بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

1- ثبت ملی علائم تجاری

2- ثبت ملی نشانه های جغرافیایی

3- ثبت بین المللی علامت براساس موافقتنامه و پروتکل مادرید

4- ثبت بین المللی نشانه جغرافیایی براساس موافقتنامه لیسبون

5- ثبت ملی اختراعات

6- ثبت بین المللی اختراعات بر اساس معاهده همکاری ثبت اختراع  (PCT)

7- ثبت ملی طرحهای صنعتی

 

اسلاید 2 :

تعریف علامت

علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

انواع علامت

الف – علامت تجاری: نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاهای اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 

ب – علامت خدماتی: نشان قابل رؤیتی که بتواند خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

 

 

اسلاید 3 :

ج – علامت جمعی: نشان قابل رؤیتی که بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

 

د – علامت تائیدی: علامت تائیدی یا تصدیقی برای رعایت استانداردهای تعیین شده اعطا می شود و استفاده از آن محدود به اعضای مشخصی نیست و توسط هر شخصی که بتواند ثابت کند محصولات موردنظر از استانداردهای تعیین شده مشخصی برخوردارند استعمال می شود.

 

هـ – علامت مشهور: علامت مشهور علامتی است که مقامات ذی صلاح کشوری خاص آن را به عنوان علائم مشهور تلقی کنند. علائم مشهور عموماً از حمایت قوی تری نسبت به سایر علائم برخوردارند.

اسلاید 4 :

علائم غیرقابل ثبت

الف – نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

ب – خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.

ج – مراکز تجاری یا عمومی را بویژه در مورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.

د – عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تأسیس شده اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

اسلاید 5 :

- علائم غیرقابل ثبت 

الف- عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.

ب – عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آنکه عرفاً میان استفاده از علامت و مالک آن علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ج– عین علامتی باشدکه قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

اسلاید 6 :

ضرورت حمایت و ثبت علامت

    1- تضمین می کند که مصرف کنندگان بتوانند میان محصولات مختلف تمایز قائل شوند.

    2- شرکت ها را قادر می سازد میان محصولات خود تفاوت قائل شوند.

    3- یک ابزار بازاریابی را در اختیار شرکتها قرار می دهد و مبنایی را جهت ایجاد تصویر مثبت و شهرت به عنوان برند ایجاد می کند.

    4- این فرصت را به وجود می آورد که مجوز بهره برداری از آن به دیگران اعطا گردد و به این ترتیب ازطریق دریافت حق الامتیاز به منبع درآمد مستقیمی تبدیل شود.

    5- دارایی با ارزشی را در کسب و کار تشکیل می دهد.

    6- شرکت ها را تشویق به سرمایه گذاری برای حفظ کیفیت محصول به منظور جلوگیری از فریب خوردن مصرف کنندگان می نماید.

    7- ثبت علامت تجارتی دلیلی است بر داشتن حق نسبت به علامت که در اختلافاتی که اشخاص ثالث طرف آن باشند، اهمیت خاصی پیدا می کند.

    8- ثبت علامت تجاری اجرای حقوق مالک علامت را ارزان تر و سهل تر می گرداند.

اسلاید 7 :

مدت اعتبار ثبت علامت

     مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است.

علامت و نام تجاری

علامت تجاری با نام تجاری تفاوت دارد علامت برای تشخیص کالاها و خدمات است درصورتیکه نام یا اسم تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف ومشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی است بنابراین ثبت نام تجاری کافی نیست شرکتها علاوه بر نام تجاری علامت تجاری خود را باید در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت برسانند البته نام یا اسم تجارتی اعم از این که ثبت شود یا نشود قابل حمایت است.

 

اسلاید 8 :

نقض حقوق علائم تجاری

هر شخصی که با علم و عمد حقوق مربوط به صاحب علامت تجارتی را نقض کند مجرم شناخته شده و علاوه بر جبران خسارت به پرداخت جزای نقدی از ده میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال یا حبس تعزیری از نود و یک روز تا شش ماه یا هردو آنها محکوم می شود.

اسلاید 9 :

فرآیند ثبت علامت

الف – در داخل کشور ثبت علامت در اداره کل مالکیت صنعتی ایران که زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است صورت می گیرد.

ب – در خارج از کشور صاحب علامت می تواند به 3 طریق نسبت به ثبت علامت خود اقدام کند:

اول – مسیر ملی

دوم – مسیر منطقه ای

سوم – مسیر بین المللی

اسلاید 10 :

1-بررسی اظهارنامه ها صرفا بر اساس اولویت زمان ثبت آنها در سامانه می باشد لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.

2-پاسخ اداره صرفا از طرق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.

3- تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه صرفا از طریق همین سامانه بخش ثبت  انواع درخواست (رفع نقص، پرداخت حق الثبت ، تمدید، انتقال و...)امکان پذیر است.

4- تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی صـرفا از طریق همین سامانه ) در انتهای فرآیند ثبت اظهـارنامه و یا ثبت فـرآیند انـواع درخـواست( رفع نقص، پـرداخت حق الثبت ، تمدید، انتقال ،(قابل پرداخت است .لذا امکان ثبت درخواستهایی که هزینه مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید