بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

هر كودك و نوجوان همان قدر كه به تعليم و تربيت احتياج دارد ، نيازمند تفريح و بازيست و كمك به ترتيب و پرورش تواناييهاي جسمي و آموختن مهارتهاي لازم به كودك و نوجوان ، بايد به شكلي انجام شود كه هر كدام از آنها در سايه جاذبه بازيها، به سلامتي روح و روان دست يابند و هم براي قبول مسئوليتهاي زندگي، آمادگي بيشتري بيابند. آموختن هنر همزيستي به كودكان همراه با بازي و تفريح، باعث مي شود كودكان بياموزند كه با افراد بزرگتر يا ضعيف تر و قويتر ازخود چه رفتاري داشته باشند. احترام به قوانين و درك و فهم آن سبب بالا رفتن آگاهي در آينده مي شود و كودكان و نوجوانان با بازي مي توان اوقات فراغت خود را با شادي پر كنند.

بازيها بر حسب تواناييها به سه بخش تقسيم مي شوند:

1- بازيهاي پر تحرك كه نياز به جاي وسيع دارد و بيشتر براي حياط مدرسه، ميدان بازي و چمنزارهاست.

2- بازيهاي آرام و كم تحرك كه مناسب كودكستانهاست.

3- بازيهاي خانوادگي كه مناسب آپارتمانها و اتومبيلهاست.

اسلاید 2 :

در بازيها بايد به دو نكته توجه شود:

1-انتخاب اوستا و يارگيري، كه در همه بازيها به خاطر رعايت قوانين بازي به يك يا دو اوستا نيازمنديم كه اوستا از طرف بچه ها به حكم قرعه يا خواندن شعرهايي خاص انتخاب مي شود.

2-  بازنده ها و برنده ها: درپايان بازي برنده ها انتخاب مي شوند و جايزه مي گيرند كه جايزه در حد توانايي بچه هاست كه مي تواند يك ليوان آب يا بستني باشد.

بازنده ها نيز جريمه مي شوند و نوع جريمه هم بايد طوري انتخاب شود كه هم سبب تنبيه و هم هوشياري شود مثل پرسيدن چيستان يا تقليد صداي حيوانات و يا كلاغ پر.

  در اين مجموعه به ذكر چند بازي متداول در شهرستان كلات مي پردازيم.

اسلاید 3 :

نام بازي: زنجير
بازي گروهي و پرتحرك
تعداد بازيكنان: نامحدود
سن باز بازيكنان: 9 سال به بالا
محل بازي : فضاي باز
هدف بازي: تقويت سرعت عمل – تقويت مهارت و قدرت
وسايل بازي : ندارد

اسلاید 4 :

شرح بازي: در اين بازي بازيكنان به دو گروه تقسيم مي شوند و در هر گروه يك اوستا وجود دارد كه رهبري بازي را به عهده مي گيرد. گروه اول با انداختن سكه يا سنگ علامت دار انتخاب مي شود. گروه شروع كننده بازي دست همديگر را مي گيرند به گونه اي كه تشكيل يك زنجير را مي دهند و گروه ديگر سعي بر باز كردن و از هم پاشيدن اين زنجير را دارند گروه زنجير از غفلت گروه ديگر استفاده كرده و فرار مي كنند و در جايي ديگر تشكيل زنجير دو يا سه نفره يا بيشتر مي دهند در اين بازي اگر هر يك از افراد توسط يك نفر از گروه ديگر دستگير شود اين زنجير از هم پاشيده و گروه ديگر بازي را شروع مي كند اما اگر يك نفر ديگر خود را به فرد دستگير شده برساند و او را نجات بدهد و تشكيل زنجير بدهد بازي ادامه پيدا مي كند و زمان تشكيل زنجير فاصله بين آنها بايد حداقل دو متر باشد كه امكان فرار براي آنها وجود داشته باشد.

اسلاید 5 :

نام بازي: آرپه بوغدي ( جو گندم)
بازي گروهي و پرتحرك
تعداد بازيكنان: 10 نفر
سن باز بازيكنان: 11سال به بالا
محل بازي : فضاي باز، زمين صاف و هموار
هدف بازي: تقويت سرعت عمل – تقويت مهارت هاي حركتي
وسايل بازي : كمر بند

اسلاید 6 :

شرح بازي: در ابتدا يك نفر به عنوان اوستا انتخاب مي شود و كمربند را در دست مي گيرد و افراد هم پشت سر هم مي ايستند ابتدا اوستا نام حيوان يا ميوه را در نظر مي گيرد و نفر اول از گروه بچه ها نزد اوستا مي آيد و اوستا سر ديگر كمر بند را كه در دست گرفته به او مي دهد و او را راهنمايي مي كند كه نام يك حيوان يا ميوه را كه در نظر دارد فرد مورد نظر بايد حدس بزند و به هر يك از افراد كه نام مورد نظر او را حدس بزند كمربند را مي دهد و به تركي مي گويد سورايپي( با طناب به دنبالشان برو) و خود اوستا هم پشت سر هم واژه آرپه بوغدي را تكرار مي كند. تا زماني كه اوستا اين واژه ها را تكرار مي كند كسي كه كمربند را در سدت دارد مي تواند به هر كدام از بچه ها يك ضربه بزند و به دنبال آنها بدود و زماني كه اوستا واژه پالان پس( ايست) را گفت اگر فرد كمر بند به دست خودش را به اوستا رساند برنده است ولي اگر در حين فرار افراد ديگر او را گرفتند وي را روي زمين خوابانده و يك نفر چشمانش را مي بندد و بقيه نيز وسايلي مانند كفش كلاه و كمربندش را نزد اوستا مي برند و بعد اوستا دستور مي دهد كه چشمانش را باز كنند بعد از باز شدن چشمانش از اوستا مي پرسد سواره بيايم يا پياده ، اگر اوستا بگويد سواره بياد يك پايش را بر دارد و لي لي كنان نزد اوستا بيايد و اگر گفت پياده به صورت معمولي مي آيد و جلوي پاي اوستا زانو مي زند و اوستا از او مي پرسد كه كمربندت ، كلاهتو ... را چه كسي آورده اگر درست بگويد تشويق شده و اگر اشتباه بگويد اوستا با كمر بند يك ضربه به كف دستش مي زند و بازي دوباره شروع مي شود.

اسلاید 7 :

نام بازي: قارانه گوردم ( سياهي ديدم)
بازي گروهي و پرتحرك
تعداد بازيكنان: نامحدود
سن باز بازيكنان: 10 سال به بالا
محل بازي : فضاي باز، زمين هموار و صاف
هدف بازي: تقويت سرعت عمل – تقويت مهارت هاي حركتي
وسايل بازي : ندارد

اسلاید 8 :

شرح بازي: در اين بازي يك نفر به قيد قرعه اوستا مي شود تا در يك جاي مشخصي كه در اصطلاح ملطه مي گويند چشم بگذارد بچه هاي ديگر هم مي روند و قايم مي شوند اوستا پس از چند دقيقه چشمهايش را باز مي كند و دنبال بچه ها مي گردد اگر هر كدام از بچه ها از دور هم ببيند و بگويد قارانه گوردم آن بچه از بازي بيرون مي رود بچه ها هم بايد دور از چشم اوستا خود را به ملطه رسانده و به ملطه دست بزنند تا برنده شوند اگر اوستا هر كدام از بچه ها را در حين نزديك شدن به ملطه بگيرد آن شخص اوستا مي شود و بازي دوباره از اول شروع مي شود ولي اگر اوستا موفق به گرفتن وي نشود و بتواند خود را به ملطه رسانده و دست به ملطه بزند تا پايان اين دور بازي در امان است لازم به ذكر است در اين بازي حدود مشخصي از اطراف ملطه تعيين مي شود كه اگر بچه ها بيرون آن محدوده قايم شوند با ديدن اوستا و گفتن قارانه گوردم از بازي بيرون مي روند ولي داخل محدوده بازي اوستا بايد دنبال بچه ها بدود تا آنها را بگيرد.

اسلاید 9 :


نام بازي: استانقليچ
بازي گروهي و پرتحرك
تعداد بازيكنان: نامحدود
سن باز بازيكنان: 7 تا 13 سال
محل بازي : فضاي باز، زمين هموار و صاف
هدف بازي: تقويت سرعت عمل – تقويت مهارت هاي حركتي
وسايل بازي : ندارد

اسلاید 10 :

شرح بازي: افراد به دو گروه تقسيم مي شود و قبل از شروع بازي قرعه كشي مي كنند تا گروه اول مشخص شود و هر  دو گروه با فاصله 4 يا 5 متري از هم و دستانشان را در هم قلاب
مي كنند و  گروه اول با خواندن اين جملات بازي را شروع مي كنند(
استانقليچ، استانقليچ، بز دن سزن گلسنيعني از ( طرف) ما به ( طرف) شما چه كسي بيايد) و گروه دوم نام يك نفر را اعلام مي كند و فرد اعلام شده با دستان مشت شده، دويده و سعي مي كند دستان زنجير شده طرف مقابل را كه با مشورت دوستانش مشخص كرده از هم باز كند اگر توانست اين كار را انجام دهد گروهش برنده شده و يك نفر از گروه مقابل را با خودش مي برد و اگرنتوانست در همان گروه مي ايستند و گروه برنده دوباره بازي را شروع مي كند و همچنان بازي ادامه پيدا مي كند تا زمانيكه افراد يك گروه بيشتر ازگروه ديگر شود و افراد برنده انتخاب شوند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید