبستان پسرانه تاسیس و با 100 نفر دانش آموز شروع به کار کرد. این معاونت در سال 77 اقدام به تاسیس مرکز پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه بعد از آن در سال 78 دبیرستان پسرانه و دخترانه و مهدکودک و آمادگی سما و در سال 79 هنرستان دخترانه نمود، بطوریکه در فاصله بین سالهای 74 تا 79 در سه دوره تحصیلی در جهت همکاری بانظام آموزشی کشور اقدام نمود و بحمدا... با موفقیت پیش رفته تا آنجائیکه اکنون حدود 400 نفر دانش آموز و 10 نفر نیروی قراردادی و نفر مدرس حق التدریس در مدارس مشغول به تحصیل و کار و تدریس می باشند.


/ب – تاریخچه تاسیس و راه اندازی آموزشکده :
آموزشکده فنی و حرفه ای سما ساری در تاریخ 1/7/80 با 4 رشته کامپیوتر ، گرافیک ، معماری ، حسابداری و با تعداد 450 نفر دانشجو تاسیس و راه اندازی شد.این واحد با بیش از 1716 نفر دانشجو در مقطع کاردانی با گذشت 6 سال با تلاش و کوشش کلیه همکاران توانسته است به شاخصهای مناسبی از رشد و توسعه علمی و فرهنگی دست یابد.

- امکانات و تجهیزات آغازین ( شروع کار سما در آن واحد)
آموزشکده فنی و حرفه ای سما در مهرماه سال 1380 با 2 واحد فضای آموزشی که یک واحد با مالکیت دائمی و یک واحد استیجاری با 2 سایت کامپیوتر به مساحت 60 مترمربع ، تعداد 2 کارگاه گرافیک ، با مساحت 100 متر مربع ، 2 کارگاه نقشه کشی معماری مساحت 130 متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد.

- روند توسعه کمی ( زمین ، ساختمان ، خرید مدرسه ، بناهای آموزشی ، اداری و ...)

1 – درخصوص خرید زمین معاونت سما به شرح ذیل اقدام نمود:
الف : در تاریخ 12/8/82 زمین به مساحت 7000 مترمربع دارای سند مالکیت .
ب : در تاریخ 6/3/85 زمینی به مساحت 358 مترمربع دارای سند مالکیت.
ج : در تاریخ 25/7/85 زمینی به مساحت 177 مترمربع دارای فروشنامه عادی .
د : در تاریخ 10/5/86 زمینی به مساحت 574 مترمربع دارای سند مالکیت و در سال 86 زمینی به مساحت 54مترمربع.

2 – در جهت ساخت فضای آموزشی به شرح ذیل اقدام نمود:

در تاریخ 8/6/83 شروع به ساخت آموزشکده فنی و حرفه ای نمود این ساختمان در زمینی به مساحت 7000 مترمربع و با زیربنای 665 مترمربع در چهارطبقه با مساحت کل 2730 مترمربع احداث گردید که به دست توانای جناب آقای دکتر جاسبی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی در خرداد ماه 1385 افتتاح گردید. که طبقه چهارم ساختمان آموزشکده اختصاص به واحد اداری دارد.همچنین در تاریخ 26/1/85 در جهت ساخت کلاسهای کارگاه و آزمایشگاه داخل سوله با زیربنای 375 مترمربع اقدام که در تاریخ 25/6/86 به پایان رسید و هم اکنون مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد ودر سال 86 بعد از اخذ مجوز امانی ساخت فضای آموزشی از ریاست محترم سازمان سما جناب آقای مهندس میرشمسی در حال ساخت و ساز پروژه جدید ساختمان آموزشی دختران به مساحت 5000 مترمربع می باشد.

- مدارس ( روند تاسیس و توسعه )
در سال 1374 اولین مدرسه به نام دبستان پسرانه سما تاسیس و راه اندازی شد و در سال 77 اقدام به تاسیس مرکز پیش دانشگاهی دخترانه و پسرانه و مهدکودک و آمادگی در سال 79 هنرستان دخترانه سما نمود و اکنون در چهار مقطع تحصیلی به کار خود ادامه می دهد.همچنین این معاونت مجوز تاسیس و راه اندازی هنرستان پسرانه سما را از اداره آموزش و پرورش اخذ نموده و در صدد انتخاب محل مناسب جهت ساخت مدرسه می باشد.

- آموزشکده ها ( روند تاسیس و توسعه)
آموزشکده فنی و حرفه ای سما واحد ساری در سال 1380 با 4 رشته کامپیوتر ، گرافیک ، معماری ، حسابداری و با تعداد 450 نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد در ادامه رشته های الکترونیک ، الکتروتکنیک ، تاسیسات ، ساختمان ، تربیت بدنی و صنایع شیمیایی به رشته های قبل اضافه گردید و از نظر تعداد رشد توسعه چشمگیری داشت. در سال 1385 با ساخت و تاسیس آموزشکده جدید هر سال برآمار تعداد دانشجویان افزوده گردید ، که در سطح منطقه از نظر تعداد دانشجویان در آموزشکده جایگاه مناسبی دارد و اکنون با تعداد 1716 نفر دانشجو و 9 رشته تحصیلی به فعالیت خود ادامه می دهد.


- آمار دانش آموزان ، دانشجویان ( روند رشد یا افت در سنوات گذشته )
در سال 80آموزشکده سما با تعداد 478 نفر دانشجو شروع به کار کرد ، از سال 80 تا 82 تعداد دانشجو افزایش و تعداد آنها به 1006 نفر رسید اما در سال 83 تعداد دانشجویان به 903 نفر کاهش یافت. در حال حاضر در آموزشکده تعداد 1972 نفر دانشجو مشغول به تحصیل می باشد. مدارس سما این معاونت در سال 74 با تعداد 115 نفر دانش آموز شروع به کار کرد تا سال 79 تعداد دانش آموزان افزایش یافت و به 496 نفر رسید. سالهای 80 و 81 افت جذب تعداد دانش آموز داشته و به 317 نفررسید. در سالهای 82 و 83 مجدداً افزایش تعداد دانش آموز داشت. اکنون حدود 400 نفر دانش آموز در مدارس مشغول به تحصیل می باشند.

- نیروها و کارکنان ( روند رشد یا افت و آخرین اطلاعات و آمار) :
در بدو تاسیس مدارس سما این معاونت با تعداد 46 نفر پرسنل شروع به کار کرد تا سال 80 روند رو به رشد از نظر جذب پرسنل داشت . از سال 80به بعد تعداد پرسنل شاغل در مدارس کاهش یافت و اکنون تعداد 10 نفر مشغول به کارمی باشند. آموزشکده سما هم در سال 80 با 15 نفر پرسنل شروع به کار کرد. به علت افزایش تعداد دانشجویان جذب پرسنل هم روند رو به رشدی داشته و در حال حاضر تعداد 31 نفر پرسنل اعم از رسمی آزمایشی و قراردادی و 10 نفر نیروی خدماتی شرکتی مشغول به کار می باشند.

- افتخارات،امتیازات کسب شده دررشته های درسی وآزمون ها، مسابقات ورزشی و فرهنگی و پژوهشی(آموزشکده سما)


- طرح و توسعه و نگاه به آینده:
با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان سما بهبود کمی و کیفی فضای آموزشی مناسب و ایجاد زمینه مشارکت مردمی می باشد. این مرکز در جهت توسعه کمی فضای آموزشی علاوه بر تاسیس آموزشکده اقدام به تاسیس کلاسهای کارگاه و آزمایشگاه در داخل سوله نموده اسن که مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد ، همچنین این مرکز با بکارگیری اساتید مجرب در کارگاه ، توانایی ساخت و تولید برخی از وسایل کارگاه و آزمایشگاه از جمله ست آزمایشگاه ماشین های الکتریکی و ست آزمایشگاه مدار فرمان و هیدرولیک و پنوماتیک را پیدا کرده که این امر موجب کارآفرینی و تشویق دانشجویان و اساتید و همچنین جذب دانشجویان بیشتر در آینده خواهد شد.با توجه به اینکه در این سالها دانشجو محوری به جهت تاسیس و توسعه دانشگاههای دولتی ( پیام نور و... ) و جذب بیشتر متقاضیان از طریق کنکور سراسری بعنوان یک اصل اساسی می باشد این مرکز با بکارگیری کارکنان و اساتید مجرب و توسعه فضای آموزشی در نظر دارد در آینده زمینه جذب تعداد دانشجویان بیشتر را فراهم نماید.
3- نوع خدمات :
نوع محصول و خدمت ساخت ساختمان شماره 2 آموزشكده فني و حرفه اي سما ساري واقع در بلوار امير مازندراني خيابان وصال مي باشد. كه هدف از ايجاد اين بنا بالا بردن فضا هاي آموزشي اين آموزشكده همراه با بالا بردن سطح امكانات براي هرچه بهتر شدن و بالا رفتن سطح آموزشي و عملي دانشجويان مي باشد.

4- شرح مختصري از فرآيند خدمات :
ساختمان آموزشكده در زميني حدوداٌ 1000 متر مربع احداث و بنا گرديده است .اين ساختمان داراي سازه بتني مي باشد .
كه در سقف آخر آن از اسكلت فلزي (خرپا ) استفاده شده است.
اين ساختمان داراي يك زير زمين به عنوان سلف سرويس مي باشد و داراي يك طبقه همكف و داراي 3 طبقه مي باشد.
ديوار هاي موجود در اين سازه از 10 سانتيمتري شروع مي شود تا ديوار 20 سانتيمتري و ديوار هاي 10 سانتيمري دوبل كه ما بين آن ها ورق يونوليت قرار دارد.
ديواره داخلي اين بنا در قسمت پايين با سنگ پلاك سفيد نيريز و در قسمت بالا تا بالاي سقف هاي كاذب آرمسترانگ گچ و خاك و سفيد كاري (آماده كشي) مي باشد .
سقف اين سازه در طبقه سوم از پنا گچي كناف مي باشد و در طبقات بعد داري سقف هاي كاذب آرمسترانگ مي باشد و در قسمت هاي سرويس از سقف هاي كاذب .......... استفاده شده است.
در نما اين سازه از سنگ تراورتن استفاده شده است و در جلو اين سازه و در كناره اين سازه از نما فريم لساستفاده شده است.
سقف اين سازه از ورق هاي گالوانيزه طرح سفال استفاده شده است كه گويا نسبت به سفال بهتر و ارزان تر مي باشد.
اين بنا داري كانال هاي هوا ساز مي باشد كه هر طبقه براي خودش بطور مجزا داري دستگاه هوا و اتاق هوا ساز مي باشد.
در اين بنا از پنجره هاي آلومينيومي با شيشه هاي دو جداره استفاده شده است كه فقط از اين كه داري كتيبه مي باشد در سبك ساخت اين بنا زياد منقول به نظر نمي رسد.
سرويس هاي اين بنا داراي كاشي لعابدار است و در طبقه همكف هم سرويسي براي افراد معلول در نظر گرفته شده است.
اين بنا داراي دو آبدار خانه مي باشد كه يكي در طبقه آخر و يكي در طبقه همكف قرارا دارد.
يكي از ويژگي هاي اي بنا داراي سالن آنفي تاتر نسبتا خوبي مي باشد كه مي توان گفت كه جواب گوي اين آموزشكده مي باشد.

مرحله دوم:
ارزيابي بخشهاي مرتبط با رشته علمي كار آموز در محيط كار

1- موقعيت رشته كار آموز در واحد كاري معرفي شده با برسي جزئيات سازماني رشه كار آموز:

رشته معماري در اين واحد اجرايي از اين كه از مرحله طراحي اين سازه گذشته بود پس نمي توانسته داري موقعيت خوبي براي بيشتر دانستن در مورد طراحي اين بنا مورد بررسي قرار گيرد .اما خالي از لطف نبوده از آن جايي كه در هنگام كاري هاي نازك كاري و كمي از سفت كاري ها باقي مانده بوده است. مي توان توانست از اين كه براي طراحي هاي بعدي كه براي اين جانب پيش مي آيد بتوانم طوري طراحي كنم كه در انچام نقشه هاي فاز دو مكي كسري نداشته باشم و تمامي اندازه هاي واقعي كه در اجرا كه زمين تا آسمان فرق مي كند را مد نظر داشته باشم.

2- بررسي شرح وضايف :

در اين واحد كارگاهي وظيفه اين جانب به چند مورد تقسيم مي شده است ؛ كه عبارت است از:
الف : سرپرستي كارگ ها در بعضي از مواقع غيبط سر كارگر
ب : كنترل بعضي از سنگ كاري ها ، سنگ پلاك ها ، سنگ هاي فرشي ، و سنگ هاي 20 طولي
ج : كنترل نسب پنل هاي گچي
د: گشت در اكثر طبقه ها و بررسي كارگر ها و در صورت كم بود وسايل پيمانكار ها و انتقال به سر كارگر براي اقلام مصرفي
ح : متره كار هاي اجام شده پيمانكار ها براي ايجاد و تنظيم صورت وضعيت
خ : در صورت نياز كمك به كار گر ها براي انجام سريع تر كار ها در بعضي از مواقع

3- امور جاري در دست اقدام واحد كاري:
اين واحد كاري در حال حاضر در حال انجام همين پروژه مي باشد و كارهاي كه در حال اقدام به آن مي باشد تكميل همين ساختمان است كه اين ساختمان در حال حاضر با پيش رفت فيزيكي حدودا 95% مي باشد. كار هاي كه فعلا در دست اقدام مي باشد جا گذاري شيشه هاي فريم لس و تكميل اتاق هاي هوا ساز براي راه اندازي قطعي و سنگ كاري راه پله سلف سرويس مي نسب تاسيسات الكتريكي مي باشد.

4- برنامه هاي آينده واحد كاري :
اين واحد كاري از آن جاي كه معلوم است و گفت گو هاي وجود داشته به احتمال 90% براي احداث مدرسه اي در شهر ساري در تكاپو و انجام كار هاي اوليه آن مي باشد.

مرحله سوم:
آزمون آموخته ها و نتايج و پيشناهادات

سنگ كاري نما :
براي سنگ كاري در نما به علت زياد بودن انواع سنگ ها بايد براي امنتخاب سنگ به نوع ، رنگ ، بافت ، ابعاد و همچني نحوه اتصال آن را مورد بررسي قرار دهيم.زيرا در اثر انتخاب غلط نه تنها باعث نا زيبايي ساختمان مي شود بلكه آثار منفي و مخربي را در ساختمان به وجود مي آورد.
ملات مخصوص سنگ كاري از ملات ماسته سيمان با عيار 1.6 است.
برای تزیین سنگ نما ضمن آماده شدن سنگ مورد دلخواه استاد كاران ماهر ابتدا جلوی دیوار ها را با قطعه سنگی كروم بندی و اضلاع دیواررا به صورت صاف و گونیا ریسمان بندی می كنند سپس رگه اول سنگ ها را شمشه گیری می كند بعد از ریسما ن بندی بالا و كنترل شاغولی آن سنگ های رگه اول را نصب می نماید و با گچ ساخته شده جلوی آن هارا از كروم های گچی موقت متصل میسازد ، سپس دوغاب سیمان ساخته شه از ماسه درجه یك و سیمان پرتلند را كه با آب نیز محلول شده با ظرف قاشقی شكل پشت سنگ ها را پر می كنند. تردید نیست در پشت سنگ ها اتصالات آهنی به نام اسكوب نیز الزامی است چنانچه اسكوب انجام نگرفته باشد سنگ ها اتصال به دیوار آجری نداشته و امكان ریختن سنگ ها وجود دارد در این صورت باید رویل پلاك شود كه آن نیز از نظرشكل خارجی زیبا نخواهد شد
سنگ هاي كه در اين ساختمان به كار رفت به علتي كه حدودا 90 % از آن سنگ پلاك بوده است تنها دغاب نمي توانسته اين سنگ ها را در ارتفاع بالا نگه دارد و احتمال خطر هميشه وجود دارد كه شايد سنگ از بدنه ساختمان جدا شود.برا يجلوگيري از اين خطر همان طور كه گفته شد در بالا از اسكوپ استفاده مي شود.
سپس بعد ار سنگ كاري بند هاي آن را با رنگ خاك سنگ كه به آن هم رنگي مي گويند قاطي شده و سپس با دغابپودر سنگ و سيمان سفيد بند كشي شد.


پوكه معدني: (ملات پوكه معدني و سيمان )
پوكه معدني چيست؟
پوكه معدني دانه هاي سبك حاصل از فعاليتهاي آتشفشاني است . مزيت عمده پوکه معدني نسبت به مصالح ساختماني مشابه از قبيل شن و ماسه، وزن مخصوص بسيار كم 0)، دارا بودن درجه سختي بالا و نيز تخلخل / آن (حدود 7 فراوان مي باشد. رنگ اين ماده معدني سفيد يا خاكستري مايل به سفيد يا زرد است . پوكه معدني داراي دانه بندي هاي متفاوت از ذرات غباري تا قطعات بزرگ با قطر بيش از 100 ميليمتر است.هر يك از اندازه هاي فوق براي مصارف بخصوصي كاربرد دارند. نمونه اي از نحوه استخراج پوكه معدني به صورت عدسي هايي با قطر 50 تا 100 متر و ارتفاع حدود 5 متر در زير لايه هايي از خاك و سنگ وجود دارد. پس از حفر ترانشه توسط بلدوزر عمليات باطله برداري يعني برداشتن سنگ و خاك از روي لايه هاي پوكه معدني انجام مي شود. درمرحله بعد عمليات بارگيري به كمك لودر صورت مي پذيرد.ماده معدني به وسيله كاميون كمپرسي از محل معدن حمل مي شود.
سابقه مصرف پوكه معدني مهندسين رومي در گذشته از اين ماده معدني رساختمان هاي باستاني سال 1348 شمسي ( 1969 ميلادي ) استفاده مي کردند . در حال حاضر علاوه بر مصرف داخل ايران به كشورهاي حاشيه خليج فارس، امارات متحده عربي، عربستان و... نيز صادر مي گردد.
**خواص پوكه معدني :
•وزن مخصوص پائين ( 5/ 0 تا 7 / • ) به طوري كه روي آب شناور مي ماند
• عايق صدا، گرما و سرما
• مقاوم در مقابل آتش سوزي؛ به طوري كه تا 760 درجه سانتيگراد هيچ تغييري در حجم و شكل آن حاصل نمي شود. نقطه ذوب اين ماده معدني 1342 درجه سانتيگراد مي باشد.
• استحكام؛ بتون و مصا لح تشكيل شده از پوكه معدني از ميزان بالاي دوام نسبت به وزن برخوردار مي باشد. موارد مصرف • جهت شيب بندي بامها و كف ساختمان (دانه ها و ذرات كوچكتر از 40 ميليمتر).
• براي تهيه بلوكهاي سبك سقفي و ديواري، مو زائيك سبك، بتون سبك، براي قطعات باربر سبك و قطعات جدا كننده ( دانه ها و ذرات كوچكتر از 15 ميليمتر)
• بعنوان عايق صدا براي موتور خانه ها و مح لهاي صدادار (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتري)
• بعنوان عايق حرارت براي سردخانه ها، گرمخانه ها و پوشش لوله هاي حرارتي (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتر)
• براي استفاده كشاورزي در مناطق كم آب به دليل خاصيت جذب و نگهداري آب (از ذرات ريز تا دانه هاي 30 ميليمتري)
• براي رنگبري پارچه ها (قطعات 20 تا 50 ميليمتري)
• براي استفاده در ساختمان سدها، اسكله ها و پلها (ذرات پودر مانند)
• نكته قابل توجه اينكه بتون ساخته شده از پوكه معدني علاوه بر سبكي، در مقابل عوامل مختلف مختلف محيطي نيز داراي استحكام و مقاومت فوق العاده اي مي باشد.
• مخلوط اين ماده با آهك شكفته تشكيل نوعي سيمان طبيعي را مي دهد كه در زير آب و بيرون آب سخت مي گردد در صنعت سيمان مي توان از اين م اده معدني به عنوان يكي از اجزاء مهم تشكيل دهنده سيمان استفاده نمود.
•درصد اختلال تا 40 % سيمان پرتلند پوزولان
•درصد اختلاط بيش از 40 % سيمان پوزولاني

در اين ساختمان از پوكه معدني براي پر كردن جاهاي كه پايين قرار داشت و جاهاي كه ميزان بار بري آن بالا بود و نمس توانستند از ملات ماسته سيمان يا بتن استفاده نمايند از پوكه ملات پوكه معدني و سيمان به نسبت 1.3 استفاده مي كردند.
براي پوكه ريزي كف طبقات ابتدا شلنگ تراز ميشد و كف مورد ظر در تمتمي جا هاي پيدا ميشد و سپس با گرفتن كرم بر روي زمين به فاصله هر 2 متر پس از خشك شدن كرم ها شروع به پوكه ريزي كامل كردند.



متره :

متره و بر آورد موقت : اين روش به اين صورت است كه در مقاطع زمان معين و در طول انجتم كار تهيه مي شود كه به آن در عرف رايج كار هاي ساختماني ((صورت وضعيت موقت )) مي گويند و بر اساس كار هاي نجام شده در مقطع زماني خواص از سوي مسول كارگاه ( نماينده پيمانكار ) و دستگاه نظارت تهيه مي گردد و مبنا پرداخت موقت به پيمانكار است.
متره و بر آورد قطعي : پس از اتمام كليه كار هاي اجرايي تهيه مي شود كه به آن در عرف رايج كار هاي ساختماني (صورت وضعيت قطعي ) مي گويند . در اين متره و بر آورد ، بايد به غير از نقشه هاي اجرايي و تفضيلي پروژه به كليه تغييرات احتمالي . اضافه كاري ها و كسر كاري ها و كار هاي انجام شده خارج از نقشه توچه نمود و در صورت جلسات تنظيمي بين نماينده پيمانكار و دستگاه نظارت را ضميمه برگه اي متره كرد.
در اين ساختمان متره ها بصورت موقت و علي الحساب انجام مشد.كه بيشتر در مورد كار هاي پيمانكار ها بوده است.كه بيشتر متره ها :
متره سفيد كاري و گچ خاك كاري با واحد متر مربع
متره سنگ كاري متر مربع و متره فيتيله ها با متر طول و متره ستون ها به تعداد
متره قوطي هاي ساپرت كانال هاي هواساز به متر طول
متره پانل گچي به متره مربع

سفيدكاري:
اين عمليات مخصوص ديوارهاي داخل ساختمان مي باشد. كف مال گچ به عنوان پيش زمينه اي براي نازك كاري يا كشته كشي محسوب مي باشد.
به علت زود گير بودن ملات گچ انرا به مقدار كم در استانبولي مي سازند.
در موقع ساخت ملات گچ ابتدا بايد درون استانبولي مقداري اب ريخته سپس پودر
گچ را درون اب استانبولي پاشيد تا تمام ذرات گچ در مجاورت اب قرار گرفته و تر شوند انگاه انرا با ماله روي ديوارها ي داخل ساختمان مي مالندبطوري كه
سطح كاملا صاف و يكنواختي ايجاد شود. انجام اين كار را در اصطلاح كف مال گچ مي گويند.
كشته كشي يا نازك كاري:
به علت زودگير بودن گچ نمي توان سطح ان راكاملا صاف نمود بدين علت بعد ازسفيد كاري وقبل ازانكه ملات گچ خشك شود روي ان رايك ورقه گچ كشته به ضخامت تقريبايك ميليمترمي كشند تاسطحي كاملا صاف بوجود ايد.
ملات كشته گچ را بدين طريق تهيه مي كنند كه ابتداگچ راازالك بسيار ريز گذرانده انگاه انرا مانند تهيه گچ معمولي روي اب مي پاشند و بوسيله هم زدن ملات با دست مانع سخت شدن ان ميشوند. اين كار را چند دقيقه ادامه داده تا گچ حد اكثر ازدياد حجم خود را بدست اورد. اين ملات كاملا يكنواخت بوده و هرگز سخت نمي شود(خشك شدن با سخت شدن
دو مقوله جداگانه هستند) بلكه در اثر تبخير سطحي خشك مي شود. با اتمام عمليات سفيد كاري كارسفيد كاري تمام و نقاش ها شروع به بتونه كاري و آستار زني و كنيتكس كردند.بعد از پايان كنيتكس زدن و خشك شدن كنيتكس رسيد عمليات سيم كشي برق و نسب چاغ ها و كليد و پيريز ها شروع شد.


ديوار چيني:

دیواری كه از آجر فشاری یا با سنگ مخلوط و یا با مصالح دیگر با ملات ماسه سیمان یا ماسه آهك ویا ملات باتارد چیده شده نمای دیوار را می توان از ابتدا با نما سازی خارجی پیوسته ساخته و به تدریج بالا ببرد بطوری كه هر رگ آجر چینی قسمت جلوی كار آجر تراشیده گذارده و پشت آنرا از آجر فشاری یا مصالح دیگر می چینند.كه ضخامت و مقاومت هر دیوار بستگی به نوع كار بری آن دارد .كه در این ساختمان بیشتر دیوار چینی هابه وسیله آجر سفال و بلوك ساخته شده است.
در اين ساختمان ديوار هاي اطراف بنا را با ديوار هاي 10 سانتيمتري دوبل كه در ميان آن ها پنل هاي يونوليت استفاده شده است چيده شده.
در سرويس ها ديوار هاي 10 سانتيمتري چيده شده است.
در كنار هاي ديوار هاي برشي براي اين كه بتوانند ديوار را با ديوار هاي اطراف يك خط و يك نواخت سازند از ديوار هاي 20 سانتيمتري استفاده شده است.
در ساخت بنا ساختمان تاسيسات از بلوك هاي ده بسته استفاده شده از كه در درون بلوك ها مخروط خاك نباتي و يا نخاله ساختماني بكار رفته است فقط براي پر شدن اين مصالح را در درون آن ريخته شده است.
در كف كرسي هاي داخلي با بتن مگر و سپس با بلوك هاي سقفي كف كرسي ها پر شده است.
و بر روي آن ها قبل از ديوار چيني عايق هاي وطوبتي استفاده شده است.
براي انجام عمليات ديوار چيني ابتدا استاد كار شمشه را در دو طرف يك ديوار شاغول و سپس گچ زد و بوسيله يك نخ به دو شمشه به ارتفاع 15الي17 با يك فرغون پيش استاد كار ببرد وبا بيل ملات را جلو دست استاد كار روي سطح كرسي (ديوار) مي ريخت و استاد كار ملات را روي ديوار بوسيله كمچه پهن مي كرد و بلوكها را يكي يكي روي ملات مي گذاشت و فشار مي داد تا بلوكها درون ملات قرار گيرند. پس از اينكه بلوكها در ملات قرارمي گرفتند يك نفر كارگر مقداري قلوه سنگ به دست استاد كار مي داد و او نيز قلوه سنگها را درون بلوكها مي ريخت البته قلوه سنگها همه فضا هاي بلوك را پر نمي كردند وبه همين دليل فضاهاي باقي مانده را بوسيله ملات ماسه سيمان پر مي كردند و سطح بلوك را كاملا صاف ميكردند تا براي رج بعدي يا رديف بعدي آماده باشد. كل كار تقسيم بندي شده بود بصورتي كه يك كارگر فقط مسئول آماده كردن ملات و آوردن آن با فرغون بود و كارگر ديگري هم مسئول آوردن قلوه سنگ
با فرغون بود و كارگري ديگر هم بوسيله فرغون بلوكها را نزديك كار ميبرد و به دست استاد كار مي داد . هر رج كه تمام مي شد استاد كار نخي را كه ازقبل براي صاف گذاشتن و در يك امتداد قرار دادن بلوكها بسته بود را به اندازه يك بلوك بالا مي اورد و مجددا بر روي بلوكها ملات پهن مي كرد و و بلوك ديگري را روي ان مي چيد. اين كار را تا زماني انجام دادند كه دستشان به محل گذاشتن بلوكها مي رسيد و سپس براي تسلط بيشتر اقدام به درست كردن چوب بست كردند.
نحوه ساخت چوب بست به اين روش بود كه ابتدا چند بلوك را روي هم قرار دادند و يك تخته پهن را روي ان گذاشتند كه اين روش ساده ترين روش ساخت چوب بست مي باشد البته يكي از مزاياي ساخت اين مدل چوب بست ساخت
سريع ان مي باشد در ضمن اين نوع چوب بست به سهولت قابل انتقال به محلي ديگر از كارگاه مي باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید