بخشی از مقاله
چکیده
کودکان احساس ها و نیاز های خود را از راه بازی ابراز می نمایند . در جریان آن اهداف خود را جستجو و دیدگا هها و احساسات خود را با خیال پردازی بیان می کنند . - انگنجی, عسگری - 1385 کمبود امکانات و وجود مشکلات عدیده در ممالک در حال توسعه موجب شده است که موضوع بازی به خصوص در کودکان موجب بی مهری یا کم توجهی والدین , مراقبین و کسا نی که با بچه ها سر و کار دارند قرار گیرد - شریدان - 1387 جذابیت بازی های رایانه ای موجبات گرایش کودکان را فراهم کرده است رایانه. ها که امروز تقریباً در بیشتر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند , هم چون دیگر ساخته های دست بشر دو روی سکه دارند که یک سری آن بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی دقت در کارها و کمک بهپیشرفت امور است و روی دیگر آن استفاده های نادرست و نا به جاست که گاه آسیب های فراوان را در پی دارد . بدترین اثر منفی که بازی های رایانه ای همراه دارند اعتیاد آوری آن ها می باشد اما عوارض جانبی منفی که در پی دارد بسیار فراوان است . دکتر اریک سلیگمن متذکر می شود که بازی های رایانه ای و همچنین استفاده زیاد از اینترنت می تواند علاوه بر آسیب های شناختی , در مهارت بروز احساسات و هم چنین قدرت تصمیم گیری در کودکان تأثیرات منفی غیر قابل جبرانی بگذارد . لذا در این پژوهش سعی می شود با بر شماری عوارض و پیامدهای بازی های اینترنتی و اعتیاد اینترنتی , گامی به راه شناخت این پدیده برداشته و واکنش های مناسب اجتماعی را در مقابل آن دامن زنیم . - اینترنت - واژگان کلیدی :بازی , بازی اینترنتی , بازی کامپیوتری , عوارض بازی کامپیوتری
مقدمه
کودکان همزمان با بزرگتر شدن به تدریج کفایت خود را در انجام فعالیت هایی نظیر لباس پوشیدن ,غذا خوردن یا پاسخ دادن به تلفن تکمیل می کنند . بازی می تواند در یادگیری و عمل به این گونه فعالیت ها نقش داشته باشد . کودکان با استفاده از فرآیندهای مشاهده , کاویدن , بحث و گفتگو و اکتشاف درباره دنیای اطراف خود اطلاعاتی را کسب می کنند . بازی می تواند تأثیرات تسکین دهنده و یا پرت کننده حواس از یک موضوع را داشته باشد. بازی می تواند به راحتی موجب فرار از یک وضعیت بد شده و یا موجب بی توجهی به اموری شود که از نظر فیزیکی یا عاطفی نا خوشایند هستند. - شریدان - 1387 هر نوع فعالیتی که توسط کودکان به منظور تفریح انجام گیرد ,بازی نامیده می شود. - انگنجی , عسگری - 1385 ازتماشای بازی کودکان می توان دریافت که بازی یک موضوع محرک و تشویق کننده است بچه ها در اثر بازی به مقدار زیادی از نظر عاطفی ارضا می شوند.
بیان مسئله
بازی به رشد و تکامل کودکان کمک می کند . منظور از رشد و تکامل چیزی فراتر از فقط بزرگتر شدن است و عبارت است از به دست آوردن و به کار گیری همه مهارت ها و توانایی های که ما به عنوان افراد بزرگسال از آن ها استفاده می کنیم . - شریدان - 1387
رشد می تواند در ابعاد مختلفی پدیدار شود و بازی برهمه این ابعاد اثر گذار است از جمله :
اثر بازی بر بعد جسمانی : کودکان به تدریج کنترل خود را بر حرکات افزایش می دهند این کنترل شامل مهارتهای حرکتی - از هر نوع درشت و ظریف - و مهارت های بینایی است . همچنان که بینایی کودک تحول می یابد به طور فزایندهای توانایی نگاه کردن و دیدن فاصله های دور و نزدیک را پیدا می کند . - شریدان - 1387 بر اساس دیدگاه پیاژه فعالیت های حسی و حرکتی هنگامی نام بازی را به خود می گیرند که کودک بدون هدف یادگیری یا سازگاری آن را انجام دهد . بر اساس دیدگاه پیاژه کودک این فعالیت ها رادر ابتدا تنها به منظور سازگاری انجام می دهد اما این رفتار , بازی شمرده نمی شود سپس کودک این اعمال را تنها به دلیل لذت بردن تکرار می کند و این رفتارها بازی نامیده می شود . - انگنجی , عسگری - 1385
اثر بازی بر بعد شناختی و نمادین : رشد شناختی و نمادین عبارت است از کسب دانش و مهارت هایی به منظور پردازش و به کارگیری اطلاعات به شکلی معنادار . این مهارت ها شامل تصویر سازی و خلاقیت تفکر انتزاعی , استدلال منطقی , حل مسأله و عمل می باشند . - شریدان - 1387 بازیهای نمادین وسیله ای برای ابراز احساسات کودک به شمار می رود . از نظر روان کاوی بازی ابزاری برای تحقق یافتن تخیل کودک است . کودک در بازی ارضای امیال خود می پردازد و سعی میکند آن ها را محقق سازد بر اساس دیدگاه پیاژه در سنین هفت , هشت سالگی بازی نمادین به علت پیدایش تفکر منطقی پیشرفت و بهبود سازگاری اجتماعی کودک جای خود را به بازی های قاعده دار می دهد . - انگنجی , عسگری - 1385 اثر بازی بر زبان و نشانه : بچه ها یاد می گیرند که زبان را به شکل های پیچیده ای مانند ابراز عقاید و توضیح و بیان افکار خود را به کار ببرند . - شریدان - 1387
اثر بازی بعد عاطفی و اجتماعی : یک کودک مهارت های کمک به خویش را توسعه می دهد و درکی از دیدگاههای فرهنگی و اجتماعی بدست می آورد . به تدریج کنترل عواطف و فهم و درک راههای قابل قبول برای ارائه عقاید و احساسات در او ایجاد شده و بسط می یابد .
اثر بازی بر بعد اخلاقی و معنوی : رشد اخلاقی با فهم و درک ارزش هایی نظیر شرافت , راستی و صداقت و مفاهیمی نظیر درست و غلط , مسئولیت پذیری در قبال اعمال فردی در رابطه است .
رشد معنوی عبارت است از پیشرفت در توانایی درک حقایق و تأثیر مهم آن ها بر مردم و دنیای اطراف هر جنبه از رشد با ابعاد دیگر در ارتباط است و چنان چه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا به شکلی مورد فراموشی و اغماض قرار گیرد , کودک به توانایی و شایستگی کامل دست نخواهد یافت . - شریدان - 1387
عوامل مؤثر در بازی
بازی کودکان متأثر از عواملی مانند جنسیت , هوش , سن و محیط می باشد که هر یک به نحوی در روند بازی تأثیر می گذارند . عوامل تشکیل دهنده مو قعیت روانی و ویژگی های فردی کودکان با یکدیگر یکسان نیستند همین تفاوت خلقیات و تمایلات کودکان را از یکدیگر متمایز می کند . هوش می تواند بر نحوه و نوع بازی و استفاده از آن تأثیر بگذارد و برخورد کودکان باهوش و کم هوش با بازی و اسباب بازی متفاوت است . کوکان در هر سنی بازی خاصی را می پسندند . کودکان بزرگسال زمان کمتری را برای بازی کردن دارند زیرا احساس می نمایند که این نوع از فعالیت ها کودکانه و کسل کننده هستند . فرهنگ هر جامعه در بازی کودکان تأثیر می گذارد و می توان گفت بازی کودکان فرهنگ آن جامعه را منعکس می کند . - انگنجی , عسگری - 1385
بر اساس نظریات پیاژه و ویگوتسکی بازی اصلی ترین عامل رشد شناختی کودک است . هم چنین یکی از پاک ترین روش های فکری قابل دسترس برای خرد سالان می باشد . کودکان در قالب بازی با درک واقعیت ها و کنترل مهارت ها ی شخصی به تعادل دست می یابند .