بخشی از مقاله

چکیده

در جهان امروز، نیروی انسانی بالنده و توانمند، اقتدار و جایگاه کشورها را مشخص میکند. بدین منظور آموزش و پرورش نیروی انسانی در هر جامعه از اولویتهای آن محسوب میشوند.پیش دبستانیها و مدارس در این میان نقش و جایگاه والایی ایفا میکنند. رویکر نوین مدارس محیط زیست به حیطه تعلیم از این قسم می باشد. با توجه به شرایط اقلیمی خاص ایران و همچنین فرسودگی مدارس و نیز عدم تناسب فضاهای آموزشی با استاندارهای موجود، به نظر میرسد تغیر ساختار مدارس فعلی به مدارس محیط زیست اسباب ارتقا کیفی و کمی محیط ها و جامعه آموزشی کشور را حاص کند. در این مقاله سعی بر آنست به ارایه راهکارهایی برای داشتن مدارس محیط زیستی ، به منظور حفظ منابع انرژی و افزایش یادگیری و بهره وری دانشآموزان بپردازیم.

مقدمه

یکی از چالشهای اساسی در امر آموزش و پرورش کودکان ایرانی، چگونگی طراحی و فضاسازی مدرسه میباشد. طبق سند چشم انداز اقتصادی - اجتماعی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران، نخستین هدف آموزش در مقاطع ابتدایی، برقراری فضای مناسب آموزشی جهت پیشرفت اخلاقی و اعتقادی دانشآموزان می باشد. - سند چشم انداز اقتصادی- اجتماعی ایران، - 1380 معرفی مدرسه آرمانی و مطلوب که پاسخگوی تمام نیازهای جامعه باشد کار سادهای نیست زیرا مستلزم توجه به ابعاد متعددی از جمله آموزشی، علمی، تربیتی و سازمانی را است.

ایمانی - - 1386 معتقد است از ویژگیهای مدرسه مطلوب و موفق فضای مدرسه ایست که برای بچه ها دلپذیر و نشاط آور باشد و با کاشت گل و گیاه و درخت و اقدام برای زیباسازی میتوان چنین امری را محقق نمود. همچنین سر و صدا از جمله صدای تردد خودروها مخل یادگیری دانشآموزان است. طبق تحقیقات انجام شده درباره کیفیت فضای آموزش - بهداشت محیط و ایمنی - در کرمان، سرانه فضای سبز مورد نیاز به ازای هر دانشآموز 0/5متر مربع است که در 67/4 درصد مدارس رعایت نشده است.

80 درصد کلاسها از نور طبیعی بهره می برند. حداقل مساحت مورد نیاز در 86/4 درصد از دبیرستانها و هنرستانهای مورد مطالعه رعایت نشده است. - ملکوتیان؛ اکبری؛ نکویی مقدم؛ پاریزی؛ نکونام، . - 1386 طبق بررسی جعفری و طالب زاده - - 1389، عوامل فیزیکی، عاطفی اجتماعی، فردی و آموزشی در شادی و نشاط مدارس ابتدایی دخترانه تهران موثر است. که نتایج حاکی از کم توجهی به مولفه های فوق دارد. همچنین نتایج تحقیق انجام شده در مدارس بوشهر، بین مدارس نوساز و قدیمی به لحاظ امکانات بهداشتی تفاوت دیده می شود و همچنین مدارس شهری از وضعیت بهداشتی و ایمنی مناسب تری نسبت به مدارس روستایی برخوردار هستند.

- وکیل آبادی، . - 1390 همین بررسی درباره مدارس زابل - در سال - 1389 نشان میدهد، بیشترین مشکلات مشاهده شده بهداشت محیطی مربوط به وضعیت دستشوییها - با 68/2 - وضعیت نامطلوب و در مورد ایمنی بیشترین مشکلات مربوط به راه فرار اضطراری - با - 88/7 وضعیت نامطلوب بود. در مدارس ابتدایی و راهنمایی بر حسب متغیرهای ساختمان، تعداد دانشآموز به تعداد دستشویی، ایمنی راه پله ها، اتاق بهداشت و حفاظ پنجره ها بین وضع موجود و مطلوب اختلاف معنی داری وجود داشت.

نتایج تحقیقات نشان میدهد، فضا در یادگیری موثر است. همچنین باقری و عظمتی - - 1390، در بررسی طراحی محیط مدرسه به مثابه برنامه درسی، از مولفه طبیعت گرایی و منظره پردازی برای افزایش خلاقیت کودکان نام برده اند. امروزه، گرم شدن کره زمین و انتشار گازهای آلوده که رفاه بشریت و بقای آنرا تهدید میکند از دغدغه های جهانی محسوب می شود - وزارت آموزش و فرهنگ و ورزش و علوم و تکنولوژی1ایرلند، . - 2010 همچنین تحقیقات زیادی دال بر این مدعا است که رشد ذهنی و جسمانی کودک بستگی به تجارب او در طبیعت دارد - پارسونز2، ;2011 کهن و کلرت1، . - 2002 تجربه های بیرون از خانه اهمیت زیادی در شکل گیری ارتباط کودک و طبیعت دارد و محققان بسیاری بر این باورند که این تجربیات نخستین دریچه برای دیگر ابعاد رشدی کودک است.

بسیاری تحقیقات بیانگر آنست که ارتباط با طبیعت بر رشد روانی و شناختی مطلوب کودک اثر گذار است - ولز و لکیز2، . - 2006 کهن و کلرت در تحقیقات خود بدین نتیجه رسیدند که ارتباط کودک با طبیعت در شکل گیری زمینه های بلوغ3 او موثر است و نقش حیاتی در روند رشد جسمانی، عاطفی هیجانی و ذهنی او دارد. در دهه های اخیر، تجربه رشدی کودکان تفاوت چشمگیری با قبل داشته است. جابجایی از محیط طبیعت به شهر و از محیط های باز4 به محیط های بسته5 از آن جمله میباشد - لوو6، . - 2005

مدرسه محیط زیست:7

مدرسه محیط زیست، ساختمان یا امکانات مدرسهای است با محیطی سالم که منجر به یادگیری و حفظ انرژی، منابع و پول شود. این مدارس با دو هدف عمده تغییر طراحی و ساختار مدارس و همچنین ارتباط دانشآموزان و معلمان و کلیه کارکنان مدرسه با طبیعت شکل گرفته است. که در نتیجه میتواند منجر به کاهش تهدیدات زیست محیطی و آموزش و پرورش بهتر دانشآموزان شود - ای و گردون و هن8، . - 2010 مدارسی که از ساخت و ساز بهتری برخوردارند، سبب یادگیری بیشتری شدهاند.

همچنین نتایج آزمونهای استاندارد بر روی دانشآموزانی که در محیط و شرایط ضعیف تحصیل میکنند، 11 درصد پایین تر از همسالانشان در شرایط مطلوب بوده است - ای پی آ10، . - 2010 مدارس محیط زیست علاوه بر ایجاد محیطی برای تغییرات مثبت در محیط زیست، اثرات مطلوبی بر بهزیستی، رفتار، انگیزه و مهارتهای شناختی تمام مجموعه مدرسه دارند - اعم از دانشآموزان، معلمان و کارکنان - . در به روز کردن شرایط مدارس فعلی به مدارس محیط زیستی، ابتدا میبایست وضعیت و امکانات موجود و شرایط مجموعه و اعضا بررسی شده و پس از آن فرایند تفکر برای چگونه ساختن مدرسه محیط زیست بر اساس فلسفه بنیادین آن آغاز گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید