بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سخن اول: هنرمعماری که نسبت به‌دیگر رشته‌های هنری از اهمیّت و جایگاه والاتری برخورداراست، متأثر از علل و عوامل جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی جوامع انسانی است.

اسلاید 2 :

هنر در تمدن اسلامی

هنرعربستان پیش‌از اسلام از درون‌مایه چندانی برخوردار نبود.

شعر و سروده بیش‌ترین هنر عرب بود

فتوحات مسلمانان موجب شد تا دیده بر کاخ‌‌های باشکوه ایرانیان و کلیساها و پرستشگاه‌های یونانیان و رومیان بگشایند.

 هنرصنعتگران‌ایرانی، یونانی، مصری و سوری باهم پیوند‌ خورد و زیر فرمان‌اسلام، به‌شیوه‌هایی مبدل‌شد که امروزه هنراسلامی نامیده‌می‌شود

در زمینه معماری از پایان سده‌اول هجری فرمانروایان‌مسلمان، در نواحی فتح‌شده، ساخت مسجدها و کاخ‌های باشکوه را آغاز کردند و کوشیدند تا آثار بزرگ‌تر و باشکوه‌تری از بناهای دوران پیش از اسلام به‌وجودآورند.

اسلاید 3 :

هنر معماری در تمدن اسلامی

کاخ‌هشام‌بن‌عبدالملک(125-105ق) است که مشتّی (سرای ‌زمستانی) خوانده‌می‌شد و در بیابانی در نزدیکی‌ اریحا برافراشته‌گشت. وجود شیرهای بالدار و برخی دیگر از جانوران افسانه‌ای نشانه‌ای از تأثیر هنرایرانی در آن‌کاخ باشکوه است.

اریحا در کرانه باختری رود اردن در مناطق خودگردان فلسطین.

اسلاید 4 :

مسجد جامع قرطبه با مناره‌های بلند و ستون‌های متعددش یکی دیگر از نمونه‌های هنراسلامی در اسپانیا و در جهان اسلام است. این‌مسجد امروز به‌کلیسا بدل شده است.

اسلاید 5 :

به‌سال 69ق، در بیت‌المقدس به‌امر عبدالملک‌بن‌مروان در بخش‌شمالی مسجدالاقصی و برفراز صخره گنبدی باشکوه ساخته‌شد که با گنبد کلیسای مزار عیسی برابری می‌کرد و صلیبیان مهاجم را به‌حیرت می‌افکند. دسته‌ای از صلیبیان که به‌سرزمین‌های خود بازگشتند، گنجینه‌هایی از هنر با خود بردند و این آثار الهام‌بخش هنرمندان و صنعت‌گران اروپاشد.

اسلاید 6 :

تعریف هنر دینی عبارت است از: هنر مکاشفه‌ای است از صور گوناگون هستی در روند تجربه یا مهارتی‌عرفانی که در غالب کلام، موسیقی، تصویرتجسمی، نمایشی و یا معماری در دسترس همگان قرارمی‌گیرد.

اسلاید 7 :

تشکیل دولت سلجوقی در ایران و بین‌النهرین و آسیای‌صغیر و قفقاز نقطه عطفی دربازگشت دوباره ایرانیان به‌فعالیت‌های هنری شد. نخستین بنای اصیلی که به‌دست معماران ایرانی در اوایل سده‌چهارم ساخته‌شد، بنای آرامگاه شاه‌اسماعیل‌سامانی در بخارا بود که سرمشق برای‌ساخت دیگر آرامگاه‌های باشکوه قرارگرفت.

اسلاید 8 :

ایرانیان ابتدا از شیوه مسجدسازی با ستون‌سنگی پیروی کردند اما چندی نگذشت که پایه‌های آجری را جانشین ستون‌های سنگی ساختند و طاق‌های قوس‌دار گوناگونی ابداع‌کردند که با آجر بسته‌می‌شد. سلجوقیان‌، اصفهان‌را پایتخت‌خود کردند. هنوز‌بنای مسجدجامع سلجوقی اصفهان پابرجاست.

اسلاید 9 :

ساختن ظروف‌سفالین زیبا، بخش‌دیگری از هنر آن‌دوره به‌شمار می‌آید.

در عهدسلجوقی کار روی طلا چندان معمول نبود اما کنده‌کاری‌های زیبایی برروی‌برنج، مس و نقره از آن‌عصر برجای مانده‌است.

اسلاید 10 :

در ایران عهد تیموریان نیز، با وجود غارت و مردم‌کشی تیمور، هنر راه بالندگی را در پیش‌گرفت. فرزندتیمورشاهرخ، پایتخت‌را از سمرقند به‌هرات برد و به‌ترمیم ویرانی‌هایی که به‌دست‌پدرش پدید آمده‌بود، پرداخت. همسرشاهرخ، گوهرشاد، در کنار آرامگاه‌امام‌رضا(ع) مسجدی به‌نام خودش بنا کرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید