بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاريخچه مدرسه باهاوس

باهاوس (به معناي خانه ي معماري)نام يك مدرسه معماري و هنرهاي كاربردي در آلمان بود كه از سال 1919 تا 1933 به پرورش هنرمندان پرداخت و نقش مهمي در برقراري پيوند ميان طرح و فن ايفا كرد. مكتب باهاوس توسط والتر گروپيوس تاسيس شده است. اسم bauhaus  از كلمات آلماني “tobuild” (براي ساختن)  و” house“ (خانه ) ريشه گرفته شده است .عليرغم  اسمش و حقيقت اينكه موسس آن يك معمار بوده ، باهاوس يك دفتر معماري در سالهاي اول تاسيسش براي خود نداشت. شيوه باهاوس يكي از تاثيرگذارترين وقايع در معماري مدرن وطراحي مدرن شد. اين مكتب تاثيرات عميقي برتوسعه هنرهاي معماري، طراحي گرافيك،طراحي داخلي ، طراحي صنعتي داشت. اين مكتب در سه شهر آلمان، در سه دوره ي زماني (وايمار از 1919 تا 1925، دسائو از 1925 تا 1932 و برلين از 1932 تا 1933) و تحت  مديريت سه معمار (والتر گروپيوس از 1919 تا 1927، هانس مه ير از 1928 تا 1930 و لودويگ ميس ون دروهه از 1930تا1933) به فعاليت پرداخت. تغييرات مكان و مديريت منجر به تغيير مداوم در تمركز ،تكنيك،اساتيد و سياست گذاري هاي آن شد.

اسلاید 2 :

...

بلافاصله پس از جنگ جهاني اول يك دوره زنده رشد اقتصادي در اروپا و ايالات  متحده پديد آمد اما اين چرخش صعودي چندان دوام نيافت. پنجشنبه سياه در سال 1929، يعني روزي كه نرخها در بازار بورس نيويورك سقوط كرد نمايانگر يك بحران اقتصادي جهاني بود. طي همين دوران، جنبش هاي سوسياليستي  كه از طرف انقلاب  اكتبر روسيه حمايت ميشدند، تقريبا در تمام كشورهاي اروپايي قدرت يافته و به تحرك در آمده بود. ترقي و پيشرفت اقتصادي كه در سال 1926 آغاز شده بود، همگام با رقابتهاي بي باكانه و ظالمانه پيش ميرفت تا اينكه از سال 1929 به بعد ارقام بي كاري رو به افزايش گذاشتند و مهمترين نكات مورد بحث و مشاجره در مبارزات طبقاتي مشكل لاينحل مسكن بود .در نتيجه سرتاسر جهان به يك كارگاه عظيم ساختماني تبديل شد و اين پيدايش نيازهاي جديد ساختماني ، معماري را با يك چالش بي سابقه روبرو گرداند.

با توجه به گسترش اين چالش و نياز مبرم به هزينه هاي پايين تر ساختماني ، امكانات به كارگيري روشهاي توليد انبوه در صنعت ساختمان  مورد تحقيق قرار گرفتند و حركتهاي رو به جلويي مشاهده شد اما اين جريانات در زمينه فرهنگي نيز بازتابهايي داشت و به طور اخص واقعه اي بود كه نتايج دور و درازي در پي داشت و آن تاسيس باهاوس توسط والتر گروپيوس در سال 1919 در شهر وايمارآلمان با ادغام «آكادمي هنرهاي زيبا» و «مدرسه هنرها و پيشه ها» بود.

اسلاید 3 :

والتر گروپیوس

والتر گروپیوس، از تأثیرگذارترین معماران مدرنیته، در سال 1883 در آلمان به دنیا آمد. در سال  به همراه پیتر بهرنز شرکتی را تأسیس کرد. که در این زمان کارمندانی همچون میس ون ده روهه و لوکوربوزیه در شرکت وی به کار مشغول شدند. گروپیوس در سال 1910 شراکت با بهرنز را ترک کرد و به همراه آدولف مه یر شرکتی را تأسیس نمودند. آنها در این مدت یکی از ساختمان های اولیه سبک مدرن -کارخانه فاگوس- را ساختند. دیوارهای پرده ای شیشه ای این ساختمان نشان دهنده یکی از اصول کلی سبک مدرن شد که در آن فرم از عملکرد پیروی می کند.

ساختمان شیشه ای کارخانه فاگوس، از نخستین ساختمان های سبک مدرن

اسلاید 4 :

...

در سال 1919 وی با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه ها، مدرسه معماری مشهور باهاوس را در وایمار بنیان نهاد. یکی از مشهورترین کارهای والتر گروپیوس ساختمان مربوط به همین «آموزشگاه هنری» معروف به نام «باهاوس» است که خود از بنیان گذاران آن بوده است. این بنا که در سال 1925 (هشتاد و سه سال پیش) در آلمان ساخته شده است به صورت یک الگو برای تمام بناهای مدرن پس از آن درآمده و تمامی ایده های به کار رفته در ساخت آن اعم نمای شیشه ای، پنجره های مکانیکی، راه پله ها، ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها، سیستم حرارت مرکزی و غیره برای اولین بار در این ساختمان ارائه شده اند.

 

 

ساختمان مدرسه هنری باهاوس

اسلاید 5 :

...

این آموزشگاه هنری با روی کار آمدن رژیم نازی بسته شد و اغلب شاگردان و مدرسان آن مجبور به ترک آلمان شدند. همین مسئله باعث شد تا به تدریج این نوع معماری در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و به ویژه منطقه اسرائیل که مقصد اصلی مهاجران آلمانی بودند بیشتر گسترش یابد. به عنوان مثال تنها در شهر تل آویو نزدیک به چهارهزار ساختمان مشابه ساختمان باهاوس وجود دارد. گروپیوس خود در سال 1937 به آمریکا رفت. به همراه مارسل بروئر در دانشگاه های کمبریج و ماساچوست مشغول تدریس شدند. معماری دانشگاه هاروارد نیز توسط گروپیوس صورت گرفته است.

گروپیوس علاوه بر معماری در زمینه طراحی نیز سرشناس بوده است. شاید تعجب کنید که تا زمان گروپیوس، شکل دستگیره درها که امروزه برای همه ما عادی است، این طور نبوده و طراح این نوع دستگیره ها آقای والتر گروپیوس بوده است.

اسلاید 6 :

او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام موریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همه ی هنرها درآمیخت و مرزبندی میان جنبه های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد؛ نخستین مانیفست آن مزین شده بود به گراوری چوبی اثر لیونل فینینگر با عنوان کاتدرال و این گونه آغاز می شود: «هدف نهایی همه هنر های تجسمی ساختمان کامل است» و در ادامه آمده: «ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعت گران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد». از نظر سوسیالیست انگلیسی ویلیام موریس کاتدرال های سده های میانه، نشانه ای از وحدت هنر و حرفه، ترکیب هماهنگ مغز و بازو، فرد و جامعه اند.

اسلاید 7 :

گروپیوس هم چنین پایان انزوا جویی هنر و بازگشت به سوی پیشه گری را طی یک تلاش جمعی عظیم اعلام کرد، ایدئولوژی باهاوس در سال های ابتدایی آن ضد سرمایه داری رمانتیک بود.گروپیوس در سال 1969 در سن 86 سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.

والتر گروپيوس: معماري هنري كاربردي است و در ارتباط نزديك با ساير هنرها شكل ميگيرد و نمونه بارز اين تعريف مدرسه باهاوس مي باشد.

والتر گروپيوس : از قاشق غذاخوري تا شهر دامنه كار معمار را تعريف ميكند.

اسلاید 8 :

باهاوس نخست براي پذيرش 250 دانشجو برنامه ريزي شده بود و هدفش فائق آمدن بر تناقض هاي دراز مدت موجود بين هنر، صنعت و توليدات دستي از طريق يك سنتز خلاقانه بود. موضوعي كه چند سال پيش از آن به طور اخص توسط ورك بوند مطرح شده بود.

برنامه تحصيلي باهاوس شامل 3 مرحله بود:

دوره مقدماتي شامل سه ماه بود كه طي آن دانشجويان با تمرينات ساده با كاربرد مواد ، شكل و رنگ آشنا ميشدند و از اين طريق از آنها خواسته ميشد كه خود را از پيش داوري ها آزاد سازند و قوانين اساسي طبيعت ، مشاهده و ادراك را از نو كشف كنند.

دوره دوم يك دوره سه ساله ، شامل كارهاي عملي و درسهاي نظري، كه در يكي از هفت كارگاه اين دوره ، بنايي با سنگ ، كار با چوب ، فلز كاري، سفالگري، نقاشي روي شيشه، نقاشي ديواري و نساجي آموزش داده ميشد. اين دوره به دو بخش آموزش كارهاي عملي و دستي  و آموزش ساخت فرم تقسيم شده بود.

دوره نهايي يا دوره ساختمان كه طول مدت آن نامحدود بود و تنها بهترين شاگردان امكان ورود به آن را داشتند و طوري  برنامه ريزي شده بود كه آنها را با كارهاي اجرايي كه از خارج به مدرسه ارجاع ميشد آشنا سازد. هدف اصلي مدرسه عبارت بود از وحدت هنرهاي تجسمي ، نه تنها به وسيله روشهاي رمانتيك جنبش هنر و صنايع دستي ، يا روشهاي هنري وان دولد و مدرسه هنرها و توليدات دستي ساكسوني او، بلكه با كاربرد روشي براي انطباق  و هماهنگي آنها با صنعت.

اسلاید 9 :

علاوه بر اين، باهاوس براي ظهور ديالكتيكي جنبش هاي مختلف آوانگارد هنرهاي تجسمي همچون يك غربال عمل ميكرد. تاثيرات ناشي از جنبش هاي كوبيسم ، فوتوريسم ، ساختارگرايي نو-پلاستيك و اكسپرسيونيسم، همگي در مدرسه گروپيوس گرد آمدند و محرك طراحي و معماري بودند. نام نخستين گروه از استاداني كه در باهاوس تدريس ميكردند: والتر گروپيوس،ليونل فاينينگر،يوهانس ايتن،پل كله،گرهارد ماركس،جورج ماك و ... و همچنين كساني كه بعدها در آنجا معلم يا دستيار بودند: از جمله واسيلي كاندينسكي،كازيمير مالويچ، تئو وان دزبورگ، پيت موندريان، هانس مه ير،آدولف مه ير،لودويگ ميس ون دروهه و لودويگ هيلبرزايمر همه گواه گستردگي فعاليت هاي اين مدرسه بودند.

اسلاید 10 :

مدرسه توليدات دستي در قسمتي از ساختمان كه با بازوي اصلي كه زاويه قائمه تشكيل ميدهد، قرار گرفته و به وسيله يك سازه دو طبقه كه به صورت يك پل معلق بر فراز مسير رفت و آمد قرار دارد به آن متصل ميشود. بخشهاي اداري در اين سازه جاي گرفته بودند. خوابگاه دانشجويان به صورت يك سازه ي 6 طبقه بسته با بالكنهاي بيرون زده از نماي جنوبي به تالار سخنراني، صحنه نمايش، سالن غذاخوري از طريق يك بلوك صاف و مسطح متصل ميشود. كل مجموعه عليرغم  حجم سازي پراكنده، انديشه گروپيوس را بيان ميكند (وحدت در تنوع).

تاثيري از وحدت را به وسيله المانهاي هماهنگي و سادگي القا ميكند و با وجود مرتبه والاي طراحي اين مجموعه  كه به ويژه در عناصر واسطه اي كه درآن مشهود است. هرگز بيش از حد بر آنها تاكيد نشده و از ايجاد جنبه هاي شكوهمند و پرجاذبه در آن اجتناب شده است و پيچيدگي فضايي در ظاهر مشخص نيست و دعوت كنندگي خاص خود را دارا ميباشد. وهمچنيناز جمله  محصلین قدیمی که به استادی رسیدند می توان از «یوسف آلبرز » «هربرت بایر » (استاد فن چا ) و «مارسل بریر » نام برد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید