بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 

نخستین نوع بیمه که قبل از سده نوزدهم مورد عمل قرار گرفته ، بیمه باربری دریائی است . بقیه رشته ها کم وبیش بعد از انقلاب صنعتی به تدریج از این زمان به بعد شروع شده است . دومین رشته ، بیمه آتش سوزی است که بعد از آتش سوزی مهیب لندن به فکر اندیشه گران رسید عموما با پیشرفت تکنولوژی و ورود فراورده های صنعتی، با وجود رفاهی که برای بشر به ارمغان می آورند بالقوه خطرهای جانی ومالی نیز درپی دارند . بیمه گران مدام درفکر ارائه تامین  بیمه ای  برای این دسته از خطرها هستند . اینکه کدامین قوم  یا ملت ، نخستین بار با بیمه آشنا شد معلوم نیست. برخی دریا نوردان فنیقی را مبتکر بیمه دریائی میدانند .

 

اسلاید 2 :

تعاون و کمکهای متقابل تا اوایل سده  چها ردهم  میلادی یعنی تا پیدا شدن  بیمه به  مفهوم حرفه ای آن باقی ماند. به نظربسیاری ازمولفان،بیمه به مفهوم واقعی و امروزی آن درسده چهاردهم به وجودآمده است. پس از پیدایش بیمه در این دوران، در اروپای غربی عده ای که به آن  اعتقاد  نداشتند به مخالفت  برخاستند. اینان تصور  می کردند که  قرارداد  بیمه  نیز به سرنوشت وام دریایی دچاروممنوع خواهد شد.زیراقبلاکلیسا با بیمه به صورت وامهای دریایی مخالفت کرده بود. دلیل این بود که مقامات کلیسایی طبق موازین مذهبی، بهره راحرام  می دانستند.

اسلاید 3 :

در پی همین مخالفت کلیسا بود که بیمه وامهای دریایی مدتی منسوخ شد تا عاقبت تجار وام دهنده شکل آن را عوض کردند. بدین منوال که به جای بهره، وام گیرنده جایزه ای می پرداخت که میزان آن به اندازه  نرخ  بهره  بود ولی شکل آن طوری بود  که  کلیسا  نمی توانست با  آن مخالفت کند. این امر موجب شده  بود  که به آینده  بیمه چندان امیدوار نباشند  ولی  بیمه  به سرعت توسعه یافت. سوابق تاریخی نشان میدهد که در سال 1393در یک دفتر رسمی در ژنو، طی یک ماه 80 قراردادبیمه منعقد شد.

 

اسلاید 4 :

در سال 1310خورشیدی،فعالیت جدی ایران در زمینه بیمه آغاز شد. در این سال بود که قانون ونظام نامه ثبت شرکتها درایران به تصویب رسیدومتعاقب آن بسیاری ازشرکتهای بیمه خارجی ازجمله، رویال، ویکتوریا ، ناسیونال سویس،  فنیکس، اتحادالوطنی و...به تاسیس شعبه یا نمایندگی در ایران پرداختند. گسترش فعالیت شرکتهای بیمه خارجی ،مسئولان کشور را متوجه ضرورت تاسیس یک شرکت بیمه ایرانی کرد ودولت از شانزدهم شهریور 1314شرکت سهامی بیمه ایران را با سرمایه 20میلیون ریال تاسیس نمود فعالیت رسمی شرکت سهامی بیمه ایران از اواسط آبان ماه همان سال آغاز شد دو سال پس از تاسیس شرکت سهامی بیمه  ایران یعنی در سال  1316  قانون  بیمه در سی و شش ماده تدوین شد و  به تصویب شورای ملی رسید.

اسلاید 5 :

.  پس  از آن نیز مقررات دیگری در جهت کنترل  و نظارت و بر فعالیت موسسات بیمه از طریق الزام آنها به واگذاری 25%بیمه نامه های صادره به صورت اتکایی اجباری به شرکت سهامی بیمه ایران وضع شد در این رهگذر،الزام به بیمه کردن کالاهای  صادراتی و  اموال موجود  در ایران و  ایرانیان  مقیم خارج از کشور نزد  یکی از موسسات بیمه که در ایران به ثبت رسیده اند، بر استحکام شرکتهای بیمه افزود. نخستین شرکت بیمه خصوصی ایران به نام بیمه شرق در سال 1329خورشیدی تاسیس شد. پس از آن تا سال 1343به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصی دیگر به نامهای آریا ،پارس،ملی ،آسیا ،البرز،امید وساختمان وکاربه ترتیب تاسیس شدند و به فعالیت بیمه ای پرداختند. همان طور که اشاره شد از سال 1316کلیه شرکتهای بیمه موظف شدند 25%از اموال بیمه خود را به صورت اتکایی اجباری به شرکت بیمه ایران واگذار نمایند.

اسلاید 6 :

این واگذاری عمدتا از طریق لیستها یی به نام بردرو که حاوی کلیه اطلاعات راجع به بیمه نامه های صادره و خسارتهای پرداخت شده این شرکتها بود انجام گرفت. بدیهی است ارائه اطلاعات به شرکت بیمه رقیب هیچ گاه نمی توانست مورد رضایت و علاقه شرکتهای بیمه واگذارنده باشد. از سوی دیگر، با افزایش تعداد شرکتهای بیمه، ضرورت اعمال نظارت بیشتر دولت بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط استاندارد برای فعالیتهای بیمه ای به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران وبیمه شدگان احساس می شد. به همین دلیل  در سال 1350  بیمه مرکزی ایران به منظور  تحقق هدفهای  فوق تاسیس شد.

آغاز فعالیت بیمه ایران(14ابان1314)را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه و خلع ید از موسسات بیمه خارجی تلقی کرد.

اسلاید 7 :

نخستین بیمه نامه صادره متعلق به بیمه نامه حریق منزل مرحوم داور (وزیر مالیه وقت)بود.

در آذرماه آن سال نخستین بیمه نامه حمل و نقل نیز صادر شد.

در سال1315نخستین واحد صدوربیمه نامه های اتومبیل و حوادث شروع به کار کرد.

در سال1315در شهر های مشهد،اصفهان،رشت،همدان،اهوازوبوشهراقدام به تاسیس نمایندگی شد.

در همان سال برای اولین بار شرکت بیمه ایران خطرات ناشی از حوادث کار را در بنگاه انحصار دخانیات بر عهده گرفت وبدین ترتیب نخستین قدم در راه شروع بیمه های اجتماعی و کار گران بر داشته شد.  تعدادی از دانشجویان ایرانی  رشته های اقتصادی و  تجارت به  خارج از کشور برای آموختن فنون بیمه گماشته شدند.

سپس رشته بیمه سرقت شروع به کار کرد وبیمه سوخت وسوز معاملات اعتباری و تجاری نیز آغاز شد.

 

اسلاید 8 :

هدف از بیمه‏های اشخاص، مانند بیمه‏های اموال و مسئولیت، تأمین آرامش خاطر برای بیمه‏گذار است. ولی دو ویژگی، این نوع بیمه را از بیمه‏های دیگر متمایز می‏سازد؛ نخست آنکه حوادثی را شامل می‏شود که به طور مستقیم به شخص انسان مربوط می‏شود؛ مانند فوت، بازماندگی، حوادث بدنی و بیماری‏ها. دوم آنکه حوادث مورد نظر، همواره جنبه خسارتی ندارند؛ مانند زنده ماندن بیمه شده در پایان مدت معین. لذا گفته می‏شود، بیمه‏های اشخاص بر خلاف بیمه‏های خسارتی، خصلت غرامتی ندارند و پیرو اصل غرامت نیستند

اسلاید 9 :

بیمه‏های اشخاص به پنج دسته اصلی تقسیم می‏شوند.

۱. بیمه‏های عمر.

۲. بیمه‏های مستمری.

۳. بیمه‏های حوادث.

۴. بیمه‏های درمانی.

۵. بیمه‏های بازنشستگی..

 

اسلاید 10 :

 

بيمه عمر براي اولين بار در سال 1583 در انگلستان مرسوم شد. اولين شركت بيمه عمر در سال 1762 در انگلستان تاسيس و اولين بررسي علمي درباره بيمه عمر درسال 1812 منتشر شد. اولين قرارداد بيمه عمر روي "آقاي ويليام گينبس" منعقد شده بود. مدت اين بيمه نامه 12 ماه ونرخ حق بيمه هشت درصد بود.

 

بيمه عمر در ايران به وسيله نمايندگي يک شرکت بيمه خارجي به نام ويکتوريا در سال 1314 آغاز شد. اين نمايندگي بعد از يك سال فعاليت منحل شد و پورتفوي خود را كه شامل 150 بيمه نامه بود به شركت سهامي بيمه ايران كه آن زمان تازه تاسيس شده بود، واگذار كرد.

 

اولين بيمه نامه عمري كه توسط اين نمايندگي مزبور صادر شد، از نوع مختلط پس انداز و متعلق به يك تاجر تبريزي به نام جبار صالح نيا بود. سرمايه آن به مبلغ 600 ليره انگليسي در انقضاي مدت به بيمه گذار پرداخت شد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید