بخشی از مقاله

چکیده
مقدمه: معلم ورزش در بین دانش آموزان می تواند در امر تدریس، پرورش، تربیت و حل مسائل بسیار موثر باشد. تعیین طرح های تدریس، برگزاری مسابقات ، فعالیت های فرهنگی ورزشی ، فقدان امکانات و شرایط لازم از نظر فضا و مکان و وسایل و سایر تسهیلات موانع و مشکلاتی فراوان هستند. هدف از این پژوهش، افزایش پیشرفت دانش آموزان در تکنیک ها و مهارت های ورزشی، بخصوص در اجرای فعالیت های تیمی و عملکرد در مسابقات و رقابت های داخلی با استفاده از تمرینات بازی های بومی محلی بود.

روش شناسی تحقیق: روش تحقیق میدانی و توصیفی، با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه تحقیق بازیکنان دانش آموز شرکت کننده در المپیاد درون مدرسه ای کلیه مدارس دخترانه شهرستان ورامین بودند و نمونه تحقیق در دسترس از مدارس حجاب و فلسطین 2 به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل کرونومتر، متر ، وسایل ساده بازی های بومی محلی مثل طناب وتوپ تنیس بود. متغیر مستقل بازیهای منتخب بومی محلی و متغیروابسته کمیت و کیفیت رکوردها و نتایج مسابقات بودند. در آمار توصیفی از میانگین ،جداول و نمودارها و در آمار استنباطی ازآزمون t وابسته استفاده شد.

یافته های تحقیق :نتایج تحقیق نشان داد بکارگیری بازی های بومی محلی دارای اثرمعنادار در کیفیت و کمیت اجرای مسابقات المپیاد درون مدرسه ای بوده است.از نظر اختصاصات روانی و عاطفی هم این بازیها به شکل موثر موجب تهییج و تحریک و تقویت احساسات در رقابت و تمرین شده بود.

نتیجه گیری : بازی های بومی و محلی به علت برخورداری از زیر بناهای فرهنگی و ارزشی، می توانند نقش مهمی در رشد مهارت های ورزشی و زندگی نسبت به سایر بازی ها ایفا کنند. تکرار این اعمال ادراکی حرکتی به طبع منجر به بهبود یکپارچگی حسی در مهارتها می شود.

.1 مقدمه
معلم ورزش به دلیل جایگاه و پایگاه خاص در بین دانش آموزان می تواند در امر تدریس، پرورش، تربیت و حل مسائل بسیار موثر باشد. البته کار و وظیفه معلمین ورزش به دلیل وجود دو بعد عملی و نظری در تدریس، مشکل تر از سایر عزیزان در امر آموزش می باشد.

تعیین طرح های تدریس، برگزاری مسابقات ، فعالیت های فرهنگی ورزشی، فقدان امکانات و شرایط لازم از نظر فضا و مکان و وسایل و سایر تسهیلات از سوی دیگر موانع و مشکلاتی فراوان فرا روی معلمین خواهد بود. اما مسئله مهم ترعدم علاقه و کاهش پیشرفت دانش آموزان در تکنیک ها و مهارت های ورزشی و بخصوص در اجرای فعالیت های تیمی و عملکرد در مسابقات و رقابت های داخلی است.

دانش آموزان دختر معمولا کم تحرک تر بوده و تمایلات کمتری برای حضور در فعالیت های ورزشی بخصوص اگر نیازمند سرعت و قدرت و چابکی و سایر عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی دارند - . - 13 تمرینات آمادگی جسمانی و حرکتی، تمرینات بدنسازی، بازی های رقابتی و دوستانه میان تیم های داخلی و با مدارس مجاور، تعیین سرگروه ، داوری توسط دانش آموزان، آموزش جداول و اعلام نتایج روی بورد تربیت بدنی در مدرسه ، تشویق از طریق امتیازات خاص - نمره کلاسی بیشتر، حذف بخش مهارتی در امتحانات پایان ترم - ، برگزاری مسابقات توسط کادر داخلی مدرسه و دانش آموزان در توسعه و ارتقاء سطح مهارتی مسابقات المپیاد درون مدرسه ای همیشه موثر نمی باشد

گزارش شده است برای تقویت و ارتقاء و افزایش سطح مسابقات المپیاد درون مدرسه ای و شرکت گسترده تر و موثر دانش آموزان، به کارگیری بازی های بومی محلی می تواند مفیدواقع شود. این بازی ها که از فرهنگ مناطق جغرافیایی ایران نشات می گیرد، دارای زیربنای آماده سازی جسمانی ،تقویت بخش عاطفی و عوامل اجتماعی و همکاری تیمی می باشد

لذا دانش آموزان با این تفکرکه در حال بازی های محلی و شاد و پرهیاهو هستند، شاید بتوان غیر مستقیم به تقویت ابعاد آمادگی جسمانی و مهارتی و عاطفی نیز پرداخت تا حاصل آن افزایش سطح اجرا، عملکرد و بهبود حرکات و تکنیکهای فردی و تیمی شود. در نتیجه، المپیاد در سطح بالاتری برگزار شده و رقابت های فردی و تیمی در مسابقات، دانش آموزان را به خود جلب می کند که در واقع هدف اصلی می باشد.

برخی از محققان معتقدند بازی های بومی محلی با حداقل امکانات و به شکل ساده با قوانین و مقررات عام انجام می شود. امکانات و فضاهای موجود و حیاط مدارس معمولا در حدود استاندارد برای برگزاری مسابقات و رقابت ها نیست . - 4 - با این حال المپیاد باید برگزار شود.

همچنین وسایل و امکانات و تسهیلات ورزشی با توجه به تعداد دانش آموزان اندک می باشد. نوع جنس و کیفیت وسایل ورزشی موجود نیز دارای نواقصی هستند. همچنین نوع پوشش دختران نیز به عنوان مانعی برای انجام مسابقات درون مدرسه ای می باشند. این عوامل مخل مانع از شرکت همگانی، رقابت با انگیزه ، مبارزه برای ادامه حضور در رقابت ها و بازی های بومی محلی می باشد اما برخی براین موضوع اشاره دارند، بازی های بومی محلی نیاز به زمین استاندارد ندارد.

توپ یا وسایل یک بازی را براحتی می توان تهیه کرد. تابع قوانین خاص و دست و پا گیر نیست ولی مقرراتی برای قضاوت عادلانه و تعیین برنده بازی دارد. در عین حال، می تواند در توسعه مهارت های استاندارد ورزشی و یا افزایش سطح آمادگی دانش آموزان موثر باشد. همچنین روحیه عدالت ، همکاری تیمی ، پوشش خطاهای فردی، هدف سنجی و ارتقاء مهارتی و تکنیکی را نیز تقویت می کند

مسابقات دوستانه و مقدماتی ، اجرای حرکات و انجام رقابت ها در مدارس در سطحی پایین، سرد و بی انگیزه انجام می شود و دانش آموزان با این که دارای اختصاصات فیزیکی و جسمانی و ذاتی و اکتسابی هستند، ولی برگزاری مسابقات با مهارت برگزار نمی شود. استفاده از بازی های بومی محلی در تقویت سرعت ، قدرت ، نشانه گیری و انعطاف پذیری موثر می تواند باشد با این هدف که انجام بازی ها راهی برای بهبود اجرا و عملکرد و درگیر شدن در رقابت برای دانش آموزان باشد

. احساس مسئولیت نسبت به یادگیری و شرکت فعال دانش آموزان،تعهد شغلی و مفید واقع شدن، استفاده بهینه از زمان درس تربیت بدنی ، رسیدن به اهداف آموزشی رشته های ورزشی و بهره گیری از نیروها و انرژی جسمانی عوامل موثر در شکل گیری این نظریه بود

تأثیر بازی های بومی محلی بر رشد مهارت های بنیادی کودکان پسر 7 تا 9 سال را بررسی کرده است .نتایج او نشان می دهد استفاده از بازی های بومی محلی در بهبود و توسعه حرکات پایه مانند پریدن، جهیدن، پرتاب کردن و هماهنگی در حرکات موثر بوده است.

احمدوند - - 1372 تاثیرات متفاوت بازی را در شناخت و روان شناسی فرد را بیان کرده است.الفتیان و همکاران - 1395 - در تحقیق خود تأثیر یک دوره بازی های بومی محلی را بر رشد مهارت های دستکاری پسران شش تا هشت ساله مناطق محروم،نشان داده اند.

حمیدیان جهرمی و همکاران - - 1391 نقش بازی های بومی محلی را بر رشد ادراک بصری حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی آمادگی و سال اول ابتدایی شهر شیراز موثر دانسته اند. زارع زاده - - 1388 به هنجارسازی و تعیین روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت برای کودکان 3 ساله شهر تهران، اقدام کرده است.

فرخی و همکاران - . - 1393 تأثیر بازی های رایانه ای و بومی محلی بر هماهنگی چشم و دست کودکان 7 تا 10 ساله، بررسی کرده و نقش کم تر بازی های رایانه ای را در هماهنگی کودکان نشان داده اند. غیجی و همکاران - - 1392اثر بازی های بومی محلی و بازی های معمول بر رشد مهارت های دستکاری پسران کم توان ذهنی آموزش پذیر، نشان داده و نتایج آنها حاکی از اثرات قابل توجه در این زمینه بود.

کوثری و همکاران - - 1392 تأثیر برنامه فعالیت جسمانی منتخب بر رشد مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به بیش فعالی،کمبود توجه و اوتیسم را بررسی کرده اند.گالاهو و آزمون - 2006 - درکتاب خود تحت عنوان رشد و تکامل حرکتی در طول عمر، نقش بازی های سنتی و محلی را در پیشبرد یادگیری و تکامل سنی و تقویمی با جسم را بررسی کرده اند.

مستجاب الدعوه - 1392 - هم معتقد است بازیهای بومی، گنجینهای تمامنشدنی از فرهنگی ناب ایرانی می باشند. ملانوروزی و همکاران - - 1390 یک برنامه حرکتی و ورزشی منتخب را بر رشد مهارت های دستکاری پسران 4 تا 6 ساله،موثر دانسته اند.

هی وود - - 1382 بخشی از رشد و تکامل حرکتی در طول عمر را مرهون بازی های دوران کودکی که به شکل بومی و محلی اجرا می شود می داند.یوسفی - - 1380 نیز تأثیر بازی های دبستانی منتخب بر رشد حرکتی دانش آموزان دختر سال سوم، مقطع دبستان، را بررسی کرده است. لذا هدف از این تحقیق تاثیر بازی های بومی محلی در برگزاری المپیاد درون مدرسه ای بود.

.2 روش تحقیق
روش تحقیق توصیفی و میدانی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه تحقیق بازیکنان دانش آموز شرکت کننده در المپیاد درون مدرسه ای کلیه مدارس دخترانه شهرستان ورامین بودند و نمونه تحقیق در دسترس از مدارس حجاب و فلسطین به صورت داوطلبانه انتخاب شدند.

ابزار تحقیق شامل کرونومتر، متر ، وسایل ساده بازی های بومی محلی مثل طناب وتوپ تنیس بود. متغیر مستقل بازیهای منتخب بومی محلی و متغیروابسته کمیت و کیفیت رکوردها و نتایج مسابقات بودند. در آمار توصیفی از میانگین ،جداول و نمودارها و در آمار استنباطی ازآزمون t وابسته استفاده شد.

از مشاهده - بررسی دقیق چگونگی فعالیت و تحرک بازیکنان هنگام تمرین و مسابقه، نتایج حاصل از آزمون های استاندارد و ورزشی - ، پرسش و پاسخ مستقیم - بازیکنان، کاپیتان های تیم ها و مسئولین مدرسه - استفاده شد. ابتدا به ثبت مشخصات دموگرافیک آزمودنی ها اقدام شد. در بخش آمادگی جسمانی وحرکتی از تمرینات بدنسازی متنوع در حیطه چابکی، سرعت، استقامت عضلانی و قلبی عروقی تنفسی، توان، قدرت، هماهنگی، تعادل، کشش های ایستا و پویا استفاده شد. روش های تمرینی متفاوت هم مانند پلیومتریک، اینتروال، دایره ای، فارتلک، تداومی به کار گرفته شد.در بخش مهارت های خاص و تکنیکی از تمرینات یک نفره، چندنفره، با دیوار و توپ، تمرینات رقابتی استفاده شد.

بازی های بومی محلی : وسطی، هفت سنگ ، بازی انداختن توپ در سطل، توپ بازی امدادی، ربودن توپ از دست حریف، بازی دریبل موانع بسکتبال متحرک، بازی با توپ، بازی توپ رو زدی جا بگیرنیز در این بخش بکار گرفته شد.

.3یافته های تحقیق
برخی از نتایج رکوردهای حاصل، پس از دو هفته تمرین استاندارد در جداول ذیل مشاهده می شود:
جدول .1 نتایج آزمون های آمادگی جسمانی و حرکتی پس از انجام تمرینات استاندارد آزمون

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید