بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
ارتباطات و امپریالیسم فرهنگی
مبتنی بر روابط فرادستی و فرو دستی در سطح جهان میان کشورهای صاحب ثروت و قدرت
از یک طرف و کشورهای توسعه نیافته و فاقد ثروت و قدرت از طرف دیگر .
نظم اقتصادی جهانی :
به روش های صلح آمیز و خشونت آمیز وارد شبکه بازار و مناسبات کالایی میکند و به اعمال کنترل اقتصادی و سیاسی کشورهای صاحب ثروت و مناطق وسیعی از جهان مبادرت می ورزد
امپریالیسم نتیجه طبیعی سرمایه داری تلقی میشود
اسلاید 2 :
مد و سبک زندگی:
این الگوها بر ارزش ها و آرمانها و رویه های غربی مهر تایید می زند و باعث سیطره فرهنگ غربی و سرمایه داری به فرهنگ محلی میشود
ارتباطات و رسانه یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای نهادی هستند که این فرایند را تسریع و سازماندهی می کنند
نظام سرمایه داری به قول مارکس : جهان را به صورت خویش ساخت
اسلاید 3 :
ژاک آتالی فرانسوی
سه نظم:
یک.نظم آیینی اسطوره ها
دو.نظم امپراتوری قدرت
سه.نظم سوداگری اشیا و کالا
والر اشتاین
نظام نوین سرمایه داری
یک.ارتباطات به عنوان مجاری مستقیم سلطه (کشتیرانی.چاپ.راه آهن....)
محصول پیشرفت سرمایه داری و در عین حال ابزارها و امکاناتی برای گسترش سرمایه داری
دو.ارتباطات به عنوان مجاری غیر مستقیم سلطه :نقش محتوا و مضامین ارتباطی در انتقال ارزش ها و هنجارها و سبک زندگی در فرهنگ سرمایه داری
اسلاید 4 :
هربرت شیلر
امپریالیسم فرهنگی را نوعی نفوذ اجتماعی میداند که از طریق آن کشوری اساس تصورات ارزش ها معلومات و هنجارهای رفتاری و همچنین سبک زندگی خود را به کشورهای دیگر تحمیل میکنند.در این فرایند تاثیرگذاری و نفوذ اجتماعی مضامین و محتوای رسانه ای چون فیلم های سینمایی سریال های تلویزیونی و ماهواره ای و تبلیغات تجاری و... بیشترین نقش را دارند.
امپریالیسم فرهنگی از طریق ارتباطات پدیده ای اتفاقی و اضطراری نیست بلکه برای کشورهای امپریالیستی امری حیاتی است
امپریالیسم فرهنگی مجموعه ای از فرایندهای اقتصادی و فرهنگی است
اسلاید 5 :
رسانه ها
حمایت ایدئولوژیک برای سرمایه داری به خصوص شرکت های فراملیتی
ماشین های بازاریابی
اسلاید 6 :
ادوارد سعید
این ایده را که فرهنگ نمی تواند بخشی از امپریالیسم یا امپراتوری باشد نقد میکند و آن را شگردی برای غفلت از ارتباط آن دو می داند
فیلد هیوز : اساس اقتدار امپریالیسم ایستار ذهنی و فکری استعمار است
ژول هرمان (مدافع استعمار فرانسه):شان ما به کیفیت استوار است و این بنیانی است که ما با آن حق داریم کل بشریت را اداره کنیم قدرت مادی چیزی نیست بلکه تنها وسیله ای برای چنین هدفی است.
هدف امپریالیسم فرهنگی فائق آمدن به مقاومت است و نه اشغال نظامی کشورهای دیگر
آر سی آی =ان بی سی
یکی از طرف های قرارداد بزرگ پنتاگون است
اسلاید 7 :
شیلر استدلال میکند :
اگر چه آمریکایی ها نخستین کسانی بودندکه تحت تاثیر بمباران پیام های بازرگانی شرکتهای تجاری قرار گرفتند اما چیزی که اکنون در حال وقوع است پیدایش و گسترش جهانی محیط فرهنگی اطلاعاتی نوین و نظم شرکتی است.
انتونیو نگری و مایکل هارت با توجه به فرایند جهانی شدن و صورت بندی های نوین اقتصادی و اجتماعی جهانی نظم نوین جهانی را امپراتوری می نامند.
بر خلاف عصر امپریالیسم که به وضوح معلوم بود کشورهای مسلط وجود دارند در وضیعیت امپراتوری هیچ قدرت مرکزی و هیچ کشور مسلط و نیروی اجتماعی کنترل کننده ای وجود ندارد امپراتوری به شبکه جهانی اینترنت متصل است و از طریق شبکه های کنترل کننده : هویت های تلفیقی . سلسله مراتب انعطاف پذیر و مبادلات متکثر را مدیریت میکند.
اسلاید 8 :
نگری و هارت
چرخش از عصر امپریالیسم به امپراتوری را بخشی از تغییر گسترده تر از جامعه مدرن به پست مدرن ارزیابی میکنند
نظم جهان مدرن بر پابه کشورها منازعه قدرت روابط سلطه و فرمانبرداری شکل گرفته بود که قانون سلسله مراتب اجتماعی و قدرت از بالا به پایین به آن نظم می بخشید.عصر پست مدرن نظم جهانی فراگیری است که از گونه های مختلفی از پدیده ها و مراجع قدرت از کشورها گرفته تا سازمان های کمک زسانی بین المللی تشکیل شده است.این هستی ها در دام شبکه های روابط قدرت گرفتار آمده اند.هیچ مرکز و نیروی کنتری کننده ای وجود ندارد.نظم اجتماعی جدید از وابستگی های متقابل .شبکه های بازار .صورت های جدید شرکت ها و توافقات میان پدیده های جهانی گوناگون حاصل می شود.
اسلاید 9 :
نگری و هارت
نظم جهان مدرن :
- قانون
- سلسله مراتب اجتماعی
- قدرت از بالا به پایین
نظم پست مدرن :
*وابستگی های متقابل
*شبکه های بازار
*صورت های جدید شرکت ها
*توافقات میان پدیده های جهانی گوناگون
اسلاید 10 :
امپریالیسم فرهنگی یک واقعیت است یا یک حقیقت؟
آیا اگر ما (اجمهوری اسلامی ایران )به عنوان ابر قدرت در جهان بودیم امپریالیسم فرهنگی مشول حال ما میشد یا ما خود مروج آن می بودیم ؟
ایا میتوان امپریالیسم فرهنگی را یک توهم برای کشورهای ضعیف تصور کرد؟
آیا میتوان برای امپریالیسم فرهنگی تعاریف متفاوتی را متصور شد؟
رسانه ها چه نقشی در امپریالیسم فرهنگی دارند؟