بخشی از مقاله

سويا


وبياى روغني، سوژا يا سويا از دانه‌هاى مهم روغنى به‌شمار مى‌رود و اين گياه بر اساس بسيارى از مدارک و شواهد، ۲۸۰۰ سال قبل از ميلاد در چين کشت مى‌شده و به‌عنوان گياهى مقدس مطرح بوده است. منشاء و منطقه اصلى اهلى شدن اين گياه، شمال شرقى چين دکر شده است، اما مرکز ژنى جنس Glycine، علاوه بر چين در شرق آفريقا و استراليا نيز قرار دارد.


ارقام مهم سويا
ارقام سويا را مى‌توان از لحاظ مورد مصرف در ۳ گروه علوفه‌اي، روغنى و حبوبات قرار داد. ارقام علوفه‌اى داراى دانه کوچک به رنگ سبز مايل به سياه. ساقه‌هاى ظريف و شاخ و برگ زيادترى در مقايسه با ارقام رونى مى‌باشند. رنگ دانه در ارقام روغنى زرد است. ارقامى که به‌مصرف خوراکى مى‌رسند، داراى دانه‌اى به‌رنگ قهوه‌اى مى‌باشند.


ارقام سويا از نظر گروه‌هاى رسيدگى به ۱۴ تيپ تقسيم‌بندى مى‌شوند و به‌هر يک از اين تيپ‌ها يک کد را نسبت مى‌دهند که عبارتند از: 00, 1.0 , 2, ......12.
زودرس‌ترين ارقام در تيپ 00 و ديررس‌ترين آنها در تيپ ۱۲ قرار مى‌گيرند. ارقام ديررس در نواحى استوائى و ارقام زودرس در نواحى شمال کشت مى‌شوند. در ايران از ارقام ۲ تا ۷ استفاده مى‌شود. با توجه به دامنه گسترده رسيدگى در ارقام سويا، مى‌توان آنها را در تمام نقاط دنيا کشت نمود. توزيع تيپ‌هاى مختلف در ايران به‌شرح زير است:

 

۱. تيپ ۷-۶ در خوزستان
۲. تيپ‌هاى ۳و ۴ و ۵ در نواحى مرکزي، خراسان و شمال
۳. تيپ ۳-۲ در نواحى سرد و کوهستانى (آذربايجان)
در مورد ارقام سويا مى‌توان گفت: ديررس‌‌ترين رقم، روز بلندترين هم هست و زودرس‌ترين آنها، روز کوتاهترين مى‌باشد.
فواید سویا


سويا از طريق چين به‌عنوان موطن اصلى آن، به کشورهاى همسايه خود يعنى کره، ژاپن و جنوب شرق آسيا و به‌تدريج در ساير مناطق جهان پراکنده شد. درقرن هيجدهم به اروپا و اوايل قرن نوزدهم وارد آمريکا گرديد و بالاخره در آغاز قرن بيستم به عنوان يک محصول تجارى عمده در آمريکا مطرح شد. اين محصول در دهه ۱۳۳۰ وارد ايران گرديد و به‌طور آزمايشى کشت شد که موفقيت‌آميز نبود، تا اينکه گروه صنعتى بهشهر در سال ۱۳۴۱ به واردات بذر و در پى آن توسعه کشت سويا مبادرت ورزيد. از اين زمان به‌بعد همواره کشت و توليد سويا در ايران مورد توجه و رو به گسترش بوده است.
علف‌هاى هرز سويا


گياهچه‌هاى جوان سويا نمى‌توانند با بسيارى از علف‌هاى هرز مناطق گرمسيرى که رشد سريع دارند رقابت کنند و دفع علف‌هاى هرز در اين دوره بيشترين اهميت را دارد. اولين وجين مکانيزه را درهنگام ۱۰ تا ۱۵ سانتى‌مترى انجام مى‌دهند. قبل از آن نيز با کمک چنگک يا دندانه سبک انگشتى با علف‌هاى هرز بين رديف‌ها مبارزه مى‌کنند، اما پس از رشد گياه وجين مکانيزه باعث خسارت به بوته‌ها خواهد شد.
بهتر است مبارزه با علف‌هاى هرز سويا قبل از کاشت صورت مى‌گيرد و پس از کاشت فقط برخى از علف‌هاى هرز سمج را با وجين از بين برد، البته سويا پس از ۶ تا ۸ هفته به‌خوبى قادر است با اکثر علف‌هاى هرز رقابت کند.


مهمترين علف‌هاى هرز مزارع سويا عبارتند از: تاج‌ريزى Solanum nigrum، تاج‌خروس Amarantus retroflexus، خرقه- Portulaca oleracea ، سلمه -Chenopodium album، و در مبارزه شيميائى بايد بسيار دقت نمود، چرا که اين گياه به بسيارى از علف‌کش‌ها حساس است.


علف‌کش‌هاى قبل از کاشت مانند تريفلورالين، اپتام و لاسو و علف‌کش‌هاى قبل از سبز شدن مانند داکتال، آلاکلور و لينوران مى‌توانند تأثير مثبتى در کنترل علف‌هاى هرز سويا بر جاى بگذارند. چنانچه شدت هجوم علف‌هاى هرز زياد باشد در اواسط فصل مى‌توان از علف‌کشD-B ۲.۴ استفاده نمود.
علف‌کش‌هاى سويا بايد دقيقاً با ميزان پيشنهادى مصرف شوند. مصرف کمتر يا بيشتر منجر به عدم کنترل يا خسارت به‌ بوته‌هاى سويا خواهد گرديد. همچنين باقى‌مانده علف‌کش‌هاى سال قبل مانند آترازين (که در مورد ذرت استفاده مى‌شود) باعث صدمه به بذر سويا شده سبب کاهش تراکم و ميزان عملکرد مى‌شود.

 

بيمارى‌هاى سويا
مهم‌ترين بيمارى‌هاى سويا نيز عبارتند از: پوسيدگى فايتوفتورا، رايزوکتونيا، پوسيدگى اسکلروتينيا، پوسيدگى زغالى (ماکروف مينا)، لکه ارغوانى و سفيدک‌هاى داخلى و خارجي. براى مبارزه با اين بيمارى‌ها مى‌بايست از ارقام مقاوم، تناوب‌هاى زراعى مناسب، بذر مرغوب و قارچ‌کش‌هاى سيستماتيک استفاده نمود. ضمناً ويروس‌ها به‌خصوص ويروس موزائيک سويا نيز بوته‌هاى سويا را بيمار مى‌کند ولى خسارت ناشى از آنها در ايران برآورده نشده است.
درمیان مواد غذایی، سویا یكی از موادی است كه مطالعات بسیار زیادی درباره آن انجام شده است. بیشتر این پژوهش ها قابلیت سویا برای پیشگیری از

سرطان وحمله قلبی را تأیید می كند. ماده جنیستین و سایر موادی كه در سویا وجود دارد، قابلیت مقابله با این عوارض تندرستی را به آن می دهد.
از سویا در برنامه غذایی خود استفاده كنید.
خواص سویا


ایـــن روزها سوپر مارکت های بزرگ چندین قفسه مختلف را به فراورده های سویا اختصاص میـــدهند. مطمئنا یک یا دو تا از دوستان سابق شما نیز در زندگی چیزی جز سویا نــمی خوردند. سویا حتی در ترکیبات غذاهای مورد علاقه شما نیز نفوذ کرده است.
ایـــن روزها سوپر مارکت های بزرگ چندین قفسه مختلف را به فراورده های سویا اختصاص میـــدهند. مطمئنا یک یا دو تا از دوستان سابق شما نیز در زندگی چیزی جز سویا نــمی خوردند. سویا حتی در ترکیبات غذاهای مورد علاقه شما نیز نفوذ کرده است.
آیـا سـویـا واقـعـا مفید است و یا تنها یک نوع غذای هوس انگیز دیگر میباشد؟


آنچنان که ثابت شده سویا میتواند در حفظ سلامت قلب، استخوان ها، غده پروستات و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد این دانه های اسرارآمیز متن زیر را مطالعه کنید.
سویا چیست؟


سویا از انواع حبوبات است که محل کشت اولیه آن در آسیا بوده اما تولید انبوه آن در ایالات متحده آغاز شد. سویا را می توان یک دانه همه کاره نامید که از آن می توان در مواد غذایی مختلف و روغن های خوراکی استفاده نمود.
آیا سویا برای شما مفید است؟


سویا گذشته از این که غذای کاملی، سرشار از پروتئین هاست هیچ نوع کلسترول مضر و چربی در بر ندارد و جزء ترکیبات اشباع نشده به شمار می رود. اما سویا کارهای بسیار زیاد دیگری را نیز انجام میدهد. در این قسمت فواید سویا که از نظر علمی ثابت شده اند شرح داده شده است. سویا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد


جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن می شود. این نظریه در سال ۱۹۹۹ در آمریکا ثابت شد و اداره بهداشت حق ترویج و تبلیغ سویا را بر روی اتیکت های غذایی به شرکت های آمریکایی واگذار کرد. در همین زمان سویا به عنوان یک رژیم مناسب برای بیماران قلبی معرفی شد.
سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند


در بیش از ۴۰ نوع تحقیق مختلف ثابت شده است که سویا باعث بهبود عملکرد پروستات میشود زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلایون است. ایزوفلایون یک نوع آنتی اکسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشح آنزیمهایی که باعث تحریک رشد نابهنجار سلولهای تشکیل دهنده پروستات می شوند جلوگیری میکند. میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی نظیر است.
سویا سلامت استخوان ها را تضمین میکند


مطالعات آماری نشان می دهد که مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند زیرا مصرف آن استخوان ها را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز می شود.
سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می شود


آمار مرگ و میر به دلیل سرطان روده در بیماری های جهاز هاضمه بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی و یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش که روده نیز جزئی از آن به حساب می آید، بازی می کند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند حاکی از آن است که مصرف سویا باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در روده می شود.


سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
سویا حاوی یک نوع زداینده قوی به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها به کلسترول های درونی امعاء و احشاء چسبیده و از جذب آن در بدن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.
فواید سویا برای بیماران دیابتی و کلیوی


خون افرادی که از مرض قند رنج می برند دارای مقادیر زیادی گلوکز است و سلول های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز می باشد. انسولین نام هورمونی است در بدن که میزان جذب گلوکوز را بر عهده دارد. افراد دیابتی که در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می کنند میزان گلوکوز خونشان به طرز شگفت انگیزی کاهش می آید. به این دلیل که بیماری های قندی نهایتا منجر به بروز امراض کلیوی می شوند، پس می توان نتیجه گرفت که سویا به طور غیر مستقیم در درمان بیماری های کلیوی نیز مفید واقع می شود.
مواد غذایی که از سویا بدست می آیند


پروتئین سویا در مواد مختلفی از جمله موارد زیر به وفور یافت می شود:
شیر سویا: از ترکیب شیر، سویا، آب و مقداری شکر بدست می آید. حالتی چرب و خامه ای دارد و به آن طعم های مختلفی از جمله فندقی می افزایند. برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند، سویا بهترین جایگزین است.


آرد سویا: از دانه های سرخ و کنگره دار سویا می توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد.
میزو (خمیر سویا): بیشتر در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می شود. با افزودن کمی نمک طعم مطبوعی به خود می گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.


جوانه سویا: مانند جوانه گندم می توان از آن در طعم دادن به انواع سالاد استفاده کرد.
سویا برگر و هات داگ سویا: برای گیاه خواران و آن عده که برای حفظ سلامتی خود از مصرف گوشت قرمز خودداری می کنند در عوض می توانند سویا را کباب کرده و در انواع مختلف نان های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.
توفو: نوعی پنیر است که از شیر سویا بدست می آید و در آسیا برای قرن های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریبا شبیه به سایر فرآورده های سویاست.
آجیل سویا: مانند بادام زمینی، نوعی خوراك به شمار میرود البته خیلی کم چرب تر از آن است. سریع پخته میشوند و طعم آن در سالاد ها بی نظیر است.
دانه های سویا: در حالت طبیعی، دانه های سویا به تنهایی مصرف نمی شوند اما میتوان آنها را مانند دانه های سایر حبوبات پخت و مصرف نمود.
تمپو: نوعی کیک پوف کرده مختص کشور اندونزی می باشد که جایگزین مناسبی برای گوشتهای حیوانی محسوب می شود.


بافت پروتئینی سویا: در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشک می کنند تا بافت های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می رسد و معمولا برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس، هات داگ و نگتس های گیاهی مورد استفاده قرار میگیرد. مکمل های سویا، محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا: برای کسانی که همواره در رفت و آمد بوده و وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، دانه های سویا در مکمل ها، نوشیدنی ها و قرص های مختلف قرار گرفته اند. حتی از پروتئین سویا نوعی آبنبات چوبی نیز درست کرده اند.
میزان مصرف روزانه


به دلیل تمام فوایدی که سویا دارا می باشد، اداره کل بهداشت و مواد غذایی مصرف حداقل ۲۵ گرم پروتئین سویا را به صورت روزانه توصیه می کند که در هر وعده می بایست ۲۵/۶ گرم پروتئین سویا مصرف شود.


توجه داشته باشید که سویا به خودی خود یک وعده غذایی معجزه آسا نیست و نباید تنها با خوردن آن انتظار زندگی جاودانه داشته باشید. مانند تمام مواد غذایی، سویا نیز باید با مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سایر گیاهان فیبردار و غذاهای کم چرب استفاده شود.
سویا سلامتی به ارمغان می آورد


هیچ کس انتظار ندارد که شما هر روز توفو بخورید و یا شیر سویا سر بکشید، به همین دلیل تنوع زیادی در محصولات سویا وجود دارد. با بهره گیری از تکنولوژی مدرن بشر اجازه تولید انواع مختلف فرآوردههای سویا با طعم های متفاوت را دارد. پس اکنون که به خواص سویا پی بردید، حداقل برای یک بار هم که شده، آنرا امتحان کنید.

آفات سويا
مهم‌ترين آفات سويا که در نقاط مختلف کشور شايع مى‌باشند عبارتند از: عسک، تريپس، شته، کنه دو نقطه‌اي، آگروتيس، کارادرينا و برخى ديگر از برگ‌خوارها و غلاف‌خوارها. همچنين مگس ”هيله ميا“ يا ”کلس بوبيا“ به‌خصوص در مراحل کشت ديرهنگام سويا و يا عمق نامناسب، بذرها را از بين مى‌برد.
جمعيت بسيارى از آفات را مى‌توان با يخ آب زمستانه، شخم پائيزه و تناوب زراعى کاهش داد. کنترل شيميائى زمانى انجام مى‌شود که آفت مزبور، خسارت خود را آغاز نموده باشد.


فواید جدید سویا
از دانه های سویا این روزها به عنوان عاملی برای مبارزه با بیماری ها استفاده می شود.
دانا جاكوبی، نویسنده كتاب آشپزی می گوید: من عادت داشتم دانه های سویا را تقریباً در هر چیزی استفاده كنم. این باعث می شد كه غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوریكه تا به حال كسی چنین غذاهایی را نخورده است. این روزها. نویسنده «فایده جدید سویا» برای پرده برداری از رموز آشپزی اش، در استفاده از خمیر نرم سویا از شیرینی هویجش گرفته تا شیر وانیلی سویا در دسر موز و نارگیل اش درنگ نمی كند. او می گوید: خبرهای خوبی در مورد دانه های سویا دارم. مردم خوشحال هستند می توانند سویا را به برنامه رژیمشان اضافه كنند.


فواید سویا در پایین آوردن كلسترول
دیگر در یافتن دانه های سویا مشكلی وجود ندارد. فرآورده های جدید آن، انتخاب های متنوعی از غذاهای صبحانه گرفته تا غذای قبل از خواب را ارائه می دهند. سوپر ماركت ها، هم اكنون شیرهایی با طعم سویا، دانه های ترد و خشك سویا، چیپس سویا همراه با غلات و همبرگرهای سویا را عرضه می كنند. دلیل آن این است كه شواهدی نشان می دهد فرآورده های سویا می تواند، قسمتی از رژیم كم چربی باشد كه با پایین نگه داشتن سطح كلسترول، خطر سكته قلبی را كاهش می دهند. اخیراً FDA برای جلب مشتری به فروشگاه های مواد غذایی روی خوش نشان داده و فواید این دانه ها را روی برچسب هایی نوشته است. نوامبر گذشته، انجمن سلامتی آمریكا اعلامیه ای منتشر كرده كه طی آن آمریكایی های مبتلا به كلسترول بالا را به استفاده از سویا، تشویق كرده است.هم اكنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال تولید قرص های محتوی سویای خالص هستند. این مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفید دانه های سویا تهیه می شوند. اما اگر مقدار كمی سویا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زیاد آن به ویژه نوع فشرده آن به شكل قرص، شاید آن خاصیت را نداشته باشد، كسی نمی داند كه آیا استفاده از دوز بالاتر، مطمئن است یا خیر.


علاوه بر آن استفاده از سویا در غذاها، مانند دانه های پروتئین دار سویا می تواند كلسترول شما را پایین آورد. تحقیقات همچنین نشان داده است فواید سلامتی سویا، از دانه های پروتئین دار سویا كه به طور طبیعی شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات می گیرد (سس سویا، اگرچه از دانه های سویا گرفته می شود، اما شبه فلاون ندارد). تحلیلی كه در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاكی است افرادی كه دارای كلسترول فزاینده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئین سویا مصرف كرده اند حدود ۹ درصد كلسترولشان پایین آمده و كلسترول LDL آنها (انسداد شریانی) حدود ۱۳ درصد كاهش داشته و این خیلی خوب است چون هر یك درصدی كه كلسترول پایین بیاید خطر بیماری های قلبی ۲ درصد كاهش پیدا می كند.


دیوید جنكسن استاد دانشگاه علوم پزشكی و تغذیه تورنادو می گوید: حتی اگر كلسترول شما در حد نرمال و طبیعی است، با اضافه كردن سویا به رژیم غذایی تان به ثابت نگه داشتن آن كمك كنید.


مصونیت در برابر سرطان
در چین و ژاپن كه غذاهای سویادار، تقریباًَ جزو غذاهای روزانه شان محسوب می شود، میزان مرگ ومیر در اثر سرطان سینه و پروستات خیلی پایین تر از ایالات متحده است. وقتی محققان ژاپنی ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقایسه كردند، دریافتند زنانی كه قبل از یائسگی حداقل سه بار در هفته خمیر سویا مصرف می كنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها كاهش یافته است. طبق بررسی كه در سنگاپور انجام شده، زنانی كه هنوز به دوران یائسگی نرسیده اند، آنها كه از دانه های سویا بیشتر استفاده كرده اند، به طور چشمگیری كمتر مبتلا به سرطان می شوند.
مسكن گُر گرفتگی


بعضی از بررسی ها اشاره به این دارد كه سویا ممكن است ناراحتی های دوران یائسگی را كاهش دهد. این نظریه نشان دهنده این موضوع است كه شبه فلاون های سویا استروژن گیاهی هستند. در دوران یائسگی چنین تصور می شود كه این تركیبات در استروژن طبیعی زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشكی ویك فورست، بر روی گروهی از زنان یائسه آزمایش هایی كردند و دو بار در روز در وعده های غذایی شان ۱۰ گرم پروتئین سویا افزودند. این رژیم باعث شده كه شدت گُر گرفتن و عرق ریزی شبانه آنها بهبود یابد. در بررسی های اخیر، محققان كلینیك مایر دریافته اند كه رژیم سویا نسبت به استروژن، تاثیر كمتری دارد اما در بهبودی گُرگرفتگی به كار می آید. متخصصان معتقدند كه برای مشخص كردن نقش سویا در كاهش علائم یائسگی، به بررسی های بیشتری نیاز است.


قدرت سویا علیه كلسترول و این نظریه قوی كه دانه های سویا می تواند خطر بروز سرطان را كاهش دهد، كافی است تا سویا مرتباً مهمان میز غذای شما باشد. چند بار؟ اگر میزان كلسترول شما خوب است و علاقه مندید كه آن را پایین نگه دارید. فقط مقداری سویا در غذای روزانه تان استفاده كنید. اگر كلسترول شما تقریباً بالاست و ترجیح می دهید كه دارو نخورید، سعی كنید روزانه ۲۵ گرم سویا بخورید. (طبق توصیه FDA، اما این كار را با موافقت پزشكان انجام دهید) شما نباید از كتاب آشپزی جاكوبی پیروی كنید. فقط ۹۰ گرم آن می تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئین سویا را به بدن شما برساند كه البته به نوع آن بستگی دارد.
اهمیت « سویا»


بررسی پژوهشگران كانون ملی سرطان حاكی است محصولات ساخته شده از دانه سویا برای پیشگیری از سرطان سینه مفید است.
به گفته « سئیچیرو یاماموتو» یكی از پژوهشگران كانون ملی سرطان، این موضوع پس از بررسی بیش از ۲۰ هزار زن بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است.


این پژوهش نشان داده است كه نسبت ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه هر روز در غذاهای خود از سویا استفاده نمی كنند، نسبت به زنان دیگری كه از آن استفاده می كنند، حدود دو برابر بیشتر است.


وی افزود نتیجه این بررسی بیانگر این است كه در زنانی كه روزانه سه وعده سوپ سویا خورده اند، میزان ابتلا به سرطان سینه ۴۰ درصد كاهش یافته است و به نظر می رسد وجود هورمون گیاهی « ایسوفلاون» در دانه سویا موجب پیشگیری از سرطان سینه در زنان می شود به گونه ای كه احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی كه روزانه از طریق خوردن غذاهای تهیه شده از سویا حدود ۲۵ میلی گرم « ایسوفلاون» جذب بدنشان می شود، نسبت به زنانی كه از این مورد غذا ها استفاده نمی كنند، ۵۴ درصد كمتر است.


این پژوهش همچنین حاكی است در منطقه شرق آسیا، استفاده از محصولات غذایی سویادار، بسیار رایج است به طوریكه در ژاپن، ماده اولیه سوپی كه معمولاً با هر غذا می خورند یا سس پر استفاده « شویو» را تشكیل می دهد، سویا است.
آمار كانون ملی سرطان ژاپن حاكی است سرطان سینه یكی از رایج ترین سرطان ها میان زنان این كشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید